تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819214637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخ خودروسازان به «نخريدن‌مردم» با كاهش 2/17 درصدي كيفيت!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پاسخ خودروسازان به «نخريدن‌مردم» با كاهش 2/17 درصدي كيفيت!
در حالي كه انتظار مي‌رفت بعد از توافق و اجازه دادن شركت‌هاي غربي در واردات قطعات مهم و يدكي كيفيت خودرو‌ها افزايش يابد اما ظاهراً خودرو‌سازان تصميم گرفتند تا در لجبازي با كمپين خودرو (‌كه از كيفيت مي‌نالند)، ‌با كاهش كيفيت نشان دهند كه بازار انحصاري خودرو چه تواني دارد!‌
نویسنده : مهران ابراهيميان 


 در حالي كه انتظار مي‌رفت بعد از توافق و اجازه دادن شركت‌هاي غربي در واردات قطعات مهم و يدكي كيفيت خودرو‌ها افزايش يابد اما ظاهراً خودرو‌سازان تصميم گرفتند تا در لجبازي با كمپين خودرو (‌كه از كيفيت مي‌نالند)، ‌با كاهش كيفيت نشان دهند كه بازار انحصاري خودرو چه تواني دارد!‌
به گزارش «جوان»، كاهش كيفيت اين بار نه بر اساس مشاهدات عيني و شكايات مردمي كه در نمايندگي‌هاي پس از فروش قابل رؤيت است يا از زبان خريداران خودرو بيان مي‌شود، بلكه بر اساس ارزيابي كيفيت خودرو به اثبات رسيده است و از همين رو نعمت‌زاده دستور تشكيل ستاد بهبود كيفيت  درخودروسازان را به نفع مصرف‌كنندگان خودرو صادر كرد.
در اين باره فارس در گزارش خود آورده است: ارزيابي كيفي خودروهاي توليدي در مردادماه نشان‌دهنده افت 2/17 درصدي ميانگين نمره منفي خودروهاي سواري در عيوب فني و عملكردي نسبت به ماه قبل از آن بود.
گزارش ارزيابي كيفي خودروها در مرداد 94 نشان مي‌دهد در اين ماه 99 درصد از تعداد خودروهاي توليد شده در داخل كشور مختص خودروهاي سبك (سواري و وانت) و يك درصد نيز مربوط به خودروهاي گروه سنگين (مسافري و باري) بوده است.
در بخش سواري شاهد رشد 2 درصدي تيراژ توليد نسبت به ماه قبل بوديم كه افزايش توليد خودروهاي MVM110 و تيبا2 از جمله عوامل اصلي در ايجاد اين روند صعودي هستند.

 خودرو‌هايي كه نمره منفي زيادي دارند !
به تبع روند صعودي توليد خودروهاي سواري در مرداد ماه، تعداد خودروهاي ارزشيابي شده نسبت به ماه قبل يك درصد افزايش يافت، به طوري كه جمعاً 31 مدل خودرو مورد بازرسي قرار گرفت كه 27 مدل در سطح كيفي خيلي خوب و چهار مدل هم در سطح كيفي خوب قرار گرفته‌اند.
در اين ارزيابي، عيوب فني و عملكردي شامل كدهاي 1 (فنربندي، تعليق و فرمان)، 2 (موتور و انتقال قدرت)، 3 (ترمز) و 4 (تجهيزات الكتريكي) مي‌باشد. عيوب تزئينات و مونتاژي شامل كدهاي 5 (تزئينات) و 8 (صداهاي غيرعادي) مي‌باشد. عيوب بدنه شامل كدهاي 6 (بدنه) و 9 (نفوذ آب) و عيوب رنگ هم كد 7 هستند.
بر اساس جدول رده‌بندي كيفي خودروهاي سواري، خودروي نيومزدا3 محصول شركت بهمن موتور در صدر و خودروي MVM110 محصول شركت مديران خودرو در انتها قرار دارند.
 افت كيفيت خودروهاي سواري در عيوب عملكردي
در بخش عيوب فني و عملكردي، خودروهاي سايپا X132 و سايپا X131 بيشترين نمرات منفي را كسب كردند. از طرفي شاهد افت كيفيت 2/17 درصدي ميانگين نمره منفي خودروها در مرداد نسبت به ماه قبل از آن هستيم كه عمدتاً مربوط به افزايش نمره منفي خودروهاي پژو 405 خراسان و پژو 206 در اين بخش است.
در بخش تزئينات و مونتاژ، خودروهاي MVM110 و سايپا X131 پارس خودرو بيشترين نمرات منفي را به خود اختصاص دادند. در ضمن شاهد افزايش 2/4 درصدي ميانگين نمره منفي اين بخش در مرداد ماه نسبت به تير ماه هستيم كه از جمله عوامل اصلي در ايجاد اين روند نزولي، مربوط به خودروهاي سوزوكي گرندويتارا و پارس تندر است.
در بخش بدنه خودروهاي سايپا X131 و سايپا X132 بيشترين نمرات منفي را كسب كردند، همچنين ميانگين نمره منفي بخش بدنه نسبت به ماه قبل روند صعودي 9/9 درصدي را تجربه كرد كه بيشترين تغيير مربوط به خودروهاي كيا سراتو و سوزوكي گرندويتارا است.
در بخش رنگ، ميانگين نمره منفي نسبت به ماه قبل 0/10 درصد بهبود يافت كه عمدتاً مربوط به كاهش نمره منفي خودروهاي پژو 405 تهران و رانا در اين بخش است. همچنين خودروهاي ليفان 620(1800) و ليفان X60 بيشترين نمره منفي را در بخش رنگ كسب كردند.
در نمودار روند تغييرات ميانگين نمره منفي خودروهاي گروه سواري، مشاهده مي‌شود كه نيو مزدا3 بيشترين درصد بهبود و ليفان X60 هم بيشترين درصد تنزل را داشته‌اند.
در گروه وانت از 10 مدل خودروي ارزشيابي شده، دو مدل در سطح كيفي خيلي خوب و هشت مدل هم در سطح كيفي خوب قرار گرفتند.
بر اساس جدول رده‌بندي كيفي، وانت تندر ايران خودرو در صدر و وانت مزدا دوكابين هم در انتها قرار گرفته‌اند.
در نمودار روند تغييرات ميانگين نمره منفي خودروهاي گروه وانت در مردادماه مشاهده مي‌كنيم كه وانت وينگل دوكابين بيشترين درصد بهبود و وانت سايپا X151 هم بيشترين درصد تنزل را داشته‌اند.
در ارزيابي كيفي گروه وانت در مردادماه در سه بخش عيوب فني- عملكردي، تزئينات- مونتاژ و رنگ ميانگين نمره منفي به ترتيب 4/1، 9/7 و 5/4 درصد بهبود مشاهده مي‌شود.
در اين سه بخش به ترتيب وانت ديزل زامياد، وانت وينگل دوكابين و وانت نيسان دوگانه‌سوز بيشترين نمرات منفي را كسب كردند. در بخش بدنه وانت كارا دوكابين بيشترين نمره منفي را به خود اختصاص داده است. همچنين ميانگين نمره منفي بخش بدنه نسبت به ماه قبل 0/8 درصد افزايش يافت كه غالباً مربوط به روند نزولي كيفيت وانت مزداي تك كابين است.
 رشد 7/8 درصدي ايرادات مهم و اساسي
 تعداد ايرادات مهم و اساسي در مردادماه نسبت به ماه قبل از آن روند صعودي 7/8 درصدي داشته است كه عمده دليل اين موضوع مربوط به افزايش تعداد اين ايرادات در خودروي وانت ديزل زامياد است.
در نهايت ميانگين نمره منفي خودروهاي گروه وانت 7/0 درصد بهبود يافت كه عمدتاً مربوط به روند رو به رشد خودروي وانت وينگل دوكابين است.

 تشكيل ستاد ويژه بعد از تذكر رئيس‌جمهور
 در عين حال وزير صنعت، معدن و تجارت دستور تشكيل ستاد ويژه تحول و بهبود كيفيت در صنعت خودرو را با مشاركت تمامي ذينفعان اين صنعت داد و معاونت امور صنايع اين وزارتخانه را مسئول پيگيري وظايف محوله در اين رابطه كرد.
 به اين ترتيب مي‌توان حدس زد كه نعمت‌زاده نيز اين بار در پي تذكر رئيس‌جمهور به ايشان به جاي حمايت بي‌چون و چرا از صنعت خودرو‌سازي، بالا بردن كيفيت را به خودرو‌سازان ديكته كرده است.
 پيش از اين رئيس‌جمهور به آقاي نعمت‌زاده تذكر داده است كه «بايد رفتار ما با منتقدان، محترمانه باشد.»
ساسان قرباني، سخنگوي شوراي سياستگذاري خودرو با اشاره به برگزاري سي‌و‌سومين جلسه شوراي سياستگذاري خودرو گفته است: وزير صنعت، معدن و تجارت بر دوري از سياسي‌كاري در مقوله توليد و تجارت تأكيده كرد.
نعمت‌زاده در بخش ديگري از سخنان خود در اين جلسه بر ضرورت مشتري‌مداري و جلب رضايت مشتري از نظر توليد محصولات و خودروهايي با كيفيت بالا تأكيد كرد و گفت: ما حق تحويل خودروي معيوب به مشتري را نداريم و در اين رابطه بايد پايش كيفيت به صورت ماهانه صورت بگيرد تا بتوانيم كنترل دقيقي بر محصولات توليدي داشته باشيم.
به گفته وي، بايد توليدكنندگان هزينه خطا و اشتباهات كيفي توليدات خود را به مشتريان پرداخت كنند و در اين ميان بايد دستورالعمل‌هاي موجود به طور كامل اجرا شود ضمن اينكه در اين راستا پايش و نظارت مستمر ضروري به نظر مي‌رسد.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين تأكيد كرد: ما نبايد عيب خود را مخفي كنيم چراكه وقتي اشكالات را مطرح و صادقانه با مشتريان برخورد مي‌كنيم قطعاً پاسخ درست دريافت خواهيم كرد.
وي ادامه داد: در مقابل خطاهايي كه خودروسازان مرتكب مي‌شوند بايد طبق دستورالعمل و قوانين مصوب هزينه آن را به مشتري پرداخت كنند.
نعمت‌زاده همچنين با بيان اينكه اگر خودرو توليد يا عرضه مي‌كنيم بايد خدمات پس از فروش آن را نيز به نحو مطلوب ارائه دهيم خاطرنشان كرد: عرضه خودرو بدون خدمات معني ندارد.
به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت، يكي از دلايل عمده نارضايتي مشتريان، خدمات پس از فروش محصولات توليدي است و در اين خصوص بايد تعميرگاه‌هاي مجاز خدمات پس از فروش به صورت مستمر از هر نظر پايش و گزارش‌هاي ماهانه خود را ارائه دهند.  نعمت‌زاده در ادامه اين جلسه بهبود در خدمات پس از فروش را بسيار مهم ارزيابي كرد و افزود: تشكيل ستاد ويژه تحول و بهبود در بهره‌وري و كيفيت خودرو مي‌تواند ما را در رسيدن به اين مهم ياري رساند.
 گفتني است وزير صنعت، معدن و تجارت در نشست خبري اخير خود در اظهاراتي عليه تحريم‌كنندگان خريد خودروي صفركيلومتر داخلي در شبكه‌هاي اجتماعي، آنان را « خائن و ضد انقلاب» ناميده بود.
نعمت‌زاده البته در برنامه «تيتر امشب» شبكه خبر با تكذيب اين مطلب در عين حال تصريح كرد: منظور من اين بوده كه مبارزه سازمان‌يافته ضد خريد محصولات داخلي و نخريدن خودروي داخلي مغاير با منافع ملي است.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن