محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829395765
دکتر فرزاد جهان بین راهی که دستگاه قضا باید طی کند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دکتر فرزاد جهان بین
راهی که دستگاه قضا باید طی کند
مقصود از عدالت قضایی آن است که همگان در برابر قانون یکسانند؛ باید در مقام داوری، حقّ کسی که مورد تجاوز قرار گرفته، ستانده شود و هیچگونه ملاحظات اعتباری و غیرارزشی مورد توجّه قرار نگیرد.
لن تقدَّسَ اُمَّةٌ لا یؤخذُ للضعیفِ فیها حقُّهُ مِنَ القویٍّ غیر متعتِعٍ؛ هرگز امتی که در آن، حق ضعیف از قوی، بدون ترس و اضطراب گرفته نمیشود، تقدیس نمیگردد.(نهج البلاغه/نامه 53) توجه به عدالت و تلاش برای تحقق آن از جمله کارویژه های بنیادین نظام اسلامی است.این اهمیت تا بدان پایه است که علی(ع)، یکی از دلایل اصلی پذیرش حکومت از سوی خود را برقراری توازن و از بین بردن شکافهای ناروا در میان دو طبقه ستمگر شکم باره و مظلوم گرسنه( نهج البلاغه، خطبه 3)بیان می کنند.از منظر ایشان، عدالت است که کارها را در آنجا که باید می نهد و سود همگان در سایه آن تامین می گردد (نهج البلاغه، حکمت 437). عدل،زیبائی و جمال حاکمان است (غرر الحکم، ص 5.)و زیبایی سیاست، رعایت عدالت در حکومت است (آمدی، 1377، ص 165).از منظر علی(ع) هر که عدالت را به کار بندد، رتبه اش والا گردد و هر که ستم روا دارد، در هم شکسته شود (آمدی، 1377، ص 625).بی شک عدالت دارای ابعاد مختلفی است.از جمله این ابعاد می توان به ابعاد سیاسی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و قضایی اشاره نمود.هر کدام از این ابعاد به تنهایی می تواند مدخل بحث مهمی باشد چرا که اساسا جدای از اهمیت ذاتی خود، در تحقق سایر ابعاد عدالت نیز موثر است و ابعاد عدالت در شبکه به هم پیوسته ای معنا می یابند و بدون توجه به یک بعد در سایر ابعاد نیز نمی توان موفق بود.. از جمله ابعاد مهم عدالت، بعد قضائی است. مقصود از این عدالت، آن است که اگر افراد جامعة انسانی از حیث انسانیت و کرامت و حقوق انسانی مساویاند و همگان در برابر قانون یکسانند که چنین است، باید در مقام داوری، حقّ کسی که مورد تجاوز قرار گرفته، ستانده شود و هیچگونه ملاحظات اعتباری و غیرارزشی مورد توجّه قرار نگیرد. عدالت به این معنا، بر احقاق حقّ تضییع شده متوقّف است. عدالت قضایی را میتوان دادگری در گسترة اجرای قانون دانست.در این خصوص، ذکر چند نکته ضروری است: در کنار اصل برابری همگان در حوزه قضائی، می باید در برخورد با تخلفات به سرعت و قاطعیت عمل نمود تا این نحو عملکرد مانع از تکرار چنین تخلفاتی گردد.
الف- عدم تبعیض در رسیدگی به پرونده ها و صدور حکم امام(علیه السلام)در نامهای که به اسود بن قطبه صاحب جند حلوان نوشت، به وی چنین امر فرمود: فلیکن امر الناس عندک فی الحق سواء. (نهج البلاغه، نامه59) انسانها در حق، باید نزد تو برابر باشند. در عهد نامه خویش به محمد بن ابیبکر هنگامی که فرمانروایی مصر را به وی داد فرمود: و اس بینهم فی اللحظة و النظره حتی لایطمع العظماء فی حیفک لهم و لاییأس الضعفاء من عدلک بهم. (نهج البلاغه، نامه 27) به همگان به یک چشم بنگر، خواه به گوشه چشم نگری و خواه به آنان خیره شوی تا بزرگان بر تو طمع ستم بر ناتوانان نبندند و ناتوانان از عدالتت مأیوس نگردند. سکونی از امام صادق(علیه السلام)روایت کرد که امیر مؤمنان(علیه السلام) فرمود: نقل شده است که مردی بر ضدّ علی(علیه السلام)نزد خلیفه دوم طرح دعوا کرد؛ در حالی که علی(علیه السلام)نشسته بود. عمر به علی(علیه السلام)توجّه کرده، گفت: ای ابا الحسن! برخیز و با دشمنت (طرف دعوا) بنشین. امام برخاست و با وی نشست. پس از ختم دادرسی عمر تغییر چهره را در علی(علیه السلام)مشاهده کرد. از وی پرسید: آیا از آنچه واقع شد ناخرسند شدی؟ امام با پاسخ مثبت، علّت را چنین بیان فرمود: مرا در حضور خصم با کنیهام خطاب کردی. چرا نگفتی یا علی برخیز و با خصمت بنشین؟ عمر گفت: فدایت شوم! خداوند با شما ما را هدایت کرد و با شما از تاریکیها به نور برد. (فرائد السمطین، ج 1، ص 349) مورد شگفتانگیز و در عین حال افتخارآمیز جایی است که «عدالت، شخص اوّل مملکت اسلام را با مردی غیر مسلمان در دادگاه برابر مینشاند.امام زره خویش را نزد مردی نصرانی دید. نزد شریح قاضی رفت. شریح پیش پای امیر مؤمنان بهپا خاست و شرط احترام و ادب را بهجای آورد؛ ولی امام به وی فرمود تا به جای خود بنشیند؛ آنگاه به زرهی که نزد مرد نصرانی بود، اشاره کرد و فرمود: این زره از آن من است و من نه آن را فروختهام و نه به کسی بخشیدهام. شریح رو به نصرانی کرد و گفت: در مقابل این ادّعا چه دفاعی داری؟ نصرانی گفت: این زره از آن من است؛ امّا امیر مؤمنان(علیه السلام)را نیز دروغگو نمیشناسم. شریح چون سخن نصرانی را شنید، از امام خواست تا بر اثبات دعوای خود بیّنه اقامه کند و چون امام گواهی نداشت، شریح به نفع نصرانی حکم داد و ختم محاکمه را اعلام کرد. در این هنگام، مرد نصرانی زره را برداشت و قاضی را بدرود گفت؛ امّا زود بازگشت و اسلام آورد و با صراحت گفت: این از احکام پیامبران است. گواهی میدهم که معبودی جز خدای یگانه نیست و گواهی میدهم که محمّد (ص) بندة خدا و پیامبر او است؛ زیرا چنین آیینی که فرمانروای مؤمنان را در محضر قضا با مردی نصرانی برابر مینشاند و به قاضی دادگاهش چنین آزادی میدهد که دور از هرگونه نگرانی و تشویش و با استقلال کامل و براساس موازین دادرسی به دعوا رسیدگی کند و به نفع فردی غیر مسلمان و به زیان حاکم مسلمانان حکم کند، جز بر پایة وحی و حق بنیاد نشده است؛ سپس رو به امام، اعتراف کرد و گفت: این زره از آن تو و هم اکنون در اختیار تو است که در مسیر صفین از دستت به زمین افتاد. علی(علیه السلام)در برخورد با تخلفات هیچ چیزی را بر حق برتری نمی دادند که نمونه هایی از آن بیان شد.نتیجه چنین عدالتی آن می شود که ضعفا از عدالت مایوس نمی گردند و عظماء در نظام سیاسی طمع نمی کنند. ب- سرعت و قاطعیت در اجرای حکم نکته مهم دیگری که باید در این مجال بدان توجه دهم آن است که در کنار اصل برابری همگان در حوزه قضائی، می باید در برخورد با تخلفات به سرعت و قاطعیت عمل نمود تا این نحو عملکرد مانع از تکرار چنین تخلفاتی گردد. بی شک، سرعت اجرا و حذف تشریفات که موجب فوت وقت و از دست رفتن فرصت و ضرر اطراف دعوا و بی اثر شدن قضاوت و اجرای حدود در جامعه می شود، هیچگاه دقت نباید فدای سرعت شود و از اینرو علی(ع) در بیان ویژگیهای قاضی بر این نکته دست گذاشته و تاکید می کنند که قاضی هیچگاه نباید از رسیدگی دقیق و موشکافی کلافه شود.
از مهم ترین اصول قضاوت نزد امام(علیه السلام)است. این اصل، هم در قضاوتهای آن حضرت آشکار است و هم در فرمان ها و سخنان خود بر آن تاکید می فرمودند. علی(علیه السلام)در نامه 53 نیز در خصوص سرعت و قاطعیت برخورد با کارگزاران متخلف می فرماید: فَإِنْ أَحَدٌ مِنْهُمْ بَسَطَ یَدَهُ إِلَى خِیَانَةٍ اِجْتَمَعَتْ بِهَا عَلَیْهِ عِنْدَکَ أَخْبَارُ عُیُونِکَ اِکْتَفَیْتَ بِذَلِکَ شَاهِداً فَبَسَطْتَ عَلَیْهِ اَلْعُقُوبَةَ فِی بَدَنِهِ وَ أَخَذْتَهُ بِمَا أَصَابَ مِنْ عَمَلِهِ ثُمَّ نَصَبْتَهُ بِمَقَامِ اَلْمَذَلَّةِ وَ وَسَمْتَهُ بِالْخِیَانَةِ وَ قَلَّدْتَهُ عَارَ اَلتُّهَمَةِ... هر گاه یکى از ایشان دست به خیانت گشود و اخبار جاسوسان در نزد تو به خیانت او گرد آمد و همه بدان گواهى دادند، همین خبرها تو را بس بود. باید به سبب خیانتى که کرده تنش را به تنبیه بیازارى و از کارى که کرده است، بازخواست نمایى. سپس، خوار و ذلیلش سازى و مهر خیانت بر او زنى و ننک تهمت را بر گردنش آویزى. برخورد قاطع و سریع ایشان بعد از احراز جرم عامل مالی حکومت در بازار اهواز قابل توجه است. وقتی علی بن هَرَمه از بازاریان رشوه گرفت، حضرت نامهای به رفاعة بن شداد قاضی منصوب خود در اهواز میفرستد و مرقوم میدارد وقتی نامهام به تو رسید ابن هرمه را از بازار برکنار کن و به مردم اعلام کن و او را زندانی کن و حکم من را به کارگزارانت اعلام کن و هر گونه غفلت و تفریطی موجب هلاکت در نزد خداوند خواهد شد. در این نامه حکم عزل رفاعه نیز صادر میشود.( مجلسی، بحارالانوار، ج 41، ص 119 روایت 27) حضرت در این نامه کیفیت برخورد با ناظر متخلف را اینگونه بیان میدارد: "پس چون روز جمعه فرا رسد، او را از زندان بیرون بیاور و سی و پنج ضربه شلاقش بزن و در بازارها بگردانش. هر کس علیه او مدعی شد و شاهد آورد، خود و شاهدش را سوگند بده، آنگاه از محل دارایی او (ابن هرمه) مقدار شهادت داده شده را به مدعی بپرداز. سپس او را با خواری و زشتی به زندان بازگردان و پاهایش را ببند و در وقت نماز باز کن. بین او و کسی که برایش خوراک، نوشیدنی، پوشاک یا زیراندازی بیاورد حائل مشو. و نگذار کسی که به او خصومت و کینه میآموزد و امید آزادی به او میدهد بر او وارد شود. اگر بر تو ثابت شود که کسی چیزی به او یاد داده که بر ضرر مسلمانان است، او را با تازیانه بزن و زندانیش کن تا توبه کند. و دستور بده زندانیان در شب به حیاط زندان در آیند تا تفرج کنند، جز ابن هرمه را، مگر آنکه بترسی که بمیرد، که در این صورت با زندانیان به حیاط بیاورش. چون در او توان دیدی، پس از سیروز سی و پنج ضربه شلاق دیگر، غیر از سی و پنج ضربة اول بر او بزن. و آنچه که در بازار انجام دادی و اینکه چهکسی را بعد از آن خائن برگزیدهای برایم بنویس و جیره و روزی خائن را قطع کن."( القاضی النعمان، ابیحنیفه، دعائمالاسلام، ج 2، ص 3 - 532، روایت 1892) ج- دقت در کنار سرعت و قاطعیت: یکی از آفتها در امر قضاء آن می تواند باشد که بعضی برخوردها با دانه درشتها ذهنیت مثبتی در مردم ایجاد کند و همین شرایطی را به وجود بیاورد تا دستگاه قضایی عزم جدی و تمام شمول برای ریشه کنی مفاسد نداشته باشد.
باید توجه داشت که هیچگاه دقت نباید فدای سرعت شود و از اینرو علی(ع) در بیان ویژگیهای قاضی بر این نکته دست گذاشته و تاکید می کنند که قاضی هیچگاه نباید از رسیدگی دقیق و موشکافی کلافه شود.علی(ع) در نامه 53 در فرازهایی در این باره می فرمایند: "در قضاوت و صدور حکم با اطلاع کافی باشد و به فهم و اطلاع سطحی اکتفاء نکند. نسبت به مسائل و امور مشتبه و پیچیده و سردرگم محتاطتر باشد و برای کشف حقایق نسبت به دیگران تأمل و تحمل بیشتری داشته باشد.مصرتر از هر کس در پیبردن به واقعیات قضایا باشد و به دنبال دلائل و براهین قطعی مخصوصاً در موارد مشتبه باشد و برای به دست آوردن آن از هیچ تلاشی فروگذار نکند.از مراجعه طرفین دعوا و کثرت آن کمتر احساس خستگی و ناراحتی نماید.از هر کس دیگر در کشف مسائل و حقیقت صبور و مقاومتر باشد." د- برخورد واقعی و مستمر و نه برای ارضاء افکار عمومی یکی از آفتها در امر قضاء آن می تواند باشد که بعضی برخوردها با دانه درشتها ذهنیت مثبتی در مردم ایجاد کند و همین شرایطی را به وجود بیاورد تا دستگاه قضایی عزم جدی و تمام شمول برای ریشه کنی مفاسد نداشته باشد.علی(ع) در خطبه 216 در این خصوص می فرمایند: " فَلاَ تُثْنُوا عَلَیَّ بِجَمِیلِ ثَنَاءٍ لِإِخْرَاجِی نَفْسِی إِلَى اَللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ إِلَیْکُمْ مِنَ اَلتَّقِیَّةِ فِی حُقُوقٍ لَمْ أَفْرُغْ مِنْ أَدَائِهَا وَ فَرَائِضَ لاَ بُدَّ مِنْ إِمْضَائِهَا مرا به سبب فرمانبرداریم از خدا و نیز رفتار نیکویى که با شما داشتهام، به نیکى مستایید زیرا هنوز حقوقى است که من ادایشان نکردهام و فرایضى بر گردن من است که باید آنها را بگزارم." در این بیان ایشان تاکید می کنند که کار نکرده و راه نرفته بسیار است و حاکم نباید مشغول به ستایشهایی شود که از او درباره کار نیکی که انجام داده می شود. نگاه به سیره امیرمومنان نشان می دهد که ایشان در برخورد با هیچ خطایی مماشات نمی کردند و با دقت و زیر نظر گرفتن همه امور به موقع و متناسب واکنش نشان می دادند.حتی بعضا با نگاشتن نامه به برخی از کارگزاران نسبت به به برخی گزارشها در مورد ایشان توجه داده و بیان می کردند که مراقب باش تا چنین اقدامی که گفته شده از تو سر نزده باشد.به عنوان نمونه نامه های 2.، 4.، 43 در همین راستاست.این نامه ها برای شخص کارگزار بوده و نمود بیرونی نیز نداشته است. ه- اجرای حکم برای اصلاح و نه تحقیر امام علی(علیهالسلام)پس از شهادت گواهان علیه نجاشی _ شاعری بود که در وصف علی(ع) و سپاه حق، شعر می سرود- مبنی بر باده خواری او، بر وی حدّ جاری کرد؛ بههمین سبب تعدادی خشمگین شدند. یکی از آنان طارق بن عبدالله بود. وی گفت: ای امیر مؤمنان! ما گمان نمیکردیم که سرکشان و فرمانبرداران و اهل تفرقه و اهل جماعت نزد فرمانروایان عاقل و با فضیلت در مجازات یکسان باشند. با آن کار که شما با برادر حارث (یعنی نجاشی) کردی، دل ما را آتش زدی و کارهایمان را درهم ریختی و ما را به جادهای کشاندی که گمان میکنم اگر کسی از آن راه برود، سر از آتش در خواهد آورد.( به تعبیری آنان با این سخن علی(علیه السلام)را تهدید کردند که شما با این اقدامتان ما را بر آن وا می دارید که به اردوگاه دشمنان شما بپیوندیم!) هیچگاه محبت و عداوت به شخصی نباید باعث شود که انسان در برخوردها پا را از جاده عدالت فراتر نهد. مجازات به خاطر جرمی مجوز نمی دهد که تحقیر، توهین و نسبت دادن القاب نامناسب و مسائلی از این دست صورت بگیرد.
امام(علیه السلام)در پاسخ به آنان فرمود: انها لکبیرةٌ الا علی الخاشعین. ای برادر که از قبیله بنی نهد هستی! آیا او جز فردی از مسلمانان بود که پردهای از پردههای الاهی را دریده بود و ما حدّ آن را بر وی جاری کردیم تا تزکیه شده از گناه پاک شود؟ ای برادر بنی نهد! کسی که مرتکب عملی گردد که موجب حدّ است و حد بر وی اقامه شود کفّاره گناه او است. ای برادر بنی نهد! همانا خداوند عزّوجل در کتاب عظیمالشان خویش میفرماید: عداوت شما با عدهای سبب نشود که با عدالت رفتار نکنید. به عدالت رفتار کنید که به تقوا نزدیکتر است. (مجلسی، باب 1../2) در این بیان ایشان تاکید می کنند که بنده ای جرمی را مرتکب شده است و به همان میزان مستوجب توبیخ است و این مجازات برای اصلاح جامعه و تهذیب اوست.از اینرو هیچگاه محبت و عداوت به شخصی نباید باعث شود که انسان در برخوردها پا را از جاده عدالت فراتر نهد. مجازات به خاطر جرمی مجوز نمی دهد که تحقیر، توهین و نسبت دادن القاب نامناسب و مسائلی از این دست صورت بگیرد. انتهای متن/
94/05/24 - 00:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
دستگاه قضایی قانونی عمل می کند |اخبار ایران و جهان
دستگاه قضایی قانونی عمل می کند کد خبر ۵۲۳۷۲۸ تاریخ انتشار ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۳ - 12 August 2015 سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با اشاره به اینکه قوه قضاییه برخوردی یکسان و بدوت تبعیض با پرونده ها دارد و با اشاره به اجرای حکم مهدی هاشمی گفت این نوع برخورد دستگاه قضایی نشان میدکتر فرزاد جهان بین مشروطه خواهی و مشروعه خواهی؛ نگاه متفاوت علما در جنبش مشروطه
دکتر فرزاد جهان بینمشروطه خواهی و مشروعه خواهی نگاه متفاوت علما در جنبش مشروطهدر تبیین علل ایجاد اختلاف علما در مواضعشان نسبت به حکومت مشروطه نظریات متعددی ارائه گردیده است که میتوان آنها را در حالت کلی به دو گروه نظریات ناظر به عوامل مبنایی و فکری و نظریات ناظر به عوامل محیطیجهانگیری در دیدار رئیس کمیته بینالمللی صلیب سرخ: ایران برای افزایش کمکهای بشردوستانه به مردم یمن آمادگی دارد
جهانگیری در دیدار رئیس کمیته بینالمللی صلیب سرخ ایران برای افزایش کمکهای بشردوستانه به مردم یمن آمادگی دارد شورای امنیت میتوانست نقش فعالتری ایفا کندمعاون اول رئیسجمهور گفت جمهوری اسلامی ایران برای افزایش کمکهای بشردوستانه به مردم یمن از طریق کمیته بینالمللی صلیب سرخ آمادقوه قضاییه به شکایت های دو دولت رسیدگی جدی کند |اخبار ایران و جهان
قوه قضاییه به شکایت های دو دولت رسیدگی جدی کند کد خبر ۵۲۳۷۱۲ تاریخ انتشار ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۲ - 12 August 2015 عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به شکایتهای اخیر بین دولت روحانی و احمدی نژاد تاکید کرد قوه قضاییه هر چه زودتر این شکایات را بررسی و تعییبرنامههای بلندمدت بايد ما را به استاندارد جهانی انرژی نزديک کند
مدیرعامل سازمان بهرهوری انرژی ایران برنامههای بلندمدت بايد ما را به استاندارد جهانی انرژی نزديک کند مدیرعامل سازمان بهرهوری انرژی ایران سابا گفت برنامههای بلندمدت بايد به نحوی تنظيم شود که ما را به استاندارد جهانی نزديک کند به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان سیکم آبی کدام استانها را تهدید می کند؟ |اخبار ایران و جهان
کم آبی کدام استانها را تهدید می کند قائم مقام وزیر نیرو از وجود شرایط خاص تامین آب در ۴ شهر بندرعباس کرمان بوشهر و سنندج خبر داد و گفت ۵۲۰ شهر در نقطه سر به سر موجودی آب و مصرف قرار دارند کد خبر ۵۲۳۵۴۲ تاریخ انتشار ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۶ - 11 August 2015 قائم مقام وزیر نیرودولت با تیزبینی فضای پساتحریم را مدیریت کند
تراز رئیس سازمان نصر کشور در خصوص شرایط پس از تحریم برای شرکتهای فعال در حوزه ICT گفت شرایط کسبوکار در تمام حوزهها رو به تغییر است و این موضوع ایجاب میکند تا دولت با آگاهی و تیزبینی فضای پساتحریم را مدیریت کند به گزارش تراز ناصر علی سعادت در مورد توافق حاصل شده و گشایش دبازار داغ خدمات بين بانكي در موسسات غيرمجاز |اخبار ایران و جهان
بازار داغ خدمات بين بانكي در موسسات غيرمجاز درحالي كه بانك مركزي با بخشنامهها و دستورات متعدد ارايه خدمات بين بانكي را به موسسات غيرمجاز ممنوع كرده و با استفاده از اهرمهاي فشار مانند اخذ ماليات عرصه فعاليت بدون مجوزها را تنگتر ميكند اما هنوز خدمات مورد درخواست اين موسسات ازکشترانی ایران رتبه 19 جهان/پیشبینی تجارت دریایی با آمریکا
رییس سازمان کشترانی در پاسخ به پانا خبر داد کشترانی ایران رتبه 19 جهان پیشبینی تجارت دریایی با آمریکا خبرگزاری پانا رییس سازمان کشترانی با بیان اینکه هم اکنون رتبه 19 تا 21 در جهان را داریم اظهار کرد امیدواریم در برنامه ششم توسعه شرایط ارتقاء کشترانی از منظر تعرفه ها و حمایتمجموعه پدیده به تعهدات قانونی خود عمل کند / هیچ کس اجازه ندارد مردم را علیه دستگاه قضایی تحریک کند
رییس کل دادگستری خراسان رضوی مجموعه پدیده به تعهدات قانونی خود عمل کند هیچ کس اجازه ندارد مردم را علیه دستگاه قضایی تحریک کند مشهد - ایرنا - رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت امیدوارم مجموعه پدیده به تعهدات قانونی خود عمل کند درغیراینصورت دستگاه قضایی در موعد مقرر وارد عمل شده-
اقتصادی
پربازدیدترینها