تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830925957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلم محمد؛ حال امروز ما در آینه‌ی تاریخ صدر اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: فیلم محمد؛ حال امروز ما در آینه‌ی تاریخ صدر اسلام
ما را تحریم کردند (شعب ابی‌طالب) و آن هنگام که خودشان از مقاومت ما به ستوه آمدند، پیغام فرستادند که بیایید مذاکره کنید (ابوطالب بیاید) و در مذاکره گفتند که اگر کوتاه نیایید گزینه‌ی نظامی روی میز است...


حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجیدی بدون واژه شعر می‌گوید. اکثر فیلم‌های او کم دیالوگ اما شاعرانه‌اند و پر هستند از ترنم موسیقایی تصاویری که حال خوبی به آدم می‌دهند.


سینمای مجیدی اجتماع جمال و جلال است. در زیبایی‌شناسی اسلامی بین جمال و جلال تفکیک قائل شده‌اند و شکوه را از زیبایی جدا می‌دانند. یک گل تر و رنگین‌پر، زیباست اما پهنه‌ی یک کوه عظیم یا دامن خروشان دریای مواج را نباید زیبا، بلکه باید با شکوه دانست.


ایمانوئل کانت هم که پدر زیبایی‌شناسی غربی است همین تفکیک را ذیل عبارات (بیو) و (سامبا) قائل شده و ترجمه‌ی آن دو عبارت دقیقاً همان جمال و جلال یا زیبایی و شکوه می‌شود.


اما طـُرفگی و تـُحفگی سینمای مجیدی، همان اجتماعی است که از دو خصوصیت زیبا شناختی جمال و جلال در خود دارد؛ کاروان نورهای آسمان‌گرد، بادها یا جویبار‌های آهنگساز، موج پرندگانِ در حال پرواز، فوج ماهیان رقاصه، پهنه‌ی دشت‌ها، بالا کشیدن آفتاب از دیوار آسمان و هبوط ماه در آب‌ها، قافله‌ها و جمعیت‌های جورواجور انسانی و هزار نمونه‌ی مثالی دیگر را می‌شود به این خصوصیت مجیدی پیوند داد و او حالا باز هم با همان لحن همیشگی‌اش فیلم تاریخی ساخته.


در سینمای مجیدی طبیعت بی‌جان، جاندار می‌شود اما سکوتش نمی‌شکند. بیشتر اوقات وقتی در عالم نمایش خواسته‌اند که یک شی بی‌جان را جاندار نمایش بدهند، مثلاً یک درخت را؛ آن درخت صحبت می‌کرده اما در سینمای مجیدی آدم‌ها هم کمتر حرف می‌زنند ولی همه چیز میل به کاراکتر شدن دارند و زنده‌اند چون رفتار می‌کنند و یک جور‌هایی انگار جبر و سکون، دستخوش شورش آرامبخش یک شاعر بی‌واژه شده‌اند.


چنین سینمایی قالب جالبی برای تصویر کردن یک قدّیس مهربان به نظر می‌رسد و اما وقتی که پیراهن آن قدّیس به بوته‌ی قاصدکی گیر می‌کند، بُریده بُریده نگاه می‌کنیم به تکرار شدن پرِ گل در آینه‌ی باد، آینه‌ی مصرع‌های شعری که سینماست.


بعثت سیاسی پیامبر 


ما را تحریم کردند (شعب ابی‌طالب) و آن هنگام که خودشان از مقاومت ما به ستوه آمدند، پیغام فرستادند که بیایید مذاکره کنید (ابوطالب بیاید) و در مذاکره گفتند که اگر کوتاه نیایید گزینه‌ی نظامی روی میز است (ابوسفیان، ابوطالب را به کارگاه تهیه‌ی سلاح‌هایشان برده و می‌گوید که علی‌الصباح، صبر مکیان تمامیت خواهد یافت و حمله‌ای بزرگ آغاز می‌شود) اما آیا آن‌ها که به اسلحه‌هایشان دلگرم‌اند، ماجرای سپاه فیل را از یاد برده‌اند؟ (طوفان شن در طبس).


دست خدا بالای تمام دست‌هاست و فیلم محمد (ص) این حس را به طرزی غیر شعاری و بدون هیاهو در ما جاری می‌کند.


م ح م د؛ آن منجی بزرگ


تاریخ الهی بشر را باید به دو دوره‌ی‌ قبل و بعد از بعثت پیامبر اسلام تقسیم کرد. تا پیش از طنین (بسم الله الرحمن الرحیم) از زبان جبرئیل امین در غار حرا، دانایان بشر همه منتظر ظهور آن منجی بودند که قرار بود پیامبر آخرالزمان باشد و بعد از طلوع خاتمیت اسلام، دیگر انتظار برای امام زمان است که آغاز می‌شود.


انگار بشر زمینی دو تاریخ الهی دارد. تاریخ اول قبل از بعثت پیامبر و تاریخ دوم قبل از ظهور امام زمان. 


ما در تاریخ دوم زندگی می‌کنیم اما باید دانست که این دوره شباهت‌های زیادی به دوره‌ی پیش از خود دارد. با پیچیدن زمزمه‌ی طلوع اسلام خیلی از اشراف موقعیت خود را در خطر دیدند و از طرف دیگر، بسیاری از پیروان ادیان الهی هم منجی را همانطوری می‌خواستند که میل خودشان بود؛ مثلاً در این فیلم ساموئل می‌گوید که پیامبر آخرالزمان باید از قوم ما ]بنی‌اسرائیل[ باشد و برای سروری بخشیدن به ما نازل بشود.


این‌ها برخورد‌هایی هستند که احتمالاً در هنگام ظهور امام زمان (عج) هم با مواردی شبیه‌شان رو به رو خواهیم شد و فیلم محمد (ص) با نشان دادن منتظران ظهور پیامبر، از بُحیرای مسیحی و ساموئل یهودی گرفته تا ابولهب و همسرش که نه دغدغه‌ای ماورائی، بلکه کینه‌ای شخصی با پیامبر دارند و با نشان دادن محرومین و درماندگانی که منتظر محمد (ص) نبوده‌اند اما وقتی می‌آید جانشان آرام می‌شود و با نمایش آن‌ها که حضرت رسول را از جهل و نادانی رهایی‌شان می‌دهد؛ دوره‌ی آخر‌الزمانی امروز را در آینه‌ی تاریخ به ما نشان می‌دهد و این نیشتری است به منتظران امروز.


این فیلم تصویری است از پهلو گرفتن اولین کشتی نجات در ساحل جنگ زده‌ی جهان آدم‌ها.


اساساً فیلم محمد (ص)، اثری هجرانی است و پر است از سوز و گداز فراق.


(فراق پیامبر و مادرش آمنه، پیامبر و دایه‌اش حلیمه، پیامبر و جدش ابوطالب، پیامبر و شهرش مکه و...) و همین تم و حال و هوای هجرانی است که فیلم را برای القای مضمون انتظار مناسب‌تر می‌کند.


ما در این اثر پیامبری را می‌بینیم که از اوان کودکی کلی رنج و محنت کشیده و برای همین، قلبی رقیق پیدا کرده است.


احتمالاً سری‌های بعدی فیلم محمد(ص) که در دنباله‌ی این اثر خواهند آمد، مضامینی مثل رنج‌دیدگی و رنج‌شناسی رسول خدا، برخورد مردم با منجی آخرالزمان، منفعت طلبی سوداگران، جهل مردم و امثال این‌ها به طرز کاملتری مورد مداقه و تعمیق قرار خواهند داد.






 یادداشت از میلاد جلیل‌زاده




انتهای پیام/





اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

فیلم «محمد رسول الله» 2 میلیاردی شد
بازی در نقش مادر حضرت علی (ع) من را منقلب و شاد کرد
فیلم محمد (ص) چهره دیگری از اسلام را در معرض دید جهانیان می‌گذارد
فروش فیلم «محمد رسول الله» به بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسید
با نقش عبدالمطلب معنای واقعی عشق را فهمیدم
عطر حضرت محمد (ص) در فیلمش احساس می‌شد
فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» یک میلیاردی شد
فیلم «محمد رسول‌ الله(ص)» احتمالا روی فرش قرمز اسکار می‌ایستد





۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن