تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819441069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهميت افزايش سرمايه اجتماعي مهندسان ايران در سطح‌هاي ملي و بين‌المللي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ شهريور ۱۳۹۴ (۱۴:۳۲ب.ظ)
اهميت افزايش سرمايه اجتماعي مهندسان ايران در سطح‌هاي ملي و بين‌المللي موج - وزير راه و شهرسازي در نامه‌اي خطاب به جامعه مهندسي کشور بر اهميت افزايش سرمايه اجتماعي مهندسان ايران در سطح‌هاي ملي و بين‌المللي تاکيد و اصل اخلاق حرفه‌اي و شئون مهندسي را تشريح کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، در نامه عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، به مهندسان کشور ادامه آمده است:
باسمه‌تعالي
همکاران گرامي، مهندسان عزيز
خواهران و برادران
با سلام و عرض ادب
به يقين مهندسان نقشي بي‌بديل در توسعه و آباداني کشور و نوسازي آن داشته‌اند. هم چنين نقش مهندسان در استقرار دولت - ملت مدرن ايران، تحولات سياسي و اجتماعي پس از مشروطه تا پيروزي انقلاب اسلامي، دوران دفاع مقدس و استقرار و پايداري جمهوري اسلامي نيز غيرقابل چشم‌پوشي است. اين که در شرايط سخت پس از تحريم بايد آماده شويم که در جهت توسعه ايران و افزايش قدرت رقابت‌پذيري آن در سطح جهاني ايفاي نقش کنيم و آنچه در توان داريم در راه افزايش رفاه اجتماعي و برگشت زندگي ايرانيان بکار بنديم. ليکن همه اين‌ها در گرو افزايش سرمايه اجتماعي مهندسان ايران در سطح‌هاي ملي و بين‌المللي است. از اين‌رو به پيوست پيش‌نويس اصل اخلاق حرفه‌اي و شئون مهندسي را که چند سال پيش تهيه کرده بودم جهت نظرخواهي به سمع و نظر شما عزيزان مي‌رسانم.
يقينا مشارکت فعال شما و اظهار نظرهاي سازنده‌تان در جهت ايجاد اجماع مهندسان و غناي آن مؤثر خواهد بود. در ادامه اين اصول بايد در قالب دستورالعملي رسمي، ضمانت اجرايي پيدا کند و معدود عهدشکنان احتمالي در سيستم انتظامي مورد مواخذه و محکوميت قرار گيرند.
اميد که بدين ترتيب به اتفاق براي اعتلاي اخلاق مهندسي در ايران پايه‌اي مستحکم بنا نهيم.

پيوست نامه وزير راه و شهرسازي درباره «اصول اخلاق حرفه‌اي و شئون مهندسي»
کليه مهندسان حقيقي و حقوقي حرفه‌اي مذکور در ماده ۴ مکلف‌اند الزامات اصول اخلاق حرفه‌اي مذکور در زير را در انجام فعاليت‌هاي حرفه‌اي مهندسي در قبال کارفرما، جامعه، ساير مهندسان حرفه‌اي و سازمان‌هاي نظام مهندسي متبوع، رعايت نمايند. در صورتي که عدم رعايت هر يک از اين الزامات موجب ضرر و زيان به کارفرما و يا اشخاص ثالث شود فرد خاطي مستوجب مجازات انتظامي است و به شرح مندرج در بخش مربوط مجازات خواهد شد و چنانچه اقدام وي مستوجب مجازات کيفري نيز باشد، مجازات مهندس خاطي از طريق مراجع قضايي پيگيري خواهد شد. پاره‌اي از اصول اخلاق حرفه‌اي که رعايت آن‌ها الزامي است بدون قيد انحصار عبارت‌اند از:
۱ – بايد تعهدات خود در قبال کارفرما را با حسن نيت و برابر با آيين‌نامه‌ها و استانداردهاي مهندس مصوب و در غياب آيين‌نامه و استاندارد مصوب براساس عرف پذيرفته شده مهندسي و يا آيين‌نامه‌هاي بين‌المللي نظير انجام دهد.
۲ – در صورت وجود و تشخيص مواردي که بالقوه معارض با منافع کارفرما يا استخدام کننده اوست يا مواردي که بعدا با منافع آنان معارض خواهد شد بايد خودداري کند و قبل از شروع کار آگاهي کامل را به ايشان بدهد.
۳- بايد از قبل به کارفرما يا استخدام کننده خود در مورد شرايطي که قرار گرفتن وي در آن مي‌تواند بر قضاوت مهندسي وي اثر بگذارد با از کيفيت خدمات مهندسي وي بکاهد، آگاهي لازم را بدهد.
۴- ضمن حفظ اسرار کارفرما، در اظهاراتي که طي گزارش‌هاي کارشناسي اعلام مي‌کند صادق بوده و هيچ واقعيتي را کتمان نکند.
۵- تنها زماني نظر تخصصي خود را به‌صورت علني و عمومي ابراز نمايد که در زمينه موضوع اظهارنظر، دانش و اطلاع کافي داشته و ارزيابي دقيقي از آن داشته باشد.
۶- هر آينه از مواردي که ناقض مقررات و مسووليت‌هاي مهندسي است مطلع شد، بايد اطلاعات خود را به نحو مقتضي در اختيار کارفرما قرار داده و در جهت رفع موارد ناقض مقررات اقدام نمايد. در صورت اصرار کارفرما بر ادامه کار، از کار مستعفي شده مراتب را به سازمان نظام مهندسي خود اطلاع دهد.
۷- مجاز نيست اطلاعاتي را که در جريان ارائه خدمات مهندسي خود به دست آورده بدون موافقت کارفرما يا استخدام کننده خود منتشر يا افشا نمايد مگر در مواقعي که قانون وي را ملزم به افشاي آن نمايد.
۸- نبايد اجازه دهد شخصي که به فعاليت اقتصادي يا مهندسي فريبکارانه يا غير درست کارانه مبادرت مي‌ورزد، از نام وي يا شخص حقوقي متبوع وي سو استفاده کند.
۹- نبايد در کاري که آن را براي کارفرما يا استخدام کننده خود انجام مي‌دهد از طرف‌هاي مورد قرارداد کارفرما و يا نمايندگان آن‌ها يا ساير عوامل دخيل در آن کار هرگونه وجه و يا امتيازي را به صورت مستقيم يا غيرمستقيم درخواست يا دريافت نموده يا بپذيرد.
۱۰- نبايد تعهد خود در قبال کارفرما يا مشتري يا استخدام کننده خود را به نحوي انجام دهد که به منافع عمومي لطمه وارد آيد.
۱۱- بايد حقوق مالکيت معنوي همکاران مهندس خود را به‌طور کامل مراعات نمايد و از هر اقدامي که به حقوق مالکيت معنوي آنان لطمه زند پرهيز نمايد.
۱۲- مجاز نيست با همکاران مهندس خود به نحوي رقابت نمايد که از نظر عرف صاحبان حرفه مهندسي رقابت غير شرافتمندانه محسوب شود.
۱۳- نبايد به راست يا دروغ، يا به طور مستقيم و غيرمستقيم تلاش کند که به آبروي حرفه‌اي، آينده شغلي يا وضعيت استخدامي مهندس ديگري لطمه وارد کند يا از کار مهندس ديگري انتقادات موهوم و مغرضانه نمايد.
۱۴- نبايد در مورد ميزان دانش مهندسي يا صلاحيت حرفه‌اي خود يا شرکا يا کارکنان شخص حقوقي مهندسي که در آن کار مي‌کند اظهار خلاف واقع، مبالغه‌آميز يا گمراه‌کننده بنمايد و يا برخلاف واقع آگهي‌هاي تبليغي منتشر نمايد.
۱۵- مجاز نيست ميزان مسووليت خود در پروژه‌ها يا مشاغل قبلي را بيش از آنچه که بوده اعلام نمايد يا در مورد پيچيدگي فني و تخصصي آن‌ها اغراق کند و آنچه را که در درخواست استخدام خود اظهار مي‌نمايد نبايد حاوي مطالب نادرستي در مورد استخدام‌کنندگان يا مستخدمين، همکاران، شرکا و يا کارهاي قبلي‌اش باشد.
۱۶- مجاز نيست هيچ‌گونه واسطه‌اي را براي به دست آوردن کار مهندسي بين خود و کارفرماي خود بپذيرد و از بابت آن مجاز نيست مبلغي را بپذيرد، يا تعهدي بپذيرد و يا وعده‌اي بدهد. موضوع‌هاي بازاريابي و وکالت از اين قاعده مستثنا است.
۱۷- نبايد براي به دست آوردن کار از کارفرما به ويژه دستگاه‌هاي دولتي هيچ‌گونه وجهي را به عوامل کارفرما بپردازد و يا براي حفظ آن کار وعده‌اي بدهد يا کمک حزبي يا سياسي بنمايد.
۱۸-در مواردي که در موقعيت حکم و يا کارشناس مهندسي در موارد اختلافي بين دو طرف دعوي قرار مي‌گيرد، در اظهارنظرهاي مهندسي خود نبايستي تحت تأثير القائات يا تطميع يکي از طرفين قرار گيرد مگر آنکه قبلا به همه طرف‌هاي اختلاف آشکارا اعلام کرده باشد که به طرفيت کدام‌يک از آن‌ها سخن مي‌گويد و همه منافع خود در موضوع اظهار نموده باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن