تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802733105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شیوه غلط اکران فیلم ها دامن «مزارشریف» را هم گرفت 


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
مزار شریف شیوه غلط اکران فیلم ها دامن «مزارشریف» را هم گرفت 

بد سلیقگی هنری؛
شیوه غلط اکران فیلم ها دامن «مزارشریف» را هم گرفت 
نحوه تصمیم گیریهای شورای صنفی نمایش درباره اکران فیلمها آنقدر عجیب و غریب اعمال می شود که نمی توان برای آن منطق درستی پیدا کرد به گونه ای که ...



به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، نحوه تصمیم گیریهای شورای صنفی نمایش درباره اکران فیلمها آنقدر عجیب و غریب اعمال می شود که نمی توان برای آن منطق درستی پیدا کرد به گونه ای که بسیاری از آثار خوب سینمایی امسال با تصمیمات این شورا به مسلخ رفتند.  
از همزمانی فیلمهای نسبتا خوب قندون جهیزیه و روایت عاشقی که از اقبال نسبتا خوبی در گیشه برخوردار بودند و با ظهور فیلم فاخر محمد رسول الله (ص) به ورطه سقوط فرو غلطیدند تا آغاز اکران فیلم مزارشریف که به لحاظ مضمونی ظرفیت جذب مناسب مخاطب را با خود دارد همزمان با اکران اثر برجسته سینمای کشور و کمی هم عقب تر که برویم به اکران بی منطق ماه مبارک رمضان می رسیم با نمایش چند اثر به اصطلاح کمیک "نهنگ عنبر"، "گینس" و "پاداش به آقای رئیس جمهور" که نه تنها هیچ کدام به لحاظ محتوا ربطی به ماه معنوی رمضان پیدا نمی کردند بلکه اتفاقا مضامینی در تضاد با این ماه را به تماشاگر ارائه می دادند.  
به نظر می رسد نحوه تصمیم گیری برای اکران آثار سینمایی در شورای صنفی نمایش از منطق قابل دفاعی برخوردار نباشد چرا که این شکل از اکران آثار سینمایی منجر به تصمیم قربانی شدن آثاری می شود که اصولا می توانند برای تماشاگر خوراک فرهنگی مناسبتری باشند.  
فیلم سینمایی مزارشریف به کارگردانی عبدالحسن برزیده یکی از این آثار است که با تصمیمات غلط و همزمانی با اکران فیلم محمد رسول الله (ص) فرصت مطلوب دیده شدن از سوی تماشاگر را از دست داده است.
این فیلم داستان شهادت مظلومانه 8 دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی در جریان حمله طالبان به شهر مزارشریف را روایت می کند که به لحاظ مضمونی مقطعی از تاریخ معاصر را به تصویر کشیده و از این لحاظ می تواند در قالب آثار ملی سینمای یاران قرار بگیرد اما گویی دستهایی در کارند که به واسطه آنها قرار نیست آثاری از این دست از فروش مناسبی برخوردار باشند.  
سهم مدیریت اکران اثار سینمایی در گرایش به سینمایی که محتوای آنرا مضامین سخیف و کم ارزش تشکیل داده نباید مورد غفلت قرار بگیرد.  
آثاری که نه تنها دستاوردی در سینما محسوب نمی شوند بلکه به عنوان ویترین سینمای ایران باید مایه شرمساری قلمداد شوند در برنامه ریزی اکران سالانه سینمای ایران شرایط مطلوب را به خود اختصاص می دهند و موجب از دست رفتن فرصتها برای دیده شدن آثاری می شوند که جنبه ملی ـ میهنی دارند.  
انتقاد به نحوه نامناسب اکران آثار سینمایی و اجحاف به برخی آثار همواره ریشه در برنامه ریزی نامناسب اکران دارد تا جایی که باعث شد کارگردان فیلم مستقل قندون جهیزیه که فیلمش پیش از این با بی مهری تمام از بخش مسابقه جشنواره فجر کنار گذاشته بود به سیم آخر بزند و در اقدامی بی سابقه پریدن در وسط میدان فوتبال را دستمایه اعتراض خود قرار دهد.  
قندون جهیزیه اتفاقا فیلمی است که هم از مایه های کمیک برخوردار است و هم به معضلات اجتماعی ناشی از فقر در جامعه می پردازد اما نه در ورطه ابتذال می افتد و نه سیاه نمایانه روایت می شود. این فیلم در حالی که اقبال تماشاگر را نیز با خود همراه داشت به سد اکران پروژه بزرگی چون محمد رسول الله (ص) برخورد کرد و به طور طبیعی از گردونه رقابت بیرون رفت.  
با فرض لزوم شاد بودن مضمون آثار برای اکران در ماه رمضان که البته مسئله ای قابل نقد است قندون جهیزیه را می توان اثری به مراتب مناسب تر برای این فصل از اکران دانست که با بی مهری و بی توجهی و شاید مدیریت کنترل شده مافیای سینما این فرصت به آثاری چون گینس و نهنگ عنبر و پاداش.... تعلق گرفت.  
نوع اعتراض به این شیوه اکران از سوی علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم روایت عاشقی نیز البته به شکلی خفیفتر مشاهده شد در حالیکه فیلم این کارگردان هم می توانست از شرایط اکران بهتر و به طور طبیعی فروش قابل ملاحظه تری برخوردار باشد.
ذبح آثار سینمایی به واسطه اکران نامناسب در سالهای اخیر رویه ای است که می تواند تاثیر مخربی بر آثار فیلمسازانی به جای بگذارد  که متعهدانه پای بر عرصه هنر و فرهنگ گذاشته اند چرا که شیوه اکران فیلمها خود به تنهایی ظرفیت انحراف مضمونی و محتوایی سینمای کشور به سمت  آثار نازل را با خود یدک می کشد.  
بی تردید همزمانی چند اثر ثابل دفاع سینمایی که از قضا یکی از آنها نیز فیلم فاخر محمدرسول الله (ص) است در خوش بینانه ترین حالت ممکن بدسلیقگی تصمیم گیرندگان اکران تعبیر می شود که بر روند تولید سینمای ایران به دلیل وابستگیهای آثار سینمایی به گیشه تاثیرگذار بوده و بایسته است مورد تجدید نظر قرار گیرد.   فرهنگ  



۲۲/۰۶/۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن