تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806750583




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زندگی با دو چهره


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: زندگی با دو چهره سردبیر روزنامه عصر مردم چاپ شیراز در شماره امروز (دوشنبه ) این روزنامه طی یادداشتی با عنوان "زندگی با دو چهره" به بررسی دیدگاههای سنتی و مدرن پیرامون موضوع ازدواج پرداخته است .


اسماعیل عسلی در یادداشت خود آورده است : نگرشی که از گذشته تاکنون به ازدواج وجود داشته و دارد، تفاوت های زیادی را از سر گذرانیده و اختلاف نظرهای بین نسلی که ما هم اکنون شاهد آن هستیم از تلاقی دیدگاه های سنتی و مدرن به ازدواج ناشی می شود. در گذشته به تبعات بیرونی ازدواج اهمیت زیادی می دادند و معمولاً از ازدواج برای تنظیم مناسبات اجتماعی و اقتصادی با کسانی که خارج از دایره خانواده قرار داشتند بهره برداری می کردند. برای مثال این ضرب المثل که "عقد پسر عمو و دختر عمو را در آسمان ها بسته اند" ریشه در رویکردی قبیله ای و نگاهی کاملاً مقتصدانه داشته و اقدامی در جهت حفظ دارایی های یک خاندان محسوب می شده است. زمانی که دو برادرزاده با یکدیگر ازدواج می کنند ثروت تقسیم شده بین دو برادر را که به آنها ارث رسیده دوباره در یک خانواده متمرکز می کنند و همین امر موجب می شود که دارایی های پدربزرگ مشترکشان تجزیه و تقسیم نشود و تدریجاً قدرت ناشی از ثروت نیز از بین نرود.داستان های سوزناک عشقی نظیر لیلی و مجنون و رومئو و ژولیت که نهایتاً به تراژدی ختم گردیده، بیانگر ایستادگی و مقاومت محدود افرادی در برابر سنت های قبیله محور بوده است. سلب الاختیار بودن اکثریت زنان در گذشته برای انتخاب همسر و اعلام نظر نهایی و تعیین کننده از سوی کسانی که حق قیمومیت برای خود قایل بودند نیز ضمن اینکه رد پایی از نظام مردسالاری تلقی می شود، به عنوان دستاویزی برای تنظیم مناسبات نهادینه شده در جوامع سنتی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گرفته است. هم اکنون نیز با وجود این که در عصر آگاهی ها و ارتباطات به سر می بریم هنوز هم شاهد رواج ازدواج های مبتنی بر سنت های کهن نظیر خون بس، ازدواج های فامیلی اجباری، ازدواج های سیاسی و مصلحت طلبانه هستیم. سود و دستاورد ازدواج های مصلحت طلبانه عمدتاً نصیب کسانی غیر از عروس و داماد می شود. در برخی از جوامع باستانی ازدواج خواهر با برادر برای رعایت هم سنخی و رعایت شئونات اشرافی و سلطنتی رواج داشته و بدون هیچ احساس شرمی برگزار می شده است که اکنون خوشبختانه اثری از آن نیست.رعایت حقوق ویژه برای خویشاوندان، به افراد گوناگون برای نزدیکی از طریق ازدواج با صاحبان قدرت، ثروت و وجاهت اجتماعی انگیزه می داده است تا با استفاده از اهرم های مختلف زمینه ازدواج فرزندان خود را با فرزندان افراد ذی نفوذ و متنفذ فراهم آورند. از اینگونه ازدواج ها که زمینه ساز انتقال قدرت از پدر دختر یا پسر به نوه ها و فرزندزادگان بوده در تاریخ زیاد است. نقطه ی مقابل چنین رویکردی، ازدواج بر اساس معیارهای فردی است که در آن مناسبات و ملاحظات خانوادگی و هم کفوی از لحاظ ثروت و قدرت و وجاهت اجتماعی در درجه اول اهمیت قرار نمی گیرند و دختر و پسر بیشتر به دنبال کشف علایق مشترک هستند که از آن به تفاهم تعبیر می شود. هر چند چنین رویکردی در جوامع سنتی به دلیل مغایرت آن با برخی مناسبات اجتماعی، اغلب با مشکل مواجه می شود و به طلاق می انجامد. تقابل نابرابر عقل و احساس در امر همسرگزینی از یک سو و ناگزیری دختر و پسر برای در نظر گرفتن نظر دیگران خصوصاً پدر و مادر به خاطر نیاز به حمایت اقتصادی و همچنین رعایت احترام آنها و عرف موجب می شود که برخی از اختلاف سلیقه ها مانند آتش زیر خاکستر، پس از مدتی بروز نماید و خود را نشان دهد. معمولاً در جوامع در حال گذار که در حال دست و پا زدن بین سنت و مدرنیته هستند، اینگونه چالش ها قابل پیش بینی است.باید اذعان داشت که خانواده های ایرانی ظرف چند دهه گذشته شاهد آشفتگی های فراوانی بوده اند که عمدتاً تحت تأثیر نوسانات اقتصادی و فرهنگی و تغییر سبک زندگی رخ داده است. زندگی با دو چهره از جمله بارزترین نمونه های آشفتگی فرهنگی است که بیش از همه دامن خانواده ها را گرفته است از آنجایی که رواج دو چهره بودن در زندگی بر اساس ملاحظات کاری و اجتماعی، شناخت افراد را دشوار می سازد و به موازات این معضل مصرف گرایی سطح توقعات مادی و به تبع آن هزینه زندگی را افزایش داده و کمتر کسی پیدا می شود که بتواند از طریق کسب روزی حلال و بدون توسل به انواع ترفندهای رایج قادر به رفع نیازهای معمولی خانواده باشد. حال اگر این کاستی ها را در نظر بگیریم و از طرفی دیگر وجود غرایز جنسی را نیز انکار نکنیم، درمی یابیم که ناگزیر باید شاهد واقعیت های تلخی باشیم که هیچ گونه سنخیتی با حجب و حیای ایرانیان با چندین هزار سال پیشینه ی تمدنی ندارد.جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم در حال پوست اندازی است و تنوع ابزارهای ارتباطی نیز به سرعت این پوست اندازی افزوده تا آنجا که گاهی شاهد استحاله و اضمحلال شخصیت افراد نیز هستیم. در چنین فضای غبارآلودی امکان انطباق زندگی با شرایط نوین با الگوهای متنوعی که از سوی جریان های گوناگون عرضه می شود وجود ندارد و مسایلی از این قبیل با کلی گویی قابل رفع و رجوع نیست.تنوع موضوع پرونده های طلاق در محاکم خانوادگی نشان می دهد که خانواده ها در موقعیت ها و شرایط گوناگون از آسیب های احتمالی در امان نیستند و اینگونه نیست که مثلاً در خانواده های مذهبی شاهد گسست عاطفی و طلاق نباشیم، هر چند میل به مدارا و تحمل سختی ها با لفاف باورهای تقدس آمیز در خانواده های مذهبی بیشتر است ولی آنچه به زندگی کیفیت می بخشد لذت بردن و خشنودی از آن است نه تحمل آن!نباید فراموش کرد که اکثریت ایرانی ها حتی آنهایی که به شعائر و احکام و قوانین دینی اعتنای زیادی ندارند به دلیل نشو و نما در فضایی آمیخته به رویکردها و تعصبات و دلبستگی های معنوی، عملاً مذهبی تلقی می شوند. برای نمونه پسر جوانی که اهل ولگردی و بی مبالاتی است و با دختران زیادی حشر و نشر دارد، حاضر نیست شاهد چنین رفتاری از سوی دیگر پسران با خواهر خودش باشد. این باورها و رویکردها که پشت برخی از رفتارهای ناخوشایند پنهان شده اند پس از ازدواج در بازه های زمانی خاص خود را نشان می دهند.طبیعتاً کسی که لاقیدی را برای خودش مجاز می داند و برای کسانی که دوستشان دارد و یا به آن ها وابسته است نمی پسندد بالاخره یک روز دچار مشکل می شود زیرا دیگران هم چنین احساسی نسبت به او پیدا می کنند. به نظر می رسد زندگی با دو چهره لذتبخش نیست. بنابراین همه ی کسانی که به دنبال تحقق جامعه ای متعادل هستند باید کاری کنند که مردم ناگزیر به داشتن نقاب نباشند. زندگی با دو چهره هم برای اشخاص دوچهره ایجاد مشکل می کند و هم برای دیگران. از این رو باید اذعان داشت که نه تنها طلاق و گسست های عاطفی و خانوادگی بلکه حتی بسیاری از اختلاس ها و دزدی ها را نیز باید در افراد دوچهره جستجو کرد نه در آدم هایی که تکلیف شان از لحاظ باورمندی به ارزش ها معلوم است!! ک/15054



23/06/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن