محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827013810
بیژن عبدالکریمی در نشست «راویان اندیشه»: عنصر «وَلایت» در یک نظام سیاسی میتواند ضامن انسانیترین مناسبات باشد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بیژن عبدالکریمی در نشست «راویان اندیشه»:
عنصر «وَلایت» در یک نظام سیاسی میتواند ضامن انسانیترین مناسبات باشد
بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه در نشست بازخوانی کتاب «امت و امامت» علی شریعتی گفت: در دوران نیهیلیسم و به قول نیچه «مرگ خدا!» اگر پرسیده شود «امر سیاسی چگونه امری میتواند باشد؟» پاسخ شاید این است که امر سیاسی امروز باید مبتنی بر مناسبات فرهنگی و حوزه نفوذ و عنصر «دوستی و وَلایت» باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای اندیشه، نشست «راویان اندیشه»؛ بازخوانی، نقد و بررسی کتاب «امت و امامت» علی شریعتی با حضور بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه دانشگاه عصر دوشنبه 2 شهریورماه در سالن اجتماعات فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
بیژن عبدالکریمی در این نشست با بیان اینکه سخنانم را در سه بخش تنظیم میکنم، گفت: ابتدا نشان خواهم داد که چگونه موانع هرمنوتیکی(تفسیری) باعث میشود نتوانیم از مفاخر فرهنگی و چهره های تاثیرگذارمان بهره فرهنگی ببریم و در مواجهه با آنها نگاه ایدئولوژیک را حاکم کنیم. در بخش دوم مروز بر کتاب «امت و امامت» دکتر شریعتی خواهم داشت و سپس ایده که در عین تازه بودن شاید قدیمی باشد را طرح میکنم که در سطح جهان هم درباره آن کار شده است و فکر میکنم اگر در پرتو این ایده به بازخوانی آثار شریعتی از جمله کتاب «امت و امامت» بپردازیم میتواند نتایج سودمندی برای ما داشته باشد. این استاد دانشگاه در بخش مقدماتی سخنانش به افقهای معنایی تاریخی و چرخشهای معنایی هرمنوتیکی اشاره کرد و توضیح داد: آثار شریعتی در زمان خودش با استقبالی چشمگیر مواجه شد، تا حدی که میتوان ادعا کرد هنوز تیراژ هیچ اثری در ایران به تیراژ کتابهای او نرسیده است. اما در عین حال در روزگار کنونی، یعنی تنها به فاصله چند دهه از آن استقبال پرشور، یک رویگردانی عظیم از آثار او صورت گرفت که این هم در نوع خود بی سابقه و مثال زدنی است. باید پرسید چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟ وی ادامه داد: آثار شریعتی از جمله کتاب «امت و امامت» از این نظر مثال و الگوی خوبی برای طرح موضوعات هرمنوتیکی و چرخشهای معنایی است که به ما نشان میدهد وقتی چرخش معنایی رخ میدهد حتی ممکن است مفاهیم به ضد خودشان بدل شوند. عبدالکریمی افزود: با این ویژگی میتوان فهمید که چرا در دهه 50 آثار شریعتی با چنان استقبالی مواجه میشود اما تنها چند دهه بعد رویگردانی عظیمی از آنها صورت میگیرد. آثار شریعتی در روزگاری از تاریخ این کشور برای خوانندگان معنا و احساس و شور به همراه میآورد اما با تغییر شرایط تاریخی که بیش از هر چیز وقوع انقلاب اسلامی آن را ایجاد کرد، معنای این آثار دگرگون میشود. این موضوع مختص آثار شریعتی هم نیست همه مفاخر فرهنگی و فکری ممکن است در چنین چرخش معنایی قرار بگیرند. استاد فلسفه دانشگاه اظهار کرد: حتی ارزشهایی مانند امام حسین(ع)، علی بن ابیطالب(ع)، فاطمه زهرا(س) و... ممکن است در یک روزگار تاریخی معنا و نسبتی ارزشی داشته باشند ولی امروز در نسل ما این ارزشها شاید دگرگون شده باشد. یا مثلا عدهای که چندی پیش مجاهد و فدایی قلمداد میشدند امروز با عنوان تروریست خوانده میشوند. به گفته عبدالکریمی این مساله هرمنوتیکی منجر به یک پارادوکس هرمنوتیکی میشود؛ به این معنا که اولا گویی ما هیچ متنی را فارغ از «شرایط تاریخی»، «افق معنایی» و «اصل کارکرد متن» نمیتوانیم بفهمیم، زیرا به عنوان یک موجود تاریخی اسیر شرایط و افقهای تاریخی زمانه خودمان هستیم و نمیتوانیم مستقل از تاریخ و به شیوه فرا تاریخی با متن مواجه شویم؛ از سوی دیگر هم شرایط تاریخی، افق معنایی و اصل کارکرد متن که امروز با اسیر در آن هستیم مانع مواجهه با متن و فهم آن میشود. وی توضیح داد: پیش از انقلاب یک افق معنایی و شرایط تاریخی خاصی حاکم بود که مثلا مبارزه با امپریالیسم و تحقق عدل امام علی(ع) در آن اصالت داشت، ولی امروز این افق معنایی در روزگار ما وجود ندارد و الگوهای گذشته فرو ریخته است. امروز بسیاری آمریکا را راه نجات خاورمیانه میدانند و اساسا مفهوم امپریالیسم دیگر از بین رفته است. از طرف دیگر همواره معنایی که از یک متن میفهمیم متناسب با کارکرد آن متن است و حتی قرآن را متناسب با کارکرد آن در روزگار خودمان تفسیر و فهم میکنیم؛ از این روی ما با تناقضی مواجهایم که بر مبنای آن نه میتوانیم از افق معنایی و کارکرد متن خارج شویم و نه میتوانیم با افق کنونی به فهم متن منجر شویم. وی با بیان اینکه در این زمینه دو نوع مواجهه میتوان با امور و معانی داشته باشیم، افزود: عدهای از منظر ایدئولوژیک میخواهند با حب و بغض به رد معنای یک متن یا تفسیر به رای آن بپردازند و آنچه خود میخواهند در متن بازیابی کنند، یعنی به عبارت دیگر به سرکوب متن میپردازند و حرف خود را در دهان متن میگذارند. اما دسته دیگر که اهل فکر هستند و به شیوهای پدیدارشناسانه با متن مواجه میشوند و اجازه میدهند متن حرف خود را بزند. عبدالکریمی ادامه داد: به عبارت دیگر عدهای میخواهند متن را با همان افق تاریخی دیروز بفهمند و آرمانهای ایدئولوژیک خود را از متن بگیرند که این امکانپذیر نیست، زیرا معنا سیال است و در هر نسلی خلق و تولید میشود. دسته دیگر اما تلاش میکنند با عینک امروز معنای دیروز را بفهمند یا متن دیروز را با معنای امروزی درک و دریافت کنند. بنابراین اهل فکر بر خلاف اصحاب سیاستزدگی و ایدئولوژیمحوری میکوشند بدون حب و بغض به سراغ متن بروند که متاسفانه در جامعه ما به دلیل تسلط نگاه ایدئولوژیک و سیاستزدگی این امر مغفول مانده است و عموما با حب و بغض با متونی مانند آثار شریعتی مواجه میشویم. این شرایط امکان تفکر را سلب میکند و هر چیزی را تبدیل به ایدئولوژی میکند. وی خاطرنشان کرد: در این شرایط وقتی به سراغ کتاب امت و امامت شریعتی میرویم، عدهای از آن موضوع ولایت فقیه را دریافت میکنند و میگویند شریعتی به ولایت فقیه قائل بوده است، و عدهای هم میگویند نظریه امت و امامت شریعتی همان استبداد است و از این نظر آن را رد میکنند. مثلا تصور کنید که پیش از انقلاب این متن شریعتی به عنوان یک کتابی که میکوشد رهبری انقلابی را برای جامعه شرح دهد و بگوید این رهبری مبتنی بر آموزههای اصیل دینی است که راه نجات جامعه ما است، اما پس از انقلاب با توجه به تحولات تاریخی همین متن با عنوان «مانیفست استبداد » خوانده میشود! عبدالکریمی سپس به بخش دوم بحث خود یعنی مرور کتاب «امت و امامت» شریعتی پرداخت و گفت: در این کتاب میتوان فهمید که شریعتی نیمنگاهی به نظامهای لیبرال دموکراسی دارد و تلاش میکند آن را نقد کند. در این زمینه باید متوجه بود که اگر با نگاه فکری با لیبرالیسم مواجه شویم و از حب و بغضها فاصله بگیریم درمییابیم که لیبرالیسم از سویی دستاوردهای بزرگی برای بشر داشته و از سوی دیگر آسیبهایی را هم به همراه داشته و دارد. وی از «آزادی فردی»، «تجربهگرایی به جای نغزگرایی»، «تاکید بر عقل به جای خرافه»، «اگزیستانسیالیسم اخلاقی»، «برابری همگان در برابر قانون»، «اصل قوای سه گانه»، «حفظ حریم شخصی» و... به عنوان دستاوردهای لیبرالیسم یاد کرد و «تضعیف امر اخلاقی»، «دوری آدمیان از یکدیگر»، «اقتصادمحوری»، «تبدیل انسان به گرگ انسان!»، «کالایی شدن زندگی»، «مصرفگرایی» و... را هم برخی از آفتها و پیامدهای قابل نقد و رد لیبرالیسم خواند. به گفته عبدالکریمی در شرایطی که فارغ از حب و بغض است میتوان به شریعتی حق داد که به نقد آفتهای لیبرالیسم بپردازد و میتوان با متن او به عنوان نقدی بر لیبرالیسم مواجه شد، اما گویا روشنفکران ما هم با نوعی عقبافتادگی فکری مواجه هستند و هنوز در حال و هوای قرن 18 و 19 غرب قرار دارند و همواره بر ارزشها و دستاوردهای دوره روشنگری دست میگذارند و از این نظر انتقادات شریعتی به لیبرالیسم را برنمیتابند. اینها گویا غافلند از اینکه پش از ظهور اندیشههای پست مدرن دیگر ارزشهای عصر روشنگری که لیبرالیسم واجد آنهاست دل اندیشمندان معاصر غرب را هم گرم نمیکند و انتقاد به لیبرالیسم به شیوه جدی در غرب جریان دارد. عبدالکریمی در خصوص مولفههای کتاب امت و امامت شریعتی گفت: این کتاب یک تعبیر تئولوژیک و الهیاتی از امت و امامت دارد اما تلاش دارد که این بحثی که از قرن دوم و سوم قمری در جامعه اسلامی جریان داشته، تبدیل به یک مبحث اجتماعی شود تا امکان اندیشیدن و نقد و بررسی آن وجود داشته باشد. یعنی اگر چه در این کتاب با تعبیر تئولوژیک مواجهایم اما روح آن در راستای تخریب و واسازی تئولوژی و نظامهای متصلب دینی حرکت میکند. وی ادامه داد: «امت» برای شریعتی یک جامعه اعتقادی و ایدئولوژیک است که باید ببینیم در دوران تاریخی ما چه مناسباتی را باید برای آن در نظر بگیریم. از این نظر ایدئولوژی در اینجا برای شریعتی به معنای اندیشه و فکر است، نه به معنایی که به طور متعارف از آن یاد میشود. «امامت» هم برای او یعنی یک رهبری فکری! نه صرفا رهبری ایدئولوژیک. چنین رهبری به دنبال حق و حقیقت است، و نه صرفا خواست رضایت مردم تحت حکومتاش. در همین زمینه بحثهایی مربوط به تقابل حق و مصلحت، هدایت و سیاست، خدمت و اصلاح در جامعه و ... مطرح میشود. به گفته عبدالکریمی در همه این مفاهیم به نوعی میتوان از آنها تفسیری ایدئولوژیک ارائه داد که زمینه را نوعی از استبداد دینی فراهم میکند و بزرگترین گامها را به سوی توتالیتاریسم برمیدارند ولی از سویی هم میتوان تفسیری خلاف این را پذیرفت و به کنه اندیشه شریعتی مبنی بر «دموکراسی متعهد» که در این کتاب مطرح شده پی برد. این استاد فلسفه دانشگاه با اشاره به اینکه شریعتی کوشیده در این کتاب ویژگیهای رهبر در جامعه دینی و مردمی مطلوبش ذکر کند، گفت: از نظر او اولا رهبر باید ارزشمدار و اخلاقمحور باشد که نه با جنگ و کودتا و نه حتی با انتخاب مردم تعین نمیشود، بلکه به طور طبیعی فرمان جامعه را به دست میگیرد چون همه میفهمند که او شایسته رهبری بر جامعه است. شریعتی امامت را «دموکراسی متعهد» میداند که مردم و رهبر در چارچوب مناسبات مکتب با هم مواجه میشوند نه اختیارات دلبخواهانه! لازم به ذکر است که این ویژگیها را میتواند در یک تفسیر نسبیگرایانه مورد تردید و چون و چرا قرار دارد. وی سپس به نقدهای شریعتی به لیبرالیسم که در کتاب «امت و امامت» مطرح شده اشاره کرد و گفت: شریعتی یک اجتماعگرا است و فردگرایی شدید لیبرالیسم را به نقد میکشد. او همچنین ابتنای دموکراسی لیبرال بر رای مردم را نقد میکند و میگوید رهبر برای اینکه بر حکومت باشد باید تابع رای مردم باشد و لذا نمیتواند ایدئولوژی یا فکر مبتنی بر حق را پیش ببرد. عبدالکریمی در فراز پایانی سخنانش به ارائه یک چشم انداز پرداخت که میتوان در افق آن حرف اصیل شریعتی را فهمید. او با بیان اینکه مناسبات انسانی به سه نوع تقسیم میشوند گفت: نخستین آنها «مناسبات سیاسی» است که آمرانه است و در آن یک فرد فرمان میدهد و دیگر باید فرمان ببرد! نوع دوم «مناسبات اقتصادی» است که مبتنی بر بده و بستان است و هر دو طرف باید در این مناسبات راضی باشند، در حقیقت رابطه دو طرفه است. «مناسبات فکری و فرهنگی» هم نوع سوم مناسبات است که در آن رابطه گفتوگویی و آزاده است، نه یک طرفه یا دوطرفه بلکه باید کسی مجاب شود و آزادانه همراه دیگری گردد. این استاد دانشگاه توضیح داد: رابطه فرهنگی میتواند بنیاد خوبی برای مناسبات دسته اول و دوم باشد. در رابطه فرهنگی مرجعیت و اوتوریته وجود ندارد بلکه به نوعی نفوذ و دوستی و همراهی و مهر کارگر است. بنابراین ما دو حوزه «اقتدار» و «نفوذ» مواجهایم؛ در حوزه اقتدار فرد با مرجعیت روبرو میشود، ولی در حوزه نفوذ با عشق و دوستی و نفوذ بر قلبها روبرو هستیم. وی با بیان اینکه حوزه سیاست و اقتصاد بر مبنای مرجعیت و اقتدار پیش میرود، گفت: در حوزه دوستی و نفوذ که مختص مناسبات فرهنگی است اقتدار و مرجعیت وجود ندارد بله چیز عجیبی با عنوان «دوستی» و «عشق» دو طرفه ایجاد میشود که انسانیترین نوع مناسبات را تعیین میکند؛ این همان چیزی است که در فرهنگ دینی ما با عنوان «وَلایت» (با فتح واو) یاد شده است. عبدالکریمی با بیان اینکه شاید آنچه امروز از واژه «ولایت» میفهمیم با این معنا تفاوت زیادی داشته باشد، گفت: وَلایت در معنای دوستی که نفوذ و کاریزمای مبتنی بر عشق را رقم میزند رابطهای است که میتواند بنیاد همه مناسبات انسانی قرار گیرد و انسانیترین مناسبات را بسازد. این افق برای سپهر دیگری است و من فکر میکنم شریعتی در این سپهر به بسط نظریهاش مبتنی بر «امت و امات» پرداخته است. این استاد فلسفه دانشگاه با بیان اینکه ژاک دریدا فیلسوف معاصر کتابی با عنوان «سیاستِ دوستی» دارد و کتابها و مقالات دیگری هم در زمینه «دوستی در سیاست» در غرب نوشته شده است، گفت: اگر بر مبنای این دوستی یا «وَلایت» - و نه «وِلایت» که به معنای سلطه و اقتدار است - و با این چشم انداز حرف شریعتی را در نظر آوریم، نه تنها فهم متن او ممکن میشود، بلکه میتوان فهمید چیزی که او میگوید اصلا قرار نیست به توتالیتاریسم و استبداد منجر شود. وی در پایان گفت: به نظر من در دوران نیهیلیسم و به قول نیچه «مرگ خدا!» اگر پرسیده شود «امر سیاسی چگونه امری میتواند باشد؟» پاسخ شاید این است که امر سیاسی امروز باید مبتنی بر همین «مناسبات فرهنگی» و حوزه «نفوذ» و عنصر «دوستی و وَلایت» باشد. انتهای پیام/ک
94/06/03 - 12:55
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
برگزاری نشست تخصصی «حوزه نشر و آسیب بینایی» در کتابخانه ملی
برگزاری نشست تخصصی حوزه نشر و آسیب بینایی در کتابخانه ملیاندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی نشستی را با هدف بررسی مشکلات نشر و آسیب بینایی را در این کتابخانه در شهریورماه برگزار میکند به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نشست تخصصینخستین نشست «کتابخوان» ویژه اصحاب رسانه: خبرنگاران از تجربههای مطالعاتی خود گفتند/ مختارپور: از تر
نخستین نشست کتابخوان ویژه اصحاب رسانه خبرنگاران از تجربههای مطالعاتی خود گفتند مختارپور از ترویج کتابخوانی در رسانهها حمایت میکنیمدبیرکل نهادکتابخانههای عمومی کشور گفت نهادکتابخانههای عمومی کشور آماده است تا هر برنامهای که توسط رسانهها برای ترویج کتابخوانی به نام هماندر نشست خبری نمایش «مردگان بیکفن و دفن» مطرح شد هادی:به توصیه اساتیدم به سمت اجرای تئاتر آمدم/رسول
در نشست خبری نمایش مردگان بیکفن و دفن مطرح شدهادی به توصیه اساتیدم به سمت اجرای تئاتر آمدم رسول نجفیان مخاطب مردگان بیکفن و دفن جهانی استکارگردان نمایش مردگان بیکفن و دفن گفت من در طی سالهای گذشته همواره دغدغه کار در عرصه تئاتر را داشتهام و البته کار در عرصه تئاتر را جدا ازدومین نشست «هماندیشی شهرسازی و معماری در شهر مهدوی» برگزار میشود
دومین نشست هماندیشی شهرسازی و معماری در شهر مهدوی برگزار میشوددومین نشست از سلسله نشستهای هماندیشی شهرسازی و معماری در شهر مهدوی اول شهریور ماه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس این هماندیشی با همت مرکز پژوهشهای مسجد مقدس جمکران و اتاق معماری مؤسسه اشراق مرکز معماری حبیست و پنجمین نشست «صبح ناشر» هادی: ناشران در حال پرپر شدن هستند/ کتابفروشی و ساندویچی برای شهرداری
بیست و پنجمین نشست صبح ناشرهادی ناشران در حال پرپر شدن هستند کتابفروشی و ساندویچی برای شهرداری فرقی نداردمدیر انتشارات پیام عدالت در نشست صبح ناشر گفت راهاندازی کتابفروشی و ساندویچی برای شهرداری فرقی ندارد و برای تاسیس هر دو یک مبلغ را میگیرد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیاتآیتالله محسن اراکی: «فقه نظام» یکی از مقولههای جدید مورد نیاز جامعه است
آیتالله محسن اراکی فقه نظام یکی از مقولههای جدید مورد نیاز جامعه استدبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت اقامه حکومت عدل مکلف به تکلیف یک فرد نیست بلکه مکلف به تکلیف روح جمعی جامعه و شخصیت اجتماعی جامعه است به گزارش خبرگزاری فارس آیتالله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب ممحمد جواد مدرسی در گفتگو با فارس: عنصر اصلی نقاشی «قیام فیروزه» بانوان هستند
محمد جواد مدرسی در گفتگو با فارس عنصر اصلی نقاشی قیام فیروزه بانوان هستندنقش و نماهای مسجدگوهرشاد انگیزه هنرمندان برای پرداختن به واقعه تاریخی آن است به گزارش خبرگزاری فارس محمد جواد مدرسی نقاش اثر فاخر قیام فیروزه گفت قیام گوهرشاد یک رویداد افتخار برانگیز ملی و تاریخی است وحوزه هنری میزبان نشست «شخصیت روحانی در فیلمنامهها»
حوزه هنری میزبان نشست شخصیت روحانی در فیلمنامههاقربان محمدپور فیلمنامهنویس و کارگردان سینما سیدناصر هاشمزاده نویسنده و کارشناس سینما و سعید مستغاثی منتقد سینما در نخستین جلسه از سلسله نشستهای روحانی و سینما با محور بررسی فیلمنامه با محوریت روحانیت حضور خواهند داشت به گزنشست خبری همایش ادبی سوختگان وصل حدادیان: «الف دزفول» کلید خورد/ تجلیل از قیص امینپور در همایش سوخت
نشست خبری همایش ادبی سوختگان وصلحدادیان الف دزفول کلید خورد تجلیل از قیص امینپور در همایش سوختگان وصلدبیر همایش ادبی سوختگان وصل ضمن اشاره به آغاز این همایش گفت در سیزدهمین دوره همایش سوختگان وصل برای دومین بار از زندهیاد قیصر امین پور تجلیل میشود به گزارش خبرنگار کتاب و انامه سرگشاده ابوالقاسم طالبی به رئیسجمهور حذف «فجر» یعنی حذف جهاد با طاغوتهای فرهنگی و هنری/چراغ س
نامه سرگشاده ابوالقاسم طالبی به رئیسجمهورحذف فجر یعنی حذف جهاد با طاغوتهای فرهنگی و هنری چراغ سبز به دشمنان اندیشههای امام ره کارگردان یتیم خانه ایران با اشاره به منظومه فکری امام خمینی ره در حوزه سینما نوشت حذف نام فجر یعنی حذف جهاد با طاغوتهای فرهنگی و هنری و نقد و طعن م-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها