تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813054828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی برق سکه های مهریه خوشبختی را می گیرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وقتی برق سکه های مهریه خوشبختی را می گیرد تهران- ایرنا- روزنامه کیهان در صفحه گزارش روز نوشت :زندگی زناشویی در کمال سادگی و صداقت و به دور از تشریفات و درک متقابل استحکام می یابد. ولی متاسفانه این حقیقت ساده از مسیر سهل و بی آلایش خود در زندگی بعضی از جوانان خارج شده و به یک سری آداب و رسوم و تجملات و توقعات زائد و غیرضروری و دست و پا گیر مبتلا شده است.


در این گزارش که بخش پایانی آن در روز دوشنبه دوازدهم مرداد 1394 هجری خورشیدی به قلم صدیقه توانا منتشر شده است، می خوانیم: بیست و اندی سال از تشکیل زندگی مشترکشان می گذرد. ماحصل آن دو فرزند است که در آستانه ورود به دانشگاه هستند. زندگی آرام و شادی دارند، رمز موفقیت زندگی زناشویی شان را در یک جمله این طور خلاصه می کند: «تمام نقاط مشترکمان را روی دایره زندگی ریختیم و اختلاف نظرها را کنار گذاشتیم، هرگاه مجبور شویم بنا به مصلحت زندگی از اختلاف نظرها حرف بزنیم، چاشنی گذشت و ایثار را به آن اضافه می کنیم و به زندگی خود با مهر و وفا و صداقت ادامه می دهیم.»
زندگی زناشویی در کمال سادگی و صداقت و به دور از تشریفات و درک متقابل استحکام می یابد. ولی متاسفانه این حقیقت ساده از مسیر سهل و بی آلایش خود در زندگی بعضی از جوانان خارج شده و به یک سری آداب و رسوم و تجملات و توقعات زائد و غیرضروری و دست و پا گیر مبتلا شده است.
باید ریشه این قید و بندهای غیرضروری از بن کنده شود تا راههای ازدواج سهل و آسان میسر گردد.
ازدواج سنت رسول الله(ص)
«ازدواج سنت من است و هرکسی که از این سنت پیروی نکند از من نیست.»
این سخن پر مغز از پیامبر صلح و رحمت و مغفرت است که جوانان را به امر ازدواج و تداوم سلامت جامعه اسلامی توصیه کرده اند. به اعتقاد کارشناسان مسائل فرهنگی و تربیتی حرکت پرشتاب علوم در عصر کنونی و پیچیدگی جوامع بشری که به دنبال خود تغییرات سریع و اساسی را در کانون خانواده ها به همراه داشته است و تغییر در فرهنگ و خرده فرهنگ ها موجب شد تا در امر ازدواج نیز مانند همه امور تغییرات و تحولات چشمگیری را شاهد باشیم.
به باور این صاحب نظران اگرچه این تغییرات در امر ازدواج و آثار بعد از آن در جوامع اسلامی کمتر از جوامع به اصلاح پیشرفته امروزی بوده است، اما باید پذیرفت که جوامع اسلامی نیز با وجود سیستم های پیشرفته اطلاع رسانی از جمله ماهواره و اینترنت و اهداف شومی که دشمنان امت اسلامی دنبال می کنند، از تغییرات غیرارزشی مصون نمانده اند.
سیدهادی میررکنی مشاوره خانواده در گفت وگو با گزارشگر کیهان با بیان این نکته که تغییر در اصل خود چنانچه در مسیر صلاح و خیر جامعه باشد بسیار پسندیده است، نظرات خوبی در مورد راههای ازدواج آسان ارائه می دهد و خاطرنشان می کند: «ازدواج یک امر الهی است که رسول گرامی اسلام به آن سفارش بسیار فرموده اند. اما جوان امروز جامعه ما باید بداند که هر قدر دنیا دچار تغییر شود، اساس زندگی سعادتمند و صالح او در گرو ازدواج سالم از جهات مختلف است و نباید در این مقوله کوتاهی و تردید به خود راه دهد.»
نگاهی همه جانبه به ازدواج
ازدواج آنقدر آسان نیست که با صحبت کردن و ارائه چند راهکار بتوان انتظار داشت این کار ظریف و سنت حسنه اتفاق افتد بلکه باید یک نگاه همه جانبه به امر مهم ازدواج داشته باشیم.
حجت الاسلام محمد آفتابی، کارشناسی فرهنگی در گفت وگو با گزارشگر کیهان با بیان مطلب فوق در پاسخ به این سوال مبنی بر چگونگی دستیابی به ازدواج آسان برای جوانان خاطرنشان می کند: «تغییر سبک مشکلات مالی جوانان یکی از راههای ازدواج آسان است. مسکن، شغل و مباحث مالی مقولاتی است که در صورت رفع شدن آنها هر چند تا مقدار محدودی می تواند زمینه ازدواج آسان را فراهم کند.»
حجت الاسلام آفتابی، کار فرهنگی و تغییر دیدگاهها در مورد ازدواج را هم یکی دیگر از اقداماتی می داند که می تواند زمینه ازدواجهای آسان را در پی داشته باشد.
به اعتقاد وی خانواده ها می توانند مهم ترین نقش را در جهت دادن ازدواجهای سهل و آسان ایفا کنند، والدین باید بر این نکته تاکید کنند که ازدواج مانع رزق و روزی فرزندانشان نیست و چه بسا بر عکس هم عمل می کند و البته در کنار این مسائل، مسئولان هم باید امکانات مالی ویژه ای برای جوانان در نظر گرفته و راه ازدواج آنان را فراهم کنند.»
استقلال فکری داشتن هم یکی دیگر از نکات مهمی است که این کارشناس فرهنگی به عنوان یک راه حل برای ازدواج آسان بیان می کند و در توضیح بیشتر این نکته خاطرنشان می کند: «گاهی گوش به فرمان بودن دختر و پسرها به خواسته های زیاد والدین در مورد برپایی مراسم ازدواج، مانع پیوندها می شود. ضمن آنکه باید گفت شتابزدگی هم ازدواج آسان را دشوار می کند. یک جوان باید فرصت این را داشته باشد تا در مسیر زندگی استعدادهای نهفته اش را شکوفا کرده و به استقلال فکری برسد.»
حجت الاسلام آفتابی واقع بینی نسبت به مقوله ازدواج را مورد تاکید قرار می دهد و می گوید: «تاخیر در ازدواج، ازدواج های تحمیلی، کم شدن واسطه ها در پیوند زناشویی هم از دیگر موانع سر راه ازدواج آسان است که ضرورت دارد خانواده ها و مسئولان و در ادامه خود جوانان به آنها توجه داشته باشند.»
دادن بینش به جوانان
اعطای بینش به جوانان در جهت تلاش برای رفع موانع فرهنگی ازدواج یکی دیگر از سرفصل هایی است که می توان به عنوان راهکار ازدواج آسان از آن یاد کرد.
اما اینکه چگونه این بینش و دیدگاه باید نسبت به ازدواج در جوان به وجود آید موضوعی است که با دکتر سیده زهرا خاتمی، روان شناس در میان گذاشتیم و نقطه نظرات او را در این مورد جویا شدیم. وی در توضیحاتی بر این عقیده تأکید می کند: « باید خود جوان باور کند که با تعلل و تأخیر انداختن ازدواج، فرصت جوانی را از دست می دهد و در قدم بعدی برای رفع موانع آن تلاش کرده و سعی کند، افکار خانواده اش را تغییر دهد و آنها را راضی نماید که لااقل به خاطر شرایط کنونی دست از توقعات خود بردارند.»
این روان شناس یکی دیگر از موانع ازدواج آسان را ترس جوانان از ازدواج بیان کرده و برای رفع این مانع در توضیحاتی به گزارشگر کیهان می گوید: «در شرایط امروز اغلب جوانان از شکست در زندگی می ترسند، بنابراین باید به آنها تذکر داد که احتمال شکست در هر کاری وجود دارد، اما در این موارد باید سعی کرد با تدبیر، احتمال شکست را کاهش داد نه آنکه از آن کار صرف نظر کرد.»
مهریه های نجومی و فرار از ازدواج
به تازگی در یک شرکت به صورت قراردادی، حسابدار شده است. خودش را اسکندری معرفی می کند و می گوید مجرد است. زمانی با او وارد صحبت شدم که پشت ویترین یک کتاب فروشی به تماشای کتاب ها و شاید خواندن تنها جلد آنها، ایستاده بود. با حضورم رشته افکارش پاره شد و نظرش را در مورد ازدواج این طور برایم می گوید: «دو سه بار با مادرم به خواستگاری چند تا از دخترهایی که خودش زیر نظر گرفته بود رفتیم، اولی از من خانه و ماشین مستقل می خواست، دومی هم مهریه نجومی طلب کرد هر چند که پدر و مادرش می گفتند مهریه را کی داده و کی گرفته، ولی از نظر من مهریه عندالمطالبه است. در خواستگاری سوم متأسفانه آن قدر توقعات عروس خانم زیاد بود که فعلاً قید ازدواج را زده ام. چون بنده با یک حقوق کارمندی نمی توانستم یک عروسی در تالاری مجلل با فلان ماشین مدل بالا و یک سرویس جواهر و چند مدل غذا بگیرم.»
خوشبختی در کجاست؟
به راستی آیا مهریه سنگین و هزینه بالای عروسی برای یک شب می تواند یک زوج را در ابتدای زندگی خوشبخت کند؟
مصطفی باستانی مشاور خانواده و روان شناس در گفت وگو با گزارشگر کیهان به این سؤال این طور پاسخ می دهد: «متأسفانه بسیاری از خانواده ها تصور می کنند با قرار دادن مهریه سنگین برای دخترشان، پایداری زندگی او را تضمین کرده اند در حالی که در آموزه های دینی ما زنی که مهرش بالا باشد، الزاماً زن خوشبختی نیست و این مسئله مذمت هم شده است و این حقیقتی است که دین، آن را به ما ارائه نموده و رعایت آن مانع ازهم پاشیدگی خانواده است.» وی می گوید: «چه بسا خانواده هایی که فقط به خاطر همین موضوع با بحران مواجه می شوند و با وصلت هایی که فقط به خاطر مهریه سر نمی گیرد و عواقب بدی را هم به دنبال می آورد.»
تفاوت خانوار و خانواده در یک نگاه
همواره دو نوع نگاه به فرآیند جامعه سازی در عالم داریم، نگاه غرب و نگاه مبتنی بر ادیان توحیدی. در نگاه غربی به خصوص در سال های اخیر مفهوم خانوار به جای خانواده شکل گرفته است و اختلافات از همین منظر آغاز می شود.
دکتر محمدرضا کرمی استاد دانشگاه و پژوهشگر در مسائل تربیتی در گفت وگو با گزارشگر کیهان با بیان مقدمه فوق در موانعی که بر سر راه ازدواج آسان وجود دارد اشاره کرده و در توضیحات بیشتری خاطرنشان می کند: «در نگاه غربی کارکرد خانوار صرفاً به مفهوم رفع نیازهای فردی و جسمی ختم می شود، اما مفهوم خانواده در اسلام و ادیان توحیدی، کارکردهای عاطفی، اقتصادی و بقای نسل را در پی دارد. چراکه خانواده شرط بقای یک تمدن و بقای یک فرهنگ است. به عبارت دیگر این پایداری ها جز در سایه خانواده شکل نمی گیرد و عملاً کارکرد خانوار نمی تواند بقای تمدن را شکل دهد. بر این مبناست که در جنگ نرمی که دشمنان علیه تفکرات انقلاب اسلامی به راه انداختند، اولین هجمه ویران کردن بنیان های خانواده مدنظرشان است.»
دکتر کرمی در ادامه می گوید: «اگر دشمنان بتوانند خانواده را از بین ببرند، فرهنگ و تمدن دیرینه ایرانی- اسلامی ما هم نابود می شود و در این بین حفظ اصالت و کارکرد خانواده علاوه بر یک موضوع شخصی، یک جنبه اجتماعی و ملی هم دارد.»
وی می گوید: «در ساده ترین وجه برای بقای تمدن خودمان باید به پاخیزیم که خانواده را تقویت و حفظ کنیم و متأسفانه وضعیت امروز کشور از این منظر در لبه پرتگاه قرار دارد.»
به او می گویم راهکار این مسئله چیست؟ کرمی در پاسخم، تغییر نگاه عموم جامعه به پدیده ازدواج و شکل گیری خانواده را یک راهکار مهم می داند و اضافه می کند: «طی سال های قبل سنت های بسیار غلط و نابهنجاری در فرآیند شکل گیری خانواده وارد شده است، مهریه های سنگین، مراسم تجملاتی، فاصله های طولانی بین عقد و عروسی و همسرگزینی های غلط و مسائلی از این دست، که همه مردم به نوعی با آن آشنا هستند، از جمله این سنت های غلط است، اما آنچه باید برای رفع این اتفاقات رقم بزنیم آگاهی بخشی به نگاه جوانان و خانواده ها نسبت به کارکردهای ازدواج است.»
وی با ذکر مثالی در این زمینه می گوید: «مثلاً کمتر خانواده ای از تأثیر ازدواج بر سلامت روان فرزند خود و جامعه اطلاع دارد و حداکثر احساس می کنند ازدواج مانع انحرافات اخلاقی است، اما ازدواج علاوه بر این کارکردها، در حوزه اخلاق، کارکردهای فراتری هم در حوزه عاطفه، روان شناسی و سلامت جسمی فرد دارد و به تبع سلامت فرد، سلامت جامعه را خواهیم داشت.»
دکتر کرمی خاطرنشان می کند: «به نظر می رسد موج جدیدی از روشنگری در حوزه ضرورت شکل گیری خانواده برای جلوگیری از آسیب های جسمی و روانی باید آغاز شود و عمده این بار به عهده رسانه ها و مبلغان است که با بیان کارکردهای متعدد و متنوع ازدواج، مقوله مهم ازدواج را از یک نیاز فیزیولوژیک به یک نیاز همه جانبه در فرد تغییر دهند.»
این استاد دانشگاه اضافه می کند: «اگر جامعه امروز درک درستی از کارکردهای فیزیولوژیک، روان شناسی، اجتماعی و تمدن ساز ازدواج داشته باشد، قطعاً نگرش ها به ازدواج و خانواده تغییر خواهد کرد و این امر در تسهیل ازدواج قطعاً مؤثر خواهد بود.»
معرفی الگوهای خانواده موفق
معرفی الگوهای درست از خانواده های موفق یکی دیگر از راهکارهای رفع موانع ازدواج آسان است که دکتر کرمی به درستی به آن اشاره کرده و در توضیحات تکمیلی آن تصریح می کند: «اگر جوانان با خانواده هایی که ازدواج درست در آنها شکل گرفته و امروز با توجه به تمام تنگناهای معیشتی، زندگی سالمی را از نظر عاطفی و روانی دارند آشنا شوند، قطعاً نگاه آنها نسبت به ازدواج عوض می شود.» وی ضمن انتقاد از صدا و سیما در این خصوص می گوید: «متأسفانه در صدا و سیما و مطبوعات الگوهای علمی خانواده های موفق نمایش داده نمی شود و عموماً خانواده ها یا آسیب دیده هستند یا به صورت تصنعی نمایش داده می شود. رفع این امر مستلزم ایجاد یک نهضت مستندسازی از زندگی های موفق است که امروز با توجه به گستردگی فضای مجازی ارسال پیام به مخاطب در کوتاه ترین زمان با کمترین هزینه امکان پذیر است.»
دکتر کرمی می گوید: «به نظر می رسد، مسئولان به جای برگزاری برنامه ها و همایش و سخنرانی ها در این مورد، بهتر است شروع به مستندسازی و معرفی الگو برای جوانان و بیان کارکردهای متنوع ازدواج و آسیب های فراوان تجرد و زندگی بیرون از خانواده برای جوانان نمایند، قطعاً درک این پیام های غیرمستقیم برای جوانان اهل تخیل و خوشفکر ایرانی جذاب تر و مؤثرتر خواهد بود.»
*منبع : روزنامه کیهان
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131



12/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن