محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830460465
کتاب علی شریعتی نقد شد
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه در نشست بازخوانی کتاب «امت و امامت» علی شریعتی گفت: در دوران نیهیلیسم و به قول نیچه «مرگ خدا!» اگر پرسیده شود «امر سیاسی چگونه امری میتواند باشد؟» پاسخ شاید این است که امر سیاسی امروز باید مبتنی بر مناسبات فرهنگی و حوزه نفوذ و عنصر «دوستی و وَلایت» باشد. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، نشست «راویان اندیشه»؛ بازخوانی، نقد و بررسی کتاب «امت و امامت» علی شریعتی با حضور بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه دانشگاه عصر دوشنبه 2 شهریورماه در سالن اجتماعات فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. بیژن عبدالکریمی در این نشست با بیان اینکه سخنانم را در سه بخش تنظیم میکنم، گفت: ابتدا نشان خواهم داد که چگونه موانع هرمنوتیکی(تفسیری) باعث میشود نتوانیم از مفاخر فرهنگی و چهره های تاثیرگذارمان بهره فرهنگی ببریم و در مواجهه با آنها نگاه ایدئولوژیک را حاکم کنیم. در بخش دوم مروری بر کتاب «امت و امامت» دکتر شریعتی خواهم داشت و سپس این ایده را که در عین تازه بودن شاید قدیمی باشد طرح میکنم که در سطح جهان هم درباره آن کار شده است و فکر میکنم اگر در پرتو این ایده به بازخوانی آثار شریعتی از جمله کتاب «امت و امامت» بپردازیم میتواند نتایج سودمندی برای ما داشته باشد. این استاد دانشگاه در بخش مقدماتی سخنانش به افقهای معنایی تاریخی و چرخشهای معنایی هرمنوتیکی اشاره کرد و توضیح داد: آثار شریعتی در زمان خودش با استقبالی چشمگیر مواجه شد، تا حدی که میتوان ادعا کرد هنوز تیراژ هیچ اثری در ایران به تیراژ کتابهای او نرسیده است. اما در عین حال در روزگار کنونی، یعنی تنها به فاصله چند دهه از آن استقبال پرشور، یک رویگردانی عظیم از آثار او صورت گرفت که این هم در نوع خود بی سابقه و مثال زدنی است. باید پرسید چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟ وی ادامه داد: آثار شریعتی از جمله کتاب «امت و امامت» از این نظر مثال و الگوی خوبی برای طرح موضوعات هرمنوتیکی و چرخشهای معنایی است که به ما نشان میدهد وقتی چرخش معنایی رخ میدهد حتی ممکن است مفاهیم به ضد خودشان بدل شوند. عبدالکریمی افزود: با این ویژگی میتوان فهمید که چرا در دهه 50 آثار شریعتی با چنان استقبالی مواجه میشود اما تنها چند دهه بعد رویگردانی عظیمی از آنها صورت میگیرد. آثار شریعتی در روزگاری از تاریخ این کشور برای خوانندگان معنا و احساس و شور به همراه میآورد اما با تغییر شرایط تاریخی، تاثیر این آثار دگرگون میشود. این موضوع مختص آثار شریعتی هم نیست، همه مفاخر فرهنگی و فکری ممکن است در چنین چرخشی قرار بگیرند. به گفته این استاد فلسه دانشگاه این مساله هرمنوتیکی منجر به یک پارادوکس هرمنوتیکی میشود؛ به این معنا که اولا گویی ما هیچ متنی را فارغ از «شرایط تاریخی»، «افق معنایی» و «اصل کارکرد متن» نمیتوانیم بفهمیم، زیرا به عنوان یک موجود تاریخی اسیر شرایط و افقهای تاریخی زمانه خودمان هستیم و نمیتوانیم مستقل از تاریخ و به شیوه فرا تاریخی با متن مواجه شویم؛ از سوی دیگر هم شرایط تاریخی، افق معنایی و اصل کارکرد متن روز، مانع مواجهه با متن و فهم آن میشود. عبدالکریمی با بیان اینکه در این زمینه دو نوع مواجهه میتوان با امور و معانی داشته باشیم، افزود: عدهای از منظر ایدئولوژیک میخواهند با حب و بغض به رد معنای یک متن یا تفسیر به رای آن بپردازند و آنچه خود میخواهند در متن بازیابی کنند، یعنی به عبارت دیگر به سرکوب متن میپردازند و حرف خود را در دهان متن میگذارند. اما دسته دیگر که اهل فکر هستند و به شیوهای پدیدارشناسانه با متن مواجه میشوند و اجازه میدهند متن حرف خود را بزند. او ادامه داد: به عبارت دیگر عدهای میخواهند متن را با همان افق تاریخی دیروز بفهمند و آرمانهای ایدئولوژیک خود را از متن بگیرند که این امکانپذیر نیست، زیرا معنا سیال است و در هر نسلی خلق و تولید میشود. دسته دیگر اما تلاش میکنند با عینک امروز معنای دیروز را بفهمند یا متن دیروز را با معنای امروزی درک و دریافت کنند. بنابراین اهل فکر بر خلاف اصحاب سیاستزدگی و ایدئولوژیمحوری میکوشند بدون حب و بغض به سراغ متن بروند که متاسفانه در جامعه ما به دلیل تسلط نگاه ایدئولوژیک و سیاستزدگی این امر مغفول مانده است و عموما با حب و بغض با متونی مانند آثار شریعتی مواجه میشویم. این شرایط امکان تفکر را سلب میکند و هر چیزی را تبدیل به ایدئولوژی میکند. عبدالکریمی سپس به بخش دوم بحث خود یعنی مرور کتاب «امت و امامت» شریعتی پرداخت و گفت: در این کتاب میتوان فهمید که شریعتی نیمنگاهی به نظامهای لیبرال دموکراسی دارد و تلاش میکند آنها را نقد کند. در این زمینه باید متوجه بود که اگر با نگاه فکری با لیبرالیسم مواجه شویم و از حب و بغضها فاصله بگیریم درمییابیم که لیبرالیسم از سویی دستاوردهای بزرگی برای بشر داشته و از سوی دیگر آسیبهایی را هم به همراه داشته و دارد. وی از «آزادی فردی»، «تجربهگرایی به جای نغزگرایی»، «تاکید بر عقل به جای خرافه»، «اگزیستانسیالیسم اخلاقی»، «برابری همگان در برابر قانون»، «اصل قوای سه گانه»، «حفظ حریم شخصی» و... به عنوان دستاوردهای لیبرالیسم یاد کرد و «تضعیف امر اخلاقی»، «دوری آدمیان از یکدیگر»، «اقتصادمحوری»، «تبدیل انسان به گرگ انسان!»، «کالایی شدن زندگی»، «مصرفگرایی» و... را هم برخی از آفتها و پیامدهای قابل نقد و رد لیبرالیسم خواند. به گفته عبدالکریمی، در شرایطی که فارغ از حب و بغض است میتوان به شریعتی حق داد که به نقد آفتهای لیبرالیسم بپردازد و میتوان با متن او به عنوان نقدی بر لیبرالیسم مواجه شد، اما گویا روشنفکران ما هم با نوعی عقبافتادگی فکری مواجه هستند و هنوز در حال و هوای قرن 18 و 19 غرب قرار دارند و همواره بر ارزشها و دستاوردهای دوره روشنگری دست میگذارند و از این نظر انتقادات شریعتی به لیبرالیسم را برنمیتابند. اینها گویا غافلند از اینکه پش از ظهور اندیشههای پست مدرن دیگر ارزشهای عصر روشنگری که لیبرالیسم واجد آنهاست دل اندیشمندان معاصر غرب را هم گرم نمیکند و انتقاد به لیبرالیسم به شیوه جدی در غرب جریان دارد. عبدالکریمی در خصوص مولفههای کتاب امت و امامت شریعتی گفت: این کتاب یک تعبیر تئولوژیک و الهیاتی از امت و امامت دارد اما تلاش دارد که این بحثی که از قرن دوم و سوم قمری در جامعه اسلامی جریان داشته، تبدیل به یک مبحث اجتماعی شود تا امکان اندیشیدن و نقد و بررسی آن وجود داشته باشد. یعنی اگر چه در این کتاب با تعبیر تئولوژیک مواجهایم اما روح آن در راستای تخریب و واسازی تئولوژی و نظامهای متصلب دینی حرکت میکند. وی ادامه داد: «امت» برای شریعتی یک جامعه اعتقادی و ایدئولوژیک است که باید ببینیم در دوران تاریخی ما چه مناسباتی را باید برای آن در نظر بگیریم. از این نظر ایدئولوژی در اینجا برای شریعتی به معنای اندیشه و فکر است، نه به معنایی که به طور متعارف از آن یاد میشود. «امامت» هم برای او یعنی یک رهبری فکری نه صرفا رهبری ایدئولوژیک. چنین رهبریای به دنبال حق و حقیقت است، و نه صرفا خواست رضایت مردم تحت حکومتش. در همین زمینه بحثهایی مربوط به تقابل حق و مصلحت، هدایت و سیاست، خدمت و اصلاح در جامعه و ... مطرح میشود. به گفته عبدالکریمی، در همه این مفاهیم به نوعی میتوان از آنها تفسیری ایدئولوژیک ارائه داد که زمینه نوعی از استبداد دینی را فراهم میکند و بزرگترین گامها را به سوی توتالیتاریسم برمیدارند ولی از سویی هم میتوان تفسیری خلاف این را پذیرفت و به کنه اندیشه شریعتی مبنی بر «دموکراسی متعهد» که در این کتاب مطرح شده پی برد. این استاد فلسفه دانشگاه با اشاره به اینکه شریعتی کوشیده در این کتاب ویژگیهای رهبر در جامعه دینی و مردمی مطلوبش ذکر کند، گفت: از نظر او اولا رهبر باید ارزشمدار و اخلاقمحور باشد که نه با جنگ و کودتا و نه حتی با انتخاب مردم تعین نمیشود، بلکه به طور طبیعی فرمان جامعه را به دست میگیرد چون همه میفهمند که او شایسته رهبری بر جامعه است. شریعتی امامت را «دموکراسی متعهد» میداند که مردم و رهبر در چارچوب مناسبات مکتب با هم مواجه میشوند نه اختیارات دلبخواهانه. لازم به ذکر است که این ویژگیها را میتوان در یک تفسیر نسبیگرایانه مورد تردید و چون و چرا قرار داد. وی سپس به نقدهای شریعتی به لیبرالیسم که در کتاب «امت و امامت» مطرح شده اشاره کرد و گفت: شریعتی یک اجتماعگرا است و فردگرایی شدید لیبرالیسم را به نقد میکشد. او همچنین ابتنای دموکراسی لیبرال بر رای مردم را نقد میکند و میگوید رهبر برای اینکه بر حکومت باشد باید تابع رای مردم باشد و لذا نمیتواند ایدئولوژی یا فکر مبتنی بر حق را پیش ببرد. عبدالکریمی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه مناسبات انسانی به سه نوع تقسیم میشوند گفت: نخستین آنها «مناسبات سیاسی» است که آمرانه است و در آن یک فرد فرمان میدهد و دیگری باید فرمان ببرد. نوع دوم «مناسبات اقتصادی» است که مبتنی بر بده و بستان است و هر دو طرف باید در این مناسبات راضی باشند، در حقیقت رابطه دو طرفه است. «مناسبات فکری و فرهنگی» هم نوع سوم مناسبات است که در آن رابطه گفتوگویی و آزادانه است، نه یکطرفه یا دوطرفه بلکه باید کسی مجاب شود و آزادانه همراه دیگری شود. این استاد دانشگاه توضیح داد: رابطه فرهنگی میتواند بنیاد خوبی برای مناسبات دسته اول و دوم باشد. در رابطه فرهنگی مرجعیت و اوتوریته وجود ندارد، بلکه به نوعی نفوذ و دوستی و همراهی و مهر کارگر است. بنابراین ما دو حوزه «اقتدار» و «نفوذ» مواجهایم؛ در حوزه اقتدار فرد با مرجعیت روبهرو میشود، ولی در حوزه نفوذ با عشق و دوستی و نفوذ بر قلبها روبهرو هستیم. وی با بیان اینکه حوزه سیاست و اقتصاد بر مبنای مرجعیت و اقتدار پیش میرود، گفت: در حوزه دوستی و نفوذ که مختص مناسبات فرهنگی است اقتدار و مرجعیت وجود ندارد، بلکه چیز عجیبی با عنوان «دوستی» و «عشق» دو طرفه ایجاد میشود که انسانیترین نوع مناسبات را تعیین میکند؛ این همان چیزی است که در فرهنگ دینی ما با عنوان «وَلایت» (با فتح واو) یاد شده است. عبدالکریمی گفت: وَلایت در معنای دوستی که نفوذ و کاریزمای مبتنی بر عشق را رقم میزند رابطهای است که میتواند بنیاد همه مناسبات انسانی قرار گیرد و انسانیترین مناسبات را بسازد. این افق برای سپهر دیگری است و من فکر میکنم شریعتی در این سپهر به بسط نظریهاش مبتنی بر «امت و امامت» پرداخته است. این استاد فلسفه دانشگاه با بیان اینکه دریدا فیلسوف معاصر کتابی با عنوان «سیاستِ دوستی» دارد و کتابها و مقالات دیگری هم در زمینه «دوستی در سیاست» در غرب نوشته شده است، گفت: اگر بر مبنای این دوستی یا «وَلایت» - و نه «وِلایت» که به معنای اقتدار است - و با این چشمانداز حرف شریعتی را در نظر آوریم، نه تنها فهم متن او ممکن میشود، بلکه میتوان فهمید چیزی که او میگوید اصلا قرار نیست به توتالیتاریسم منجر شود. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]
صفحات پیشنهادی
با حضور احسان شریعتی و عباس منوچهری «امت و امامت» دکتر علی شریعتی نقد و بررسی میشود
با حضور احسان شریعتی و عباس منوچهریامت و امامت دکتر علی شریعتی نقد و بررسی میشودهفتاد و ششمین نشست دوشنبههای کتاب اندیشه به نقد و بررسی کتاب امت و امامت اختصاص می یابد به گزارش خبرگزاری فارس در ادامه سلسله نشست دوشنبههای کتاب اندیشه کتاب امت و امامت اثر دکتر علی شریعتیآیین رونمایی کتاب «نقد صیرفیان» در / قزوه: «نقد صیرفیان» در آسمان ادبیات خواهد درخشید/رحما
آیین رونمایی کتاب نقد صیرفیان در خبرگزاری فارس قزوه نقد صیرفیان در آسمان ادبیات خواهد درخشید رحمانیان رویکرد علمی در نقد صیرفیان دیده میشودرئیس مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری گفت کتاب نقد صیرفیان جزو 10 اثر جدی در حوزه خاقانیپژوهی خواهد بود و در آسمان ادبیات خواهد درخشید و شکتاب «حلقه اسارت» در نقد عرفان حلقه منتشر شد/ به همراه بخشهایی از کتاب
کتاب حلقه اسارت در نقد عرفان حلقه منتشر شد به همراه بخشهایی از کتابکتاب حلقه اسارت واکاوی عملکرد و نقد اندیشههای فرقه شبکه شعور کیهانی عرفان حلقه به کوشش جمعی از نویسندگان توسط خبرگزاری رسا منتشر شد به گزارش خبرنگار حکتاب و ادبیات خبرگزاری فارس کتاب حلقه اسارت واکاوی عملتلخیص کتاب «بررسی تاریخ» نقد شد
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۲۱ نشست معرفی و نقد تلخیص دوجلدی بررسی تاریخ حکایاتی از تمدنهای برجایمانده و منقرض اثر آرنولد توین بی که توسط دیوید چرچیل سامرول در دو جلد خلاصه و به قلم زندهیاد محمدحسین آریا به فارسی ترجمه شده است برگزار شد به گزارش ایسنا در این نشست که با حضوردو کتاب سیدعلی شجاعی در نمایشگاه فرانکفورت
دو کتاب سیدعلی شجاعی در نمایشگاه فرانکفورت خبرگزاری پانا دو جلد از سهگانه فلسفی کودکانه سیدعلی شجاعی با عنوانهای ˝اگر آدم برفیها آب شوند˝ و ˝احتیاط خطر همه موشها و دیگران˝ در نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت حضور خواهند داشت ۱۳۹۴ جمعه ۳۰ مرداد ساعت 11 38 به گزارش سرویتوسط خانه کتاب و به قلم علی رفیعی علامرودشتی شرح حال کتاب پژوهان مسلمان در «شیفتگان کتاب» منتشر شد
توسط خانه کتاب و به قلم علی رفیعی علامرودشتیشرح حال کتاب پژوهان مسلمان در شیفتگان کتاب منتشر شدشیفتگان کتاب مجموعه مقالاتی درباره علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی که توسط دکتر علی رفیعی علامرودشتی به رشته تحریر درآمده توسط خانه کتاب منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس شیفتگان کتاجلسه نقد و بررسی فیلم « مردن به وقت شهریور » ساخته هاتف علیمردانی
جلسه نقد و بررسی فیلم مردن به وقت شهریور ساخته هاتف علیمردانی جلسه نقد و بررسی فیلم مردن به وقت شهریور ساخته هاتف علیمردانی شامگاه شهریور ماه 1394در قالب 369 امین برنامه باشگاه فیلم تهران در سالن آمفی تاتر فرهنگسرای ارسباران برگزار شد به گزارش حوزه سینما گروه فکتاب نقد صیرفیان چاپ و منتشر شد
کتاب نقد صیرفیان چاپ و منتشر شد شهرکرد-ایرنا- کتاب علمی تخصصی نقد صیرفیان از سوی دکتر محمدرضا ترکی هرچگانی چاپ و منتشر شد به گزارش ایرنا این کتاب علمی نوشته محمد رضا ترکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انتشارات سخن منتشر شده استاخبار ایران و جهان | - نشست نقد و بررسی کتاب «امت و امامت»
نشست نقد و بررسی کتاب امت و امامت نشست نقد و بررسی کتاب امت و امامت نوشته دکتر علی شریعتی با حضور بیژن عبدالکریمی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد حسین رزاق نژاد ۱۳۹۴-۰۶-۰۲ ۲۱ ۴۶یادی از مترجم کتاب «قانون در طب» ابوعلی سینا
سهشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۵ پیش از ترجمه کتاب قانون در طب به فارسی همواره این نقص فرهنگی وجود داشت که چرا با وجود تعلق حکیم ابوعلی سینا به ایرانیان هنوز این کتاب ارزشمند به فارسی ترجمه نشده تا اینکه زنده یاد عبدالرحمن شرفکندی مشهور به هه ژار موکریانی شاعر بزرگ کردستان این-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها