واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آلبوم کوارتت های هرمز فرهت رونمایی شد تهران- ایرنا- مراسم رونمایی کوارتت های هرمز فرهت با حضور آهنگسازان و هنرمندانی مانند لوریس چکناواریان، شاهین فرهت، وارطان ساهاکیان، هوشنگ کامکار، رضا مهدوی، امیرمهیار تفرشی پور و علیرضا میرعلی نقی برگزار شد .
به گزارش روز سه شنبه ی ایرنا، در این مراسم که چکناواریان به عنوان نخستین سخنران مراسم گفت: هرمز فرهت همچون برادر من است و بسیار خوشحالم که چنین اثر ارزشمندی به همت رضا مهدوی منتشر شده است. هرمز فرهت 87 ساله آهنگ ساز و موسیقی شناس ایرانی مقیم ایرلند است. کتاب «مفهوم دستگاه در موسیقی ایرانی»، نوشته او، از مهمترین کتاب ها به زبان انگلیسی درباره موسیقی کلاسیک ایران است.در این مراسم که با همکاری مؤسسه ی راوی در مکتب تهران برگزار شد، هوشنگ کامکار گفت: عصر طلایی موسیقی دانشکده ی هنرهای زیبا، در دوران حضور هرمز فرهت بود و در دوران حضور وی بزرگانی همچون توماس کریستین داوید، احمد پژمان، پری برکشلی، علیرضا مشایخی، مسعودیه، صفوت، شاهین فرهت و... در دانشکده تدریس می کردند و هنرمندان بزرگی از این دانشکده فارغ التحصیل شدند. کامکار ضمن اشاره به تسلط علمی فرهت بر موسیقی غربی و شرقی، درباره ی کوارتت های وی گفت: این قطعه ها ترکیبی از موسیقی مدرن است و هم زمان تکنیک های آتنال و تنال را در این آثار به کار برده است و در خیلی بخش ها اشاره هایی به موسیقی مشرق زمین دارد.وارطان ساهاکیان نیز هرمز فرهت را استاد بزرگ خطاب کرد و گفت: وی با ترجمه ی کتاب کنترپوان کِنت کِنان، گام بزرگی در آموزش موسیقی برداشت .شاهین فرهت هم به خاطره هایی از دوران کودکی اشاره کرد و گفت: هرمز، استاد من در کنترپوان بود و خوشحالم که این کوارتت ها منتشر شد، به ویژه که پیش از این، کاری از وی منتشر نشده بود .وی همچنین از انتشار کوارتت های چهار، پنج و شش در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: امیدوارم بتوانیم فرهت را در ایران ببینیم.در ادامه امیرمهیار تفرشی پور نیز گفت: افتخار آشنایی با فرهت را در سال 2006 در جشنواره یی موسیقایی در لندن و همچنین افتخار ضبط کوارتت شماره ی یک را در سن پترزبورگ و در تاریخی ترین و معروف ترین استودیوی دنیا، به نام استودیوی ملودیا (که از سال 1959 افتتاح شده است) داشتم ، بعد از کوارتت های پرویز محمود که نتی از آن ها در دست نیست، می توان گفت این اولین کوارتت تاریخ موسیقی ایران است که در سال 1952 نوشته شده است. ضبط این کوارتت 3 ساعت طول کشید و نوازندگان این اثر را بسیار دوست داشتند.علیرضا میرعلی نقی، منتقد موسیقی، هم در ادامه گفت: از دیدگاه تاریخی، نشر این اثر اتفاقی مهم است و امیدوارم این جریان ادامه داشته باشد. پایان بخش مراسم رونمایی، سخنان رضا مهدوی، ناشر و پژوهشگر موسیقی بود. او گفت: کاش قدر موسیقی بی کلام درک شود، زیرا من در پاره یی از موارد، زهر موسیقی، کلام است و کلام، حق آهنگساز و نوازنده را ضایع می کند. او ادامه داد: موسیقی امروز ما درجا می زند و بخشی از این، به گردن متولیان موسیقی است؛ ارکستر سمفونیک با بودجه ی میلیاردی آمده است و اگر اثری از آهنگسازان ایرانی اجرا نکند، جامعیتی در دنیا پیدا نخواهد کرد. مهدوی در ادامه به شرایط سخت انتشار موسیقی و عدم حمایت دولتی از بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد و گفت: با وجود شرایط سخت، هر روز راهروهای دفتر موسیقی که به خاطر بی مدیریتی دو سال اخیر، که لطمه ی بزرگی به سابقه ی خوب موسیقی کشور، زد شلوغ تر می شود و بخش خصوصی با سرسختی تلاش خود را ادامه می دهد. فرهنگ، کشور را اصلاح می کند و من نهایت کوششم را کردم که این اثر با کیفیت بین المللی منتشر شود و بازگوکننده ی زحمت های دوستان باشد.مهدوی افزود: دولت باید از آهنگسازان ارزشمند ایران حمایت کند و شرایط تهیه و تولید آثار ارزشمند را فراهم کند و متوجه باشد موسیقی هیچ زمان برای این کشور خطرناک نبوده است و طی صد سال اخیر هیچ کنسرتی به چالش و آشوب کشیده نشده است و یک نفر خون از دماغش نریخته است. وی با طرح این پرسش که «جایگاه حاکمیت وزارت ارشاد کجاست»، افزود: چرا باید وزارت ارشاد خود را در مقامی بگذارد که موسیقیِ امثال استاد چکناواریان را مجوز بدهد و یا حافظ و سعدی و مولوی و نظامی گنجوی را ممیزی کند. امروز صداوسیما شعرهایی پخش می کند که قبل از انقلاب نشنیده بودم. مهدوی اعلام آمادگی کرد که آثار موسیقی بی کلام را در مؤسسه ی راوی حمایت و منتشر کند.این مجموعه، نخستین آلبوم رسمی هرمز فرهت است که با نام کوارتت یک، دو و وسه، به همت مؤسسه ی راوی و به مدیریت تولید رضا مهدوی و با طراحی گرافیک سهیل حسینی، تولید و در سراسر کشورتولید و منتشر شده است. فراهنگ**3067**1601**
24/06/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]