محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830895105
يوسف قوجق: اعتیاد به مطالعه و نوشتن، بهترین اعتیاد دنیا
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: يوسف قوجق: اعتیاد به مطالعه و نوشتن، بهترین اعتیاد دنیا
نبود كتاب برايم تصورناشدنی است. وقتی میبینم کتابهای داستانی نخواندهام به مراتب بیشتر از خواندههایم است، غم عميقی وجودم را میگيرد.
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یوسف قوجق، متولد 1347. میگوید «قوجق» نام تيرهای از طايفه يموت مردم ترکمن است. در سال 1370 از دانشگاه علامه طباطبايی تهران در رشته ادبيات فارسی فارغ التحصيل شد. تحصیلات تکمیلیاش (کارشناسی ارشد) را در رشته مردمشناسی از دانشگاه آزاد اسلامی اراک به پایان رساند.
کارشناسي انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (در تهران)، همکاری پارهوقت با نهادهایی همچون نشریات آیندهسازان و امیدآینده، انتشارات نیروی زمینی سپاه، «قصه ظهر جمعه» رادیو، مترجمی سفارت کشورمان در ترکمنستان و... از جمله فعالیتهای او در این مدت بوده است. همزمان، در برخی جشنوارههای ادبی استانی و سراسری، داور بخش داستان نیز بودهام. صاحبامتیاز و مدیرمسئول نشریهای ادبی، فرهنگی و اجتماعی به نام «ياپراق» (به معنای برگ) است، نشريهاي كه از چندي قبل به شکل هفتهنامه منتشر میشود.
گفتگوی مار با او را مي خوانيد:
*آقاي قوجق لطفاً از آغاز فعاليت خود در عرصه ادبي بفرماييد. اولين بارقههاي نويسندگي شما؟
من زاده روستایی در استان گلستان هستم به نام «اوخلی» از توابع رامیان. به لحاظ قوميت، ترکمنم و همچنانکه میدانيد، ترکمنها یکی از رنگهای زيبای رنگينکمان اقوام در کشورمان هستند. ترکمنها ادبيات و فرهنگ مختص خودشان را دارند و دل پيرمردها و پيرزنهايشان مثل ساير اقوام ايرانی، سرشار از قصه و افسانه است. من بين کسانی دنيا آمدم و بزرگ شدم که پيرانشان تا وقت پيدا میکردند و در جمعی مینشستند که کودک و نوجوان و جوان هم بودند و به قولی، تا گوش مفتی گير میآوردند و علاقهای میديدند، شروع به تعريف افسانه میکردند، مَثَل و چيستان میگفتند. گذشتهشان سرشار از افتخار است و زندگیشان پر از روایت و داستان. دخترانشان زنبورک مینوازند و پسرانشان دیوانه شنیدن نوای دوتارند. زندگی در چنین جامعهای، هم لذتبخش است و هم پر مشقت.
*از چه جهت؟
طبیعی است که زاده چنین جامعهای، وقتی در موقعیتی قرار بگیرد که توان نوشتن پیدا میکند، دست به آفرینش ادبی میزند. من بومینویس هستم. از چیزی مینویسم که تجربهاش کردهام و به آن عشق میورزم. من و پسرداییام حمید ـ که در جبهه شهید شد ـ علاقه شدیدی به مطالعه داستان و رمان داشتیم. هر کتابی که میخواندیم، در نشستهای بین خودمان، با جزئیات کامل برای هم تعریف میکردیم. گاهی در این کار، به قول معروف، دست به بومیسازی میزديم و روايت خودمان را از آن خط داستانی به همدیگر شرح میداديم. این شد که کمکم نوشتن مشقهای داستانی را آغاز کردم. بین سالهای 1360 تا 65، داستانهایم را به نشانی حوزه هنری میفرستادم و آنها تشویق و راهنماییام میکردند. در سال 65، با ورودم به دانشگاه علامه، ارتباطم با نهادهایی که در این زمینه فعالیت میکردند، بیشتر شد و رفته رفته، ضمن آشنایی با کسانی که در حال حاضر پیشکسوت هستند و حق استادی به گردن من و خیلیها دارند، قالب زمخت داستانهایم تراش خورد و سالها گذشت تا به شکلی درآمد که امروز میبينيد.
*کدام یک از بزرگان ادبیات داستانی امروز را در ارتقای کارهایتان موثر میدانید؟
به تعبیری، همه داستاننویسان تاریخ داستاننویسی کشورمان روی آثارم تأثیر داشتهاند. چون به نظر من، هر اثری که در این حیطه چاپ میشود، عصاره تجربيات فنی و تکنیکی مولفش است و من با مطالعه هر کدام از آثار، در حقيقت چیزی آموختهام و به صاحبین آن آثار، مدیونم و شاگردیشان را کردهام.
*اگر بخواهيد از چند نفر نام ببريد؟
اگر بخواهم نام ببرم، با افتخار از محمدرضا سرشار یاد میکنم که مشوق من بود و هست و او بود که اصول فنی داستان را به من آموخت. از دوست دیرینه و خوب زمان دانشجوییام رضا محسنی به ضرورت نوشتن درباره انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی از منظر یک ترکمن سنیمذهب پی بردم. از بنیعامری آموختم که نوع روایت و از همه مهمتر نثرداستان، نقش مهمی ایفا میکند. از شاهآبادی آموختم که نگاهم به موضوعات پیرامونی باید فراتر از معمول باشد. از جعفر ابراهیمی آموختم که ريزبين و نکتهسنج باشم. از گروگان ـ مولف کتاب «دلیران قلعه آخولقه» ـ آموختم که داشتههای تاریخی و فرهنگی سرزمین و ایلم میتوانند دستمایههای خوبی برای خلق داستانهای خوب باشند. از حسنبيگی آموختم عناصر فرهنگی ایلم چه نقش مهمی میتوانند در هویت داستانهایم ایفا کنند و...
*به نظرم، به لحاظ تعداد آثاری که در زمینه دفاع مقدس از شما چاپ شده، شما تنها داستاننويس ترکمن هستید که در زمینه دفاع مقدس، بیشترين آثار را چاپ کردهاید.
انقلاب و جنگ تحميلی پديدههای مهم کشورمان هستند و قطعاً ترکمنها نیز به ويژه در طول هشت سال دفاع مقدس، همپای دیگر اقوام در دفاع از کيان کشور نقش داشتهاند. کمتر خانوادهای در بين ترکمنها هست که عزیزی را از دست نداده باشد و يا جانبازی در خانواده خودش یا خویشانش نباشد. من به عنوان قصهنويسی که از بطن اين قوم بيرون آمدهام، سعی کردهام نقش مردان ترکمن را در طول جنگ، در داستانهايم نشان بدهم.
*در ميان كتابهاي خود كداميك بهتر اين مقوله را بروز دادند؟
از بين کتابهایم مخصوصاً در مجموعه داستان «پرندهها دوباره اوج میگيرند» و داستان بلند «مردان فردا» و رُمان «نردبانی رو به آسمان» سعی کردهام ضمن نوشتن در بارهی بوم ترکمن، به موضوع جنگ و ارتباطش با جامعهی ترکمن بپردازم.
*آقاي قوجق، با توجه به زمينه فعاليت خود در عرصه ادبي، لطفا بفرماييد امروز ادبيات كشورمان را چطور ارزيابي ميكنيد؟ به نظر شما مهمترين نقدي كه امروزه به ادبيات در كشورمان وارد است، کدام است؟
ما جامعه پویایی داریم و به همان نسبت، ادبیات و فرهنگ ما نیز پویاست. وقتی به آثار داستانی که در طی 36 یا 37 سال بعد از انقلاب منتشر شده نگاه میکنيم، به چنين نظری میرسیم. يعنیاينکه در سالهای اولیه پس از انقلاب، ما با ظهور داستاننويسانی مواجه بودهايم که هر چند به لحاظ محتوایی، حرفهای جديدی داشتهاند منتج از ارزشهای برخاسته از انقلاب سیاسی و انقلاب در بینش، اما از لحاظ فرم و تکنیک، فقير بودهاند. در کنار اين نويسندگان نوظهور، داستاننويسان صاحبنام و خوش تکنيکی هم بودهاند که سالها پيش از وقوع انقلاب، فعاليت ادبی داشتهاند و آثارشان به لحاظ محتوا، در مقایسه ارزشی با آثار داستاننويسان نوظهور، متفاوت بودهاند. در طول این سالها، نويسندگان عمدتاً جوانی که پس از انقلاب به خاطر احساس تعهد، قلم به دست گرفته بودند، به صورتی شگفتآور رشد خوبی کردند و به لحاظ فرم و تکنيک قصهنويسی به جايگاه خوبی رسیدند. امروزه ادبیات داستانی کشورمان، چه به لحاظ محتوا و چه از نظر فرم و تکنيک، حرفهای خوب و تازهای برای گفتن دارد.
*پس چرا ادبیات داستانی ما مثل هنر سينما در خارج از کشور موفقیتی کسب نکرده؟
این موضوع به تفاوت زبان سینما با زبان ادبیات برمیگردد. زبان سینما زبان تصویر است و تصویر، زبانی گویا و بینالمللی است، اما آثار ادبی، برای فهم و درک ملل دیگر، باید ترجمه ادبی بشود. متاسفانه در کشور ما سازمانی همچون «سازمان گسترش زبان فارسی» داریم، اما «سازمان گسترش ادبیات فارسی» نداریم. بیشترین تلاش متولیان فرهنگی مرتبط با خارج از کشور (همچون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) بیشترین تلاششان در مقوله فرهنگ در خارج از کشور، توسعه و گسترش زبان فارسی است تا ادبیات فارسی. این موضوع البته که لازم است، اما فراموش نکنیم که زبان، وسیله و ابزاری برای تفاهم و ارتباط است ولی ادبیات، حامل اندیشه و فرهنگ است.
*به نظرتان امروز بايد چه اتفاقي بيفتد، تا اين انديشه و فرهنگ از طريق ادبيات ما به جهان منتقل شود؟
تصورم این است که در کنار توجه به گسترش زبان در خارج از کشور، زمان آن رسیده تا ادبیات معاصر کشورمان را نیز نشان بدهیم. جهانیان ادبیات فارسی را با حافظ و سعدی و فردوسی و به یک معنی، با ادبیات کلاسیک ما میشناسند، اما هیچ آشنایی با ادبیات معاصرمان ندارند و این بزرگترین ضعف در عملکرد متولیان فرهنگی ماست. این که گاهی حضرت آقا در دیدارشان با شاعران و نویسندگان، از کتاب خاصی از کشورهای دیگر اشاره میکنند، به نظرم منظورشان به اهمیت شناساندن آثار خوب ادبی کشورمان است.
*جشنوارههاي ادبي كه هرسال در كشور برگزار ميشود ميتواند سهمي در اين امر داشته باشد؟
هر سال جشنوارههای ادبی زیادی در کشورمان برگزار میشود و بهترین آثار، به لحاظ محتوایی و فنی بررسی و انتخاب میشوند. اگر بگوییم که برگزاری این جشنوارهها و انتخاب این آثار فقط برای جریان سازی سالم ادبی در کشور و حمایت معنوی از مولف صورت میگیرد، این یعنی کار نیمهتمامی انجام گرفته و کار، زمانی به انجام میرسد که متولیان فرهنگی کشور به فکر ترجمه این آثار و عرضه آن به جوامع خارج از کشور بیفتند. چون اثر ادبی فاخر، قطعاً حامل اندیشه و جهانبينی است و میتواند ارزشها، عقاید و جهانبينی منبعث از فضای بعد از انقلاب را به زبان هنر، به ديگران معرفی کند. چه زبانی برندهتر، زيباتر و مهمتر از زبانی که با هنر بيان شود، وجود دارد؟
*شما مدتی در سفارت کشورمان در ترکمنستان فعالیت میکردهاید. نویسندگان آنجا و اصولاً مردم آنجا چه شناختی نسبت به ادبیات معاصر دارند؟
پاسخ: ترکمنستان و کشورهای آسيای مرکزی به لحاظ فرهنگی نزديکترين کشورها به کشورمان هستند، اما متاسفانه چه مردم و چه فرهيختگان آنجا شناخت زیادی از ادبیات معاصر کشور ندارند. در شعر فارسی، حافظ و سعدی و فردوسی و خیام را میشناسند و در ادبیات داستانی، «تهران مخوف» اثر مرتضی مشفق کاظمی را میشناسند که جزو نخستین رمانهای کشور ماست. یعنی از شعر و ادبیات داستانی قبل و بعد از انقلاب، هیچ آشنایی ندارند. زمانی که در سفارت کشورمان مشغول فعالیت بودم، با فهمیدن این موضوع، به کمک سفیر وقت، طرحی با عنوان «هفته ادبیات معاصر» با شعار «دوستی ادبی، دوستی ابدی» را اجرا کرديم که در جريان آن، به شکل متناوب، سالی یکبار، نمایندگانی از ادبیات معاصر دو کشور به کشورهای یکدیگر بیایند و حداقل در دیدارهایشان با انجمنهای ادبی، با حال و هوای ادبیات معاصر آشنا بشوند. این سفرها تا مدتی که آنجا بودم، به شکل مرتب انجام گرفت و طی آن، بسیاری از نویسندگان و شاعران ما به نمایندگی از طرف ادبیات معاصر، در دیدارشان با نویسندگان و شاعران کشور ترکمنستان، تلاش کردند داشتههای ادبیمان را در حد بضاعت زبانی، مطرح کنند.
*سرنوشت اين طرح چه شد؟
این طرح با بازگشتم از ترکمنستان متاسفانه ابتر ماند و تداوم نیافت. میخواهم عرض کنم که اجرای این طرحها، هم برای مقابله با مقولههایی همچون ایرانهراسی و اسلام هراسی مفید است و هم تأثیر بسزایی در معرفی و آشنایی متقابل از وضعیت ادبیات معاصر دارد. رایزنیهای فرهنگی خارج از کشور میتوانند در کنار برپایی کلاسهای آموزش زبان فارسی برای اتباع آن کشور، کلاسها و نشستهایی نیز به منظور آشنایی با ادبیات معاصر فارسی بگذارند. راهاندازی بنگاههای ترجمه آثارمنتخب ادبیات معاصر شاید مستلزم صرف هزینه باشد و برنامهای طولانی مدت بطلبد، اما برپایی این نوع نشستها چنین نیست و میتواند آثار و نتایج خوبی نیز در پی داشته باشد. موضوع دیگری که ربطی هم به این موضوع دارد، این است که چرا جامعه ما با ادبیات داستانی معاصر ينگه دنیا آشناست اما با ادبيات معاصر کشورهای مجاور ناآشنا!؟ نه اینکه تصور کنیم کشورهای همجوار آثار ادبی فاخری ندارند، اخلاق ما ایرانیها به نظرم این بوده و هست که جنس اروپایی و ینگه دنیایی، مرغوبتر است! معقولانه این است که ما با ادبیات معاصر کشورهای همجوار آشنا باشیم و متقابلاً آثار منتخب و ارزشمند معاصرمان را به آنها بشناسانیم.
*كتاب و نوشتن را از زندگي شما حذف كنند چه اتفاقي ميافتد؟
این موضوع برای من غیرقابل تصور است. اعتیاد به مطالعه و نوشتن، به نظرم بهترین اعتیاد در دنیاست. گاهی وقتی به صرافت این میافتم که آمار کتابهای داستانی نخواندهام به مراتب بیشتر از خواندههایم است و این موضوع با گذشت زمان بيشتر و بيشتر میشود، غم عميقی سرتاسر وجودم را میگيرد.
*به نظرتان اگر نويسندهها در كشور ما نباشند، چه اتفاقي مي افتد؟
پاسخ این سوال را به نوعی در رُمان لالو دادهام. روستای توصيف شده در این رُمان، نماد جامعه میتواند باشد. عاشیقآيدين که کمانچه میزند (نماد هنر و معرفت)، به خاطر برخی باورها و سودجويیهای پیرزنی از همان روستا، مجبور به ترک روستا و رفتن به جنگل مجاور روستا میشود. پيرزن بدون حضور او، از ناآگاهی مردم سوءاستفاده میکند، غافل از اینکه لالو يعنی نوهی همان پيرمرد دانا و هنرمند در همان روستا متولد میشود وهمان راهی را میرود که پدربزرگش میرفته و... .
به تعبیری، نمیشود جامعهای را بدون هنر و هنرمند تصور کرد. هنر يعنی آگاهی، يعنی دانش، يعنی روح انديشمند جامعه.
*درباره تازهترین کتابی که از شما منتشر شده.
رُمان «وقت جنگ، دوتارت را کوک کن» نام تازهترين اثرم هست که از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ شده. در سال 75 رُمانی به قلم من از حوزه هنری چاپ شده بود با عنوان «نبرد در قلعه گؤکتپه» که در همان سالها در جشنواره شهيد غنیپور هم تقدير شد. در آن رُمان، به واقعه جنگ ترکمنها و روسهای تزاری در دوره ناصرالدین شاه در سالهای 1258 و 1259 هجری شمسی پرداخته بودم که منجر به شکست ترکمنها و انعقاد قرارداد ننگین آخال بین ایران و روسیه تزاری شده بود.
رُمان «وقت جنگ، دوتارت را کوک کن» نگاهی جدید به همان واقعه و البته به وقایع بعد از همان جنگ است. چون در مدت 20 سالی که از چاپ آن رمان گذشته بود، اطلاعات جدیدتری به دست آورده بودم و تصمیم گرفتم از منظری دیگر، هنرمندانهتر و ظریفتر به این موضوع بپردازم.
گفتگو از: مريم محمدي
انتهاي پيام/
۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]
صفحات پیشنهادی
يوسف قوجق: اعتیاد به مطالعه و نوشتن، بهترین اعتیاد در دنیاست
يوسف قوجق اعتیاد به مطالعه و نوشتن بهترین اعتیاد در دنیاست نبود كتاب برايم تصورناشدنی است وقتی میبینم کتابهای داستانی نخواندهام به مراتب بیشتر از خواندههایم است غم عميقی وجودم را میگيرد حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان یوسف قوجق متولبرگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و آسیب های اجتماعی
برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و آسیب های اجتماعی کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و آسیب های اجتماعی ویژه اعضا و پرسنل اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان در محل نمایشگاه دائمی و مرکز آموزش پیشگیری از اعتیاد استان برگزار گردید در این کارگاه آموزمهمترین فیلم های سینمای ایران درباره اعتیاد
مهمترین فیلم های سینمای ایران درباره اعتیاد مروری بر موفقترین فیلمهای پانزده سال اخیر سینمای ایران که اعتیاد را موضوع داستان خود قرار دادهاند روزنامه شهروند - صادق شایسته رفیق من سنگصبور غمهام به دیدنم بیا که خیلی تنهام هیشکی نمیفهمه چه حالی دارم چه دنیای رو به زوالیوسف قوجق به چهل و سومین «عصرانه ادبی فارس» رسید
یوسف قوجق به چهل و سومین عصرانه ادبی فارس رسیدیوسف قوجق نویسنده رمانهایی چون لحظهها جا میمانند میهمان چهل و سومین عصرانه ادبی فارس میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس چهل و سومین «عصرانه ادبی فارس» ویژه یوسف قوجق در این خبرگزاری برگزار خواهد شد نفیلم حضور بهرام رادان در کمپ ترک اعتیاد
فیلم حضور بهرام رادان در کمپ ترک اعتیاد فرهنگ > سینما - بهرام رادان بازیگر سینمای ایران در کمپ ترک اعتیاد در شیراز حاضر شد لطفا منتظر بمانید به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین رادان بعد از حضور در این جمع در صفحه اینستاگرام خود نوشت معتاد مجادای احترام به خودکشی و اعتیاد در آلبوم خواننده مشهور! +عکس
ترانه ای به یاد شما که با بیچارگی مردید ادای احترام به خودکشی و اعتیاد در آلبوم خواننده مشهور عکس خواننده و ترانهسرای معروف آمریکایی ترانهای را به یاد سه تن از معروف ترین چهره های هالیوود که در اثر خودکشی و اعتیاد تسلیم مرگ شدند خوانده و آن را در آلبوم جدید خود گنجانده اسفهرستی از بهترین کتابهای کودکان در دنیا
کتاب فهرستی از بهترین کتابهای کودکان در دنیا ادبیات کودک و نوجوان یکی از تاثیرگذارترین انواع ادبی است که به فراخور سن پایین مخاطبان خود شکل گرفته است به گزاش سرویس فرهنگی جام نیوز با نظرسنجی از دهها منتقد ادبی از سراسر جهان از نشریاتی چون تایمز ساندی تایمز و همچنین &lمروری کوتاه بر کارنامه فرهنگی یوسف قوجق گلستان در گلستان
مروری کوتاه بر کارنامه فرهنگی یوسف قوجقگلستان در گلستاننگارش کتاب درباره آداب و رسوم معرفی ادبیات ترکمن در کنار فعالیت اجرایی در ایران و ترکمنستان موجب شده نام این نویسنده در کنار چهرههای ماندگار ثبت گردد قوجق گلستانی است برخاسته از استان گلستان که امید است هر لحظه گلی به اینآمادگی دانشگاه آزاد برای تشکیل هسته مطالعاتی حل معضل اعتیاد در دانشگاهها
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۱ معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت این دانشگاه آمادگی دارد تا با تشکیل هسته های مطالعاتی در دوره های دکترا و در میان اعضای هیات علمی قدم های موثری را در زمینه حل معضل اعتیاد در دانشگاه ها بردارد به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا دکتر طهطراحی مرکز ارتقا یافته ترک اعتیاد برای زنان/ زنانه شدن بخش غیررسمی اقتصاد
طراحی مرکز ارتقا یافته ترک اعتیاد برای زنان زنانه شدن بخش غیررسمی اقتصاد جامعه > آسیبها - نخستین نشست تخصصی - علمی مشاورین امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی با حضور رییس سازمان بهزیستی و معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده برگزار شد به گزارش تسنیم رئیس سازماداروی درمان اعتیاد کمیاب شد!
داروی درمان اعتیاد کمیاب شد رئیس هیأت مدیره کانون صنفی انجمنهای صنفی درمانگران اعتیاد سراسر کشور گفت داروی تنتور اپیوم همچنان در مراکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد نایاب است و این موضوع خطر خروج بیماران از چرخه ترک اعتیاد را در پی دارد به گزارش فرهنگ نیوز هادی محمد پناهی در مورد کمیاستاندار کرمان: می توانیم استانی بدون فقرو اعتیاد بسازیم
استاندار کرمان می توانیم استانی بدون فقرو اعتیاد بسازیم کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت می توانیم استانی بسازیم که فقر و اعتیاد در آن نباشد و مردم مشارکت کنند و فقط نگاه به دولت نکنند به گزارش ایرنا علیرضا رزم حسینی شامگاه دوشنبه در آیین افتتاح باغ فتح آباد در شهر اختیار آباعتیاد آسیبی که دامنه آن همه سیستم اجتماعی را در بر می گیرد
بهتر آن است که مصرف نکنیم از آغاز اعتیاد آسیبی که دامنه آن همه سیستم اجتماعی را در بر می گیرد انزلی - ایرنا - گرچه سالهاست که کارشناسان پدیده شوم اعتیاد را آسیب شناسی می کنند اما براستی شدت این آسیب و نهایت سرایت و برد آن تا کجاست آسیبی که همه سیستم اجتماعی را در بر می گیردرسوخ اعتیاد در میان نخبگان علمی نگران کننده است
مدیر کل دفتراموراجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران رسوخ اعتیاد در میان نخبگان علمی نگران کننده است ساری-ایرنا-مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با ابراز نگرانی از رسوخ اعتیاد در نخبگان علمی کشور و مازندران گفت متاسفانه اعتیاد به مواد مخدر در میان نخبگان علمیرئیس دبیرخانه مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی خبر داد فعالیت 5 هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور/باید پاسخگوی 15 هز
رئیس دبیرخانه مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی خبر دادفعالیت 5 هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور باید پاسخگوی 15 هزار کارتنخواب باشیمرئیس دبیرخانه مشارکتهای مردمی سازمان بهزیستی کشور از فعالیت پنج هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور خبر داد و گفت قانون تامین زنان و کودکان بیسرپرست مصوبهنیمی از والدین اعتیاد فرزندشان را نمی دانند
نیمی از والدین اعتیاد فرزندشان را نمی دانندتاریخ انتشار دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶ ۱۰ دبیر اتاقهای فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ۵۵ درصد والدین بعد از پنج سال از اعتیاد فرزندانشان مطلع میشوند اظهار کرد آشفتگی درون خانواده و بیاعتیاد اولین عامل طلاق در زنجان است
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان اعتیاد اولین عامل طلاق در زنجان است شناسهٔ خبر 2865273 - شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۲ استانها > زنجان زنجان- معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت بر اساس بررسی های صورت گرفته در استان زنجان اولین عامل طلاق اعتیاد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها