تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815426675




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چطور پنه لوپه غمگين سر از ايران درآورد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چطور پنه لوپه غمگين سر از ايران درآورد؟
در سال 1945 ميلادي، باستان‌شناسان مؤسسه شرق‌شناسي شيكاگو تكه‌هاي مجسمه بزرگ يك زن يوناني را در تخت جمشيد كشف كردند.
نویسنده : الناز خمامي‌زاده 
در سال 1945 ميلادي، باستان‌شناسان مؤسسه شرق‌شناسي شيكاگو تكه‌هاي مجسمه بزرگ يك زن يوناني را در تخت جمشيد كشف كردند. اين مجسمه شش ماه پيش براي نمايش موقت به ايتاليا امانت داده شد و حالا قرار است اين روزها به همراه سه خواهر ايتاليايي‌اش به ايران بيايد و در معرض نمايش عمومي قرار بگيرد اما اين مجسمه يوناني از كجا به قلب امپراتوري ايران باستان آمد و اقتضائات تاريخي‌اش چه بود؟ محققان و باستان‌شناسان بسياري روي پرونده مجسمه زن يوناني معروف به «پنه لوپه» تخت جمشيد متمركز شدند. يافته‌هاي دنياي علم و باستان‌شناسي به خوبي از پس حل برخي معماهاي تاريخي برمي‌آيد؛ از جمله الگا پالاگيا، استاد باستان‌شناسي كلاسيك دانشگاه باستان‌شناسي آتن در مقاله‌اي علمي به يافته‌هاي جالبي درباره اين مجسمه اشاره مي‌كند.
حدود 70 سال پيش، باستان‌شناسان و محققان مؤسسه شرق‌شناسي دانشگاه شيكاگوي امريكا يك اثر جالب توجه باستاني را در لايه‌هاي زيرين قلب امپراتوري ايران‌باستان كشف كردند؛ اين كشف بزرگ چيزي نبود جز تكه‌هاي مجسمه بزرگ زني يوناني كه در سه نقطه مختلف از محوطه تخت جمشيد مدفون شده بود. نيم تنه بدون سر آن در راهروي 31 محوطه تخت جمشيد و دست راست در هم شكسته آن در تالار 38 آن كشف شد. اين شواهد، حادثه تلخ تخريب گسترده تخت جمشيد به دست اسكندر مقدوني را در بهار سال 330 پيش از ميلاد را يادآوري مي‌كرد. اسكندر پيش از به آتش كشيدن تخت جمشيد تمام طلاهاي موجود در خزانه‌هاي آن را خالي كرد و سپس به ارتش خود اجازه داد تا باقي دارايي‌هاي موجود در خزانه‌هاي تخت جمشيد را غارت كنند. بنابر گزارش‌هاي تاريخي سربازان اسكندر با تبر به جان آثار ارزشمند هنري تخت جمشيد افتادند؛ گلدان‌هاي گرانبها را شكستند، مجسمه‌ها را خرد كردند و هر تكه را كه دوست داشتند با خود بردند. اين موضوع نشان مي‌دهد كه چرا باقي تكه‌هاي مجسمه زن معروف يوناني معروف به پنه لوپه هيچ‌گاه پيدا نشد‌. احتمالاً يكي از سربازان اسكندر به عنوان سوغات آن را با خود به سرزمينش برده بود. جالب است كه منشأ يوناني اين مجسمه نيز نتوانست در آن زمان آن را از چنگال تخريب اسكندر مصون بدارد.
اينكه مجسمه پنه لوپه در خزانه حكومت هخامنشي چه مي‌كرده هم در نوع خودش جالب و سؤال‌برانگيز است. آيا اين مجسمه يوناني يك هديه بوده يا حاصل جنگ و غارتگري؟ اين سؤال براي مدت‌هاي مديد ذهن باستان‌شناسان را مشغول كرده بود اما بالاخره شواهد تاريخي نشان داد كه به احتمال زياد اين مجسمه يوناني، هديه صلح يونانيان باستان به سلسله هخامنشي بوده است. ظاهراً در سال 324 پيش از ميلاد، اسكندر بار ديگر به تخت جمشيد و پرسپوليس باز مي‌گردد اما در آن زمان از كاري كه چند سال پيش در قبال پايتخت ايران انجام داده شديداً دچار حس پشيماني مي‌شود. چند وقت بعد، هنگامي كه سفراي چند شهر يوناني به ديدار او در بابل مي‌روند، اسكندر با تصميمي همه را غافلگير مي‌كند. او قول بازگشت شماري از مجسمه‌هايي را مي‌دهد كه جزو غنايم جنگي داريوش اول و خشايارشاه هخامنشي در حمله به ايونيا (‌پارسي باستان: يئونا ) و يونان در سال‌هاي 490 و 480 پيش از ميلاد بوده است.
از جمله اين مجسمه‌ها يك اثر برنزي بود كه در سال 493 پيش از ميلاد و در تلافي شورش ضدهخامنشي شهر ايونيا به پايتخت به غنيمت آورده شده بود. سه مجسمه ديگر هم آثاري بودند كه هخامنشي‌ها در حمله سال 479 پيش از ميلاد خود به آتن، آنها را غنيمت گرفته بودند. اين مجسمه‌ها در مراكز مختلف قلمروي پادشاهي ايران اعم از سارد، هگمتانه، شوش، پاسارگاد، بابل و پرسپوليس توزيع شدند. مشخص نيست كه آيا در معرض نمايش عمومي قرار گرفتند يا خير.
مجسمه پنه لوپه كه در تخت جمشيد كشف شد نمونه‌هاي تاريخي مشابهي دارد كه اكنون در ايتاليا نگهداري مي‌شوند. نيم تنه اين مجسمه در وضعيت نشسته است، پاها روي هم افتاده و سر اندكي به سمت پايين خم است (‌هر چند سر اين مجسمه كشف نشده است‌)‌ سر مجسمه شنلي است كه تا پايين آمده است. در مجسمه‌اي كه از تخت جمشيد كشف شد سر و گردن به همراه دو ساعد، دست چپ و پاها و نيز بخش‌هاي زيادي از صندلي تخريب شده است. روي دست راست تخريب شده او احتمالاً شياري بوده كه تا كف دست امتداد داشته و اين يعني اينكه مجسمه پنه لوپه در دست راست خود يك شئ فلزي ميله مانند را حمل مي‌كرده است. حالا چه در مجسمه واقع در موزه ملي و چه مجسمه‌هاي مشابه آن در ايتاليا كه به خواهران پنه لوژه معروفند اثري از اين ميله فلزي نيست.
مجسمه پنه لوپه احتمالاً به ياد پنه لوپه غمگين و داغدار داستان معروف « اوديسه » هومر ساخته شده بود. پنه لوپه در انتظار همسرش اوديسئوس يا همان اوديسه، جنگاور دلاور يونان باستان ساليان سال غمگين بود تا آنجا كه به پنه لوپه غمگين شهرت يافت. احتمالاً او شخصيتي محبوب در عصر باستان بوده است چراكه اين شخصيت اسطوره‌اي، الهام‌بخش ساخت مجسمه‌هاي زيادي در هزاران سال پيش شده بود؛ از جمله نمونه‌هاي مشابهي كه هم اكنون در موزه ايتاليا نگهداري مي‌شوند. كشف اين مجسمه از تخت جمشيد بر شكل‌گيري بحث‌هاي بي‌پاياني درباره منشأ، قدمت اين مجسمه و ارتباطش با سه مجسمه مشابه دامن زد؛ مجسمه‌هاي مشابه ايتاليايي اما از نظر اصالت و منشأ با پنه لوپه تخت جمشيد متفاوت بوده‌اند كه توانستند تا دوره امپراتوري رم باستان از گزند تخريب جان سالم به در ببرند.
كارشناسان، پنه لوپه تخت جمشيد را كپي سنگ مرمر از يك مجسمه باستاني برنزي يا نسخه دوم و اصل يك مجسمه سنگ مرمر اوليه از اين زن يوناني مي‌دانند. هيچ اتفاق نظري درباره قدمت دقيق آن وجود ندارد اما اكثر محققان بر اين تصور هستند كه اين مجسمه سنگ مرمر متعلق به سال‌هاي 450 تا 460 پيش از ميلاد است.
خواهران پنه لوپه يا همان مجسمه‌هاي مشابه پنه لوپه تخت جمشيد در ايتاليا از شهرت بسياري برخوردار هستند بنابراين ايتاليايي‌ها اشتياق زيادي براي نمايش پنه لوپه تخت جمشيد در موزه‌هاي خود داشتند. به همين خاطر در دي ماه سال 92 وزير فرهنگ ايتاليا در سفرش به ايران درخواست رسمي ايتاليا براي به امانت گرفتن « پنه لوپه » تخت جمشيد را مطرح كرد. در مقابل موافقت با اين درخواست قرار شد ايتاليا هم اشيايي تاريخي را براي نمايش به ايران امانت دهد. مجسمه پنه لوپه تخت جمشيد شش ماه پيش براي نمايش به ايتاليا رفت. حالا زمان اجراي مرحله دوم اين توافق فرا رسيده است. پنه لوپه تخت جمشيد قرار است با خواهران ايتاليايي‌اش به ايران بيايند.
نمايش آنها در كنار يكديگر مي‌تواند براي بسياري از بازديدكنندگان موزه ملي به خصوص پژوهشگران و باستان‌شناسان جوان جالب توجه باشد؛ پنه لوپه تخت جمشيد در كنار مجسمه‌هاي سه خواهر كه نخستين آثار تاريخي غيرايراني امانت داده شده به ايران محسوب مي‌شوند اواخر شهريورماه وارد ايران شده و در نخستين روز هفته گردشگري در موزه ملي ايران به نمايش در‌مي‌آيند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن