تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820322460




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيشي گرفتن عرضه از تقاضا دليل اصلي کاهش قمت نفت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ مرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۱ب.ظ)
پيشي گرفتن عرضه از تقاضا دليل اصلي کاهش قمت نفت موج - کارشناس موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي با تشريح دلايل سقوط قيمت نفت از افزايش فروش نفت توسط واسطه‌ها، افزايش ذخاير نفت آمريکا و پيشي گرفتن عرضه از تقاضا به‌ عنوان مهم‌ترين دلايل کاهش قيمت‌ها ياد کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، مهدي يوسفي، کارشناس موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي، در تشريح مهم‌ترين دلايل نوسان قيمت نفت خام در بازار جهاني، گفت: مازاد عرضه نفت در بازار رشد بي‌سابقه‌اي يافته است و بر اساس ارزيابي نهادهاي بين‌المللي همچون اوپک و آژانس بين‌المللي انرژي و همچنين آژانس انرژي آمريکا، اين مازاد عرضه به ۳ تا ۳.۵ ميليون بشکه نفت در روز افزايش يافته است.
کارشناس ارشد موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي با اعلام اين که مازاد عرضه از دو طريق موجب کاهش قيمت نفت مي‌شود؛ از يک طرف نگراني حاصل از قطع احتمالي عرضه را از بين مي‌برد و از طرف ديگر، سفته‌بازي را در بورس‌هاي جهان کاهش مي‌دهد، تصريح کرد: سفته‌بازي از عوامل مهم بالا رفتن قيمت نفت در گذشته در بورس‌هاي جهاني است.
وي افزود: هم‌اکنون مازاد عرضه موجب شده بورس بازان اکثرا به سمت فروش بروند و در حالي که در سال‌هاي قبل در اين مقطع بيش از ۲۵۰ هزار قرارداد در بازار آتي وجود داشت امروز اين قراردادها به کمتر از ۱۰۰ هزار قرارداد رسيده است.
کارشناس ارشد بازار انرژي با يادآوري اين که افزايش عرضه و کاهش قيمت از سوي ديگر موجب افزايش سطح ذخيره‌سازي نفت خام مي‌شود، بيان کرد: بر اين اساس با توجه به وجود يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون بشکه ذخاير نفت استراتژيک کشورها و ۹۰۰ ميليون بشکه نفت روي آب (فاصله بين عرضه و تقاضا) حجم انبوهي از نفت مازاد در جهان به وجود مي‌آيد.
يوسفي همچنين با اشاره به ميزان ذخاير استراتژيک نفت آمريکا، ادامه داد: اين کشور ذخاير راهبردي خود را به ۴۵۰ ميليون بشکه نفت افزايش داده که بالاترين ميزان در پنج سال اخير است و از طرفي کاهش اندک اين ذخاير در روزهاي اخير، نمي‌تواند تأثيري روي تحريک تقاضاي آمريکا داشته باشد.
کارشناس موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي، بحران اقتصادي يونان در ماه‌هاي قبل و نگراني از آسيب ديدن اقتصاد در ناحيه يورو را از ديگر عوامل مؤثر بر کاهش قيمت نفت دانست و يادآور شد: چين هم به خاطر مشکلات اقتصادي خود تا حد زيادي روي کاهش تقاضا و در نتيجه کاهش قيمت نفت مؤثر بوده است.
وي افزود: در سال‌هاي اخير اقتصاد بزرگ چين با رشد بالاي خود تقاضاي نفت زيادي داشت، اما؛ به دنبال کاهش نرخ رشد اقتصاد چين، تقاضاي اين کشور به حدود نصف ميزان سال‌هاي قبل رسيده است.
يوسفي با اشاره به اين که پيش‌بيني‌ها نشان مي‌داد با کاهش ۵۰ درصدي قيمت نفت تا پايان سال ۲۰۱۴ ميلادي، اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۵ ميلادي رشد مطلوبي داشته باشد، تأکيد کرد: اما؛ با وجود گذشت هشت ماه از سال ميلادي جاري نشانه چنداني از رشد اقتصادي جهان به‌واسطه کاهش قيمت نفت به چشم نمي‌خورد.
وي در خصوص تأثير نفت شيل بر کاهش قيمت جهاني نفت تصريح کرد: با توجه به کاهش قيمت‌ها به نظر مي‌رسيد نفت شيل از بازار خارج شود در حالي که با وجود کاهش دکل‌هاي حفاري آمريکا از ۱۶۰۰ به ۷۰۰ دکل، توليد نفت اين کشور چندان کاهش نيافته است.
يوسفي با بيان اين که براساس برآوردهاي بين‌المللي دو ماه قبل آمريکا چهار ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت شيل استحصال مي‌کرد که اين ميزان در روزهاي اخير به ۴ ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه کاهش يافته است، بيان کرد: اين کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌اي در حدي نيست که بتواند موجب افزايش قيمت شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن