تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820158865




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره فرش دستباف خراسان شمالي برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جشنواره فرش دستباف خراسان شمالي برگزار شد
داخلي. اقتصادي. صنايع دستي. فرش.

نخستين جشنواره استاني فرش دستباف خراسان شمالي با هدف معرفي توانمندي اين استان در زمينه توليد فرش دستباف روز شنبه در بجنورد برگزار شد.

استاندار خراسان شمالي در اين جشنواره گفت: فرش دستباف از ديرباز در اين استان از رونق خوبي برخوردار بوده و معروفيت اين خطه نيز عمدتا در بخش فرش دستباف و پشتي سنتي تركمن است.

محمدحسين جهانبخش افزود: براي گسترش و بهبود وضعيت صنعت فرش دستباف در خراسان شمالي بايد زيرساختهاي مورد نياز آن فراهم شود.

وي بافندگان فرش دستي، تامين نيازمنديهاي اين قشر، ايجاد بخشهاي پژوهشي براي به‌روز كردن طرح و نقشه فرش دستي را از راهكارهاي عمده خارج شدن اين صنعت از روند سنتي اعلام كرد.

او ايجاد مركز دايمي نمايشگاهي، توزيع مواداوليه مرغوب و بيمه بافندگان فرش را از ديگر راهكارها براي تقويت اين صنعت در خراسان شمالي عنوان و بيان كرد: اين استان با وجود قدمت زياد در اين بخش نتوانسته در عرصه صادرات فرش از جايگاه مناسبي برخوردار باشد.

استاندار خراسان شمالي خواهان رفع موانع صادراتي و توليد فرش دستباف در اين استان شد.

رييس سازمان بازرگاني خراسان شمالي نيز اين استان را داراي توانمنديهاي ارزنده‌اي در بخش صنعت فرش دستباف دانست و گفت: هم‌اكنون ‪ ۱۵‬هزار و ‪ ۶۰۰‬دار قالي در اين خطه وجود دارد و ‪ ۳۰‬هزار بافنده در آن فعاليت دارند.

محمدرضا كفاشي افزود: سال گذشته در خراسان شمالي ‪ ۹۵‬هزار مترمربع فرش دستي كردي، تركمني، تركي و بلوچي توليد شده است.

وي گفت: براي ساماندهي فرش دستباف خراسان شمالي ‪ ۱۰‬تشكل مرتبط با بافت فرش تشكيل شده است.

رييس سازمان بازرگاني خراسان شمالي بيمه‌بافندگان فرش رااز ديگر اقدامات براي حمايت از اين صنعت و دست‌اندركاران آن اعلام و بيان كرد: هم‌اكنون ‪۵۰۰‬ نفر از بافندگان فرش دستباف استان زير پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند.

وي پرداخت ‪ ۳۱‬ميليارد ريال تسهيلات بانكي به ‪ ۶۷۹‬بافنده فرش را از فعاليتهاي حمايتي اين سازمان براي تقويت مالي بافندگان فرش اعلام كرد.

او بافت سنتي فرش دستباف را مهمترين معضل اين صنعت در خراسان شمالي دانست و گفت: اين روند موجب شده تا بافندگان فرش براي بازاريابي و فروش بافته‌هاي خود با مشكل مواجه شوند.

وي افزود: سازمان بازرگاني خراسان شمالي براي رفع اين معضل آموزش بافندگان و صدور گواهي موقت را در دستور كار قرار داده است.

معاون مركز ملي فرش ايران نيز در جشنواره استاني فرش دستباف خراسان شمالي "قديمي و سنتي بودن طرحها، ناآشنايي بافندگان با سليقه خريداران و بازار هدف را عمده‌ترين معضل فرش دستباف ايران اعلام كرد.

محمدرضا عابد گفت: اين عوامل موجب شده تا جمهوري اسلامي ايران نتواند در امر صادرات فرش دستباف به نسبت قابليتهاي خود توفيق يابد.

وي افزود: مركز ملي فرش ايران براي كاهش معضل موجود ايجاد نمايشگاههاي بين‌المللي فرش را در نقاط مختلف كشور، آموزش فرشبافان و ايجاد مركز پژوهش را در دستور كار قرار داده است.

او تقويت تشكلهاي مرتبط با صنعت فرش دستباف را از ديگر برنامه‌هاي انجام شده مركز ملي فرش ايران اعلام كرد.

وي گفت: در بخش نمايشگاهي در سالجاري ايجاد دو نمايشگاه در كيش و تهران در دستور كار قرار گرفته كه نمايشگاه كيش با شركت ‪ ۱۲۰‬بافنده از كشورهاي جهان ارديبهشت ماه برگزار شد.

او افزود: دومين نمايشگاه بين‌المللي فرش ايران شهريور امسال با حضور بافندگان كشورهاي خارجي در تهران برگزار مي‌شود.

وي ايجاد خانه فرش را از ديگر برنامه‌هاي مركز ملي فرش ايران در جهت تقويت تشكلهاي فرش دستباف و مركزي براي تعامل بافندگان فرش اعلام كرد.

او گفت: تاكنون خانه فرش در استان خراسان رضوي تشكيل شده و در ساير استانهاي فعال در امر صنعت فرش نيز تشكيل مي‌شود. ك/‪۲‬
 شنبه 4 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن