واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شش ترک گنبد مسجد امام (ره ) اصفهان تا پایان سال ترمیم می شود اصفهان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: برای ترمیم شش ترک گنبد مسجد امام (ره) با پیمانکار قرار داد بسته ایم و این شش ترک تا پایان سال ترمیم و بازسازی می شود.
![شش ترک گنبد مسجد امام (ره ) اصفهان تا پایان سال ترمیم می شود](http://img7.irna.ir/1394/13940622/81757616/81757616-70159551.jpg)
فریدون الهیاری روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: گنبد مسجد تاریخی امام (ره) اصفهان در مجموع 16 ترک دارد که در گذشته تنها سه ترک آن ترمیم شده بود. وی ادامه داد: نیمه دوم سال گذشته دو ترک آن نیز ترمیم و بازسازی شد و با احتساب 6 ترک که تا پایان سال ترمیم خواهد شد، از 16 ترک گنبد یاد شده ، بازسازی پنج ترک باقی می ماند. مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اینکه تا پایان دولت یازدهم، همه ترک های گنبد مسجد تاریخی امام (ره) اصفهان بازسازی خواهد شد، اظهارکرد: ترمیم و بازسازی پنج ترک باقی مانده این گنبد تا پایان دولت یازدهم انجام خواهد شد. ** پایه های جهان نما تا پایان تابستان سال آینده بازسازی می شودالهیاری همچنین درخصوص اقدامات انجام شده برای بازسازی پایه های کشف شده کاخ جهان ما در چهارباغ عباسی اصفهان نیز گفت: برای احیای این کاخ صفوی، توافقاتی با کمیته راهبردی قطارشهری اصفهان انجام شده است . وی افزود: براساس این توافقات مقرر است تا اواخر تابستان سال آینده ، مرحله سفت کاری کاخ جهان نما با هزینه قطارشهری اصفهان و زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی استان انجام شود سپس مرحله نازک کاری و تزئینات این کاخ با هزینه میراث فرهنگی استان و بر اساس مستندات موجود عملیاتی می شود. کاخ جهان نما از آثار مربوط به دوره صفویه است و گفته می شود این کاخ وچندین بنای دیگر در زمان قاجار توسط ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان تخریب شد.به گفته کارشناسان میراث فرهنگی طول شمالی- جنوبی کاخ جهان نما ۱۷ و نیم متر بوده و بخش هایی از محدوده شرقی- غربی کاخ به احتمال زیاد در زیر خیابان چهارباغ عباسی باقی مانده است.به گفته این کارشناسان حوض کشف شده در این بنا نیز یکی از ۷ حوضی است که در فاصله کاخ جهان نما تا سی و سه پل قرار داشته و توسط شاه عباس صفوی ساخته شده است.آب جاری در نهر میان چهارباغ پس از ورود به این حوض از طریق کانالی که از زیر کاخ عبور می کرد به خارج از خیابان چهارباغ منتقل می شده است.*** درختچه های روئیده شده در پل مارنان اصفهان قطع شد مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره مشکل ایجاد شده در پایه های پل تاریخی مارنان اصفهان بر اثر رشد درختچه ها نیز گفت: کارشناسان این اداره کل موضوع را بررسی کردند و به دلیل اینکه درختچه ها از پایه های پل رشد کرده و ریشه در پایه های پل دارند لذا هرگونه کند و کاو در پایه های این پل تاریخی باید به دقت انجام شود. وی با اشاره به اینکه هرگونه عملیات در بناهای تاریخی باید با حساسیت و دقت انجام شود، ادامه داد: کارشناسان میراث فرهنگی استان به این نتیجه رسیدند که در حال حاضر درختچه های رشد یافته در پایه های این پل را که منظره آن را تحت تاثیر قرار داده بود از بین ببرند و این اقدام را انجام دادند. *** پایش پل های تاریخی در دستور کار قرار داردالهیاری با اشاره به اینکه پایش پل های تاریخی اصفهان در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: برای این منظور کارگروهی نیز در اداره کل میراث فرهنگی استان تشکیل شده است. وی افزود: وضعیت پل های تاریخی اصفهان در این کارگروه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و راهکارهای لازم برای چگونگی حفاظت از این آثار تاریخی و ارزشمند اتخاذ خواهد شد. پلهای تاریخی زاینده رود از مهمترین جاذبه های بصری و تاریخی اصفهان و مورد توجه گردشگران خارجی ، داخلی است.سی و سه پل، خواجو، جویی، مارنان، شهرستان، زمانخان از جمله پل های تاریخی اصفهان هستند که بر روی زاینده رود قرار دارند. پلهای تاریخی زاینده رود، نه تنها برای عبور افراد بلکه به منظور گذر از محصورات این جهان، ایجاد ارتباط بین آب ،باد ، طبیعت و انسان، معماری شده و هدف اصلی آن اتصال و ارتقای معنوی و بصیرت آدمی است . در معماری این بناها، علاوه بر نیازهای زندگی روزمره شهروندان، به نیازهای روحی و ظرافتهای انسانی توجهی خاص شده بگونه ای که تاثیر پذیری همه افراد با هر ملیت،مذهب و فرهنگ از این بناها، ژرف و تعالی بخش است.سازه پلهای تاریخی زاینده رود بازدید کنندگان را به درکی مشترک از گذر زمان و پیوند بین انسان و طبیعت دعوت کرده و به ژرفای رمز آفرینش می کشاند، یکی از جلوه های کم نظیر پلهای تاریخی زاینده رود قابلیت برقراری ارتباط معنایی بین بازدید کنندگان از طریق اشکال و زوایای هنر معماری است.این ارتباط در پرتو هنر معماری پل خواجو و سی سه پل به نقطه اوج می رسد و اینجاست که انسان و آب، به درکی مشترک و احساسی مشابه می رسند، درکی که ناشی از فهم مشترک ، همراه با بیم و امید نسبت به آینده است .2093
22/06/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]