تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803119343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خروج از بورس کالا دلال پرور است/مجوز بهين ياب را خود وزارت صنعت داد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ شهريور ۱۳۹۴ (۱۱:۱۷ق.ظ)
يک کارشناس ارشد بازار سرمايه: خروج از بورس کالا دلال پرور است/مجوز بهين ياب را خود وزارت صنعت داد موج - مدير کالايي کارگزاري توازن بازار، نامه وزير صنعت را در خصوص لغو الزام عرضه محصولات پتروشيمي در بورس کالا نسنجيده و پرخطر ارزيابي کرد و گفت: الان، هم خريداران و هم فروشندگان اکثراً راغب‌اند که در بورس اقدام به دادوستد کنند؛ چرا که اين ساز و کار براي فعالان بازار جا افتاده است.
به گزارش خبرگزاري موج، سيد علي موسوي با بيان اين مطلب افزود: يقيناً کارمزدي که در بورس وجود دارد در مقايسه با رانت و هزينه‌هاي واسطه گري در خارج از بورس به شدت پايين تر است و اصلاً اين دو قابل قياس با هم نيست، بنابراين اگر بنا باشد اين محصولات در خارج از بورس معامله شود، هزينه‌هاي پنهان زيادي خواهد داشت.
موسوي با اشاره به اينکه ساز و کار جاري در بورس کالاي ايران، ويژه ايران نيست و بورس لندن، شانگهاي و نيويورک هم همين راه را رفته‌اند، افزود: آنجا حتي فراتر از اين را داريم: بازارهاي فيوچر، بازارهاي سلف‌هاي موازي و آپشن ها وجود دارند، چون به مزاياي معاملات در بورس کالا آگاهي کامل دارند.
وي هشدار داد: اگر بخواهيم دوباره آزمون و خطاي جديدي انجام دهيم که نتيجه آن مشخص نيست، با عواقب ناگواري همچون دلال پروري، چند نرخي شدن کالاها، عدم شفافيت، ايجاد فساد و رانت براي افراد با نفوذ و نبود بازار منسجم و کارا مواجه خواهيم شد.
مدير کالايي کارگزاري توازن بازار در خصوص سامانه بهين ياب هم گفت: مي گويند شايد اين سامانه براي برخي در حجمي که مي‌خواهند خريد کنند ايجاد محدوديت کند، اما؛ جالب است که مجوز بهين ياب را خود وزارت صنعت براي شرکت‌ها صادر و ساز و کار آن را هم خود وزارتخانه ايجاد کرد. اين در حالي است که از قبل، ساز و کار رقابت آزاد در بورس کالا حاکم بود.
موسوي اظهار داشت: اگر هم الان کسي طالب حذف بهين ياب شود، بعيد مي دانم بورس کالا با آن مشکلي داشته باشد؛ پس ايرادها خيلي منطقي به نظر نمي‌رسد.
وي در ادامه با اشاره به اينکه بورس کالا از رانت‌ها و فسادهاي مالي و اداري جلوگيري مي‌کند، تصريح کرد: اينکه اکثريت اقبال نشان داده و راضي بوده‌اند به اين خاطر است که قيمت‌ها در بورس مشخص است. يک قيمت پايه وجود دارد که از سوي عرضه کننده مشخص مي‌شود. اين قيمت، شفاف و قطعي است. اگر هم قرار باشد معامله اي با قيمت بالاتر انجام شود، رقابتي است و در واقع نرخ را عرضه کننده مشخص مي‌کند.
مدير کالايي کارگزاري توازن بازار افزود: ضمانت‌هاي اجرايي عرضه کننده و همچنين پيش پرداخت خريدار در بورس، باعث مي‌شود که يک معامله بسيار قطعي انجام شود و امکان نکول يا تخطي از تعهدات کم شود. اگر هم مشتري بخواهد قرارداد خود را ابطال کند بايد جرايم را بپردازد.
وي اضافه کرد: همه اين‌ها امتياز است و در واقع تضميني بودن معاملات، خودش يک امتياز بزرگ است که اين مزيت مخصوصاً براي دستگاه‌هاي نظارتي و مالياتي کشور بسيار با اهميت است؛ چرا که مي‌توانند دقيقاً به حجم معاملات، ارزش معاملات و نام خريداران به آساني دسترسي داشته باشند و براي دولت هم بسيار مهم است که افراد و گروه‌هايي را که در اقتصاد کشور حضور دارند، شناسايي و مالياتي را که بر عهده آن‌هاست، دريافت کند.
موسوي سپس با طرح اين سؤال که شايد بعضي‌ها ايراد بگيرند و بگويند بورس کالا در قيمت گذاري و سهميه بندي‌ها دخالت مي‌کنند، گفت: روشن است که بورس کالا با اين قضيه کاري ندارد و اگر نظارتي هم بوده، قطعاً اين نظارت از ناحيه دستگاه ناظر دولتي و وزارتخانه‌ها بوده است.
مدير کالايي کارگزاري توازن بازار در تشريح چشم انداز صنعت پتروشيمي پس از لغو تحريم‌ها هم گفت: اگر بخواهيم در صنعت پتروشيمي؛ مخصوصاً بخش صادرات آن موفق عمل کنيم، لازم است به صنعت پتروشيمي در آن سوي مرزها نگاه ويژه تري داشته باشيم.
وي افزود: الان در خصوص صادرات قير، تابلو بورس کالا کمک کرده که قيمت‌هاي ايران در منطقه مرجع شود. اين دستاورد بزرگي است که رسيدن به آن به واسطه انجام معاملات در بورس کالا بوده است.
موسوي در پايان اظهار داشت: تجربه کشورهاي پيشرفته و موفق مي‌گويد که اين اتفاق مثبت در خصوص ساير کالاها هم مي‌تواند رخ دهد، مشروط به آنکه بورسي عمل کنيم و اين بازار را با ابزارهاي نوين گسترش دهيم.
اخيراً وزير صنعت، معدن و تجارت در نامه اي به معاون اول رئيس جمهور، خواهان اعطاي اختيار به مجتمع‌هاي پتروشيمي براي عرضه محصولات شان در بورس کالا شده است.
اين در حالي است که طبق مصوبه ستاد هدفمندي يارانه‌ها در سال 90، مجتمع‌هاي توليدي و غيردولتي محصولات پتروشيمي و فرآورده‌هاي نفتي موظف شده بودند محصولات توليدي خود را از طريق بورس کالا عرضه کنند. همچنين براساس مصوبه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبناي احتساب نرخ محصولات پتروشيمي در بورس کالاي ايران از ارز مبادله اي به ارز آزاد تغيير يافت تا همه مجتمع‌هاي پتروشيمي بدون بهانه موظف به عرضه محصولات شان در بورس کالا شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن