تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830904671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حکم حجِ کشته‌شدگان فاجعه مکه چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳




1442033288980_150911140836-07-mecca-crane-0911---restricted-super-169.jpg

«زائرانی که در هر یک از میقات مانند مسجد شجره احرام بسته‌اند و وارد منطقه‌ی حرم یا همان مکه شده‌اند، اگر پیش از آن‌که اعمال حج را کامل انجام دهند فوت شوند، حج‌شان کامل است و به نائب برای انجام اعمال حج نیازی ندارند.» به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایسنا، سقوط جرثقیل در مسجدالحرام سبب مرگ 107 زائر شده که 11 تن آن‌ها ایرانی بودند، این اتفاق در حالی رخ داد که مراسم اصلی حج هنوز آغاز نشده و این سوال مطرح است که حکم شرعی حج کشته‌شدگان آن فاجعه چیست؟ براساس احکام و روایات اسلامی صریح‌ترین پاسخ این است: از آنجا که این افراد عمره تمتع خود را انجام داده بودند و به طور کلی هر شخصی با احرام وارد حرم شود، حتی اگر اعمال عمره تمتع‌اش پایان نپذیرفته باشد، نیازی به قضا و نیابت برای حج او نیست و مجزی از حجت‌الاسلام (حج واجب) است. در فقه شیعه نیز آمده است: شخصی که برای حج احرام بسته و به منطقه حرم مکه وارد شده و به هر دلیل از دنیا برود، گویی خود شخصا حج گذارده و حج‌اش مقبول است و به قضا یا نیابت نیازی نیست. در این مساله اجماع وجود دارد و همه فُقهایی که به این موضوع پرداخته‌اند، به کفایت حجِ این‌گونه افراد حکم داده‌اند و بالاتر آن‌که مرحوم «موسوی‌عاملی» در مدارک‌الاحکام، مرحوم «فیض کاشانی» در مفاتیح‌الشرایع، مرحوم «وحید بهبهانی» در شرح مفاتیح‌الشرایع، مرحوم «شهید ثانی» در مسالک، مرحوم «علامه حلی» در منتهی‌المطلب، مرحوم «فاضل مقداد» در التنقیح‌الرائع، مرحوم «سید طباطبایی» در ریاض‌المسائل، مرحوم «نراقی» در مستندالشیعه و مرحوم «نجفی» در جواهرالکلام ادعای اجماع و اتفاق بین فقیهان در مساله دارند. بنابراین مساله موردِ اتفاق فُقها بوده و هیچ اختلاف فقهی از قدماء تا متاخرین در این‌باره در کتب فقهی گزارش نشده است. ریشه اتفاق و اجماع فُقها در مسأله و مستند حکم آن‌ها، روایات معتبر چهارگانه‌ی ضریس، برید العجلی، ابی رئاب و مرسله مفید، از معصومین (علیهم السلام) در این‌باره است. از نظر دلالت نیز مجموع این روایات بر کفایت حجت‌الاسلام (حج واجب) فردی که در حال احرام و پس از وارد شدن به حرم مرده، روشن و شفاف است. در یکی از این روایات آمده است: «عن ضریس عن أبی جعفر (علیه السلام) قال: فی رجل خرج حاجّاً حجّة الاسلام فمات فی الطریق. فقال: إن مات فی الحرم فقد أجزأت عنه حجّة الاسلام و إن مات دون الحرم فلیقض عنه ولیّه حجة الإسلام.» (وسائل الشیعه، ج8 ،باب 26 ،ص47، حدیث یک) امام صادق(ع) درباره حج‌گذاری که در بین راه از دنیا رفته، فرموده است: «اگر چنین فردی در حرم مُرده، از حجت‌الاسلام او کفایت می‌کند و به قضای آن نیازی نیست.» بنابراین شخصی که بعد از احرام و وارد شدن به حرم مکه، حتی پیش از انجام اعمال عمره تمتع، از دنیا برود کفایت از حج واجب‌اش (حجت‌الاسلام) می‌کند و به‌جای آوردن حج را نیازی نیست و حج‌اش مقبول است. همچنین شخصی که بعد از پایان اعمال عمره تمتع و قبل از شروع حج تمتع در مکه از دنیا برود، به اقتضای قاعده اولویت و اطلاق روایات، حج‌اش مقبول است و به قضا یا نیابت گرفتن برای وی نیازی نیست. اما شخصی که در مدینه بمیرد و یا در بین راه مکه و قبل از رسیدن به حرم بمیرد، کفایت از حجت‌الاسلام وی ندارد، یعنی حج‌اش کامل نشده است. فتوای آیات عظام امام خمینی(ره)، گلپایگانی، خوئی، اراکی، فاضل لنکرانی، بهجت، تبریزی، سیستانی، خامنه‌ای، صافی، مکارم شیرازی و نوری همدانی نیز بر همین قرار است که «فردی که بعد از وارد شدن در حرم مرده، حج از او ساقط شده است.» انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن