تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820234837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خدمتي که به بهانه دلبر و کوشکي به تمام يوزها شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ مرداد ۱۳۹۴ (۱۶:۵۱ب.ظ)
خدمتي که به بهانه دلبر و کوشکي به تمام يوزها شد موج - مدير پروژه بين‌المللي احياي يوزپلنگ آسيايي با اعلام اينکه 3 مرکز نگه داري و بازپروري يوزپلنگ در دنيا (آفريقاي جنوبي، امارات متحده و امريکا) وجود دارد ادامه داد: سايت ايراني بازپروري و نگه داري يوز از نظر فضا و استاندارد تفاوتي با نمونه هاي بين المللي اش ندارد.
به گزارش خبرنگار موج، يوزپلنگ آسيايي يکي از زيرگونه هاي به شدت در معرض انقراض خانواده گربه سانان در آسيا است که فقط در ايران باقي مانده است.
در گذشته يوز علاوه بر ايران در کشورهاي عراق، کويت، هند، قزاقستان، پاکستان، ترکمنستان، عربستان و عمان وجود داشته است ولي در تمامي اين نقاط منقرض شده است.
جالب است بدانيم واژه يوز در فارسي به معناي شکار کننده و جستجوگر است و به همين خاطر کلمه «يوزپلنگ» به معني پلنگ شکاري است.
پلنگ هاي شکاري هم به دليل تخريب و اشغال زيستگاهها، تصادفات جاده اي و شکار و از بين رفتن طعمه ها در معرض انقراض شديد قرار گرفته اند.
وضعيت يوزها هر روز به دليل توسعه ناپايدار به وخامت مي رود، به همين دليل پروژه و برنامه هاي متفاوتي براي حفاظت و نگه داري از آنها توسط سازمان هاي بين‌المللي و ملي در نظر گرفته شده است.
يکي از اين برنامه ها تکثير در اسارت دو يوز به نام دلبر و کوشکي است.
دلبر، توله يوز ماده ايراني درسال ۱۳۹۰ به وسيله سگ‌هاي شکاري يک چوپان افغان در شهرستان شاهرود به دام افتاد و توسط وي پرورش يافت. با اطلاع يکي از ساکنين محلي يوزپلنگ از چوپان گرفته شده و در اختيار سازمان محيط زيست ايران قرار گرفت.
داستان کوشکي هم به اين قرار است که يک شکارچي به نام کوشکي اين يوزپلنگ را که در آن زمان يک توله بود به سازمان محيط زيست هديه داد. او اين يوزپلنگ را از سه چوپان که آن را شکار کرده وقصد کشتنش را داشتند خريداري کرده بود.
دلبر و کوشکي نمونه‌هاي خوبي براي تکثير شناخته شدند و به پارک پرديسان منتقل شدند اما هنوز خبري از يوز جديدي نيست.
پيش از ظهر امروز، مسوولان سازمان محيط زيست تصميم گرفتند به مناسبت روز خبرنگار بازديدي از سايت نگه‌داري دو يوزپلنگ در اسارت که در محل پارک پرديسان نگه‌داري مي‌شوند را براي خبرنگاران ترتيب دهند.

آن‌چنان‌که گفته مي‌شود تابه‌حال بازديد عمومي از سايت نگه‌داري دلبر و کوشکي انجام‌نشده است و امروز نخستين بازديدي جمعي را با رعايت فاصله چند ده متري خبرنگاران حوزه محيط زيست از اين سايت انجام دادند.
اين سايت سال گذشته پس از چند سال انتظار سال گذشته ساخته و به بهره‌برداري رسيد.

هومن جوکار، مدير پروژه بين‌المللي احياي يوزپلنگ آسيايي در جمع خبرنگاران به تشريح شرايط نگه‌داري از دلبر و کوشکي پرداخت و گفت: ما جز در موارد مورد خاص تابه‌حال ترتيب هيچ برنامه بازديد عمومي را نداده‌ايم.
جوکار بابيان اينکه طراحي و عنوان اين مرکز تنها يک مرکز صرف تکثير يوزپلنگ نيست بلکه اين مرکز، براي نگه‌داري و تحقيقات يوز آسيايي طراحي‌شده است اظهار کرد: تمام تلاش ما بر اين بوده است که اين مرکز با بالاترين سطح استاندارهاي بين‌المللي ساخته شود.
وي ادامه داد: تکثير يک پروژه از پروژه‌اي تحقيقاتي اين مرکز است، چراکه اين حادثه ممکن است براي ديگر يوزپلنگ‌هاي موجود در کشور در اثر آسيب‌هايي مثل تصادفات جاده‌اي و. رخ دهد.
مدير پروژه بين‌المللي احياي يوزپلنگ آسيايي اظهار کرد: ما احتياج داشتيم که اين‌گونه درخطر انقراض را در مرکزي نگه‌داري کنيم که بتوانيم زير نظر کارشناسان امکان بازگرداني به طبيعت يوز را بررسي و در غير اين صورت براي پروژه‌هاي تحقيقاتي از آن‌ها استفاده کنيم.
وي افزود: به‌اين‌ترتيب به بهانه دلبر و کوشکي خدمت به‌کل يوزپلنگ‌ها شده است،
به گفته جوکار امکان اينکه اين مرکز در شرايط بدتري ساخته شود هم وجود داشت.
وي به تلاش‌هايي براي ساخت مرکزي براي نگه‌داري در دولت گذشته اشاره‌کرده و گفت: در دور قبل صحبتي از ساخت مرکز نگه‌داري با اين تصور که يک فنس در محوطه باغ‌وحش پرديسان قابل‌حل است فکر شده بود، اما با پافشاري‌هاي انجام‌شده از سوي کارشناسان مبني برساخت جايگاهي همراه با استانداردهاي جهاني اين مرکز ساخته شد.
جوکار با اعلام اينکه 3 مرکز نگه‌داري و بازپروري يوزپلنگ در دنيا (آفريقاي جنوبي، امارات متحده و امريکا) وجود دارد ادامه داد: سايت ايراني بازپروري و نگه‌داري يوز ازنظر فضا و استاندارد تفاوتي با نمونه‌هاي بين‌المللي‌اش ندارد.
به گفته اين کارشناس اين سايت در دوفاز ساخته‌شده که تابه‌حال از يک‌فاز آن بهره‌برداري شده است.
لازم به يادآوري است دلبر و کوشکي دو يوزي هستند که به دليل سن کم توانايي بازگشت به طبيعت را نداشتند و به اين مکان به‌منظور تکثير نسل منتقل‌شده‌اند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن