تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814789261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخي به شايعات فرار مغزها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۹ب.ظ)
پاسخي به شايعات فرار مغزها موج - چندي پيش در رسانه ها افرادي جملاتي را در ارتباط با فرار مغزها بيان کردند که در مجموع اين فرارها را شايعات خواندند و هرگونه هجرتي را از جانب نخبگان علمب کشور تکذيب کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج؛ در رسانه ها و تريبون هاي مختلف خبري و سياسي افرادي در ارتباط با فرار نخبگان در کشور اظهار نظرهايي کرده اند که بد نيست بعد از مرور اين اظهار نظرها به اين شايعات پاسخ هاي قاطعي داده شود.
در گفتمان هاي اخير شاهد خواهيم بود که رئيس سابق دانشگاه علامه طباطبائي صدرالدين شريعتي درباره فرار مغزها و شايعات اطراف آن ها مي گويد: فرار مغزها يک شايعه تبليغاتي است که دشمن از آن استفاده مي کند.
در ادامه عباس مطهري استاد دانشگاه پيام نور در اظهار نظري راجب به فرار نخبگان گفت: فرار مغزها داستان دروغين استکبار جهاني است، چرا که آن ها سرقت مغزها را از کشورهاي جهان سومي انجام مي دهند و فرار مغزي در کار نيست.
مهرداد بذرپاش که در ساليان نه چندان دور مسئوليت سازمان ملي جوانان را هم برعهده داشت دراين باره مي گويد: به جاي فرار مغزها بگوييم هجرت فرهنگي، هجرتي که براي معرفي افتخارات کشور به جهان صورت مي گيرد.
شايد اين نکته لازم باشد تا توجه اين افراد را به مسائلي واضح و روشن جلب کنيم. طبق آمار بدست آمده در سال 89 حدود 60 هزار نفر از ايران براي تحصيل به خارج مهاجرت کردند که حدود 90 درصد آن ها در دوره دکترا مشغول به تحصيل بودند. در سال 92 اين آمار به حدود 80 تا 100 هزار مهاجر نخبه رسيد؛ حال اگر به اين آمار اعتمادي نيست خيلي ساده مي توانيم در ميان نخبگان دانشجويي قدم بزنيم و ببينيم که حرف دل اين نخبگان چيست و چه مي خواهند و زماني که به اين سوال ها پاسخ دهند خواهيم ديد که شايعه کدام است صحبت اين اساتيد راجب نخبگان يا اين که هجرت موج عظيم نخبه به خارج کشور که در نهايت بازگشتي هم در ادامه زندگي آن ها به وطن وجود ندارد.
به هر حال اين موارد گفته شده آماري از گذشته است اما آمار جديد اين را نشان مي دهد که از تعداد نخبگاني که دست به هجرت مي زنند و کشور خود را به مقصد کشورهاي توسعه يافته ترک مي کنند تنها 4 درصد آن ها به کشور باز مي گردند و آن تعداد که رفته اند به قصد اقامت اين اقدام را انجام داده اند.
جالب اينجاست که آن تعداد کمي هم که به کشور باز مي گردند همان کساني هستند که در اخذ اقامت و اقدامات ديگر ناموفق بوده اند.
يکي از نخبگان کشور در گفت و گو با خبرنگار موج عدم نظم موجود در برنامه هاي مهم و کلان در کشور را تنها قصد هجرت مي داند و مي گويد: يکي از دلايلي که نمي شود در ايران ماند عدم داشتن برنامه مناسب و برنامه ريزي دقيق براي آينده و نظام شغلي است.
وي در ارتباط با عزم خود که رفتن و هجرت از ايران است، توضيح داد: هميشه به دنبال اين بودم که بتوانم در دانشگاه شريف درس بخوانم و بعد از فارغ التحصيلي از ايران بروم، زيرا از اين که نمي توانم برنامه دقيقي را براي خود تنظيم کنم عصبي مي شوم و بايد هر برنامه ريزي را بنا به شرايط حال در نظر بگيرم.
اين دانشجوي نخبه در پايان صحبت هاي خود خاطرنشان مي کند: من و باقي نخبگان از اين ناراحت هستيم که سيستم کنترل زندگي در دست خودمان نيست و عامل هاي ديگر زندگي شخصي ما را کنترل مي کنند.
بررسي موارد مختلف و نيز نگاهي موشکافانه نشان مي دهد که نخبگان علمي کشور مي خواهند با هر شرايطي ايران را ترک کنند، چه قانوني و چه غير قانوني که در آخر عده اي در مراحل غير قانوني گرفتار و عده اي هم موفق به ترک کشور مي شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن