تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830632730




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عوامل تأثیرگذار بر شادی در شعر


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۶




1410678022199_2221.jpg

محمد پارسانسب می‌گوید وجود شادی در ادبیات بیش از آن‌که به منش فردی شاعر مرتبط باشد به وضعیت اجتماعی و زمانه او بازمی‌گردد. این استاد ادبیات دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات ایسنا، درباره‌ تأثیر اوضاع اجتماعی و حکومتی بر شعر فارسی گفت: در ادبیات کلاسیک، در قرن‌های چهارم و پنجم، به دلیل برخورداری هنرمندان از نعمت‌های زندگی و ارج و قدری که در جامعه، بخصوص در نزد حاکمان داشته‌اند، فضای شادتری بر آثار ادبی حاکم است. شعر این دوره، ساختاری ساده دارد و عینیت‌گراست؛ زبانش شفاف و بیانش زیبا و متصل به زندگی است. حتّی شاعران، زبان خود را از مردم و تصاویر شعری خود را از عناصر مثبت و زیبای دنیای بیرون برمی‌گزینند. به همین دلیل، شعر این دوره قرین شادی و سرزندگی است. او درباره‌ تاثیر تفکر صوفیانه بیان کرد: به‌تدریج، از قرن ششم به بعد، به دلایل مختلفی چون پیچیده‌تر شدن ساختارهای حکومتی، فاصله گرفتن شعر از دربارها و رفتن به خانقاه‌ها، از دست رفتن مشوقان، و نیز نفوذ برخی تفکرات شاعری، بخصوص تفکر صوفیانه بر ذهن شاعران، شادی مفهوم دیگری پیدا می‌کند و از حالت عینی، به صورتی ذهنی و درونی درمی‌آید. پارسانسب در ادامه افزود: از این رو، دیگر از شادی به‌معنیِ امروزی و ملموس آن خبری نیست. هرچه جلوتر می‌آییم شاعران بیش از پیش درون‌گرا می‌شوند، وضعیت به جایی می‌رسد که پرداختن به زندگی، در نظر برخی، امری منفی تلقی می‌شود و هرچه رنگ این دنیایی دارد مطرود و بی‌ارزش معرفی می‌شود. ابن پژوهشگر شعر صوفیانه را مثال واضحی برای تغییر مفهوم و مصداق شادی در شعر پس از قرن پنجم معرفی کرد و گفت: حتّی مولانا که مقامش در ادبیات و فرهنگ ایرانی کم‌نظیر است، از شادی و نشاط، تعریفی عرضه می‌کند که با آن‌چه در ادبیات فارسی قرن‌های اولیه وجود دارد فرق می‌کند. البته که این نگاه از حیث معرفت‌شناختی بسیار زیباست، اما ربطی به زندگی مردم عادی ندارد و از سطح درک و دریافت مردم معمولی خارج است. او ادامه داد: تعریف مردم از شادی، دست یافتن به حدّی از رفاه، آسایش و آرامش خاطر است و زمانی که به آن می‌رسند، احساس شادی می‌کنند، حال آن‌که مفهوم صوفیانۀ شادی در این ابیات مولانا تجلی کرده، آن‌جا که می‌گوید: باده غمگینان خورند و ما ز می خوشدل‌تریم / رو به محبوسان غم ده ساقیا افیون خویش خون ما بر غم حرام و خون غم بر ما حلال / هر غمی کو گِرد ما گردید شد در خون خویش این استاد دانشگاه با بیان این‌که شرایط اجتماعی در شعر بسیار موثر است، اظهار کرد: در واقع سبک‌ها با توجه به شخصیت فکری و اجتماعی شاعر، ادراکات و احساسات جهت‌یافتۀ او، به اضافۀ نوع تعاملش با جامعه به وجود می‌آید و بیشتر از آن‌که فردی باشد امری اجتماعی است. حتّی منِ فردی شاعر تحت تأثیر عوامل اجتماعی شکل می‌گیرد و البته، گاه بر آن تأثیر می‌گذارد. از این رو، شادی موجود در شعر یک شاعر، بیشتر از آن‌که وجه شخصی و فردی داشته باشد، حاصل تأثیرگذاری عوامل اجتماعی بر فکر و احساس اوست. پارسانسب در ادامه گفت: به قول حافظ بزرگ «کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد» این بدین معناست که شعر تر و تازه و طرب‌انگیز، برخاسته از خاطری آرام و آزاد از دغدغه‌هاست. شاعری که درگیر مشکلات اجتماعی خود و جامعه است چگونه می‌تواند شعری نشاط‌انگیز بسراید؟ او در پایان با اشاره به آرمان‌خواهی شاعران بزرگ گفت: با این همه، از آن‌جا که شاعران بزرگ، غالباً چشم‌اندازی وسیع پیش روی خود می‌بینند و به آرمان‌های والا دل بسته‌اند، شادی و نشاطی در شعر آنان یافت می‌شود که حاصل گره‌خوردگی آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی ایشان است؛ نه یکسره همه چیز را تباه و از دست‌رفته می‌بینند و نه همیشه در قصر خیال خود، مهمل‌بافی می‌کنند. به همین دلیل است که شعر بزرگانی چون حافظ و سعدی و مولانا، با همۀ آرمانگرایی، از نشاطی زمینی و متصل به زندگی این‌جهانی حکایت دارد و انسان در کنار آن، به آرامشی خودخواسته و زیبا می‌رسد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن