تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814921521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«نه» به ایران برای همیشه!/ سناریوهایی تاریک برای غرب


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
تد کروز «نه» به ایران برای همیشه!/ سناریوهایی تاریک برای غرب

پالیتیکو بررسی کرد؛
«نه» به ایران برای همیشه!/ سناریوهایی تاریک برای غرب
«مخالفان توافق نمی توانند از "آینده" به عنوان راهی برای فرار از حقایق کنونی استفاده کنند. آینده ای در کار نیست؛ این پایان راه است.»



سناتور "تد کروز" از مخالفان سرسخت توافق هسته ای   به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، پایگاه آمریکایی "پالیتیکو" (Politico) در گزارشی تحت عنوان «"نه" به ایران "نه" برای همیشه است» به توافق هسته ای پرداخته و عواقب رد کردن آن توسط کنگره را سناریوهایی تاریک برای آمریکا توصیف کرده است.     در این گزارش آمده است: «تصوری که توسط مخالفان توافق هسته ای تبلیغ می شود و برای برخی از اعضای کنگره که تحت فشار شدید برای رای منفی به توافق هستند نیز جذاب به نظر می رسد، آن است که با رد توافق در کنگره، مذاکره کنندگان آمریکایی قادر خواهند بود به توافقی بهتر دستیابند.   در واقع این انتظار وجود دارد که با تشدید فشار بر ایران ما می توانیم آن ها مجبور به دادن امتیازات بیشتری کنیم در حالی که خودمان امتیازات کمتری ارائه می کنیم. اما چنین چیزی نمی تواند اتفاق بیافتد.»     این پایگاه آمریکایی ضمن نقد نظرات مخالفان توافق، می نویسد: «برای قضاوت در مورد توافق هسته ای باید شایستگی ها و نقاط مثبت آن را در نظر گرفت و در مواجهه با پیامدهای رد توافق نیز باید این توهم را کنار گذاشت که شانس بهتری در آینده وجود خواهد داشت.     مخالفان نمی توانند از "آینده" به عنوان راهی برای فرار [از حقایق کنونی] استفاده کنند. آینده ای در کار نیست؛ این پایان راه است. رد توافق اساسا توازن قدرت در رابطه با ایران را از رئیس جمهور به کنگره انتقال می دهد به صورتی که دستیابی به توافق در آینده عملا غیر ممکن خواهد شد. رای منفی به توافق، این رئیس جمهور و رئیس جمهورهای آینده آمریکا را از قدرت چانه زنی با ایران محروم خواهد کرد. این کار ما را در جهان منزوی خواهد کرد و به ایران اجازه خواهد داد به سوی بمب هسته ای حرکت کند و انتخابی وحشتناک را برای آمریکا و اسرائیل باقی خواهد گذاشت.  
توافق هسته ای ایران به خاطر شایستگی هایش، سزاوار پشتیبانی است. هر چند این توافق خالی از ریسک نبوده و تمامی تهدیدهای منطقه را حل نمی کند، اما ایران را ساخت سلاح هسته ای برای 15 سال باز می دارد.»     در ادامه این گزارش پس از شمارش نقاط مثبت توافق از دیدگاه نگارنده از جمله افزایش زمان گریز هسته ای، نظارات دقیق بر فعالیت های هسته ای ایران و ... آمده است: «البته باید در مورد آنچه توافق انجام نمی دهد نیز صریح بود. با این توافق، ایران از حمایت بشار اسد و حزب الله و دیگر فعالیت هایی که موجب تهدید اسرائیل است دست نخواهد کشید ... شالوده های انقلابی ایران، بسیار عمیق است و ما نباید انتظار داشته باشیم یکباره با این توافق، همه چیز تغییر نماید.»     نگارنده این گزارش با بیان این مطلب که قانونگذاران آمریکایی باید به پیامدهای منفی رد توافق در کنگره دقت داشته باشند، با اشاره به توهم برخی سناتورها که با رد توافق می توان در آینده به توافقی بهتر دست یافت، می نویسد: «با رای منفی کنگره، رئیس جمهور قدرت چانه زنی خود برای دستیابی به توافقی بهتر را از دست خواهد داد. او دیگر نخواهد توانست وعده لغو تحریم ها را بدهد؛ وعده ای که ایران را پای میز مذاکره آورده بود. در این حالت رئیس جمهور تنها می تواند تعهد نامه ای ارائه کند که باز به رای کنگره منوط خواهد بود؛ اما ایرانی دیگر می دانند که این بی معنا است.     از طرف دیگر، رژیم تحریم های فعلی در صورتی که دچار فروپاشی نشود، به سرعت تضعیف خواهد شد و تصور اینکه دیگر کشورها در تحریم های جدید به ما بپیوندند بسیار مشکل است. باید به یاد داشته باشیم که ایالات متحده توانایی پیشبرد تحریم ها به صورت انفرادی را ندارد؛ ما ده ها سال است که با ایران تجارتی نداشته ایم. هزینه تحریم ها –علاوه بر ایران- بر دوش کشورها و شرکت هایی بوده که بازار ایران را کنار گذاشته اند.  
علاوه بر کشورهای اروپایی ما کشورهایی دیگر همچون کره جنوبی، هند، ژاپن و چین را که درگیر برنامه هسته ای ایران نبوده اند را قانع کرده ایم که از خرید نفت ایران صرف نظر کرده و فروش کالا به بازار ایران را متوقف کنند. آن ها هرگز از این موضوع راضی نبوده اند اما به فشار و دیپلماسی آمریکا تن دادند تا اهرم فشاری برای آوردن ایران بر سر میز مذاکره و محدود کردن برنامه هسته ای این کشور در اختیار آمریکا قرار دهند.»     در ادامه این گزارش ضمن بیان احتمالات پیش رو در صورت رد توافق توسط کنگره، عنوان شده است که در این حالت یا ایران محدودیت های تعریف شده فعلی را محترم شمرده و با لغو تحریم های جهانی از سوی سازمان ملل و استقبال کشورهای اروپایی روبه رو می شود و یا به سوی ساخت بمب پیش می رود که تمامی این حالات "سناریوهایی تاریک" برای آمریکا هستند.  
در انتهای این گزارش آمده است: «البته جایگزینی برای این "سناریوهای تاریک" وجود دارد. ما می توانیم از 15 سال محدودیت این توافق استفاده کرده و یک دوره فعالیت شدید در منطقه را پیگیری نموده، طیف وسیعی از قابلیت هایی که متحدانمان در منطقه برای بازدارنگی در مقابل ایران به آن نیازمندند را تقویت کرده، برخی درگیری های فعلی که موجب بی ثباتی منطقه است را آرام کرده و به جهان نشان دهیم که امنیت اسرائیل، امنیت آمریکا است.   سناتورها و اعضای کنگره به این رای به صورت کاملا جدی نگاه می کنند. اما آن ها باید بدانند که "نه" گفتن به توافق، تنها "نه" گفتن در حال حاضر نیست؛ بلکه "نه" به اعمال هر گونه کنترلی بر برنامه هسته ای ایران است.»      

  506  



۱۹/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن