محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830379519
جای خالی فرهنگ در سوغات ایرانی
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جای خالی فرهنگ در سوغات ایرانی تهران- ایرنا- روزنامه جام جم در صفحه فرهنگ و هنر نوشت: چند سالی است، برخی مردم ما ترجیح می دهند، برای گردشگری و تفریح عازم کشورهای خارجی شوند. خوب یا بدش بماند؛ اما در میان آنچه سوغات می آورند، گاه اشیایی به چشم می خورد که نشان از بناهای تاریخی یا آثار فرهنگی میزبان دارد. مثلا فلان دوست و آشنا که از فرانسه برگشته، مجسمه یا شمایل مینیاتوری برج ایفل را با خود آورده تا هم برای خودش و هم برای دیگران، یادآور پاریس و ایفلش باشد.
در این گزارش که در شماره روز دوشنبه بیست و ششم مرداد 1394 خورشیدی به قلم کمیل انتظاری انتشار یافته است، می خوانیم: در فرهنگ ما رسم است، از سفر برای خویشان و دوستان محصولی سوغات بیاوریم که آن سرزمین به نامش شهره شده است؛ مثلا گز و پولکی اصفهان. کمتر پیش می آید نشانی از نقش جهان یا چهل ستون به یادگار ببریم. شاید دلیلش این است که چنین نشانی وجود ندارد. با این تفاسیر، ما ایرانی ها چه تحفه ای برای گردشگران خارجی فراهم کرده ایم تا هنگام بازگشت به رسم یادبود به سوغات ببرند؟ سوغاتی که بماند، نه این که خورده شود. نخستین محصولی که به ذهنمان می رسد، صنایع دستی و هنرهای سنتی کشورمان است.سوغات خاطره ای، سوغات هدیه ایوقتی ما ایرانی ها به شهری از شهرهای کشورمان می رویم و از سوغاتش می پرسیم، مردمانش یک یا چند خوراکی را معرفی می کنند، اما اگر بخواهیم یک یادگاری از آن شهر ببریم که ما را یاد خاطرات آن شهر بیندازد، شاید چیز خاصی پیدا نکنیم و برای پر کردن این نقیصه، صنایع دستی و هنرهای سنتی را به عنوان چنین سوغاتی انتخاب می کنیم.به باور دکتر بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی سوغات را می توان به دو بخش خاطره ای و هدیه ای طبقه بندی کرد: سوغات، خاطره ای کالایی است که گردشگر برای یادآوری سفرش خریداری می کند و یادآور آن سفر و تجربه های خوشایند است، اما وقتی به عنوان هدیه برای فردی کالایی به ارمغان می آوریم، قصد داریم به او بگوییم که به یادش بوده ایم.به گفته او، کشورهای دیگر، از بناها و آثاری که در حوزه گردشگری دارند، بهره می برند و نمونه های مینیاتوری از جاذبه های کشورشان را برای عرضه به گردشگران ارائه می کنند و در حوزه صنایع دستی به سودآوری رسیده اند ولی متاسفانه ما از آثار چند هزار ساله خود اثری برای ارائه به گردشگر نداریم.سفیران فرهنگیبیشتر کارشناسان بر آنند، عرضه شمایل مینیاتوری بناهای تاریخی در قالب مجسمه یا آثار صنایع دستی و هنری، نه تنها سبب اشتغالزایی و درآمدزایی می شود، بلکه می تواند موثرترین تبلیغ برای معرفی کشور و جذب گردشگر خارجی به شمار رود. در سال های گذشته، هم مسئولان و هم هنرمندان و صنعتگران کشور از این مهم غافل بودند، اما چند سالی است فعالان عرصه میراث فرهنگی و صنایع دستی به کمک اداره های کل میراث فرهنگی برخی شهرستان ها به تولید نسخه های مشابه و کپی برخی آثار و بناهای برجسته شهرشان پرداخته اند. اداره شهرستان شوش، چنین تدبیری را به کار بسته و در فروشگاه هایی در موزه شوش و زیگورات چغازنبیل، این کالاها را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.میراث فرهنگی و اسباب بازیدر نخستین نمایشگاه اسباب بازی که بتازگی برگزار شد، با ایده جالبی روبه رو شدیم که چند جوان و یک شرکت اصفهانی ارائه کرده بودند. این شرکت، بناهای تاریخی را در قالب پازل های سه بعدی عرضه کرده است. برای مثال، بناهای عالی قاپو، چهل ستون، منارجنبان، کلیسای وانگ، مقبره کورش و مقبره حافظ از تولیدات شرکت فرهنگ و تمدن است که با درست کردن قطعات کوچک چوبی پازل سه بعدی شکل می گیرد. محمد کریمی، مدیر فروش این شرکت، جای خالی محصولاتی را که معرف بناهای تاریخی ما باشد، انگیزه اصلی شرکت شان در تولید این پازل های سه بعدی می خواند. به گفته او، تعدادی از دانشجویان اصفهان، با اطلاع از این که نقشه و پلانی از بناهای تاریخی اصفهان وجود ندارد، اقدام به تهیه نقشه از این بناها کردند. پس از آن به فکر افتادند تا از این نقشه ها استفاده کاربردی کنند. نمونه پازل های سه بعدی از بناهای کشورهای خارجی پیش از این ساخته شده بود. آنها که جای خالی چنین محصولی را در ایران احساس می کردند، به این نتیجه رسیدند که بناهای اصفهان را در قالب پازل های سه بعدی عرضه کنند که حمایت اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نیز شامل حالشان شد. آنها بتازگی کارشان را به بناهای خارج از اصفهان نیز توسعه دادند و با طراحی پازل های سه بعدی مناره های حرم کربلا، کف العباس، سقاخانه اسماعیل طلایی و پازل سه بعدی بهشت بقیع که هفته گذشته رونمایی شد، در تولید سوغات زیارتی در قالب اسباب بازی نیز گام برداشتند.فرهنگ سازی و صنایع دستینیما ذاکری سعید که خود دستی در تولید محصولات صنایع دستی در زمینه چرم دارد و حدود 10 سالی است برخی محصولاتش را با شمایل آثار ایران باستان مانند فروهر، سرباز هخامنشی و تخت جمشید تزئین می کند، معتقد است، به کارگیری عناصر فرهنگی ایرانی در محصولات صنایع دستی، معرفی تاریخ و تمدنمان را در پی دارد و نوعی فرهنگسازی است. به گفته او، از این طریق افزون بر نشان دادن هویت و اصالت محصولاتمان، مخاطبان خارجی را با فرهنگ و تاریخ خود آشنا می سازیم.این آثار تا چه اندازه مورد استقبال گردشگران خارجی قرار می گیرد؟ ذاکری سعید در پاسخ این پرسش به بازی های آسیایی تیراندازی در تهران اشاره می کند و می گوید: آن زمان من چند غرفه برای عرضه محصولاتم در محل برگزاری این بازی ها برپا کردم. محصولاتی که دارای شمایل تاریخی و فرهنگی بودند مانند برج آزادی، برج میلاد و تخت جمشید، خیلی مورد استقبال قرار گرفتند تا جایی که مجبور شدم برای پاسخ به تقاضا تولید همکاران دیگر را عرضه کنم. او همچنین به نکته جالبی اشاره می کند: بیشتر خارجی ها مشتری کیف جیبی، جاسوئیچی و اشیای کوچک با بسته بندی شکیل بودند. یکی از همکاران ما که در غرفه اش فرش و گلیم عرضه کرده بود، نتوانست حتی یک گلیم به فروش برساند، چراکه بسته بندی و حمل و نقل آن برای گردشگران خارجی دشوار بود.بازآفرینی آثار تاریخییکی از اقدامات هنرمندان حوزه صنایع دستی، بازتولید آثار فاخر تاریخی ایران زمین است که اصل آن در موزه های بزرگ ایران و جهان نگهداری می شود. فرناز علی آبادی، مدیر گروه هنری سپنتا که در زمینه سفال و سرامیک فعالیت دارد، بازآفرینی سفال های قدیمی ایران را در دستور کار قرار داده است. این آثار به همراه شناسنامه به زبان انگلیسی ارائه می شود تا مخاطبان بیشتر با پیشینه این هنر در ایران آشنا شوند. به گفته او، در شناسنامه اثر، اطلاعاتی درباره این که اثر در چه تاریخی و در چه شهری ساخته شده و اکنون در کدام موزه یا مجموعه خصوصی است، وجود دارد.او که دانش آموخته رشته صنایع دستی است، همیشه افسوس می خورد که چرا هنر سفالگری ما بویژه در لالجین به بیراهه رفته است. او با احداث کارگاه سفال و سرامیک تولید طرح های آثار قدیمی را آغاز کرده است: ابتدا با سه طرح شروع کردیم. اکنون بیش از 50 طرح ارائه کرده ایم و محصولاتمان را در چند گالری تهران به فروس می رسانیم و با مشهد و اراک و رشت نیز همکاری داریم و در حال مذاکره با یک فروشگاه آنلاین در اصفهان هستیم.محصولات گروه هنری سپنتا تا به حال به ایتالیا صادر شده و علی آبادی امیدوار است بزودی راه های صادرات صنایع دستی هموار شود تا محصولاتشان را به کشورهای دیگر نیز صادر کنند.کاهش قیمت تمام شدهعلی آبادی که از استقبال محصولاتش راضی است، درباره قیمت آثارش می گوید: کارها با توجه به طرح متفاوت است. هرچه طرح پرکارتر باشد، قیمت بیشتر می شود و معمولا بین 50 هزار تومان تا 200 هزار تومان قیمت دارد. پازل های سه بعدی نیز قیمتی بین 20 هزار تومان تا 110 هزار تومان دارند، در حالی که پازل های سه بعدی برج ایفل و بناهای خارجی که محصول کشور چین به شمار می آیند، یک سوم این قیمت را دارند. ذاکری سعید نیز می گوید محصولاتش که از چرم هستند، قیمتی بین 10 هزار تومان تا 500 هزار تومان دارد.اما آیا گردشگر خارجی حاضر است برای خرید سوغاتی یا یادگاری، حداقل 20 یا 30 دلار هزینه کند؟ اگر ما خودمان به یک کشور خارجی برویم، آیا حاضریم بابت خرید اثری که نشان از تاریخ و فرهنگ آن سرزمین دارد، 50 هزار تومان بدهیم؟ آیا نباید با کاستن از قیمت تمام شده محصول به فکر جذب مخاطبان بیشتری بود؟به گفته علی آبادی، می توان طرح ها را با برچسب های مخصوص تزئین کرد که قیمت تمام شده بسیار پایین می آید، ولی به باور او حس و روحی که در کارهای دستی است با این تکنیک حاصل نمی شود و بهتر است کارهای کپی شده از آثار قدیمی با همان تکنیک کار شود.ذاکری سعید نیز عقیده دارد می توان با پلی استر محصولاتی ارزانقیمت تولید کرد و در اختیار گردشگران قرار داد، ولی برای تولید محصولات صنایع دستی وقت زیادی صرف می شود که در بالا رفتن قیمت تمام شده محصول تأثیر می گذارد.از سوی دیگر، سعید شیرکوند معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که ایجاد رقابت در بازار صنایع دستی را موثر می داند، می گوید: در حال حاضر به دلیل آسیب های وارد شده به صنایع دستی، این حوزه از حالت صنعتی خارج شده و رقابتی نیست که باید تقویت شود. به باور او، با استفاده از شرایط و امکانات موجود می توان در جهت توسعه صنایع دستی و سوغات و صنعتی شدن این حوزه قدم برداشت.علی آبادی نیز امیدوار است، بزودی در صنعت گردشگری ایران سرمایه گذاری شود و با ورود گردشگران خارجی، صنایع دستی جان دوباره بگیرد. به گفته او با بیان این که برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی می تواند کمک شایانی به معرفی این گونه محصولات صنایع دستی بکند، می گوید: صداوسیما می تواند با تبلیغ نمایشگاه های صنایع دستی و نیز با فرهنگسازی و نمایش محصولات صنایع دستی در برنامه هایش در ترویج فرهنگ حمایت از هنر ایرانی و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نقش بسزایی داشته باشد. ذاکری سعید به نبود بازارچه های صنایع دستی نیز اشاره و عنوان می کند: یافتن صنایع دستی در شهر بزرگی مانند تهران مثل یافتن سوزن در انبار کاه است؛ در حالی که این شهر ظرفیت های زیادی دارد. به گفته او، ایجاد بازارچه های صنایع دستی از دست مسئولان معاونت صنایع دستی کشور خارج است و نیاز به حمایت شهرداری ها و دیگر نهادها دارد تا با گسترش این بازارچه ها شاهد شکوفایی صنایع دستی کشور باشیم.نیاز سنجی گردشگران خارجیبه گمان نیما ذاکری سعید، در تولید محصولات صنایع دستی باید به مخاطب سنجی توجه ویژه ای داشت. او با تأکید بر این که باید نیازهای گردشگران را در نظر گرفت، می افزاید: گردشگران خارجی در خرید محصولات صنایع دستی ویژگی هایی چون حمل و نقل، بسته بندی و قیمت را مدنظر دارند. از سوی دیگر، به گفته این فعال صنایع دستی برای صادرات محصولات صنایع دستی باید به نیازهای مردم کشور مقصد توجه کرد. برای مثال، ما در تولید کیف پول باید به این نکته دقت کنیم که اندازه پول های کاغذی کشور مقصد چه اندازه هایی دارد؟ برای نمونه، دلار از پول کاغذی ما کوچک تر است، در نتیجه باید کیف هایی مطابق با اندازه دلار طراحی و تولید کنیم.سوغات زیارتیگردشگری زیارتی در کشور ما جایگاه ویژه ای دارد. به گفته بهمن نامور مطلق، براساس آمار از 500 میلیارد سوغات زیارتی به فروش رسیده در شهر مقدس مشهد، فقط 5 درصد آن به صنایع دستی تعلق داشته است. معاون صنایع دستی کشور با تأکید بر این که باید به این موضوع توجه بیشتری شود، می گوید: سال گذشته با برپایی نمایشگاه در این زمینه و ورود 500 قلم کالای صنایع دستی، شاهد استقبال از سوغات زیارتی بودیم.*منبع: روزنامه جام جم**گروه اطلاع رسانی**9165**9131
26/05/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
جای خالی زنان میانسال در فیلمنامه
جای خالی زنان میانسال در فیلمنامه تاریخ انتشار یکشنبه 18 مرداد 1394 ساعت 02 30 | شماره خبر 2048288859672305656 تعداد بازدید 1 پ پ در حالیکه در دنیا آثار دراماتیک ارزشمند و ماندگاری بر اساس شخصیتهای زن میانسال شکل و جان میگیرد اما از این دست نقشها و شخصیتها در فیلمنامهجایزه آلمان برای ویولونیست جوان ایرانی
جام جم نوا خبر جایزه آلمان برای ویولونیست جوان ایرانی جایزه آلمان برای ویولونیست جوان ایرانی چهارشنبه 14 مرداد 1394 10 10 | کد خبر 2043734205889278056 | بازدید 0 جام جم نوا صدرا فیاض - نوازندهی ویولون و موزیسین جوان ایرانی- که برای شرکت در فستیواسوغات فیلمساز ایرانی برای کاناداییها؛ «مادرم بلوط» و «ملف گند»
سوغات فیلمساز ایرانی برای کاناداییها مادرم بلوط و ملف گند فرهنگ > سینما - فیلمهای مستند مادرم بلوط و ملف گند ساخته فیلمساز ایرانی محمود رحمانی در دانشگاه واترلو به نمایش درمیآیند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این اکران به درخواست دانشکده هنر و محیطزجشنواره اقوام ایرانی در فرهنگسرای اشراق+ ویدئو
جشنواره اقوام ایرانی در فرهنگسرای اشراق ویدئو جشنواره اقوام ایران ما تا ۶ شهریور در فرهنگسرای اشراق برپاست به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر در این جشنواره علاوه بر برپایی سیاه چادرهای سوغات و صنایع دستی استان ها بازی های سنتی اجرای نمایش آئینی استان ها و جشن های کهن اقوامشق فرهنگ با نوشت افزار ایرانی
جام جم گزارش می دهد مشق فرهنگ با نوشت افزار ایرانی زمانی که ما پشت نیمکت های چوبی کلاسهای 45 نفره مینشستیم قلمها و دفترهای مشقما شبیه هم بود در کیفهای همه دانشآموزان آن زمان علاوه بر کتابهای درسی دو چیز مشترک وجود داشت مداد سیاه سوسمار نشان و دفتر یکشکلی که طرح جلدشدرسهایی که جایشان در دانشگاه خالی است
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۱۰ دانشیار و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک گفت عدم پیوستگی مطالعات در دانشگاه و دبیرستان زمینهساز بروز آسیب و مشوشنویسی و پراکندهنویسی از لحاظ ویرایشی است دکتر محسن ذوالفقاری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا – منطقه مرکزی اظهار کرد جای دروسیهدفم معرفی ادبیات و فرهنگ ایرانیان به جهان است
هدفم معرفی ادبیات و فرهنگ ایرانیان به جهان است حافظ ناظری در نشست خبری کنسرت خود هدف اصلی خود را از کنسرت سمفونی رومی معرفی ادبیات و فرهنگ ایرانی عنوان کرد به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان نشست خبری حافظ ناظری در فرهنگسرای نیاوسلفی بازیگر زن ایرانی در حاشیه بازی بارسلونا در ورزشگاه / جای همه زنان خالی
او نوشته در سال هاى نوجوانى بزرگترین آرزوى من دیدن دربى در ورزشگاه آزادى بود دیشب تا قبل از تصمیم همگانى براى حضور در ورزشگاه فکر مى کردم دیگه استادیوم رفتن برام جذاب نیست ولى اشتباه مى کردم دیشب براى اولین بار فوتبال رو در ورزشگاه دیدم و یکى از بهترین شب هاى عمرم رو سپرى کمشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در جایزه داستان تهران
مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در جایزه داستان تهرانسازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دومین جشنواره داستان تهران به داستانهایی با موضوع همدلی جایزه خواهد داد به گزارش خبرگزاری فارس این جایزه در بخش جنبی این رقابت ادبی به دو اثری تعلق میگیرد که براساس محور اعلانگاهی به طرح توسعه حرم نبوی و تخریب آثار اسلامی مدینه منوره تخریب مسجد امام علی(ع) به بهانه توسعه حرم نبوی/دست
نگاهی به طرح توسعه حرم نبوی و تخریب آثار اسلامی مدینه منورهتخریب مسجد امام علی ع به بهانه توسعه حرم نبوی دستدرازی به نخلستان شیعیان مدینه ضرورت اقدام سازمانهای فرهنگی ایرانی و بینالمللیاطلاعات درز کرده از طرح توسعه حرم نبوی نشان میدهد مساجد هفتگانه اطراف حرم نبوی از جمله مسج-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها