تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804030011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تصميم‌هاي اشتباه گذشته، نفت ايران را از بازارهاي بين‌المللي دور کرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ مرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۳۹ب.ظ)
تصميم‌هاي اشتباه گذشته، نفت ايران را از بازارهاي بين‌المللي دور کرد موج - مدير كل امور اوپک و روابط با مجامع انرژي گفت: دولت گذشته با تصميم‌هاي اشتباه سبب شد نفت ايران از بازارهاي بين المللي دور شود.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از شانا، مهدي عسلي، مدير کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژي، درباره هجمه اخير مخالفان دولت به دليل کاهش قيمت نفت، تصريح کرد: حرف‌هايي که در اين زمينه مطرح است وارد نيست و با انگيزه‌هاي سياسي مطرح مي‌شود. همان‌طور که سقوط قيمت‌هاي نفت در سال‌هاي ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ ميلادي (۱۳۸۷ و ۱۳۸۸) که در دولت نهم اتفاق افتاد ناشي از بحران بين‌المللي اقتصاد بود و ارتباطي با ديپلماسي انرژي آن دولت نداشت، اکنون نيز دليل کاهش قيمت نفت ربطي به ديپلماسي انرژي ايران ندارد.
وي با يادآوري اين‌که افزايش قيمت نفت در سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲) نيز ناشي از بازيابي فعاليت‌هاي اقتصاد جهاني و افزايش رشد اقتصادي کشورهاي بزرگ بود، افزود: افزايش رشد اقتصادي کشورهاي بزرگي مانند آمريکا، چين و هند از يک‌سو و از بازار خارج شدن نفت خام ليبي به دليل تحولات سياسي در آن کشور و حذف بخشي از صادرات نفت ايران از بازارهاي جهاني از سوي ديگر از جمله مهم‌ترين دلايل افزايش قيمت‌ها در آن مقطع زماني بود.
عسلي با بازخواني و تشريح ديپلماسي انرژي در دولت‌هاي نهم و دهم، با بيان اين‌که اگر دولت‌هاي نهم و دهم ديپلماسي انرژي نافذي داشتند بايد مي‌توانستند جلو تحريم‌هاي نفتي را بگيرند، افزود: آن تحريم‌ها سبب شد که صادرات نفت ايران به يک‌سوم قبل از اعمال تحريم‌ها برسد.
مدير کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژي ادامه داد: واقعيت آن است که دولت دهم نه‌تنها در عرصه ديپلماسي انرژي، بلکه حتي در حفظ سطح توليد نفت کشور هم توفيق نداشت. توجه به آمار توليد نفت ايران نشان مي‌دهد که کاهش توليد نفت ايران ماه‌ها قبل از اعمال تحريم‌هاي جهاني بر فروش نفت ايران شروع شده بود و دولت گذشته قادر به جلوگيري از کاهش توليد نفت نبود و تحريم‌ها در واقع آن را تشديد کرد.
وي با اشاره به اين‌که اصولا هر کارشناس اقتصادي نفت و انرژي مي‌داند که با اندازه نسبي اقتصاد ايران در مقايسه با اقتصاد جهاني و با ظرفيت توليد نفت و حجم صادرات ايران در مقايسه با توليد و تجارت جهاني نفت، ايران به تنهايي قادر به تأثيرگذاري بر اقتصاد جهاني و بر بازارهاي بين‌المللي نفت نيست، تصريح کرد: همان‌طور که مشاهده کرديم ديگر کشورهاي اوپک و غير اوپک به‌راحتي مي‌توانند بازارهاي ايران را با افزايش توليد خود اشغال و تأثير خروج نفت ايران را از بازار به حداقل برسانند.
عسلي افزود: در واقع، ايران تنها از طريق اوپک مي‌تواند بر بازارهاي نفت اثر بگذارد، که البته اين کار هم به‌طور غيرمستقيم و از طريق رسيدن به اجماع در اوپک امکان‌پذير است.
وي با يادآوري اين‌که سال قبل با شروع کاهش قيمت، وزير نفت ديپلماسي پويايي را از طريق گفت و گو با وزيران نفت کشورهاي عضو اوپک در منطقه شامل عراق، کويت، قطر و امارات و ديگر کشورهاي عضو مانند ونزوئلا و الجزاير براي مديريت عرضه و متوقف کردن روند کاهش قيمت نفت انجام داد، تصريح کرد: از آنجا که مديريت عرضه نفت اوپک بدون همکاري کشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس (عربستان، کويت، امارات و قطر) که به‌ اتفاق يکديگر بيش از نيمي از توليد نفت اوپک را در اختيار دارند، امکان‌پذير نيست و اين کشورها هم همان‌طور که بارها اعلام کرده‌اند براي حفظ سهم بازار حاضر به کاهش توليد خود نيستند، بنابراين نمي‌توان انتظار داشت که ايران با کمتر از يک ميليون بشکه صادرات نفت خام به تنهايي بتواند قيمت‌هاي نفت را در شرايطي که مازاد عرضه نفت بيش از صادرات آن است بالا نگه دارد.
مدير کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژي با اشاره به اين‌که نمي‌توان از اشتباه بزرگي که در دولت دهم در کنفرانس دسامبر ۲۰۱۱ (آذر ۱۳۹۰) در خصوص پذيرش طرح عربستان در اوپک براي کنار گذاشتن سيستم سهميه‌بندي توليد اعضا و تعيين يک سقف کلي ۳۰ ميليون بشکه‌اي توليد کل اوپک که به بهانه آوردن عراق به درون سيستم سهميه‌بندي صورت گرفت ياد نکرد، افزود: اين طرح ضمن آن‌که نتوانست عراق را داخل سهميه‌بندي آورده و توليد او را مقيد کند عملا دست عربستان، کويت و ديگر هم‌پيمانان آن‌ها را باز گذاشت تا با افزايش توليد، سهم بازار نفت ايران را که گرفتار تحريم شده بود بدون آنکه ظاهرا تخلفي از مصوبات اوپک کرده باشند باز بگذارد.
به گفته وي، در واقع مشکلات کنوني اوپک تا حد زيادي به دليل همان اشتباه تاريخي است که در کنفرانس دسامبر ۲۰۱۱ صورت گرفت؛ زيرا باوجود سيستم سهميه‌بندي اوپک دست‌کم در ظاهر از کشورهاي عضو از جمله عربستان درخواست مي‌کرد به سهميه‌هاي توليد خود در چارچوب اوپک (عربستان حدود ۸ ميليون بشکه در روز) پايبند باشند، اما؛ اکنون اين امکان وجود ندارد. جالب آن است که کساني که در آن زمان در ديپلماسي نفت کشور مسووليت داشتند؛ مسووليت خود را در به وجود آمدن وضع موجود فراموش کرده و به‌اصطلاح نعل وارونه زده و از منتقدان سياست‌هاي نفتي دولت يازدهم شده‌اند.
عسلي در اين باره که از نگاه شما دولت قبل چه کرد که هر بشکه نفت در آن سال‌ها بيش از ۱۰۰ دلار براي هر بشکه معامله شد، تصريح کرد: همان‌طور که گفته شد قيمت‌هاي بالاي نفت در سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ ميلادي اصولا به دليل افزايش رشد اقتصادي جهان بخصوص آمريکا، چين و هندوستان و تقاضا براي نفت و کاهش عرضه نفت با توجه به بيرون رفتن نفت ليبي و ايران از بازارها بود و ارتباطي به سياست و ديپلماسي دولت قبل نداشت.
وي افزود: سياست‌هاي ناصواب دولت سبب شد تحريم‌هاي اقتصادي عليه کشور تشديد شود و نفت ايران از بازارهاي بين‌المللي بيرون برود و اين امر به رقباي ايران اجازه داد نفت خود را در بازارهاي ما به قيمت‌هاي بالا بفروشند در حالي که ما حتي نمي‌توانستم پول نفت فروخته شده را به کشور بازگردانيم.
مديرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژي وزارت نفت، گفت: ديپلماسي نفتي دولت دهم همچنين سبب شد بخش بزرگي از ارز ناشي از فروش نفت در صندوق کشورهاي ديگر که خود تحريم‌هاي ايران را تأييد کرده بودند، قرار گيرد تا در چارچوب قراردادهايي که به قول رئيس اسبق بانک مرکزي بي‌شباهت به قراردادهاي ترکمانچاي نبود هر طور خواستند با پول نفت ايران رفتار کنند.
مدير کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژي مهم‌ترين دلايل کاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني را مازاد عرضه نفت که روزانه حدود ۳ ميليون بشکه برآورد شده و نيز تقويت دلار آمريکا عنوان کرد و افزود: مازاد عرضه نفت به دليل ادامه توليد نفت غيرمتعارف در آمريکاي شمالي در سطح سال گذشته از يک‌سو و عدم تحقق افزايش تقاضا براي نفت باوجود کاهش قيمت نفت را برخي از دلايل کاهش قيمت نفت هستند.
وي با اشاره به اين‌که قيمت نفت خام شاخص برنت از روز يکم ژوئيه تا ۱۵ اوت سال جاري ميلادي در حدود ۱۲ دلار و ۴۹ سنت براي هر بشکه کاهش را تجربه کرده و قيمت نفت خام شاخص آمريکا (وست تگزاس اينترمديت) در همين مدت شاهد افت ۱۲ دلار و ۳۰ سنتي براي هر بشکه بوده است، تصريح کرد: مجموعه‌اي از عوامل عرضه و تقاضا در کاهش قيمت‌هاي نفت خام تأثيرگذار بوده است.
عسلي يکي از عوامل کاهش قيمت نفت را تداوم افزايش عرضه نفت اوپک عنوان کرد و افزود: بر اساس گزارش ماه اوت دبيرخانه اوپک توليد نفت اوپک در ماه ژوئيه بر اساس منابع ثانويه برابر با ۳۱ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است که نسبت به ژانويه سال ۲۰۱۵ ميلادي حدود يک ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه افزايش توليد را نشان مي‌دهد.
وي با بيان اين‌که عربستان و عراق مسوول بيش از ۸۰ درصد از اين افزايش توليد در طي شش ماه گذشته بوده‌اند، يادآور شد: سطح توليد عربستان و عراق در ماه ژوئيه بر اساس گزارش منابع ثانويه به ترتيب برابر با ۱۰ ميليون و ۳۵۲ هزار بشکه و ۴ ميليون و ۷۴ هزار بشکه در روز بوده است.
مدير کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژي با بيان اين‌که مازاد توليد در حالي است که در ماه‌هاي آينده ايران نيز به دنبال رفع تحريم‌هاي بين‌المللي در خصوص صادرات نفت به دنبال افزايش صادرات ۵۰۰ هزار بشکه‌اي در افق کوتاه‌مدت است، تصريح کرد: اين روند مي‌تواند سطح توليد اوپک را به ۳۳ ميليون بشکه در روز نزديک کند که از زمان تشکيل اوپک تاکنون بي‌سابقه بوده است.
عسلي يکي ديگر از دلايل کاهش قيمت نفت را رشد دوباره حفاري در آمريکا عنوان کرد و افزود: آمار هفتگي شرکت بيکرهيوز درباره تعداد دکل‌هاي نفتي آمريکا حاکي از آن است که شمار دکل‌هاي نفتي ايالات‌متحده در هفته منتهي به ۱۴ اوت سال ۲۰۱۵ نسبت به هفته ماقبل آن به ميزان ۲ دکل افزايش يافته است.
وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد که همراه با کاهش قيمت نفت در ماه‌هاي گذشته نه‌تنها هزينه‌هاي عملياتي توليد نفت در آمريکا در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش‌يافته، بلکه بهره‌وري توليد نفت نيز به دليل استفاده از تکنولوژي‌هاي جديد مانند زيپ فرکينگ براي بهره‌برداري نفت خام شيل افزايش يافته است که در مجموع سبب کاهش قيمت سر به سري توليد نفت خام شيل باوجود رسيدن به سطح ۶۰ دلار در هر بشکه شده است.
مدير کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژي با اشاره به اين‌که تداوم باقي ماندن نفت خام در سطوح بالاتر از ۶۰ دلار در هر بشکه در ماه‌هاي گذشته سبب شد تا توان سازگاري توليد نفت آمريکا با اين سطح قيمتي بيشتر و رابطه بين توليد نفت و تعداد دکل‌هاي حفاري کم‌رنگ شود، اظهار کرد: در شرايط موجود که قيمت‌هاي نفت خام در سطح ۴۰ تا ۵۰ دلار باقي مانده‌اند بايد به تدريج شاهد کاهش بيشتر مخارج سرمايه‌گذاري بالادستي نفت و همچنين به تعويق افتادن پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري از سوي شرکت‌هاي بزرگ باشيم که به تدريج بر توليد غيراوپک و به ويژه آمريکا تأثير خواهد گذاشت.
وي به گزارش ماه اوت اداره انرژي آمريکا اشاره کرد و گفت: در اين گزارش آمده که توليد نفت آمريکا ۱۰۰ هزار بشکه کاهش‌يافته و پيش‌بيني شده توليد نفت اين کشور در سال ۲۰۱۵ برابر با ۹ ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز باشد که اين رقم در سال ۲۰۱۶ به ۹ ميليون بشکه در روز خواهد رسيد.
به گفته عسلي، در يک افق بلندمدت‌تر در صورت حفظ قيمت‌ها در سطح ۵۰-۴۰ دلار شاهد کاهش توليد غيراوپک و به ويژه آمريکا خواهيم بود.
مديرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژي، افول رشد اقتصادي در اقتصادهاي نوظهور را يکي ديگر از عوامل کاهش قيمت نفت عنوان کرد و گفت: بر اساس پيش‌بيني‌هايي که در سال گذشته از سوي مراجعي مانند صندوق بين‌المللي پول در خصوص تأثير کاهش قيمت نفت بر رشد اقتصادي جهان انجام شد، انتظارات حاکي از اين بود که رشد اقتصاد جهاني به دليل افزايش قدرت خريد و تحريک مصرف داخلي (اثر درآمدي) رشد بيشتري را در سال ۲۰۱۵ تجربه کند.
وي ادامه داد: اما؛ آخرين پيش‌بيني‌هاي ارائه شده از سوي مراجع معتبري مانند صندوق بين‌المللي پول که در ماه ژوئيه منتشر شد نشان مي‌دهد که باوجود کاهش ۵۰ درصدي قيمت نفت خام، رشد اقتصادي در سطح رشد اقتصادي سال گذشته (۳.۳ درصد) است.
عسلي افزايش ارزش دلار در برابر ديگر ارزهاي معتبر را نيز يکي از عوامل کاهش قيمت نفت دانست و گفت: نفت خام به عنوان يک دارايي در بازارهاي مالي بر ديگر دارايي‌ها تأثير گذارده و از آن‌ها به‌طور متقابل تأثير مي‌پذيرد.
وي با بيان اين‌که مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد که ارتباط بين نرخ اسمي ارز مؤثر دلار آمريکا و قيمت نفت خام يک رابطه منفي و قوي است، تصريح کرد: با توجه به سياست‌هاي پولي تسهيل مقداري جاري در اروپا و ژاپن و به‌طور همزمان نرمال شدن سياست‌هاي پولي در آمريکا و احتمال افزايش نرخ بهره در ماه‌هاي روبرو از سوي فدرال رزرو، چشم انداز افزايش بيشتر ارزش دلار (حدود ۲۰ درصدي) وجود دارد که از طريق گران‌تر شدن نسبي نفت خام براي مصرف‌کنندگان حوزه‌هاي غير دلاري موجبات کاهش قيمت نفت را در ماه‌هاي اخير به همراه آورده و در ماه‌هاي آينده نيز در صورت تداوم شرايط جاري تأثير منفي بيشتري بر قيمت‌هاي نفت خواهد داشت.
به گفته عسلي، افزايش نرخ بهره در آمريکا علاوه بر تأثيرگذاري بر ارزش دلار در برابر ديگر ارزهاي معتبر هزينه‌هاي نگهداري ذخيره‌هاي تجاري را نيز افزايش مي‌دهد و بنابراين مي‌تواند سبب کاهش تقاضاي انبار و حتي فروش بخشي از ذخيره‌سازي‌هاي عظيم موجود در بازار شود که قيمت‌هاي نفت را به‌شدت کاهش مي‌دهد.
مدير کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژي با اشاره به اين‌که بازار نفت از سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۴ تاکنون همواره مازاد عرضه‌اي بيش از يک ميليون بشکه در روز را تجربه کرده است، افزود: مازاد يک ميليون بشکه‌اي نفت در بازار منجر به رسيدن سطح ذخيره‌سازي‌هاي تجاري و استراتژيک در کشورهاي OECD و غير OECD به رکوردهاي بي‌سابقه شده است. در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد که با اضافه شدن توليد نفت ايران در ماه‌هاي آينده بايد شاهد کاهش بيشتر قيمت نفت خام نيز باشيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن