تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804531396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برق تولیدی از فلر خریداری ندارد/ هم ثروت ملی می سوزد و هم مردم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: برق تولیدی از فلر خریداری ندارد/ هم ثروت ملی می سوزد و هم مردم
مشعل‌هایی که مانند ستاره شبها سوسو می‌زنند اینها به ما یادآوری می‌کنند که چه ثروت گرانبهایی در گوشه چشم ما در حال هدر رفتن است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داستان فلرها یا همان جمع‌آوری گازهای همراه مشعل یکسال پیش مورد بحث مسئولان به ویژه وزیر نفت بود، بیشتر‌ ایرانی‌ها‌ با شنیدن اسم پالایشگاه، در ذهنشان مشعل‌های آسمانخراشی تداعی می‌شود که از آن‌ها‌ شعله‌های افروخته‌ای رو به آسمان زبانه کشیده است، اما قطعا کمتر کسی می‌داند که‌ این آتش، ثروت گران بهایی است که به باد می‌رود.  
 
مشعل‌هایی که حال ممکن است کم سو شده باشند اما همچنان روشن هستند و به ما یادآوری می‌کنند که چه ثروت گرانبهایی در گوشه چشم ما در حال هدر رفتن است.
 
فلرها، عمدتاً دودكش هاي مرتفعي هستند كه گاز در آنها سوزانده مي شود و به دو نوع باز و بسته وجود دارند.
 
عمليات توليد گاز و نفت خام در خشکي و دريا با توليد گازهاي غني همراه است که بخشي از آن براي تزريق به ميادين نفتي و بخشي نيز پس از فرآورش در پالايشگاه ها به منظور تامين مصرف گاز کشور به خطوط لوله تزريق مي شود و بخش اعظمي نيز به عنوان گاز غني همراه سوزانده مي‌شود.
 
بسیاری از کشورهای جهان برای مهار این ثروت ملی برنامه‌ریزی می‌کنند تا در صنعت برق استفاده بهینه داشته باشند در حالی که در ایران به آن توجهی نمی‌شود. براساس آمارهای بدست آمده سالانه بالغ بر 150 میلیارد متر مکعب گاز در جهان تحت عنوان فلرینگ (یا سوزاندن گازها توسط مشعل) به مواد آلاینده تبدیل می‌شود که طبق آمارهای بانک جهانی این رقم چیزی معادل یک سوم مصرف گاز کل اروپا است. این اتفاق در تضاد با توسعه پایدار است زیرا از کل حجم گازهای آلاینده، 75 درصد آن متعلق به 10 کشور است که متأسفانه ایران با رتبه سوم جهانی (و رتبه اول خاور میانه) جزو این 10 کشور به حساب می‌آید.
 
بانک جهانی، ایران را پس از روسیه و نیجریه، سومین کشور در هدردهی و سوزاندن گازهای همراه معرفی کرد لذا اقدام شرکت ملی نفت جهت فروش گازهای مشعل هرچند دیرهنگام اما اقدامی شایسته در راستای خاموش کردن فلرها و البته سودآوری از سرمایه ای است که تاکنون مسیری جز آلوده کردن محیط زیست نمی‌پیمود.
 
در حال حاضر در شرایطی که قیمت نفت خام در حال کاهش است و به تبع آن قیمت گاز نیز کاهش داشته و معضلات زیست محیطی هم که هر روز بحرانی تازه می آفریند،  قطعا مسئولین امر باید به فکر جلوگیری از هدررفت سرمایه ملی، سلامت شهروندان و البته درآمدزایی بیشتر باشند.
 
تبديل گاز فلر به برق برای جلوگیری از هدرروی سرمایه ملی
 
برهمین مبنا، در این زمینه فراخوانی از سوی شرکت ملی نفت ایران داده شد تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه وارد شوند تا از هدررفتن سرمایه ملی جلوگیری کنند.
 
وزارت نفت در دولت يازدهم پیشنهادی را مبني بر اينکه، بخشي از اين گازهاي فلر را به برق تبديل شود مطرح کرد تا براساس آن هم شرکت نفت از بخش خصوصي خواست تا با شرکت در يک مزايده، نسبت به خريداري ۲۰ ميليون متر مکعب گاز فلر اقدام کند.
 
27 آبان سال 93، پرونده جمع‌آوری گازهای همراه در وزارت نفت گشوده شد و وزارت نفت جزئيات مزايده گازهاي همراه نفت براي بخش غيردولتي را عنوان کرد و براي نخستین بار شرايط تخصيص اين گازها به بخش غيردولتي را شفاف کرد.  
 
حجم گازهاي همراه نفت اين مزايده که به 50 ميدان نفتي مربوط مي‌شود، حدود 19.6 ميليون متر مکعب در روز (يعني نزديک به گاز توليدي در يک فاز پارس جنوبي) بود. پنجم آذر نخستين جلسه توجيهي مربوط به اين مزايده با حضور نمايندگان شرکت‌هاي زيرمجموعه شرکت ملي نفت ايران و متقاضيان برگزار شد و وزارت نفت پيرو درخواست‌هاي مکرر شرکت‌هاي خصوصي، زمان ارائه پيشنهادها توسط متقاضيان بخش غيردولتي را دو بار تمديد کرد.
 
جمع‌آوری فلرها توسط بخش خصوصی مورد استقبال قرار نگرفت
 
می‌توان گفت اين مزايده با استقبال مناسبي از طرف بخش غيردولتي مواجه نشد بنابراین با وجود سپری شدن چندماه از این قضیه پرونده همچنان بسته است.
 
براساس قانون، وزارت نفت قادر به پرداخت هزینه به شرکتها نیست
 
بیژن زنگنه وزیر نفت درباره سیاست دولت برای کاهش فلرها و سوختن گاز همراه با نفت گفت: وزارت نفت چندی پیش برای جمع آوری گازهای همراه نفت یا همان فلرها اعلام عمومی کرد، براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در این اعلام عمومی قیمت هر یک میلیون بی تی یو گاز همراه نفت کمتر از یک دلار در نظر گرفته شد، اما یک عده آمده اند و می گویند نه تنها پولی بابت جمع آوری این گازها و تبدیل آنها به برق نمی دهند، بلکه وزارت نفت بابت این کار باید هزینه نیز پرداخت کند، این درحالی است که براساس قانون، ما قادر به پرداخت پول به این شرکتها نیستیم ولی با همه این وجود حاضریم برای حفظ محیط زیست گازهای همراه نفت را با رقمی نزدیک به رایگان نیز عرضه کنیم.
 
وی با اشاره به انجام امور جمع آوری گازهای فلر و نرسیدن به توافق با وزارت نیرو گفت: این موضوع ربطی به وزارت نیرو ندارد، این وزارتخانه خریدار برق است نه تبدیل کننده گاز همراه به برق و گمان نمی کنم این وزارتخانه با این موضوع مشکلی داشته باشد. اخیرا هم در یک مورد قرار شده مقداری از گاز فلرهای موجود در خلیج فارس را یک شرکت خریداری کند که با نهایی شدن قرارداد، تقریبا ٢٥ درصد از فلرهای موجود در این آبها جمع می شود.
 
حذف گازهای مشعل (نو فلرینگ) در توسعه میدانهای نفتی
 
وی در ادامه گفت: هم اکنون با استفاده از فناوری های جدید، توسعه میدان های نفتی بر پایه تزریق گازهای همراه نفت در چاههای تزریقی بنا نهاده می شود، این موضوع را می توان در توسعه میدان دارخوین شاهد بود، اما  وزارت نفت در مورد فلرهای میدانهای موجود و قدیمی خود در حال دنبال کردن اجرای طرحهای ان جی ال است، به عبارت دیگر همه گازهای همراه نفت میدانهای نفتی جمع آوری شده و پس از تصفیه و تفکیک صادر و یا به عنوان خوراک به پتروشیمی ها فروخته می شود، این طرحهای وزارت نفت ظرف ٥ سال آینده محقق خواهد شد.
 
علی کاردر معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سال‌های زیادی است که سرمایه ملی کشور به دلایل مختلف بر باد رفته است حال باید منتظر ماند که مسولان کشور با توجه به اعلام مناقصه و مزایده برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت چقدر به تعهداتشان عمل خواهند کرد.  
 
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که دولت برنامه‌ای فشرده برای اجرای این موضوع  نداشته باشد و  اجازه دهد تا بخش خصوصی گازهای همراه را جمع‌آوری کند تا ایجاد ارزش افزوده برای کشور داشته باشد.
 
بنابراین بازهم باید منتظر بود آیا مخاطب خاصی قصد خاموش کردن فلرهای سوزانده را دارد تا بتواند جلوی هدرروی ثروت ملی را بگیرد یا خیر؟
 
گزارش: حبیبه رحیمیان
 
انتهای پیام/



اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

فازهای 15و 16پارس جنوبی به طور رسمی افتتاح می‌شود
500 میلیون فوت مکعب گاز تا آبان تزریق می‌شود / فاز 19 پیش از موعد به تولید می‌رسد
واگذاری یک میلیارد دلاری سهام پالایشگاه سیراف به مردم / سوختگیری بنزین سوپر بدون کارت
افزایش دوبرابری گاز دریافتی پالایشگاه فجر جم از مخزن پارس جنوبی
رکورد صادرات گاز در سال‌جاری شکسته می‌شود/ افزایش 1.5 میلیون تن صادرات گاز مایع از پالایشگاه سرخون
ترمز گاز در ورودی شهرها کشیده می‌شود / تولید 90 درصد کالاهای خطوط انتقال گاز در داخل
ورود شرکت ملی نفتکش به صنعت بانکرینگ/ آغاز تست خط لوله صادرات گاز به عراق





۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن