محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855009993
لطیفی: در این سریال به دنبال خودم بودم!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: کارگردان سریال «تنهایی لیلا» گفت: بیننده هم مانند خود من به دنبال پیدا کردن خلأ در زندگیاش است و سریال «تنهایی لیلا» با فضای معنوی خود این حس را ایجاد میکند و مخاطبی را که به دنبال کمبودهای زندگی امروز بود، همراه خود میسازد.
سریال «تنهایی لیلا»کارگردان سریال «تنهایی لیلا» گفت: بیننده هم مانند خود من به دنبال پیدا کردن خلأ در زندگیاش است و سریال «تنهایی لیلا» با فضای معنوی خود این حس را ایجاد میکند و مخاطبی را که به دنبال کمبودهای زندگی امروز بود، همراه خود میسازد.اگر بخواهیم از خبرهترین کارگردانان تلویزیونی نام ببریم، نام محمدحسین لطیفی قطعا برجسته خواهد بود. این کارگردان نام آشنا که یکی از پیشگامان عرصه سریالسازی با اثر «کتجادویی» بوده و در سینما هم نقش برجستهای داشته، در جدیدترین اثر خود سراغ سریال «تنهایی لیلا» رفته است. به همین بهانه با او به گفت و گو نشستیم که در ادامه میخوانید:***
ویژگیهای اولیه فیلمنامه که شما را راغب به ساخت «تنهایی لیلا» کرد، چه بود؟
وقتی چند قسمت اولیه فیلمنامه آقای عنقا را خواندم خیلی علاقهمند به ساخت آن شدم. برای اجرای این کار سراغ فضایی معنوی و آشنا برای مخاطب رفتیم و با انتخاب لوکیشن، فضا و موقعیتها رجوعی به گذشته اصیل خود کردیم. مساله دیگری که در فیلمنامه وجود داشت، نوع روایت خاصی بود که نویسنده در نظر گرفت و از همان ابتدا، قهرمان قصه خود را کُشت و به شکلی بازی برای مخاطب رو شد و از این نظر ساخت سریال کار سادهای نبود.
موافق به اجرای روش غیرخطی فیلمنامه براساس نگاه نویسنده بودهاید؟
چون قبلا با آقای عنقا تجربه کار اینچنینی را داشتم، احساس کردم ایشان از پس آن برمیآیند. برای روش روایت این سریال میتوان تعبیر سفرهای را داشت که از ابتدا چیده شده و حالا باید محتویات آن را تحلیل کنیم البته هنوز بخشهای مهمی از سریال مانده تا بیننده بخواهد به تحلیلی کامل از آن دست بزند.
اما تجربه گذشتهتان به شکل غیرخطی با «قلب یخی» که در شبکه خانگی بود، ریسک کمتری نسبت به مخاطبان تلویزیونی خواهد داشت.
بله، همین طور است چون در شبکه خانگی مخاطب میتواند فیلم را به عقب ببرد و صحنهای را که متوجه نشده دوباره ببیند و این شرایط برای سریالهای تلویزیونی وجود ندارد و از این حیث اندکی ریسک وجود دارد. من به این فکر میکردم که اگر انشاءالله بتوانیم کار را به خوبی پیش ببریم، بیننده هم علاقهمند شده و چند بار سریال را خواهد دید و با دیدن تکرار سریال به آن نکات بعضا مبهم خود خواهد رسید. در نهایت هم تجربه اینگونه روایت را دوست داشتم، روشی که حتی اجرای من را هم به چالش میکشد.
شما پیش از این با سریال «صاحبدلان» به برجسته کردن نگاه دینی نزد مردم دست زده بودید.
من اعتقاد دارم که مخاطب دوست دارد به سمت اصالت خود رجوع کند. مساله مهم میزان تاثیرگذاری و کیفیت اثر خواهد بود که چگونه حرف خود را بزنیم، یعنی اثر ما چقدر به وجود بیننده رسوخ خواهد کرد. اتفاقی که امروزه با استقبال مخاطبان میبینیم نشان میدهد مردم زبان ما را دوست دارند و شکر خدا با ما همراه شدهاند. انشاءالله تاثیرات مثبتی که این سریال منعکس میکند بعدها در جامعه جاری شود.
این نگاه معرفتشناسانه در سریالهای شما از کجا نشأت میگیرد؟
از اسمم، محمدحسین. من در یک خانواده معتقد مسلمان به دنیا آمدم. مذهبم شیعه است و بهرغم اینکه شاید نزد برخی به لحاظ ظواهر آنچنان مومن نشان داده نشوم، اما اینچنین نیست و آنچه در سریال نشان میدهم از اعتقادم آمده و در واقع به دنبال این هستم که خیلی از خلأهایی را که به دنبالش بودهام در این سریال برای مخاطب نشان دهم. اعتقاد دارم انسانها با همه مشکلات فضای مدرن به دنبال راهی برای رسیدن به معنویت و دور شدن از تعلقات خاطر دنیوی هستند، همانطور که لیلا در سریال به دنبال آن رفت. من در «تنهایی لیلا» به دنبال جستوجوی خود در گذشته بودم.
چقدر به اجرای کامل شخصیتهای سریال «تنهایی لیلا» بویژه کاراکتر پیش برنده محمد، توجه کردید؟
شخصیت محمد را در این سریال بسیار دوست دارم و فکر میکنم قطعهای از بهشت کنده شده و روی زمین نشسته است. واقعیتش اگر بهروز شعیبی این نقش را بازی نمیکرد من دچار مشکل میشدم. شاید عکسهای ۲۷ سالگی تا ۳۴ سالگی بنده را ببینید، چندان تفاوتی با کاراکتر محمد نداشته باشم! من اگر بخواهم هنرپیشهای را از شمایلی که به خوبی بازی میکند دور کرده و آن را به گونهای دیگر قرار دهم، شاید در آن صورت آدم ناقصالعقلی باشم. ایشان جدا از قابلیتهای بازیگری دارای رفتارهای انسانی خاصی است و برازنده این نقش هستند. آقای شعیبی از دوستان خوب من بوده و حضورشان در «تنهایی لیلا» بسیار به من کمک کرد.
مهمترین ویژگیهای شخصیتی محمد و لیلا در این سریال چیست؟
مهمترین مشخصه این کاراکترها برایم سادگی آنها بود؛ مسالهای که در سریال «صاحبدلان» هم به دنبال آن بودم، حتی نام آن سریال در ابتدا «سادهدلان» بود و بعد تغییر کرد. به نظرم در سادگی میتوان پاکی را پیدا کرد و سادگی و پاکی در هم عجین است.
در اجرا مطابق با فیلمنامه آقای عنقا پیش رفتید یا تغییراتی در کارگردانی و در میز تدوین رخ داد؟
تغییر چندانی ندادیم و سعی شد مطابق فیلمنامه پیش برویم البته تغییرات جزئی در حین اجرا پیش میآید. مثلا در فیلمنامه نوشته شده که شخص از پلهها بالا میرود، در صورتی که ما فضای لوکیشنی اینچنینی نداریم و نمیتوان اجرایش کرد. این نوع تغییرات معمولا در همه کارها رخ میدهد، اما حال و هوا و فضای فیلم براساس نقشهای بوده که آقای عنقا آن را طراحی کردند، مانند معماری که نقشه راه را کشیده و شخص دیگری آن را به مرحله اجرا میرساند البته پیچیدگیهایی در فیلمنامه وجود داشت و خیلی از همکاران من که فیلمنامه را خواندند، آن را متوجه نشده بودند و خیلی اذیت شدند و مشکلاتی برای بچهها بابت راکورد لباس، گریم و... وجود داشت که با تجربهای که داشتم سعی کردم این مساله را ساماندهی کنم. این معضلات در ابتدا شاید مخاطب را هم گنگ کرده که دلیلش این بود که من کمتر فرصت میکردم به اتاق تدوین بروم و بیشتر سر صحنه بودم و به تدریج این مساله رفع شد.
به نظرتان محوریت سریال با کاراکتر لیلا بوده یا محمد را باید نقطه ثقل سریال در نظر گرفت؟
ببینید، اگر بخواهیم روح کار را مورد قیاس قرار دهیم، محمد در محور کار قرار میگیرد، اما براساس محوریت قصه باید لیلا را در نظر بگیریم، یعنی ما داریم سرگذشت لیلا را میبینیم.
اما حادثه محرک از طریق دیدار با محمد رخ میدهد.
آفرین. لیلا تحت تاثیر حالی است که از محمد گرفته و براین اساس روح کلی اثر با توجه به چارچوب نگاه و شخصیت محمد شکل گرفته است.
در حین کار از طرف مسؤولان تلویزیون برای به تصویر درآوردن روایت دچار محدودیت هم شدید؟
هیچ نوع خط قرمزی وجود نداشته است و محدودیتی از طرف تلویزیون پیش نیامد، چرا که هدف ما از طرح این مساله توجه به رفتاری همراه با شرم و حیا بوده است. بسیاری از خط قرمزها را ما خود در سینما و تلویزیون ترسیم میکنیم. اعتقاد من این است که اگر حرف خوب را به درستی منعکس کنیم، هیچ مشکلی رخ نخواهد داد. مشکل اینجاست که در برخی موارد نمیدانیم چگونه حرف خود را بزنیم. ما در این سریال مطابق آنچه از تاریخ اسلام وجود دارد که پیشنهاد ازدواج با حضرت محمد(ص) توسط حضرت خدیجه(س) انجام شده است، عمل کردیم و این مساله امری پذیرفتنی به شرط پرداختی درست در اثر خواهد بود.
دلایل استقبال از سریال «تنهایی لیلا» از نگاه کارگردان آن چیست؟
همانطور که عنوان کردم بیننده هم مانند خود من به دنبال پیدا کردن خلأ در زندگیاش است و سریال «تنهایی لیلا» با فضای معنوی خود این حس را ایجاد میکند و مخاطبی را که به دنبال کمبودهای زندگی امروز بود، همراه خود میسازد. در سینما ژانرهای متنوعی از کمدی تا وحشت را تجربه کردید، چرا در تلویزیون این تنوع کمتر بوده است؟
این تنوع را تا حدی در تلویزیون هم با آثاری در گونههای طنز، ملودرام و معنوی هم داشتم، اگر چه به قول شما به گستردگی تجربه در سینما نبوده است. به نظرم باید در تلویزیون بیشتر تحلیل کرد. در این شرایط دوست دارم بیشتر در حال و هوای معنوی کار کنم. ترجیح من این است که بیننده تلویزیونی را با آثارم به چالش ذهنی بکشانم تا اینکه صرفا بخندانم. حتی در سریال «دودکش» هم به دنبال آن بودم که با همه حال و هوای طنز سریال به دنبال اصالتهای خانواده بروم و مخاطب را به گذشته و سادگی خود ارجاع دهم.
چرا آثار اخیر سینماییتان بویژه «اسب سفید پادشاه» برخلاف گذشته چندان مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت؟
زمانی که من در سینما کارهای طنز میساختم و فروش بالایی داشت، هنوز خیلیها حضور نداشتند. بعدها به دلیل اینکه به دنبال تجربه بودم، به سمت آثار ملودرام رفتم و حالا دورهای است که انگار مردم دیگر علاقهمند به تماشای گونههای دیگر نیستند و تنها آثار کمدی میخواهند. دلیل عدم فروش مناسب فیلمهای اخیرم این بوده نه اینکه من آثار ضعیفی ساخته باشم. به هر حال اگر در سینما کار کنم علاقهمند به ساخت دغدغههایم هستم و اگر تماشاگر علاقهای به تماشای اینگونه آثار نداشته باشد، به سمت سریالسازی خواهم رفت البته الان به دنبال ساخت فیلم جنگی سینمایی هستم، به شرطی که شرایط بودجه آن تامین شود.
با توجه به آثار مخاطبپسندانهای که در تلویزیون و بویژه با «تنهایی لیلا» داشتهاید، علاقه به حضوری بیشتر در این عرصه ندارید؟
من کار کردن در هر ۲ بخش سینما و تلویزیون را دوست دارم. اگر در سینما فیلم «روز سوم» را درباره خرمشهر کار کردم، به دلیل فضا و امکاناتی بود که سینما در اختیارم قرار میداد و نمیتوانستم آن را با همان بودجه و امکانات در تلویزیون بسازم. من دوست داشتم شرایطی پیش میآمد تا ۳۳ روز مقاومت خرمشهر را در ۳۳ قسمت بسازم که هر روز حکایت یک روز از مقاومت مردم باشد. این مساله نیاز به بودجه و امکانات مناسبی دارد و این شرایط باید در اختیار هر کارگردان دلسوزی قرار بگیرد که دغدغه این کار را دارد. وقتی من شرایط این نوع کارهای عظیم را در تلویزیون ندارم، مجبورم بروم در سینما کار کنم.
تا به حال پیشنهادی به مسؤولان بابت ساخت اثری تلویزیونی از فیلم «روزسوم» دادهاید؟
همین ایدهای را که برای شما مطرح کردم در حدود ۸ سال پیش به تلویزیون پیشنهاد دادم. تلاش بسیاری برای ساخت آن انجام دادیم. آن کار نیاز به یک پروداکشن گسترده دارد و ۳ تا ۴ سال فیلمبرداری آن طول میکشد و برای آن تنها میتوان در روز ۴۵ ثانیه کار مفید گرفت، پس تا وقتی که شرایط و بستر آن فراهم نشود من به هیچ وجه وارد اجرای آن نخواهم شد. متاسفانه خیلیها با آثار دفاع مقدسی ساده برخورد میکنند! میتوانید نام فیلم بعدیتان را در این گفتوگو عنوان کنید؟
فیلمی است با نام «مادر، مادر، مادر» که ۳ اپیزود درباره ۳ مادر در وسط میدان جنگ در روزهای اول دفاعمقدس است که علاقهمندم با فراهم شدن شرایط بودجه بتوانم آن را بسازم. ساخت آن نیازمند مشارکت نهادهای دولتی است و صحبتهایی انجام شده است.
فیلم «مادر، مادر، مادر» به جشنواره فجر امسال خواهد رسید؟
اگر تا ۲ ماه آینده وضعیت بودجه آن مشخص شود، آن را به جشنواره خواهم رساند اگرنه باید منتظر ماند تا شرایط و امکانات ساخت آن فراهم شود.وطن امروزاخبار مرتبط :اولین تصاویر سریال تنهایی لیلا با بازی بازیگران مشهور + خلاصه داستانعکس های جالب از پشت صحنه سریال تنهایی لیلابیوگرافی سام قریبیان بازیگر نقش شایان در سریال تنهایی لیلا+تصاویر
دوشنبه 26 مرداد 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
لطیفی: در «تنهایی لیلا» به دنبال خودم بودم
لطیفی در تنهایی لیلا به دنبال خودم بودمتاریخ انتشار دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۳۷ کارگردان «تنهایی لیلا» گفت بیننده هم مانند خود من به دنبال پیدا کردن خلأ در زندگیاش است و سریال «تنهایی لیلا» با فضای معنوی خود این حس را ایجاد میکند و مخلطیفی: محمد "تنهایی لیلا" شبیه جوانی خودم است
گفتوگو با محمدحسین لطیفی کارگردان سریال تنهایی لیلا لطیفی محمد "تنهایی لیلا" شبیه جوانی خودم است محمدحسین لطیفی شاید عکسهای 27 سالگی تا 34 سالگی بنده را ببینید چندان تفاوتی با کاراکتر محمد نداشته باشم به گزارش فرهنگ نیوز اگر بخواهیم از خبرهترین کگزارش فارس از پشت صحنه سریال «تنهایی لیلا» لطیفی و سفر به گذشته/ فیلمنامه بدون سرنوشت شعیبی/ سکوت لی
گزارش فارس از پشت صحنه سریال تنهایی لیلالطیفی و سفر به گذشته فیلمنامه بدون سرنوشت شعیبی سکوت لیلا در مقابل منتقدانسریال تنهایی لیلا به کارگردانی محمدحسین لطیفی تلاش دارد مخاطب را به تفکر وادار کند داستانی که با ماجراهای نه چندان شیرین توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کندمراسم تقدیر از عوامل سریال «پایتخت 4» احسانی: دنبالهسازی سریالها هم تهدید است هم یک فرصت/ هدایت ها
مراسم تقدیر از عوامل سریال پایتخت 4احسانی دنبالهسازی سریالها هم تهدید است هم یک فرصت هدایت هاشمی جایزهاش را به بیژن اهدا کردمحمد احسانی مدیر شبکه یک سیما در ادامه درباره سریال پایتخت گفت سریالهایی که ادامهدار میشوند هم یک فرصت هستند وهم یک تهدید زمانی که تصمیم به ساخت سلطیفی: محمد تنهایی لیلا شبیه جوانی خودم است
به گزارش فرهنگ نیوز اگر بخواهیم از خبره ترین کارگردانان تلویزیونی نام ببریم نام محمدحسین لطیفی قطعا برجسته خواهد بود این کارگردان نام آشنا که یکی از پیشگامان عرصه سریال سازی با اثر کت جادویی بوده و در سینما هم نقش برجسته ای داشته در جدیدترین اثر خود سراغ تنهایی لیلا رفته استهمدست قاتل سریالی گلستان: قتل ها برای خودم هم معماست
اکبر سارقی حرفه ای است که علاوه بر سرقت موتور چاه های کشاورزی با همدستی پسرهایش دست به سرقت های مسلحانه هم می زد او سال گذشته صاحب یک کارخانه شالی کوبی را به قتل رساند و امسال هم یک راننده پراید را هنگام سرقت خودرواش قربانی کرد و همین قتل ها بود که پلیس را برای دستگیری اش به تککاش خودمان را سوژه نمی کردیم!
کاش خودمان را سوژه نمی کردیم 8 صبح گوشی ات صدا می کند دینگ دینگ هفدهم مرداد بر طلایه داران راستین خدمت روابط عمومی خبرگزاری فارس - گروه جامعه تو یاد مدیر این روابط عمومی می افتی که همین دیروز تو را دلواپس خطاب می کرد چرا چون تو گزارشی نوشته بودی که در آن رانت خونظر یک نماینده مجلس درباره سریال «تنهایی لیلا»
به کارگردانی محمدحسین لطیفی نظر یک نماینده مجلس درباره سریال تنهایی لیلا مهرداد بذرپاش نماینده مجلس شورای اسلامی نظر خود را درباره سریال تنهایی لیلا مطرح کرد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز این نماینده مجلس شورای اسلامی مطلبی را درباره سریال «تنهایی لیلا» که ایپخش سریال «اهمیت آزمایش ژنتیک» از رادیو نمایش
پخش سریال اهمیت آزمایش ژنتیک از رادیو نمایش شناسهٔ خبر 2877684 - شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۸ هنر > رادیو و تلویزیون پخش سریال رادیویی رویای باران به کارگردانی جواد پیشگر ۱۸ مرداد از رادیو نمایش آغاز میشود به گزارش خبرگزاری مهر نمایشی رادیویی رویای باران به نویسندگی مرآخرین اخبار از سریال فریدون جیرانی «مرگ تدریجی یک رویا» در پایان راه تصویربرداری+ جدیدترین تصاویر
آخرین اخبار از سریال فریدون جیرانیمرگ تدریجی یک رویا در پایان راه تصویربرداری جدیدترین تصاویرمجموعه تلویزیونی مرگ تدریجی یک رویا که این شب ها از شبکه یک سیما پخش می شود و مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده به پایان تصویربرداری رسیده است به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگز-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها