تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848130447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تخریب مساجد نتیجه جهل است و دستاوردی لحظه‌ای برای جانوران انسان‌نما


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: علیرضا رئیسیان: تخریب مساجد نتیجه جهل است و دستاوردی لحظه‌ای برای جانوران انسان‌نما خبرگزاری پانا: تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران گفت: تخریب مساجد و قتل‌های دهشتناکی که این روزها در منطقه می‌بینیم، انتهای توحش است. هر نگرش یا تفکری بخواهد این کار را بکند، قطعا در طول تاریخ و نگاه بشریت محکوم خواهد بود.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۴ شهريور ساعت 09:34

خبرگزاری پانا+

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ علیرضا رییسیان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده سینمای ایران که این روزها فیلم سینمایی «دوران عاشقی» را بر پرده‌های سینما دارد،گفت: مسجد مهمترین نماد معماری اسلامی است هرچند قبل از آن هم پرستشگاه‌های دیگری در دنیا وجود داشته است ولی در فرهنگ ما، آنچه که ایرانیان به مسجد اضافه کرده‌اندآن روح لطیف هنرمندانه ایرانی است که این مکان را به محلی برای توجه به «وطن مألوف» تبدیل کرد.
وی افزود: در اروپا هم کلیساهای بزرگ یا جامع که در همه شهرها وجود دارد و غالبا متعلق به دوران گوتیک هستند که وقتی به آنها مراجعه می‌کنید می بینید که انسان با ورود در این کلیساها در اثر آن حجم عظیم برآمده از تفکر آن دوران، فقط احساس کوچکی، فشار و حقارت می‌کند.
این کارگردان سینمای ایران تصریح کرد: اما در مقایسه با کلیساهای جامع، وقتی مساجد بزرگ و جامع می‌روید می‌بینید که آن حسی که به انسان دست می‌دهد فراخ شدن روح، باز شدن حال و نوعی تذکر عالم معنا است کهانسان را از جنس ماده به معنا می‌رساند.
رییسیان افزود: جالب آنکه بزرگترین سازندگان این مساجد هم یا نامی از خود باقی نگذاشته‌اند یا خیلی مختصر در گوشه‌ای ذکر شده است که «کارفلان بنا یا معمار»! و یک تاریخ ششصد ـ هفتصد ساله بزرگی را در خود دارد. به عنوان مثال، مسجد جامع اصفهان چهار دوره معماری در خود دارد که بسیار شگرف است و انگار که مرحله به مرحله و تا آنجا که جا داشته باشد می‌تواند پیش‌تر رود.
این کارگردان تاکید کرد: این گونه مساجد اصولا فضایی را برای شما ترسیم می‌کند که در زمانی که در آنجا برای مدتی سکنی می‌گزینید، می‌نشینید و عبادت می‌کنید؛اگر اهل این مراتب باشید از ماده به معنا سیر می‌کنید و حتی اگر هم نباشید احساس آرامش و راحتی می‌کنید. نوعی آرامش خاص که در جاهای دیگر خیلی کمتر به وجود می‌آید.
این هنرمند افزود: ایرانیان به همه این موارد ظرافت‌های خاص دیگری را هم افزوده‌اند. به عنوان مثال در دوره‌ای کاشی‌کاری، در دوره دیگری خطوط نستعلیق، ثلث و کوفی اضافه شد. در نهایتگچ بری و آینه کاری اضافه شد که آینه کاری اوج تزیینات اسلامی است و تکثر نور است و بعد از این دیگر هنوز چیزی به مساجد اضافه نشده است.
کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» در ادامه اظهار داشت: با این حساب مسجد یک پدیده چند وجهی و شگفت انگیز است که هم مورد علاقه من است و هم در مورد آن مطالعه کرده‌ام و هم اینکه یک مقدار از این زوایا در معماری فیلم‌هایم سعی می‌کنم که استفاده کنم. به هر حال خیلی خوب است هفته مساجد محل تأملی باشد برای این مطلب که فارغ از مسائل روزمره و استفاده‌های لحظه‌ای، به درک معانی و کارکردهای اصلی مسجد برسیم.
وی در مورد بهترین روش برای جذب افراد و بویژه جوانان به مسجد گفت: دقت در معماری و ظاهر مساجد و یا دقت در رفتار و کردار مسجدیان با افراد دیگر هر دو باهم در این مسئله دخیل و تاثیر گذارند. اصولا مسجد ایجاد می شود برای انسان و برای هیچ وضعیت دیگری تعریف نشده است. ما د رحق این فضا بد کرده‌ایم و آنجا را به فضایی کاربردی تبدیل کرده ایم به این معنی که زیر و اطراف آن مغازه و سوپرمارکت و پیتزا فروشی زده‌ایم و مسجد را از آن روح و فلسفه‌اش جدا کرده‌ایم. این خوب نیست که برای اینکه نشان دهیم مردم در محیط مسجد واطراف آن حضور دارند و رفت و آمد می کنند دست به چنین کارهایی بزنیم.
رییسیان افزود: مردم باید داخل خود مسجد شوند و لذت معنوی ببرند نه اینکه به بهانه فست فود آنها را به آنجا بکشیم و بگوییم که ببینید مردم را جذب این مکان کرده‌ایم. به نظر من وقتی که انسان از روح و فلسفه خود دور شود این اتفاقات می‌افتد. از سویی دیگر اگر از مساجد زیاد کارکرد سیاسی طلب کنیم کلیساها هم به خاطر همین موارد خلوت شد و هنوز هم که هنوز است نتوانسته به کارکرد خود برگردد چرا که توجیه‌گر مسائل دیگر شد.
وی که دانش‌آموخته کارگردانی از دانشکده صدا و سیما و دارای نشان درجه یک هنری معادل دکتری افتخاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ادامه داد: الان نباید فکر کنیم که مسجد فقط یک بنای تاریخی است که گردشگران یا خود ما به آن برویم و آن را تماشا کنیم. بلکه از ورودی تا صحن و محراب آن یک آداب سلوکی وجود دارد. دقتی که دراجزای آن می کنیم و هرچه که در آنجا بنشینیم و تامل بکنیم بیشتر با معانی وجودی پدید آمدن این بنا نزدیک می شویم. به نظرم برای جذب مردم باید همین‌کار را کرد یعنی ارجاعی کنیم به آن شکل.
کارگردان فیلم سینمایی «ریحانه» در ادامه اظهار داشت: من هیچ وقت در آثارم استفاده کاربردی و تصنعی از مسجد نکرده ام و تنها در «ریحانه» برخی از نماها را در دو تا از حرم‌ امامزاده‌های کاشان کار کرده‌ام ولی نگرش کلی را سعی کرده‌ام در معماری آثارم بیاورم. یعنی روح و نگرش اسلامی و ظرافت هنرمندان ایرانی، آن پدیده‌ای که فقط در مساجد هم خلاصه نمی شود و به عنوان مثال وقتی معماری دوره صفویه را نگاه کنید در باغ و پلها و سایر اجزا دیگر شهرسازی هم وجود دارد و این ماکت و معماری عینا تا آن سوی هندوستان هم گسترش یافته است.
وی در مورد نمایش مسجد در آثار فرهنگی هنری کشور هم با انتقاد اظهار داشت: به نظر من تولیدکنندگان آثار درک درستی از ماجرا ندارند و حتی من دیده‌ام که آثاری که در مورد معماری ایرانی یا اسلامی ساخته می‌شود همه یک‌جورند. در باز می‌شود، دوربین تراولینگ می‌کند و می‌رود از روی سقف می‌آید و ... درست عین معماری‌های مسیحیت در حالی که فرهنگ ما منطبق بر آن نیست و آداب خودش را می‌طلبد و باید یک کارشناسانی مانند محمد بهشتی که کتابی در مورد مسجد تالیف کرده که شاید از معدود آثار این سی ساله است که حرفی هم برای گفتن داشته باشد اقدام به چنین کاری بکنند. گرچه شاید این کتاب هم برترین و کاملترین اثر نباشد اما از آنجاییکه نویسنده دارای تحصیلات معماری است و در حوزه سینما هم کار کرده و آشنایی دارد، آن نگرش را در این اثر وارد کرده است.
تهیه کننده فیلم سینمایی تحسین شده «بانوی اردیبهشت» در مورد عمران و ساخت مساجد افزود: متاسفانه در این سی سال ما مسجد نمونه‌ای را که حاصل وجود یک تمدن و حکومت دینی باشد پدید نیاورد‌ه‌ایم و این خیلی کم‌کاری و سستی است. گاهی ما با بناهای سوپر مدرنی روبرو می‌شویم که می گویند این هم مسجد است که انسان با خود می‌گوید اگر این مسجد است پس بقیه چه هستند! به نظر می‌رسد که مثل این شهر بی‌قواره مسجدش هم همینجوری است.
علیرضا رییسیان درباره تخریب و به آتش کشیدن مساجد که این روزها توسط صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها در کشورهای مختلف منطقه اتفاق می‌افتد اظهار داشت: به نظر من این گناهی نابخشودنی هم به لحاظ مفهومی و هم به لحاظ بشری است. یعنی این افراد دارند مجموعه ‌ی از چیزهای مقدس را نابود می کنند که با هر منطقی انجام دهند محکوم مطلق است.
وی تاکید کرد: هر نگرشی، ایدئولوژی و یا تفکری بخواهد این کار را بکند قطعا در طول تاریخ و نگاه بشریت محکوم خواهد بود. شما حتی در جنگ جهانی دوم می‌بینید که وقتی آلمان همه جا را از بین برد و متفقین به برلین حمله کردند و آن را با خاک یکسان کردند اما مناره ناقوس کلیسای برلین هنوز پابرجاست. گرچه پر از آثار ترکش‌های بمب است اما آن را هدف قرار ندادند و آلمانی‌ها هم آن را به همانگونه حفظ کرده‌اند. یا مسجد جامع خرمشهر خودمان هم مثال دیگری از این دست است..
این کارگردان افزود: این بناها مکان‎‌هایی است که اگر حتی آن معماری فوق‌العاده را هم نداشته باشد اما به دلیل قداستی که دارند همیشه محترم‌اند. هر کسی این کار را بکند محکوم است، چه یک حسینیه کوچک باشد یا مسجدالاقصی که جایگاه رفیع اولین قبله مسلمین را دارد.
نویسنده فیلم «گزارش یک قتل» سخن خود را این گونه به پایان برد: من نمی‌دانم که چرا باید یک فرد یا گروه چیزی را که دیگران به آن اعتقاد دارند را از بین ببرد؟ به نظرم اینها همه از روی جهل است و تنها دستاوردهای لحظه‌ای برای این جانوارنی که به شکل آدم زندگی می‌کنند دارند. هیچ حیوان درنده‌ای اینگونه همنوع خودش را از بین نمی‌برد و به نظر من این انتهای توحش است چرا که بعد از آن، آن مفهوم زنده خواهد ماند چرا که آجر و تخته و آهن که اصالتی ندارد که بعد از آن می‌توان بهتر از این ها را ساخت اما این رفتار واقعا جای تاسف دارد.

 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن