تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827826164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیریت دانش با الهام از منابع اسلامی - بخش دوم و پایانی معایب دانش بدون عمل


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیریت دانش با الهام از منابع اسلامی - بخش دوم و پایانی
معایب دانش بدون عمل
دانش برای سازمان‌های امروزی، عامل حیات‌بخش و مزیت رقابتی به‌شمار می‌آید که فقدان آن موجب حذف یک سازمان از صحنه رقابت می‌گردد و یا دست‌کم سازمان را با ناکارآمدی در عرصه فعالیت مواجه می‌سازد.

خبرگزاری فارس: معایب دانش بدون عمل



  کسب دانش دومین فرایند مدیریت دانش از منظر اسلام، استماع و گوش دادن بهمنظور کسب دانش است؛ یعنی پس از آنکه دانش ضروری سازمان با سکوت و تفکر مورد شناسایی قرار گرفت، مدیر عالی یا رهبری دانش، که مسئول امور دانشی سازمان است، لازم است کارکنان دانشی را برای کسب و تحصیل دانش، بسیج کند و آنها را مورد حمایت و تشویق مادی و معنوی قرار دهد. کسب دانش به توانمندیها، مهارتها و تمایلات نیروی انسانی مانند تفکر، پرسش، تواضع، صبر و استقامت و امثال آن وابسته است تا کارکنان، دانش موردنیاز سازمان را کسب کنند و از صفات و رفتارهای منفی مانند تکبر، حسادت، پنهانکاری و امثال آن، که مخلّ امور یادگیری هستند، اجتناب نمایند. چنانچه در حدیثی امام صادق† طمع، بخل، خودنمایی، تعصب، خودستایی، حقیقتگریزی، زحمت لفاظی، کمحیایی، فخرفروشی، ترک عمل به دانش را از آفات دانشمندان برشمرده است (مصباحالشریعه، 1400ق، ص 20). علاوه بر توانمندی و تمایل افراد، کسب دانش به ابزار و وسایل، اعم از ابزار سمعی و بصری و همچنین فنون و مهارتهای وابسته است که مدیر عالی دانش، بایستی آن را در اختیار کارکنان قرار دهد و در این جهت آنان را یاری نماید تا کارکنان فراگرفتههای خود را به نحو مطلوب ثبت و ضبط نمایند و در اختیار سازمان قرار دهند. نگهداری دانش یکی از فرآیندهای مهم در مدیریت دانش، نگهداری دانش است. افراد و سازمانهای دانش پس از آنکه دانشی موردنیاز خود را کسب کردند، مناسب است آن را حفظ و نگهداری نمایند تا مبادا دانش ایجادشده، از حافظه سیستم پاک شود و یا ذهن و حافظه افراد آن را فراموش نماید. همانگونه که گفته شده است: لِکُلِّ شَیْءٍ آفَةٌ، وَ لِلْعِلْمِ آفات(حسینی زبیدی، 1414ق، ج 12، ص 98)؛ هرچیز آفتی دارد اما برای دانش آفات زیادی است. یکی از آفتهای دانش، فراموشی است. چنانچه رسول اکرمˆ فرمود: آفَةُ الْعِلْمِ النِّسْیَان (برقی، 1371، ج 1، ص 17). بدین ترتیب، حفظ و نگهداری دانش برای سازمانها مهم هستند؛ چراکه سازمانها دائمالعمر به دانش و کارکنان دانشی دسترسی ندارند و حتی برخی اوقات سازمانها مجبورند کارکنان مازاد خود را اخراج کنند. برخی کارکنان بازنشسته شوند و برخی نیز گرفتار مرگ شوند و چهبسا برخی کارکنان، خودشان بنا به دلایلی همکاری نکنند و فعالیت خود را ادامه ندهند و استعفا دهند. اینها هرکدام آفات، آثار منفی و خسارات جدی است که بر سازمانها تحمیل میشوند. در این ارتباط، سازمانها باید تدابیری بیندیشند، هدر رفتن دانش و خروج کارکنان دانشی را کنترل و مدیریت کنند و برای این کار، روش مفید و سودمندی را انتخاب نمایند. به طور کلی، در منابع اسلامی به نگهداری و حفظ دانش همانند سایر فرایندهای دیگر، فراوان سفارش شده است و حتی به وجوب و لزوم آن تأکید شده است. رسول اکرمˆ فرمود: چهار چیز بر هر صاحب خرد و عقلى از امت من واجب است. گفتند: اى پیامبر! آن چهار چیز چیست؟ فرمود: به علم و دانش گوش فرا دادن، و آن را حفظ کردن، و در میان مردمان نشر کردن، و خود به کار بستن (ابنشعبه حرانی، 1404ق، ص 57). امام صادق† فرمود: علم خویش را بنویس و میان برادرانت انتشار ده، و هنگامىکه مرگت فرا رسید کتابهاى خود را به ارث براى فرزندانت باقى گذار؛ زیرا که زمانى پرآشوب خواهد آمد که مردم به چیز دیگرى جز کتاب نتوانند انس یافت (کلینی، 1429ق، ج 1، ص 54). روشهای نگهداری دانش نگهداری دانش به روش فردی و سازمانی قابل انجام است که در ذیل بهصورت خلاصه، تبیین میگردد: الف. روش فردی افراد یا کارکنان دانشی میتوانند دانش را از طریق حضور در کلاسهای آموزشی و از طریق وسایل و امکانات سمعی و بصری، پرسش، نگارش و امثال آن، حفظ و نگهداری کنند تا هم بهصورت شخصی از آن نفع ببرند و هم برای افراد و سازمانها، نشر و توزیع کنند. روش فردی با محدودیتهایی مواجه است؛ زیرا ذهن و حافظه شخصی افراد، توان حفظ و نگهداری دانش گسترده امروزی را ندارند و از طرفی نیز افراد وسایل و امکانات لازم را در اختیار ندارند. علاوه بر این، در برخی از امور، افراد تا عضو یک سازمان و نهاد رسمی نباشند، اجازه کسب، نگهداری و انتشار دانش را ندارند. بنابراین، روش فردی در حد خود هرچند یک روش مهم و مؤثری در نگهداری دانش شمرده میشود. اما امروزه روشهای مؤثرتر و گستردهتری نیز وجود دارد مانند روش گروهی و سازمانی که مناسب است به آن توجه شود. ب. روش سازمانی زندگی امروز، زندگی سازمانی است. سایه و چتر فعالیت سازمانهای امروزی دوران تولد تا مرگ افراد را دربر میگیرد. گستردگی فعالیت سازمانها نشان از امکانات، تجهیزات و آمادگی همهجانبه سازمانهای امروزی است که یکی از مهمترین قلمروهای فعالیت آن، حفظ و صیانت از دانش سازمان است. سازمانهای امروزی، علاوه بر اینکه از روش فردی همانند گفتاری، شنیداری، پرسشی و نگارشی، در نگهداری دانش، استفاده میکنند، آنها با استفاده از تعریف اصطلاحات، حافظه الکترونیکی، دیجیتالی کردن دانش، جایگزین کردن دیویدیها به نوار ویدئویی و امثال آن، که هر روزه با امکانات و تجهیزات جدیدتر و پیشرفتهتری تولید میشوند، میتوانند دانش لازم و ضروری خود را حفظ و نگهداری نمایند (گیلبرت و دیگران، 1385، ص 270). روش سازمانی نگهداری دانش، نسبت به روش فردی از امتیازاتی برخوردار است. ازجمله آنکه در روش گروهی و سازمانی، اشکالات و غلطهای احتمالی که در نوشتار، گفتار و فهم افراد پیش میآید، رفع و اصلاح میگردد. علاوه بر این، مباحثه و گفتوگوهای علمی موجب شور و نشاط علمی میگردد و به تسهیم و توزیع دانش در میان اعضا و انجمنهای دانشی، کمک میکند. افزون بر این، خداوند هم جلسات و مذاکرات علمی را که موجب کشف حقیقت و هدایت افراد میگردد، دوست دارد. رسول اکرمˆ فرمود: ساعتی نزد دانشمند نشستن و گفتوگوی علمی کردن، نزد خدای متعال از صدهزار رکعت نماز مستحبی و صدهزار تسبیح و فراهم آوردن ده هزار اسب جنگی برای مجاهدان در راه خدا محبوبتر است (دیلمی، 1412ق، ج 1، ص 190). رسول اکرمˆ فرمود: خداوند عزوجل میفرماید: گفتوگوی علمی میان بندگانم از چیزهایی است که چون به امر من بینجامد، دلهای مرده با آن زنده میشود (کلینی، 1429ق، ج 1، ص 98). امیرالمؤمنین† میفرماید: هان! خردمند کسی است که با اندیشة درست و نگاهی دوراندیش، از آرای گوناگون استقبال کند (محمدی ریشهری، 1379، ج 1، ص 348). بدینترتیب، یکی از فرایندهای مدیریت دانش، نگهداری دانش است. با نگهداری دانش، سازمانها میتوانند به طبقهبندی و اولویتبندی دانش بپردازند و هنگام لزوم آن را به کار گیرند و به آن عمل نمایند. به کارگیری دانش دانش و عمل باهم رابطه دارند. دانشی که به کار گرفته نشود، آفت و وبال است. الْعِلْمُ بِغَیْرِ عَمَلٍ وَبَال (تمیمی آمدی، 1410ق، ص 279)؛ یعنی دانش موردنیاز، زمانی که کسب و تحصیل شد، مناسب است مورد استفاده سازمانها قرار گیرد، مشکلات آنها را حل نماید، فرایندکاری کارکنان را تسهیل نموده، تولید را رونق بخشد و بهطور کلی، اهداف مادی و معنوی سازمان را تأمین نماید. دانشی که برای کسب آن زحمت کشیده شود، هزینه مالی اختصاص داده شود، وقت صرف گردد، اما از آن استفاده نشود و منشأ عمل قرار نگیرد، وبال و موجب عذاب و گرفتاری انسان خواهد بود. بنابراین، همانگونه که فعالیت و عملِ ناآگاهانه افراد، آثار سوء دارد، دانش بدون عمل نیز آثار مخربی را بر زندگی فردی و سازمانی افراد، خواهد گذاشت. امیرالمؤمنین† فرمود: عملکنندة بیدانش، مانند رونده در بیراهه است. هرچه از راه روشن دورتر رود، از مقصودش دورتر میشود و عملکننده با دانش، مانند رهسپار راه روشن است. پس بیننده باید نیک بنگرد که آیا پیشرونده است، یا واپس آمده (مجلسی، 1404ق، ج 29، ص 601). خداوند در سرزنش افرادی با ایمان و دانشمند، که دانش خود را به کار نمیگیرند، فرمود: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُون (صف: 2)؛ ای اهل ایمان! چرا آنچه را میگویید به آن عمل نمیکنید. رسول اکرمˆ فرمود: سختترین عذاب در روز قیامت، از آنِ کشنده پیامبر یا پدر و مادرش و یا دانشمندی است که از دانشش بهرهای نجسته است (نیشابوری، 1375، ج 1، ص 10). در منابع اسلامی، افراد و مصادیقی از دانشمندان بیان شده که آنان به دلیل عمل نکردن و سوء استفاده از دانش، مورد مذمت قرار گرفتهاند. مشهورترین فردی که در منابع اسلامی به آن اشاره شده، بلعم باعورا است که اسم اعظم الهی را میدانست و خداوند دعاهای وی را اجابت میکرد. اما سرانجام، بلعم به طرف فرعونیان میل کرد و عاقبتش مصداق آیه فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْب (اعراف: 176)، واقع شد و الاغش که وی را همراهی نکرد، یکی از حیوانات قابل ستایش، مورد ستایش قرار گرفت (قمی، 1404ق، ج 2، ص 33). در منابع اسلامی، رابطه عملِ بیدانش و عملِ با دانش، تفکیک شده و آثار منفی و مثبت هریک بر کار و رفتار افراد مورد اشاره قرار گرفته است که در ذیل، نمونههایی از آن به اجمال بیان میگردد: الف. مزایای به کارگیری دانش - خدا، فرشتگان و اهل طاعت، آنان را دوست دارد (کراجکی، 1410ق، ج 2، ص 109). - حلال و حرام مورد شناسایی قرار میگیرد (مجلسی، 1404ق، ج 76، ص 6). - دانش، افزایش مییابد (همان، ج 40، ص 128). - دانش، ماندگار میگردد (نهجالبلاغه، 1389، حکمت 366). - آراستگی دنیوی و اخروی، هدایت به بهشت و رضایت الهی نصیب انسان میشود (مصباح الشریعه، 1400ق، ص 14). ب. معایب دانش بدون عمل ـ دوری از خدا و کفر (کلینی، 1429ق، ج 1، ص 45). ـ خواری در چشم مردم (کراجکی، 1410ق، ج 2، ص 109). ـ وبال و عذاب سخت (لیثی واسطی، 137، ص 49). ـ پشیمانی سخت هنگام مرگ (تمیمی آمدی، 1410ق، ص 45). ـ بی برکتی، تنگنای معیشت، واگذاری به خود و هلاکت (مجلسی، 1404ق، ج74، ص100). ـ مبتلا شدن به هفتاد عقوبت که کمترین آن، گرفته شدن حلاوت و لذت عبادت از انسان است (مصباح الشریعه، 1400ق، ص 40). حاصل آنکه، دانش در منابع اسلامی، ملاک تکلیف و فعالیت انسان است؛ یعنی همانگونه که هرکاری ناآگاهانه، موجب فساد و تباهی است، دانش موجود نیز اگر به کار گرفته نشود، وبال و موجب گرفتاری و عذاب خواهد بود. بدینترتیب، پس از آنکه افراد، دانش را در درون یک سازمان به کار گرفتند، شایسته است همانگونه که خود از دانش دیگران استفاده نمودند، آن را برای افراد و سازمانهای دیگر نیز توزیع، ترویج و انتشار دهند. انتشار دانش آخرین فرایند مدیریت دانش در منابع اسلامی، انتشار دانش است. یکی از احادیثی که بیان شد، این بود: أَوَّلُ الْعِلْمِ الْإِنْصَاتُ ثُمَّ الِاسْتِمَاعُ ثُمَّ الْحِفْظُ ثُمَّ الْعَمَلُ ثُمَّ نَشْرُه (دیلمی، 1412ق، ج 1، ص 15). یعنی فرایند مدیریت دانش با سکوت، آغاز میگردد و با انتشار و توزیع به دیگران، پایان یافته و کامل میگردد. در منابع اسلامی، انتشار دانش همانند تحصیل دانش، یک امری واجب و فرض معرفی شده است. امیرالمؤمنین† فرمود: بر هر دانشمندی واجب است خود را با پارسایی حفظ کند و دانش خود را به جویندگان آن، بذل و بخشش نماید (تمیمی آمدی، 1410ق، ص 44). در همین ارتباط، امام کاظم† فرمود: زَکَاةُ الْعِلْمِ أَنْ تُعَلِّمَهُ عِبَادَ اللَّهِ (کلینی، 1429ق، ج 1، ص 41)؛ تزکیه دانش، یاد دادن آن به دیگران است. بدینترتیب، از منظر اسلام نهتنها نشر و گسترش دانش واجب است که بر آن ثواب مترتب است و وعده بهشت داده شده، بلکه هرکس دانش را کتمان و پنهان نماید و به دیگران نشر و پخش نکند، مورد لعن و نفرین الهی قرار میگیرد. امام علی† فرمود: مَنْ مَاتَ وَ مِیرَاثُهُ الدَّفَاتِرُ وَ الْمَحَابِرُ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة (دیلمی، 1412ق، ص 176)؛ کسی که بمیرد و میراثش دفتر و دوات باشد، بهشت بر او واجب میشود. در اسلام، افرادی که دانش نصیبش گشته، باید شکرگذار الهی باشد، به دانش خود عمل کند و دانش فراگرفته را به دیگران ببخشد. امیرالمؤمنین علی† فرمود: شُکْرُ الْعَالِمِ عَلَى عِلْمِهِ عَمَلُهُ بِهِ وَ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّه (کراجکی، 1410ق، ج 2، ص 108)؛ سپاسگذاری دانشمند این است که به دانش خود عمل کند و آن را به افراد مستحق، ببخشد. ترویج و گسترش دانش در منابع اسلامی، به روشهای گوناگونی انجام شده و قابل تبیین است. با استفاده از منابع اسلامی، بهطور کلی میتوان انتشار دانش را به روش رسمی ـ مانند جلسات آموزشی، نامههای رسمی، خطبهها و مناظرات ـ و غیررسمی ـ مانند دعا و مناجات، مباحثات درسی دو نفره و چند نفره، گفتوگوی دوستانه، قصه و داستان، اشعار ـ تقسیم نمود. برای نمونه، در منابع اسلامی، نهجالبلاغه حاوی خطبهها، نامهها و کلمات حکمت امیرالمؤمنین علی† است که توسط سید رضی جمعآوری شده و انتشار یافته است. مجموعه کتب حدیثی اهل بیت‰ مانند کافی توسط مرحوم کلینی، من لایحضره الفقیه، توسط شیخ صدوق، تهذیب و استبصار توسط شیخ طوسی در ابواب مختلف عقاید، احکام، اخلاق، جمعآوری گردیده و انتشار یافته است. همچنین سلسله معارفی از عقاید و اخلاق صحیفه سجادیه در قالب دعا، انتشار داده شده است. بدین ترتیب، با انتشار دانش، اصل فرآیندی مدیریت دانش از منظر منابع اسلامی، کامل میشود. با تکمیل فرایند مدیریت دانش و خلق دانش نوین و مستمر در سازمان، تصمیمگیری بهبود مییابد. مزیت رقابتی پایدار برای سازمان به وجود میآید و بهطور کلی، عملکرد سازمان افزایش مییابد. البته فرآیندهای مدیریت دانش، پویا و پیوسته است؛ یعنی هر فرایند با فرایند دیگر در ارتباط است و رابطه آن نیز پیوسته است که یکدیگر را پوشش میدهد و تکمیل میکند. برای نمونه، انتشار دانش، با آنکه خود یک فرایند مستقل است، اما در فرایند حفظ و نگهداری دانش نیز کمک میکند و گسسته یا بیارتباط با فرآیندهای دیگر، نیست. نتیجه گیری فرآیند یا چرخه حیات دانش، یکی از مباحث مهم در مدیریت دانش است که به دلیل اهمیت آن، برخی از دانشمندان اساساً مدیریت دانش را همان فرایند مدیریت دانش، تعریف کردهاند. در این پژوهش فرایند مدیریت دانش، با الهام از منابع اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. با مراجعه به آیات و روایات، بهدست آمد که سکوت، کسب دانش، نگهداری دانش، بهکارگیری دانش و انتشار دانش، چرخة حیات یا فرایند مدیریت دانش از منظر منابع اسلامی هستند. همچنین فرایند مزبور از سکوت تا انتشار دانش، همگی یک فرایند پویا و پیوسته بهشمار میروند که توقف و گسست در هر چرخه یا فرآیند، کل حیات سیستم را به مخاطره میاندازد؛ و بعکس، حرکت مستمر و تکاملی دانش، نهتنها موجب خلق دانش جدید در سازمان میگردد، بلکه تصمیمگیری را بهبود میبخشد، مزیت رقابتی پایدار را برای سازمان ایجاد میکند و بهطور کلی، عملکرد سازمان را افزایش میدهد.   منابع نهجالبلاغه، 1389، ترجمه محمد دشتى، چ چهارم، قم، امیرالمؤمنین†. اخوان، پیمان؛ 1389، توسعه فرآیندهای چرخه مدیریت دانش مبتنی بر عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش، سیاست علم و فنآوری، سال سوم ش 2. برقی، احمدابن محمد، 1371ق، المحاسن، تصحیح جلالالدین محدث، چ دوم، قم دارالکتب الاسلامیه،. تمیمى آمدی، عبد الواحدبن محمد، 1410، غررالحکم و دررالکلم، تصحیح سیدمحمد رجایی، قم، چ دوم، دارالکتاب الاسلامی. جعفری مقدم، سعید، 1385، مستندسازی تجربیات مدیران از دیدگاه مدیریت دانش، تهران،موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وابسته به وزارت نیرو. ابنشعبه حرانی، حسنابن علی، 1404ق، تحفالعقول عن آل الرسول، تصحیح علی اکبر غفاری، قم، جامعه مدرسین. حسینی زبیدی، 1414ق، تاج العروس من جواهر القاموس، تصحیح علی هلالی و علی سیری، بیروت دارلفکر. دیلمی، حسنابن محمد، 1408ق، اعلام الدین فی صفات المؤمنین، قم، موسسه آل البیت‰. رضاییان، علی، 1389، سیستم اطلاعات مدیریت،چ دهم، تهران، سمت. ـــــ ، 1382، چرخه حیات دانش، پیام مدیریت، ش 7 و 8. سهرابی، بابک و هادی دارمی، 1389، مدیریت دانش با رویکردmba،، تهران سمت. مصباح الشریعه (1400)، منسوب به امام صادق†، بیروت. حرعاملی، محمدابن حسن، 1409ق، وسایل الشیعه، قم، مؤسسه آل البیت‰. قلیج لی، بهروز، 1388، مدیریت دانش،تهرانهة سمت، چاپ اول. کراجکی، محمدابن علی، 1410ق، کنز الفواید، تصحیح عبدالله نعمه، قم، دارالذخایر،. کلینى، محمدبن یعقوب، 1429ق، الکافی، قم، دارالحدیث. گیلبرت، پروست، و دیگران، 1385، مدیریت دانش، ترجمه علی حسینیخواه، تهران، یسطرون. لیثی الواسطی، علیابن محمد، 1376، عیون الحکم و المواعظ، تصحیح حسین حسنی بیرجندی،، قم، دارالحدیث. مجلسی، محمد باقر، 1403ق، بحارالانوار، چ دوم، بیروت، دار احیاء التراث العربی. محمدی ریشهری، محمد، 1379، علم و حکمت در قرآن و حدیث، ترجمه عبدالهادی مسعودی، قم، دارالحدیث. مهرعلیزاده، یدالله و عبدی محمد رضا، 1388، نظام مدیریت دانش، اهواز، دانشگاه شهید چمران. نیشابوری، محمدابن احمد، 1375، روضهالواعظین و بصیره المتعظین، قم، رضی. هاشمیان، ناهید و منهاج، محمدباقر، 1386، دانش چیست؟ مروری ادبیات، مقایسه تعاریف، ارائه تعریف جدید، رهیافت، ش 40. یاریگرروش، حسن، 138، تاریخچه مدیریت دانش، توسعه مدیریت، ش 49. Bergeron Bryan; 2003. Essetials of Knowledge Management;, Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey. Sharrma Pankaj; 2004. Knowledge Management. New Delhi: A.P.H. Publishing corporation.   محسن منطقی: استاد یار مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).  ظاهر اکبری: کارشناسی ارشد مدیریت اسلامی مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره).                  اسلام و پژوهش های مدیریتی - سال سوم، شماره اول، پیاپی 7 انتهای متن/

94/06/25 - 04:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن