تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804500706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تمام قد از اين توافق دفاع مي کنم/نبرد ما نبرد اراده ها بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۵۴ب.ظ)
عراقچي: تمام قد از اين توافق دفاع مي کنم/نبرد ما نبرد اراده ها بود موج - سيد عباس عراقچي، عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران، يکي از دستاوردهاي مذاکرات ايران و 1+5 را بالابردن سطح بلوغ سياسي در ايران دانست و گفت: به توافقي متوازن رسيديم. من تمام قد از اين توافق دفاع مي کنم.
به گزارش خبرگزاري موج، معاون امور حقوقي و بين المللي وزارت امور خارجه ايران در نشست بررسي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که از سوي موسسه ديپلماسي ايراني برگزار شد، افزود: بايد اين توافق را جشن گرفت. به خودمان تبريک مي گويم. بايد براي اين توافق جشن گرفت.
وي ارتقاي سطح بلوغ سياسي در ايران را از دستاوردهاي توافق هسته اي عنوان کرد و اظهار داشت: اين توافق بلوغ سياسي بين المللي در ايران را به شدت بالا برد. من سراغ ندارم در موضوعي با اين درجه اهميت انقدر بحث شده و زواياي مختلف آن بررسي شده و تيم مذاکره کننده هم پاسخگو بوده باشد.
معاون وزير امور خارجه اضافه کرد: درست است که در خلال مذاکرات و بعد از آن خيلي فشار آمد ولي بسيار مبارک بود و ما شاهد اثبات و تثبيت چند صدايي و بلوغ سياسي در ايران بوديم.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص نحوه رفع تحريم ها و اجراي تعهدات طرفين مذکرات گفت: مذاکرات هسته اي بر اساس بي اعتمادي به يکديگر بود، نه ما به آنها اعتماد داشتيم و نه آنها به ما و همه توافقات هم به اين ترتيب است. بدون اينکه لازم باشد کسي به کسي اعتماد کند اما در هر حال بايد موارد را با درصد کمي از ريسک پيش برد و نهايتا بايد ريسک پذيري تا حدي وجود داشته باشد.
عضو تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان گفت: بحثي که در مذاکرات وجود داشت اين بود که ما به دليل عدم اعتماد مي گفتيم اول آنها تحريم ها را بردارند بعد ما تعهدات مان را اجرايي کنيم. آنها هم از ما مي خواستند ما ابتدا اقدام کنيم و بعد آنها تحريم ها را بردارند.
وي خاطرنشان کرد: اصلي که همه بر آن اعتقاد داشتند اصل همزماني بود و مشکلي که وجود داشت و دارد اين بود که اجراي تعهدات در بازه زماني مختلفي امکان پذير است، کارهايي که ممکن است ما انجام دهيم چندين ماه طول بکشد اما برداشتن تحريم ها مي تواند سريع باشد و اين اقدام طي يکي دو هفته بيشتر نخواهد بود اما اينکه چطور مي شود زمان اجراي تعهدات را متناظر کرد فرمولي است که در برجام وجود دارد.
وي اضافه کرد: اين مرحله که در آن هستيم، مرحله تصويب قانوني است. حداکثر 90 روز طول مي کشد که کار در مجلس و شوراي عالي امنيت ملي ايران و کنگره آمريکا طي شود. پس از آن به روز توافق مي رسيم.
عراقچي ادامه داد: در آن روز آمريکا و اروپا تحريم هاي مالي و اقتصادي را لغو يا متوقف مي کنند، اروپايي ها با تصميم شوراي وزيران اتحايه اروپا تحريم ها را لغو مي کنند، رئيس جمهور آمريکا با امضا دستوري تحريم هاي آمريکا را متوقف مي کند و شوراي امنيت هم که قطعنامه خود را در اين خصوص قبلا داده است.
معاون وزير امور خارجه گفت: در واقع در اين مطلب اروپا و آمريکا حکم لغو را انشا مي کنند اما اين حکم اجرايي نمي شود تا زماني که ما کارها را انجام دهيم، در اين فاصله ما برخي کارهايي را که متعهد شده ايم انجام مي دهيم.
عراقچي ادامه داد: با هيچ فرمول ديگري نمي شد همزماني رعايت شده باشد، تحريم هاي اقتصادي و مالي در روز اجرا برداشته مي شوند و محدوديت هاي تسليحاتي و موشکي هم در يک مدت زماني معقول که مد نظر رهبري بود برداشته خواهد شد.
وي تاکيد کرد: جدول زماني که پيش بيني شده کاملا معقول است و همه چيز در روال خودش طي مي شود.
معاون امور حقوقي و بين الملل وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالي در مورد تحريم سوئيفت گفت: اين تحريم طبق قوانين اروپا عليه کساني است که نام آنها در ليست سياه تحريم ها وجود دارد. آمريکا، اروپا و شوراي امنيت ليستي از افراد حقيقي و حقوقي دارند که به اين افراد ويزاي سفر داده نمي شود و اموال شان هم بلوکه مي شود و سوئيفت هم با اين ها حق ندارد کار کند.
وي اضافه کرد: سوئيفت يک شرکت خصوصي است که خدمات مالي ارائه مي کند. خود اين شرکت به خاطر بحث اثر رواني تحريم ها و خطر اعتبار خودش با ايران کار نمي کرد، در واقع تحريم سوئيفت تا 90 درصد به خاطر تحريم رواني عليه ما بود.
عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان ادامه داد: به خاطر فضاي امنيتي سازي و تحريم هاي شوراي امنيت خيلي از شرکت ها و بانک ها با وجود اين که منعي براي همکاري با ما نداشتند ولي ترجيح مي دادند با ايران کار نکنند.
وي با اشاره به شکسته شدن فضاي رواني بر عليه ايران اظهار داشت: در اثر توافق برجام هر کسي که از ليست تحريم ها خارج مي شود سوئيفت هم عليه آن اعمال نخواهد شد. در مرحله نخست 800 نهاد حقيقي و حقوقي از فهرست تحريم ها خارج مي شوند و تحريم سوئيفت هم عليه آنها اعمال نخواهد شد ضمن اين که در تحريم هاي اشاعه اي هم مواردي مربوط به سوئيفت کاملا رفع مي شود و از زماني که توافق اجرايي شود و فضاي رواني برداشته شود، سوئيفت مشکل نخواهد داشت.
معاون وزير امور خارجه در ادامه و در پاسخ به اين سوال که آيا توافق برجام توافق متوازني است يا نه؟ گفت: متن توافق، متن متوازني است. توافق هم متوازن است و هر دو طرف به خواسته هاي خود رسيدند ولي آيا خواسته هاي هر دو طرف هم وزن هستند اين بحث ديگري است.
وي افزود: طرف مقابل خواسته اش تغيير رژيم و تغيير رفتار سياسي ايران بود که مدت ها اين خواسته ها را کنار گذاشته است. خواسته ديگرش اين بود که ايران به سمت سلاح هسته اي نرود و خود آنها اعتراف کردند که اگر ايران اراده کند منعي در مساله ندارد و تکنولوژي آن را هم در اختيار دارد. آنچه که مانع است اراده اي است که در اين زمينه به خاطر فتواي مقام معظم رهبري وجود دارد.
عراقچي ادامه داد: اينها قصدشان اين بود که اگر ايران اراده کرد به سمت سلاح هسته اي برود، اين فرايند يک سال طول بکشد آن هم براي مدت زمان 10 سال و همه چيزهايي که در توافق آمده است بر همين مبناست. در واقع يک سال Break Out Time بوده است که به آن رسيدند. ما هم محدوديت ها و نظارت ها را پذيرفتيم.
وي در بخش ديگري از سخنانش به خواسته هاي ايران از مذاکرات اشاره کرد و گفت: خارج شدن از فضاي امنيتي سازي خواسته ايران بود؛ فضايي که پرونده ايران را تهديد عليه صلح و امنيت بين الملل عنوان مي کرد و هدفشان ايجاد اجماع بين المللي عليه ايران بود و ما توانستيم از اين شرايط خارج شويم.
وي اضافه کرد: 6 قطعنامه ذيل فصل 7 عليه ايران صادر مي شود اما قطعنامه جديد که ذيل فصل 7 نيست و تحت ماده 25 است از تغيير بنيادين در روابط بين ايران و شوراي امنيت سخن مي گويد.
عضو تيم مذاکره کننده هسته اي ادامه داد: برنامه هسته اي ما از يک برنامه ممنوعه به يک برنامه مشروع از ديد شوراي امنيت و حقوق بين الملل تبديل شد. حتي در اين قطعنامه عنوان شده که برنامه هسته اي ايران، برنامه اي تجاري است و ايران ظرف 10 تا 15 سال به همه خواسته هاي خود خواهد رسيد.
عراقچي درخصوص برداشته شدن تحريم ها عليه ايران گفت: تحريم هاي اقتصادي و مالي در روز اجراي توافق و بقيه تحريم ها در يک فاصله زماني معقول برداشته مي شود و ما از هيات هاي طرف مقابل شنيديم که مي گفتند ايراني ها تاييد فعاليت هسته اي خود را از شوراي امنيت گرفتند.
عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي در عين حال گفت: مهم ترين خواسته ما و چيزي که منشا قدرت ايران بود، اين بود که در يک دعواي 12 ساله توانستيم حرف خود را به کرسي بنشانيم و اين از همه دستاوردهاي ما مهم تر است. ما با غرب و شوراي امنيت وارد معرکه 12 ساله اي شديم و موضوع دعوا اين بود که ايران غني سازي نکند.
وي با بيان اين که اين مساله ضرورت معيشتي ما نبود، اظهار داشت: موضوع ما نبرد اراده ها بود، اين که 6 قطعنامه مي گويد ايران بايد غني سازي را متوقف کند اما اين قطعنامه ها يک دقيقه هم اجرا نشد و اين 6 قطعنامه توسط يک قطعنامه کنار گذاشته شد. آنها خواسته خود مبني بر غني سازي صفر را کنار گذاشتند و ما مي بينيم که هر روز نتانياهو به تلاطم بود که سانتريفيوژ را هم به ايران ندهيد.
معاون وزير امور خارجه با بيان اين که دعواي اراده ها به نفع جمهوري اسلامي تمام شده است، اظهار داشت: رمز قدرت ما اين است که ما در منطقه امنيت ساز هستيم و بدون نظر ايران چيزي پيش نمي رود و به خاطر اين است که ايران قدرت و اراده مقاومت داشته است.
وي اين قدرت ايران را ناشي از مقاومت مردم در مقابل فشارها و تحريم ها عنوان کرد و گفت: مقاومت مردم بود که دشمن را از تحريم نااميد کرد.
عراقچي با بيان اين که مي خواهم به خودمان به خاطر اين توافق تبريک بگويم گفت: برخي مي گويند بايد در اين زمينه منصف بود و نه جشن و نه عزا گرفت اما من مي گويم ما بايد به خاطر اين توافق جشن بگيريم و من تمام قدر از توافق دفاع مي کنم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن