تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835146944
روايتي از يك سبك زندگي خطرناك
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
فيلم «مردن به وقت شهريور»
روايتي از يك سبك زندگي خطرناك «مردن به وقت شهريور» هشداري به برخي از سبكهاي زندگي بود كه اين روزها در بخشهاي ازتهران و برخي ازكلانشهرها درحال رواج است.
گروه سینما و هنر فرهنگ نیوز ، معصومه طاهری : مدتي است فيلم «مردن به وقت شهريور» به تهيهكنندگي وكارگرداني هاتف عليمرداني و بازي حميد فرخنژاد، هانيه توسلي، نوید لایقیمقدم، صبا گرگینپور در برخي سينماها اكران ميشود. داستان آن هم مربوط به نوجواني به نام سیناست كه چند ماه بیشتر برای قبولی در کنکور فرصت ندارد اما در اين اوضاع و احوال از یک سو بنیاد متزلزل خانوادگی و از سوی دیگر آشنایی او با یک جوان هنجارشكن خیابانی ماجراهایی را برای او رقم میزند.
در فيلم «مردن به وقت شهريور» كارگردان دست روي حساسترين گروه جامعه؛ يعني نوجوانان گذاشته است؛ دوران گذار از كودكي به جواني كه بحران اقتضاي خود را همرا دارد و فيلم به دنبال علتها و معلولها از زاويه نگاه خود است. بد من فيلم (ام.جي) كه البته اغلب با او همزادپنداري ميكنند در پايان با مرگش كه نام فيلم نيز به همين دليل انتخاب شده پرده از زندگي واقعياش برداشته ميشود و مشخص ميگرددد كه علت تمام رفتارهاي هنجارشكنانه او مربوط به اتفاقاتي است كه در زندگي داشته يعني همان نبود خانواده تا او را هدايت و سرپرستي درستي بكند. هاتف عليمرداني خانواده را محور و نقطه ثقل فيلم خود قرار داده در اين اثر همه چيز به نوعي به خانواده مربوط ميشود. برادري كه دوسال است بيماري ام اس گرفته و اعضاي خانواده هركدام به نوبت از او پرستاري ميكنند. پدري كه با وجود مشغلهكاري درخانه حضور دارد و سعي ميكند تا فضاي آرامي در خانه ايجاد شود زيرا استرس براي حامد بيمار خوب نيست براي همين همه اعضاي خانه سعي ميكنند فضاي عاري از استرس براي او ايجاد شود اما ناخواسته شرايط و اتفاقات پيش رو خلاف اين موضوع را شكل ميدهد تا آنجا كه حامد هم به شكلي درگير اتفاقات رخ داده توسط بدمن فيلم ميشود.
(ندا) زني كه قرار بوده همسر پدر بشود و باحضور كمرنگش حال وهواي خوبي به خانه داده و مادربزرگي كه به آنها گاهي سرميزد و به شكلي همه اعضا زنجيرهوار به هم مرتبط هستند، اما در عين حال گسستگي دراين زنجير آشكاراست. فيلم سعي ميكند علاوه آموزنده بودن براي نوجوانان به واكاوي علت ومعلولهاي روابط در خانواده بپردازد كه البته هر چند اهميت دارند اما اين خانواده را نميتوان قابل تعميم درجامعه ايراني دانست، چراكه خانواده فضاي سرد و بيروحي دارد كه مدام بين پدر و پسر نوجوان كنكوري تنش و اختلاف است؛ بهصورتي كه در پلاني پدر دچار استيصال ميشود و نميداند چه بايد بكند. اعضاي خانواده ارتباط خوبي با هم ندارند و بيشتر ازهم فرار ميكنند تا اينكه در كنارهم باشند و مادربزرگ سهمي بهعنوان تسبيح كانون خانه براي تقويت روابط اعضا ندارد او كسي است كه ميآيد خانه را جمع وجور ميكند و ميرود آن هم تنها دوبار نشان داده ميشود و براي پسر و دخترنوجوان كه در حساسترين دوران زندگي هستند هيچ همراه و مشاوري نيست؛ شايد براي همين سينا ترجيح داده بود تا با پسر هنجارشكن و مشكلداري مانند ام.جي دوستي كند كه در آخرش عواقب خوبي برايشان به همراه نياورد .
آنچه مسلم است اينكه خيلي خوب است كه در فيلمهاي سينمايي فارغ از تمام موضوعات كليشهاي و نخنماي عشقهاي مثلثي و بيسروته رايج، به نهاد و كانون خانواده پرداخته بشود اما عمدتا نگاه ناقص و كاريكارتوري باعث مي گردد تا بهجاي ترويج و آموزش سبك زندگي اسلامي ايراني تنها صورت مسئله، بدون راهكار نشان داده بشود و عمدا يا سهوا آن را به كل جامعه تعميم بدهند؛ چيزي كه سادهترين و راحتترين شيوه در سينماي امروز ما شده است و متاسفانه اين خانواده بيمار براي نمايش راهي آلمان هم ميشود خانوادهاي كه اگر از منظر روانشناسي و جامعهشناسي تحليل بشه بيمار است و به نوعي معرف و نماينده خانواده ايراني دردهه اخير قلمداد ميشود كه بايد به چنين اموري دقت و توجه زيادي كرد.
فيلم هشدار دهنده و آموزنده است اينكه والدين مراقب باشند اگر آنها امنيت و آرامش فرزندان خود را تامين نكنند از بيرون، گرگبچههايي هستند كه دندان طمع براي جگرگوشههايشان تيز كردهاند و خطر در كمين آنهاست همانگونه كه هاتف عليمرداني كارگردان فيلم درنشست نقد و بررسي فيلم هم گفته بود: یکی از دغدغههای من طی سالیان بیان مشکلات نسل جوان و ارتباط نداشتن آنها با والدینشان بوده است. همواره دوست داشتهام نوجوانانی را به تصویر بکشم که با گذر از مرحله کودکی وارد برهوت نوجوانی میشوند و به دنبال یافتن جهانبینی هستند. از این رو این فیلم را یک اخطار اجتماعی برای خانوادهها و والدین میدانم. بسیاری از والدین انحراف فرزندانشان را باور نمیکنند.
او سعي داشته تا مشكلات دوران نوجواني را به تصوير بكشد اما خود فيلم دچار بلاتكليفي و رفتارهاي هنجارشكنانه و قبحشكن تبديل شده بود كه درفضاي ساده و كوتاه يكونيم ساعته بيشتر بد آموزي داشت تا آموزش. اول اينكه ندا كسي كه قرار بود همسر پدر خانواده بشود اولا ارتباط ندا با خانواده مبهم بود و گاهي به آنها سر ميزد در سكانسي وقتي دخترخانواده به او بياحترامي كرد با قهر رفت و شعارگونه به مرد كه دنبال او رفته بود با اين مضمون گفت خانواده از همه چيز مهمتر است؛ درحاليكه اگر اين دو سالها پيش كه باهم آشنا شده بودند ازدواج ميكردند و ندا در كانون خانواده قرار ميگرفتند شايد امروز با همديگر مشكلات را حل و فصل ميكردند و دركنارهم بودند نه اينكه تنها سري بزند و شامي بپزد و برود؛ چراكه زن در خانواده حكم مدير داخلي و چراغ روشني را دارد كه با حضورش ميتواند آرامش و امنيت بدهد چنانچه ندا هم اينگونه نشان داده شده بود اما بلاتكليفي چند ساله آن هم در سبك و سياق زندگي اسلامي چندان منطقي و عقلايي نبود كارگردان ميتوانست از اين شخصيت آرامش دهنده و تاثيرگذار بيشتراستفاده كند نه اينكه حتي او را هم درسرگرداني به حال خود رها سازد، زيرا اگر گروه هدف درفيلم نوجوانان هستند بايد حداقل يك پايگاه امن و قوي برايشان متصور ميشد تا آموزش دهنده مثبت باشد وگرنه ذكر صرف مشكلات ومعضلات بدون هيچ راهكار تاثيرگذار نخواهد بود.
مسئله ديگر مربوط به رفتارهاي هنجارشكنانه ام .جي همان پسرخياباني است. تلاش شده بود او را در فيلم بد من نشان بدهند درست است اما بعضا برخي كارهاي او آموزش غلط داشت مثلا وقتي در خانه با جمع دختران و پسران بازي ميكردند شلوارك پوشيده بود كه تصوير جالبي در پرده سينما نداشت لزومي ندارد حتما عين اموري كه هست را نشان داد آن هم براي قشري كه زود الگو ميگيرد در فيلم روابط و دوستي دختر و پسر خيلي عادي نشان داده ميشود شايد بايد هنرمندان ما يك چيز را ياد بگيرند و آن اين است كه زيبايي كارهنر در انتقال مفاهيم بدون پرداخت مستقيم و صاف و ساده موضوعات نابهنجار است مثلا در سينماي جنايي استفاده از ري اكشنها و يا تصاوير نمادين براي نشان دادن قتل و فجايع بيشتر جواب ميدهد تا نشان دادن خود جنايت كه در آن ميتواند آموزشهاي منفي و خشونت به مخاطب هم القا شود دراين اثر هم كارگردان ميتوانست باهنرمندي بيشتر روابط نامشروع ، استفاده ازمواد مخدر رابه فيلم بيفزايد نه اينكه تا حد ممكن تصاوير خلاف عرف و شرع براي نشان دادن زشتي يك اتفاق و روند داستان به تصوير بكشد.
درهرحال «مردن به وقت شهريور» تلنگر نسبتا خوبي براي خانوادهها بود كه حواسشان جمع باشد و فرزندان جذب خلافكاران در بيرون نشوند اما اي كاش براي توليد و ساخت چنين فيلمهاي خوبي از حضور كارشناسان روانشناس و جامعهشناسان و متخصصين ديني استفاده ميشد تا بتوانند مروج سبك زندگي اسلامي هم باشند يعني دركنار به تصوير كشيدن معضلات اجتماعي، راهكاري درست و اصولي هم ارائه بدهند نه اينكه به نام فيلم تنها خطوط قرمز را رد کند و در فضايي ساختارشکنانه بخواهد معضلات را به تصوير بكشد يا اينكه فيلم تنها ادعا كندرواي يك داستان است هرچند مرگ بدمن فيلم و داستان پس از آن انسان را به ياد بچههاي مدرسه آلپ و سرنوشت شخصيت خلاف فرانچي مياندخت اما وقتي براي يك فيلم و داستان آن بانام آموزنده بودن براي خانواده و نوجوانان اين همه هزينه ميشود انتظار بيشتري در رابطه با كارشناسي بودن تمام وقايع براي همان قشر ميرود. شايد بتوان گفت «مردن به وقت شهريور» هشداري به برخي از سبكهاي زندگي بود كه اين روزها در بخشهاي ازتهران و برخي ازكلانشهرها درحال رواج است؛ سبك زندگي كه نقش مادر چه بهطور حقيقي و چه به شكل نامادري درخانوادهها كمرنگ ميشود «مردن به وقت شهريور» تلنگري ازهمين جنس است پدرهرچقدرهم حساس و دلسوز باشد نميتواند نقش يك مادر را در خانواده بازي كند مادري كه مشكلات خانه را به سرعت كشف و با روشهاي مبتكرانه خود حل و فصل ميكند در اين خانواده نقشي كمرنگ داشت. ندا به صورت نيم بند بهخاطر حضور نصف و نيمهاش درخانواده توانسته بود اين تعادل تا زمانيكه حضور دارد برقرار كند اما اين حضور كمرنگتر از آن بود كه به مديريت خانه بينجامد.
تیزر فیلم "مردن به وقت شهریور" | دانلود فیلم
لینک را کپی کنید دانلود فیلم
94/6/14 - 09:15 - 2015-9-5 09:15:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
دشمن درصدد تغییر سبک زندگی مردم است
اتحادخبر امام جمعه بندر دیر استان بوشهرگفت دشمن درصدد تغییر سبک زندگی مردم ایران و تبدیل آن را به روش زندگی غربی است به گزارش اتحادخبر به نقل از ایرنا حجت الاسلام سید علی حسینی در خطبه های این هفته بندردیر افزود مساله اصلی و اساس جامعه توجه به امور فرهنگی است که باید مورد توهشدار علی جنتی درباره خطر تغییر سبک زندگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تلاش ما این است همه افرادی که حرفی برای گفتن و نوشتن دارند بتوانند حرف خود را بزنند تصریح کرد فرهنگ در چنین فضای آزادی می تواند رشد کند نه در فضای بسته به گزارش پایگاه خبری تیک Tik ir علی جنتی شنبه شب در برنامه تلویزیونی نگاه یک به مناولین جشنواره تفکر و سبک زندگی با حضور ˝فانی˝برگزار می شود
اولین جشنواره تفکر و سبک زندگی با حضور ˝فانی˝برگزار می شود خبرگزاری پانا مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از برگزاری اولین جشنواره تفکر و سبک زندگی و چهارمین جشنواره تجارب برتر تربیتی با حضور وزیر آموزش و پرورش خبر داد ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ شهريور ساعت 12 01 به گزارش خبسبک زندگی درعصر رسانه از اولویت های فعالیت درحوزه جوانان است
معاون ساماندهی امور جوانان سبک زندگی درعصر رسانه از اولویت های فعالیت درحوزه جوانان است شناسهٔ خبر 2899505 - یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۳ جامعه > جوان و خانواده معاون ساماندهی امور جوانان گفت سبک زندگی در عصر رسانه از اولویت های فعالیت وزارتخانه در حوزه جوانان است که در اینمدیرعامل شرکت آبفای استان قم مطرح کرد هدایت سبک زندگی به سمت معیارهای قرآنی راهکاری برای حل بحران آب
مدیرعامل شرکت آبفای استان قم مطرح کردهدایت سبک زندگی به سمت معیارهای قرآنی راهکاری برای حل بحران آبمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت با مدیریت مصرف و هدایت سبک زندگی به سمت معیارهای مطرح شده در آیات قرآنی میتوان از بحران آب جلوگیری کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم عبدالحارائه سبک زندگی ایرانی- اسلامی در منطقه فرهنگی عباس آباد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از شهرنوشت صبح امروز محمدباقر قالیباف شهردار تهران به همراه قائم مقام معاونین و مدیران ارشد شهرداری تهران از پروژه های شاخص این منطقه نظیر باغ هنر باغ نمایش پانارامای بیت المقدس باغ کتاب و غیره بازدید کرد و در هفتمین جلسه کارگروهترسیم سبک زندگی مهدوی در دعای عهد
عقیق از این رو معصومان ع ادعیه گوناگونی را برای این دوران انشا و بیان کرده اند که از جمله آنها دعای عهد است دعایی که توسط امام صادق ع بیان شده و زندگی مهدوی را ترسیم می کند به منظور واکاوی ابعاد این دعا و افقی که پیش روی فرد و جامعه منتظر ترسیم می کند با حجت الاسلام والمسکدام سبک زندگی عمر را طولانیتر میکند؟
یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸ ۱۴ یک مدس حوزه گفت همه میگوییم این دنیا کاروانسراست اما جور دیگر عمل میکنیم حجتالاسلاموالمسلمین علی رضایینیا در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه ایلام اظهار کرد انسان خودش میداند در چه جایگاهی قرار دارد و تنها با گفتآموزش رقص به بانوان ایرانی با عنوان ورزش/ سبک زندگی غربی چگونه در قالب ورزش های بی نام و نشان وارد کشور شد؟
این روزها وقتی از باشگاه های ورزشی به خصوص مجموعه ورزشی هایی که به ورزش بانوان اختصاص دارند عبور می کنیم با انواع و اقسام نام های ورزشی مواجه می شویم که تا پیش از این هیچیک از آنها در بین ورزش های سنتی کشورمان وجود خارجی نداشته و تنها یک سوغات فرنگی عجیب و غریب به حساب می آید وامام جمعه دیر بوشهر: دشمن درصدد تغییر سبک زندگی مردم است
امام جمعه دیر بوشهر دشمن درصدد تغییر سبک زندگی مردم است بوشهر- ایرنا- امام جمعه بندر دیر استان بوشهرگفت دشمن درصدد تغییر سبک زندگی مردم ایران و تبدیل آن را به روش زندگی غربی است به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید علی حسینی در خطبه های این هفته بندردیر افزود مساله اصلی و اساس جام-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها