تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815501341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گناهی رایج که همردیف بت پرستی است!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: در تفاسیر از سعد بن وقاص نقل شده که مى گويد که اين آيه در باره من نازل گرديد، مردى از انصار غذايى تهيه كرده بود و ما را دعوت كرد...

پایگاه خبری تحلیلی تراز: دانشمندان علم روانشناسی معتقدند هیجانات ناشی از قمار یکی از بزرگترین عوامل بیماری هاست. بیماری هایی از قبیل زخم معده، کم شدن ویتامین، جنون، بیماری های عصبی و غیره. حتی عده زیادی بر اثر هیجان کاذب ناشی از قمار سکته کرده و می میرند. حتی برخی دانشمندان آمریکایی گفته اند که فقط بر اثر سکته بعد از برد و باخت در قمار در این کشور سالیانه دو هزار نفر جان خود را از دست می دهند! از طرفی روح فرد قمارباز دچار تشنج است. او بعد از قمار دچار جنگ اعصاب می شود و با حالتی نامناسب ممکن است با اطرافیان درگیر شود. در خیلی از موارد نیز برای تسکین روح ناآرام خود متوسل به الکل یا مواد مخدر خواهد شد. دانشمندان معتقدند قمارباز انسانی مریض است که دائم به مراقبت روانی نیاز دارد زیرا قمار در اثر کمبودهای روانی است. اسلام دین اعتدال و آرامش است لذا با هر نوع درآمد اینچنینی که موجب بر هم زدن اعتدال جامعه در بخش اقتصادی می شود مخالف است.
در آیه 90 از سوره مائده می خوانیم:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.»
«اى كسانى كه ايمان آورده ايد، شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند. پس، از آنها دورى گزينيد، باشد كه رستگار شويد.»
                                                                                                                                                                       ***
سه نکته:
* بینی شکسته سعد بن وقاص بر اثر مستی شراب!
در تفاسیر از سعد بن وقاص نقل شده که مى گويد که اين آيه در باره من نازل گرديد، مردى از انصار غذايى تهيه كرده بود و ما را دعوت كرد. جمعى در مجلس ميهمانى او شركت كردند، و علاوه بر صرف غذا شراب نوشيدند و اين قبل از تحريم شراب در اسلام بود، هنگامى كه مغز آنها از شراب گرم شد، شروع به ذكر افتخارات خود كردند، كم كم كار بالا گرفت و به اينجا رسيد كه يكى از آنها استخوان شترى را برداشت و بر بينى من كوبيد و آن را شكافت. من خدمت پيامبر (ص) رسيدم و اين جريان را عرض كردم در اين موقع آيات فوق نازل شد.
** عامل 30 درصد جنایت ها
کلمه «مَيسر» از ریشه «يُسر»، به معناى آسانى گرفته شده است. علت نامگذاری قمار به میسر این است که  در قمار، افراد بدون زحمت، پول به دست مى ‏آورند. كلمه «انصاب» نیز جمع «نُصُب»، به معناى سنگ هايى است كه اطراف كعبه نصب كرده و روى آن قربانى مى كردند و به آنها تبرّك مى‏ جستند. کلمه «ازلام» نیز به نوعى قرعه كشى و قمار با چوب بوده كه در جاهليّت رواج داشته است. بزرگترين مؤ سسات آمارگيرى آمريكا می گویند كه قمار در 30 در صد جنايتها دخالت مستقيم دارد.
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: «قمار به هر وسيله‏اى باشد حتى گردو، حرام است.»
*** گناهی همردیف بت پرستی!
پیامبر اسلام (ص) فرمود: اگر کسی جرعه ای شراب بنوشد خداوند متعال به پنج عقوبت مبتلایش می کند:
1- قلبش دچار قساوت می شود.
2- جبرئیل و مکائیل و اسرافیل و تمام فرشتگان از او بیزاری می‌جویند.
3- تمام انبیاء از او بیزاری می‌جویند.
4- خدای جبار از او بیزاری می‌جوید.
5- و سر انجام او را در آتش دوزخ می‌افکند! (مستدرک الوسائل، ج، 17، ص 47)
و در حديث دیگری حضرت فرمودند: «شارب الخمر كعابد الوثن»؛ شرابخوار، مثل بت‏ پرست است! (تفسیر نور)





زمانبندی انتشار: 11 شهر 1394 - 05:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن