تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815556376




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی همه خوابیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وقتی همه خوابیم بوشهر- ایرنا - پایگاه خبری تحلیلی پیغام در مطلبی با عنوان " وقتی همه خوابیم " مرثیه ای برای وضع رقت بار بافت قدیم بوشهر را به قلم عباس معتمد بازنشر داده است.


در ادامه این مطلب آمده است: حکایت مهجوریت میراث تاریخی در سرزمین ما، حکایتی نخ نما است به گونه ای که شاید بتوان ادعا کرد که طی این چند سال، هفته ای نیست که خبری از ویرانی اثر و بنایی تاریخی و به یغما بردن گنجینه ای ارزشمند از میراث نیاکانمان در رسانه ها منتشر نشود.
روزی در اصفهان، برج جهان نما خدشه بر چهره میدان نقش جهان می اندازد و خط مترو لرزه بر پیکر سی و سه پل می اندازد، روز دیگر خطر زیر آب رفتن مقبره کورش در پاسارگارد خاطر همه دوستداران تاریخ و تمدن این سرزمین را آشفته می سازد.
هنوز پس از سیزده سال از یاد نبرده ایم که میراث تمدن کهن جیرفت چگونه به آسانی در روز روشن و طی چند ماه غارت شد بی آنکه اندک واکنشی از سوی مسوولان دست اندرکار، ترسی در دل غارتگران اندازد.
این روزها هم خبرهای مربوط به تخریب چندین باب خانه تاریخی در شیراز که به عنوان اثر ملی ثبت شده اند سوژه اخبار حوزه میراث فرهنگی است نمونه هایی از این دست بسیارند که اگر سخن به درازا نمی کشید، به آسانی می شد دهها مورد به موارد پیش گفته افزود.
وضعیت آثار و ابنیه تاریخی استان ما(بوشهر) نیز نسبت به سایر استان ها اگر نگوییم فاجعه بارتر، دست کم ناامید کننده تر است.
مضاف بر این که سکوت خبری نیز بر این وضعیت ناگوار سایه انداخته است قطب باستانی استان ما یعنی بندر سیراف در شرایط نگران کننده ای به حال خود رها شده و ساخت و سازهای بی رویه هویت تاریخی این کهن ترین بندر خلیج فارس را به مخاطره انداخته است. منطقه تاریخی دشت بزپر و گور دختر و کوشک اردشیر به چراگاه و آغل دام ها تبدیل شده اند و فاصله شان تا ویرانی کامل چند قدمی بیش نیست.
کاروانسرای دالکی همچون طفلی یتیم در سایه فراموشی و بی توجهی در حال فروریختن تدریجی است.
کاخ چرخاب و کاج بردک سیاه و تندیس باستانی اش در وضعیتی رقت بار هر لحظه در انتظار تخریب و غارت به سر می برند و ...
اما آنچه که بیشتر آتش بر جان و دل دوستداران و دلسوزان میراث تاریخی و فرهنگ و تمدن این دیار می زند، نفس های به شمارش افتاده بافت تاریخی شهر بوشهر است.
بافت قدیم بوشهر رو به زوال است بی آن که کمترین اراده و همتی برای بقای آن به چشم آید. خانه ها و عمارت ها یکی پی دیگری ویران می شوند بی آنکه فروریختنشان اندکی خواب مسوولان و نهادهای ذیربط را آشفته سازد.
ساختمان های ناهمگون سیمانی و بتونی همچون قارچ های سمی در حال سر بر آوردن در گوشه و کنار بافت هستند بی آن که مسوول و دست اندر کاری در این اندیشه باشد که آنچه که در حال از دست رفتن است میراث بی بدیل مردمانی است که همواره در کنار همه کاستی ها به هویت تاریخی و فرهنگی پر بارشان بالیده اند.
در تازه ترین رویداد از این دست، حدود دو ماه پیش بود که در برخی رسانه های محلی خبری مبنی بر سرقت درها و هلال های عمارت کمندی واقع در محله بهبهانی منتشر شد.
عکس های چارچوب های خالی از در و پنجره های بدون شیشه های هلالی نیز که به همراه خبر منتشر شد بر وقوع حادثه صحه می گذاشت. آن گونه که از این عکس ها بر می آمد، سارق یا سارقان توانسته اند با آسودگی خاطر یک به یک درها و هلال ها و شیشه های رنگی که می خواسته اند را از جا درآورده و به سرقت ببرند.
عمارت تاریخی کمندی واقع در محله بهبهانی، در سال 1381 با شماره 7465 به عنوان اثر ملی توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
همچنین آن گونه در آذرماه سال گذشته در رسانه ها منتشر گردید این عمارت طی مراسم و تشریفاتی خاص به یکی از مراکز آموزش عالی استان واگذار گردید تا شاید باری از دوش نحیف اداره میراث فرهنگی استان برداشته شده و نیز با تغییر کاربری آن به اداری-آموزشی، روحی تازه در کالبد این بنای رو به زوال دمیده شده و از خطر متروکه شدن نیز رهایی یابد.
در مراسم واگذاری عمارت، از اهتمام مدیران ارشد استان به حفظ و احیای بناهای تاریخی بافت قدیم سخن رانده شد و حتی یکی از مدیران یکی از دانشگاه ها خواستار آن شد که عمارت با شکوه ملک نیز به عنوان فضای آموزشی در اختیار آن دانشگاه قرار گیرد، اما امروز پس از گذشت هشت ماه از آن مراسم و پس از آن همه قول و شعار وعده، عمارت کمندی همچنان به حال خود رها شده است تا علاوه بر ویرانی تدریجی، در معرض خطر سرقت و غارت نیز قرار گیرد.
آنچه که سوال برانگیز است این است که چرا مسوولان و دست اندرکان اداره میراث فرهنگی و نیز دانشگاه کاربر بنا که بنا بر قاعده، مسوولیت مستقیم حفظ و نگهداری از این اثر تاریخی متوجه آنها بوده است نسبت به هشدارهای مالک سابق بنا - آقای کمندی - درباره تعویض قفل درب اصلی ساختمان کوتاهی کرده اند؟ آزار دهنده تر از آنچه که در بالا گفته شد این است که مسوولان یاد شده پس از دو ماه که از وقوع این اتفاق تلخ می گذرد همچنان سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی از خود نشان نداده اند؟!
این جاست که باید این سوال را از خود پرسید که وقتی نسبت به حفاظت و حراست از بنایی که به ثبت ملی رسیده است و دو نهاد دولتی و آموزشی به صورت مستقیم و غیر مستقیم نسبت به آن مسوولیت دارند این گونه اهمال و کوتاهی می شود، راجع به حفظ سایر بناها و خانه های بافت قدیم که در تملک شخصی هستند چه انتظار و توقعی می توان داشت؟!ک/1
6045



08/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن