واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: آریا عظیمی نژاد: شاه سکانس فیلم حس ساخت موسیقی آن فیلم را به من می دهد خبرگزاری پانا: آریا عظیمی نژاد در برنامه «ساعت 25» گفت: هیچوقت از ابتدای ساخت فیلم آهنگسازی را شروع نمی کنم معتقدم یک شاه سکانس وجود دارد که همان به من حس ساخت موسیقی فیلم را می دهد.
۱۳۹۴ شنبه ۲۱ شهريور ساعت 10:13
به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، برنامه این هفته «ساعت 25» با موضوع موسیقی فیلم به روی آنتن شبکه 5 رفت، مهمان این برنامه آریا عظیمی نژاد بود که صحبت ها و مباحث خوب و تخصصی پیرامون موسیقی فیلم مطرح شد. در ابتدای برنامه آیتمی با عنوان موسیقی فیلم های ماندگار سینمای ایران پخش شد و پس از آن آریا عظیمی نژاد بر روی صندلی مهمان این برنامه نشست و گپ و گفتی صمیمی و تخصصی میان این هنرمند و محمودرضا قدیریان مجری برنامه شکل گرفت.
آهنگساز موسیقی ماندگار فیلم «میم مثل مادر» در ابتدا درباره شروع فعالیت های خود در این عرصه اظهار کرد: جذابیتی که سینما برای من دارد در این است که وارد دنیای فیلم ها می شوم و خودم را جای شخصیت ها حس می کنم و این حس را از نزدیک لمس میکنم که اگر جای شخصیت های فیلم قرار بگیرم چکار می کنم و چه واکنشی نسبت به فیلم نشان می دهم ولی این قضیه باعث می شود به دلیل درگیری احساس شدید خودم با فیلم، خیلی اذیت بشوم. مثلا در فیلم «میم مثل مادر» به شدت اذیت شدم و تحت تاثیر این فیلم قرار گرفتم. وی افزود: نحوه کار آهنگسازی در کارهای مختلف متفاوت است ولی معمولا زمانی ساخت موسیقی شروع می شود که تدوین به پایان رسیده باشد. من خود نیز هیچوقت از ابتدای ساخت فیلم آهنگسازی را شروع نمی کنم معتقدم یک شاه سکانس وجود دارد که همان به من حس ساخت موسیقی فیلم را می دهد. مثلا در فیلم «طلا و مس» در سکانس فرش بافتن این اتفاق رخ داد. دراینجای برنامه آیتمی با صحبت های ستار اورکی و کریستف رضاعی دوتن از آهنگسازان موفق کشورمان پخش شد که تکمیل کننده موضوع امشب برنامه ساعت 25 بود. آریاعظیمی نژاد پس از پخش این آیتم بیان کرد: هم کریستف رضاعی و هم ستار اورکی هر دو از آهنگسازان خیلی خوب کشورمان هستند و کارهای برجسته ای در عرصه موسیقی فیلم داشته اند. به اعتقاد من هر آهنگسازی نمی تواند موسیقی فیلم بسازد و هر آهنگساز موسیقی فیلم نیز نمی تواند بر روی ترانه موسیقی بسازد. مرحوم بابک بیات در بسط و گسترش موسیقی فیلم نقش ارزشمندی داشتند و بحث موسیقی فیلم را ایشان بسط و گسترش دادند. وی در پاسخ به این سوال که در سخت موسیقی خواندن فیلمنامه پقدر تاثیرگذار است و آیا موسیقی فیلم در کشورمان از استاندارد لازم برخوردار است یا خیر، عنوان کرد: من همیشه از خواندن فیلمنامه پرهیز می کنم چون یک نوشته ای که قرار است با دنیای ذهنی کارگردان ساخته شود مطمئنا با آنچه که در متن می خوانم بسیار متفاوت خواهد بود از اینرو با تصویر ذهنی من نقش می بندد در آنچه که کارگردان می سازد. بخاطر همین خواندن فیلمنامه را چندان درست نمی دانم. در مورد استاندارد نیز معتقدم این استاندارد وجود دارد، برای روند ساخت موسیقی فیلم زمانی که فرم درستی وجود داشته باشد و هارمونی شکل بگیرد کار درست پیش می رود. ما در فیلم یک مسئله مهمی که داریم بحث زمانبندی اتفاقات است و اینکه چطور می توان جملات و فضایی را که در ذهنمان نقش بسته را در یک زمان درست بکار گیریم، گنجاندن ملودی به صورت درست اهمیت زیادی دارد، ملودی باید کامل باشد و شروع و گایان مشخصی داشته باشد. این آهنگساز افزود: موسیقی فیلم باید بتواند با دیالوگ ها یک ارتباط خوب و مشخصی را برقرار کند. من همیشه فضاهایی را که می خواهیم موسیقی بنویسیم را در نظر می گیرم و سعی می کنم موسیقی بهترین و درست ترین فضاسازی را ایجاد کند.. زمانی که شما آهنگساز فیلم هستید سعی می کنی یک حرکت درستی را در موسیقی ایجاد کنی. به نظر من یک آهنگساز فیلم درگیری بیشتری با سکوت دارد و این سکوت اهمیت زیادی دارد و به موسیقی ارزش می دهد. وی در خصوص اینکه گاهی کارگردان ها موسیقی متن یک فیلم خارجی را به آهنگساز می دهند و براسا س آن موسیقی فیلمشان را می خواهند، گفت: این اتفاق برای من زیاد رخ نداده است ولی شنیدم که بسیار اتفاق می افتد. در این کار این هنر آهنگساز است که فرم را از آن موسیقی به موسیقی جدید انتقال دهد و وظیفه آهنگساز این است که اثر را به خوبی معرفی کند منتها از دیدگاه خودش به مخاطب. عظیمی نژاد در پاسخ به این سوال که سیر موسیقی فیلم در ایران چگونه بوده است، بیان کرد: باید بگویم که ما در همه چیز خیلی فاصله گرفته ایم و دور شدیم، ولی رفته رفته به خصوص در این سال های اخیر موسیقی فیلم واقعا موسیقی فیلم شده است و بیشتر به سمت استاندارد رفته است. فیلم «مادر»، «از کرخه تا راین» و ... همه از جمله کارهای زیبایی بوده است منتها در آن زمان سینما واقعا یک دغدغه بود و اتفاقات خوبی در مورد سینما رخ می داد ولی امروز ناخودآگاه سینما به سمت دیگری رفته است و البته در روح جامعه نیز این اتفاق رخ داده است. سینما در گذشته خیلی بهتر عمل می کرد و هرچه از آن دوران دور می شویم بدتر می شود. همه چیز به هم آسیب می زند و حتی امروز نوع زندگی ها نیز تغییر کرده است. این هنرمند ادامه داد: یکی از شاخص ترین اشخاصی که سیر ترانه به موسیقی فیلم را ایجاد کرد مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی بود که باعث ایجاد تحول بزرگی در موسیقی فیلم شدند. در موسیقی فیلم و ساخت ایم آثار موسیقایی خیلی سخت است بخواهیم به سمتی برویم که اثر ماندگار شود، موسیقی فیلم تا حد زیادی به فیلم ارتباط دارد زمانی که همه چیز درست باشد و در یک سطح پیش برود و آهنگساز هم توانمند باشد آثار خوب و ماندگاری ساخته می شود. یک کارگردان باهوش است که متوجه می شود چه کسی را بیاورد تا بر روی فیلمش کار کند. عظیمی نژاد درباره جشنواره فیلم فجر و اهدای سیمرغ موسیقی فیلم نیز اظهار کرد: متاسفانه وقتی قدرت در دست یکسری افراد می افتد گروه دیگر طرد می شوند و این ظبیعی است، افرادی که به عنوان داور د راین جشنواره حضور پیدا م یکنند گاهی تبحر کافی را ندارند و همیشه یکسری ناراحت می شوند ولی در کل جایزه گرفتن طبعا خیلی ارزشمند است. وی در ادامه توضیح داد: موسیقی باید یک تم داشته باشد تا تعریف شود ولی بعضی موسیبقی ها اینگونه نیست. یک نگاهی به سینمای ما از سینمای عباس کیارستمی انتقال پیدا کرد که موسیقی در آن استفاده نمی شد، این روند ادامه پیدا کرد مثلا فیلم جدایی نادر از سیمین لحظاتی از زندگی یک خانواده را روایت می کند که موسیقی هم نداشت. البته هنر اتفاق سلیقه ای است مثلا من گاهی که موسیقی می سازم دوست دارم اصلا شنیده نشود و حتی در طلا و مس هم می خواستم اصلا موسیقی شنیده نشود و در لایه های زیرین باشد. مثلا موسیقی در دنیا کارکرد خود را به شکلی دیگر دارد و والاترین نوع موسیقی موسیقی فیلم است و به نظر من موسیقی متن باید در جاهایی شنیده شود و در جاهایی نه... آهنگساز موسیقی فیلم مستند «آتلان» درباره موسیقی این فیلم که امسال در جشن مستند خانه سینما نیز جایزه دریافت کرد، گفت: این اولین بار بود که در جشن مستند خانه سینما حضور داشتم و برای فیلم «آتلان» نیز خیلی خوشحالم. ویژگی موسیقی فیلم مستند این است که اولین اصل در سینمای مستند این است که هیچ قضاوتی صورت نگیرد و مخاطب تصمیم گیرنده باشد این اتفاق در مورد موسیقی نیز باید رخ دهد. نباید پیاز داغ آن زیاد شود که بیننده دچار درگیری حسی شود باید سطحی از احساسات رعایت شود. به قدری مستند «آتلان» برای من جذاب بود که ارتباط زیبا و قوی ای با آن گرفتم و موسیقی آن هم برگرفته از همین حس بود. وی درباره تفاوت موسیقی یک اثر سینمایی و سریال، عنوان کرد: همیشه نقد دوستان من این بوده که چرا سریال کار می کنی، من معتقدم می شود در سریال مردم را عادت داد به شنیدن موسیقی و همچنی نگونه های دیگر موسیقی و این فرصت خوبی است برای شنیدن موسیقی غنی که در جای جای ایران آن را به گوش مخاطبان برسانیم. یک فرصت طلایی است که برای یک مخاطب وسیع موسیقی بسازی. موسیقی ای که با «پایتخت» به همه جا رفت برای من خیلی لرزشمند بود و احسا س می کنم کارناوالی است برای ارائه موسیقی به تمام نقاط و محلی برای اینکه موسیقی را به همه مردم بشناساند. عظیمی نژاد درباره ساخت موسیقی قسمت پنجم سریال «پایتخت» تصریح کرد: در سری چهارم این مجموعه به دلیل زمان محدود مجبور شدم در همان لوکیشن کار کنم ولی به محض اینکه خواننده حرکت کند مثل پایتخت دو که به سمت جنوب رفت در این سری نیز شاهد یک تلفیق موسیقی خواهیم بود. من دل دو دلم نیست که ببینم در موسیقی این کار پقدر می توانم کار جدید خلق کنم و به سمت کارهای جدید بروم. در این مجموعه به شدت به موسیقی آن فکر کرده ام و تمامی موسیقی ها فکر شده بوده است. امیدوارم سیر حرکتی این خانواده به سمتی باشد که هر بار بهتر از قبل بتوانیم پیش برویم و کارهای نو معرفی کنیم. وی در پایان درباره کنسرت «ریشه های واژگون» و ادامه دار بودن آن خاطر نشان کرد: «ریشه های واژگون» می توان یک سیر و یک اتفاق باشد که ادامه پیدا می کند و همراه با یک خواننده موسیقی محلی اجراهای بعدی آن را شاهد خواهیم بود. خیل یخوشحالم که توانسته ام در این سال ها کار کنم و آنچه را که در سر داشته ام به کار گیرم. برنامه این شب «ساعت 25» نیز با محوریت مباحث مهم موسیقی و بحث پیرامون آن به پایان رسید. شبی که به صحبت در مورد «موسیقی فیلم» اختصاص داشت و این بحث در برنامه هفته آینده نیز با حضور مهمانانی دیگر ادامه خواهد داشت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]