تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806594152




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهار سرمایه‎‌گذاری در انتظار صنعت 50 ساله پتروشیمی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: بهار سرمایه‎‌گذاری در انتظار صنعت 50 ساله پتروشیمی
شرکت ملی صنایع پتروشیمی در برهه کنونی با انبوهی از معضلات و چالش‌های مالی دست به گریبان است و تزریق منابع مالی در توسعه و پیشرفت پروژه‌های حیاتی معطل مانده تاثیر به سزایی خواهد داشت.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرها حکایت از آن دارد که صنعت پتروشیمی این روزها شاهد ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای فاینانس طرح‌های پتروشیمی است و این موضوع نشان از بهار سرمایه‌گذاری در صنعت 50 ساله پتروشیمی دارد.
 
بطور یقین آنچه مبرهن است؛ شرکت ملی صنایع پتروشیمی در برهه کنونی با انبوهی از معضلات و چالش‌های مالی دست به گریبان است و تزریق منابع مالی در توسعه و پیشرفت پروژه‌های حیاتی معطل مانده تاثیر به سزایی خواهد داشت.

 بر این اساس، 60 طرح در صنعت پتروشیمی از برنامه‌های توسعه بلاتکلیف روی زمین باقی مانده که در صورت به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها  60 میلیون تن به ظرفیت تولید کشور اضافه و درآمدی معادل 32.4 میلیارد دلار در سال عاید کشور می‌کند، یعنی تقریبا دو برابر درآمد نفت است.

متوسط پیشرفت فیزیکی طرح‌های بر زمین مانده 20 درصد است و تکمیل آنها در مجموع به حدود 35 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. اما با توجه به تعداد بالای طرح‌های توسعه‌ای و پیشرفت فیزیکی متفاوت در صنعت پتروشیمی، هم اکنون این طرح‌ها اولویت‌بندی شده‌اند و طرح‌های بین ٦٠ تا صد درصد در اولویت نخست قرار دارند تا نظارت، همیاری و کمک به آنها پیش از بقیه طرح‌ها انجام شود. 

به گفته مقامات صنعت پتروشیمی، کشورهای زیادی تاکنون علاقمندی خود را برای حضور دوباره درصنعت پتروشیمی ابراز کرده‌اند و در صورتی که تحریم‌ها پایان یابد و روز اجرای توافق فرا برسد، می‌توان از سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی این کشورها در طرح‌های توسعه‌ای استفاده کرد.

بی‌شک با توجه به وجود ٣٣,٦ تریلیون متر مکعب گاز در ایران به نظر می‌رسد صنعت پتروشیمی ما نیازمند دسترسی به فناوری‌های نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است و در واقع آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در سطح صنایع بالادستی و پایین‌دستی ایران نیازمند دسترسی به منابع مالی در حدود ٧٠ میلیارد دلار است که در این ارتباط حدود ٣٠ درصد مربوط به صنایع پایین‌دستی به ویژه در زمینه انواع پلیمرها به خصوص پلی پروپیلن و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است.

در همین راستا حسن پیوندی معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته است با توافق هسته‌ای برنامه‌ریزی به‌منظور افزایش تولید پتروشیمی ایران به ۱۸۰ میلیون تن در دوران پساتحریم را در دستور کار قرار داده است. این در حالی است که در حال حاضر حدود ۶۰ میلیون تن هم پروژه نیمه‌کاره پتروشیمی و پلیمری در کشور وجود دارد. تمامی این واحدهای نیمه کاره پتروشیمی به استثنای مجتمع پتروشیمی دماوند توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال ساخت و اجرا است، علاوه بر این بخش عمده این ۶۰ میلیون تن طرح‌های نیمه تمام پتروشیمی متشکل از واحدهای تولید متانول‌ بوده که در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته‌اند. 

استفاده از فاینانس چینی برای تکمیل برخی از طرح‌های نیمه کاره صنعت پتروشیمی، صورت پذیرفته که این فاینانس ناشی از انتقال منابع مالی ایران از بانک‌های غربی به بانک‌های شرقی هستند. از طرف دیگر دانش فنی‌ این طرح‌ها در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و زمین هم در عسلویه آماده شده است. 

همچنین عباس شعری‌مقدم معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص ورود شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی اظهار داشت: هم اکنون شرکت‌ها و کشورهای مختلف دنیا به شدت به دنبال آغاز فعالیت دوباره در صنعت پتروشیمی ایران هستند، این کشور برای صاحبان سرمایه می‌تواند مکانی مناسب برای سرمایه گذاری باشد و وجود منابع عظیم نفت و گاز در ایران برای سرمایه گذاران خارجی نوعی تضمین تلقی می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: وجود مناطق ویژه و آزاد در ایران یکی از مزیت‌های سرمایه گذاری در کشورمان است، زیرا بر اساس قانون، سرمایه گذاران خارجی می‌توانند با تمهیداتی تا صددرصد در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند و تا ١٠ سال از پرداخت عوارض و مالیات معاف باشند.
 
شعری مقدم گفت: ایران مزیتهای منحصر به فردی در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی دارد، زیرا انواع خوراک مایع و گاز مورد نیاز این صنایع را به حد فراوان دارد، از سوی دیگر کشورمان از نظر گاز و نفت به ترتیب با دارا بودن بیش از  ١٨ و ٩ درصد از منابع جهان در مجموع از نظر منابع هیدروکربوری در دنیا مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است مسولان صنعت پتروشیمی هم‌اکنون شرکت‌های خارجی مدام در رفت‌وآمد هستند که در طرح‌های پتروشیمی حضور پیدا کنند آنها فکر می‌کنند که اگر به ایران وارد شوند یک شرکت دولتی از آنان حمایت خواهد کرد در حالی که اگر متوجه شوند که شرکت ملی پتروشیمی در طرح‌ها دخالتی ندارند جرأت پیدا نمی‌کنند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند. 

مسولان کشور باید با بررسی موانع و رفع مشکلات موجود بایستی شرایط را به گونه‌ای هموار سازند که سرمایه‌گذاران با احتیاط و با اطمینان کامل در این صنعت وارد شوند در غیر اینصورت این رفت‌وآمدها گرهی از مشکلات این صنعت را باز نخواهد چرا که چندین بار اتفاق افتاده است که بدون اینکه برنامه‌ریزی اصولی صورت گیرد وارد عرصه مذاکرات شدند اما نتوانستند گام اساسی را در جهت پیشبرد اهداف مورد نظر بردارند. 

گزارش از حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/




اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

لبخند بازار ایران به چشم‌بادامی‌ها/ بازشدن درواز‌ه‌های جدید برای سرمایه گذاری
گسترش فضای رقابتی در دوران پساتحریم/ ایجاد برند مشترک با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی
حمایت دولت ضامن حضور سرمایه‌گذاران خارجی
مذاکره با ژاپنی‌ها سازنده بود
انتظار تحول عظیم در صنعت پتروشیمی را نداشته باشیم/ لزوم برچیده شدن قوانین دست و پاگیر
ایران بازار مصرف اروپایی در دوران پساتحریم نیست





۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن