تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838091693
۷ دستور درباره شیر دادن نوزادان
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
۷ دستور درباره شیر دادن نوزادان
در آیات قرآن در چند مورد به بحث شیردادن کودکان اشاره می کند که یکی از این موارد آیه ۲۳۳ سوره بقره است که در آن خداوند با تفصیل بیشتری نسبت به سایر آیات در مورد صحبت می کند.
اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد سبب شده است تا از سوی سازمانهای بهداشت جهانی و یونیسف همه ساله از ۱۰ تا ۱۶ مرداد بهعنوان هفته جهانی شیر مادر تعیین شود. در ایران همچنین روز ۱۰مرداد به عنوان روز جهانی شیر مادر به رسمیت شناخته شده است. در آیات قرآن در چند مورد به بحث شیردادن کودکان اشاره می کند که یکی از این موارد آیه ۲۳۳ سوره بقره است که در آن خداوند با تفصیل بیشتری نسبت به سایر آیات در مورد صحبت می کند. در ادامه تفسیر آیت الله مکارم شیرازی از آیه فوق می آید: وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کامِلَیْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ یُتِمَّ الرَّضاعَةَ وَ عَلَی الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَها لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَ عَلَی الْوارِثِ مِثْلُ ذلِکَ فَإِنْ أَرادا فِصالاً عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَیْهِما وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَکُمْ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَیْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ. مادران، فرزندان را دو سال تمام، شیر می دهند. (این) برای کسی است که بخواهد دوران شیرخوارگی را تکمیل کند و بر آن کس که فرزند برای او متولد شده [پدر]، لازم است خوراک و پوشاک مادر را به طور شایسته (در مدت شیر دادن بپردازد، حتی اگر طلاق گرفته باشد.) هیچ کس موظف به بیش از مقدار توانایی خود نیست! نه مادر (به خاطر اختلاف با پدر) حق ضرر زدن به کودک را دارد، و نه پدر و بر وارث او نیز لازم است این کار را انجام دهد [هزینه مادر را در دوران شیرخوارگی تامین نماید] و اگر آن دو، با رضایت یکدیگر و مشورت، بخواهند کودک را (زودتر) از شیر باز گیرند، گناهی بر آنها نیست و اگر (با عدم توانایی، یا عدم موافقت مادر) خواستید دایهای برای فرزندان خود بگیرید، گناهی بر شما نیست، به شرط اینکه حق گذشته مادر را به طور شایسته بپردازید و از (مخالفت فرمان) خدا به پرهیزید و بدانید خدا، به آنچه انجام می دهید، بیناست! هفت دستور درباره شیر دادن نوزادان به گزارش مهر، این آیه که در واقع ادامه بحثهای مربوط به مسائل ازدواج و زناشویی است، به سراغ یک مساله مهم، یعنی مساله" رضاع" (شیر دادن) و با تعبیراتی بسیار کوتاه و فشرده و در عین حال پر محتوا و آموزنده جزئیات این مساله را بازگو میکند. ۱- نخست می گوید: مادران فرزندان خود را دو سال تمام شیر میدهند؛ (وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کامِلَیْنِ). «والدات» جمع «والده»، در لغت عرب به معنی مادر است، ولی«ام» معنی وسیعتری دارد که گاه به مادر یا مادر مادر و گاه به ریشه و اساس هر چیزی اطلاق میشود. در این بخش از آیه، حق شیر دادن در دو سال شیرخوارگی به مادر داده شده، و اوست که میتواند در این مدت از فرزند خود نگاهداری کند و به اصطلاح حق حضانت در این مدت از آن مادر است، هر چند ولایت بر اطفال صغیر به عهده پدر گذاشته شده است، اما از آنجا که تغذیه جسم و جان نوزاد در این مدت با شیر و عواطف مادر پیوند ناگسستنی دارد این حق به مادر داده شده، علاوه بر این عواطف مادر نیز باید رعایت شود، زیرا او نمیتواند آغوش خود را در چنین لحظات حساسی از کودکش خالی ببیند و در برابر وضع نوزادش بی تفاوت باشد، بنا بر این قرار دادن حق حضانت و نگاهداری و شیر دادن برای مادر یک نوع حق دو جانبه است که هم برای رعایت حال فرزند است و هم مادر، و تعبیر" اولادهن" (فرزندانشان) اشاره لطیفی به این مطلب است. گر چه ظاهر این جمله مطلق است، و زنان مطلقه و غیر مطلقه را شامل میشود، ولی جملههای بعد نشان میدهد که این آیه به زنان مطلقه نظر دارد هر چند مادران دیگر نیز از چنین حقی برخوردارند، اما در صورت نبودن جدایی و طلاق، عملا اثر ندارد. ۲- سپس می افزاید این برای کسی است که بخواهد دوران شیرخوارگی را کامل کند؛ (لِمَنْ أَرادَ أَنْ یُتِمَّ الرَّضاعَةَ). یعنی مدت شیر دادن طفل لازم نیست، همواره دو سال باشد، دو سال برای کسی است که میخواهد شیر دادن را کامل کند، ولی مادران حق دارند با توجه به وضع نوزاد و رعایت سلامت او این مدت را کمتر کنند. در روایاتی که از طرق اهل بیت ع به ما رسیده دوران کامل شیرخوارگی دو سال، و کمتر از آن، بیست و یک ماه معرفی شده است. بعید نیست این معنی از ضمیمه کردن آیه فوق با آیه وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً:" بارداری او و از شیر گرفتنش، سی ماه است" نیز استفاده شود، زیرا میدانیم معمولا دوران بارداری نه ماه است و هر گاه آن را از سی ماه کم کنیم بیست و یک ماه باقی میماند که مدت معمولی شیر دادن خواهد بود، بلکه با توجه به اینکه آنچه در سوره احقاف آمده نیز به صورت الزامی است، مادران حق دارند با در نظر گرفتن، مصلحت و سلامت نوزاد، مدت شیرخوارگی را از بیست و یک ماه نیز کمتر کنند. ۳- هزینه زندگی مادر از نظر غذا و لباس در دوران شیر دادن بر عهده پدر نوزاد است تا مادر با خاطری آسوده بتواند فرزند را شیر دهد لذا در ادامه آیه میفرماید:" و بر آن کسی که فرزند برای او متولد شده (پدر) لازم است، خوراک و پوشاک مادران را به طور شایسته بپردازد؛ (وَ عَلَی الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَ کِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ). در اینجا تعبیر به «المولود له» (کسی که فرزند برای او متولد شده) به جای تعبیر به «اب- والد» (پدر) قابل توجه است، گویی میخواهد عواطف پدر را در راه انجام وظیفه مزبور، بسیج کند، یعنی اگر هزینه کودک و مادرش در این موقع بر عهده مرد گذارده شده به خاطر این است که فرزند او و میوه دل او است، نه یک فرد بیگانه. توصیف به «معروف» (به طور شایسته) نشان میدهد که پدران در مورد لباس و غذای مادر، باید آنچه شایسته و متعارف و مناسب حال او است را در نظر بگیرند، نه سختگیری کنند و نه اسراف. و برای توضیح بیشتر میفرماید: «هیچ کس موظف نیست بیش از مقدار توانایی خود را انجام دهد» (لا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَها). بنا بر این هر پدری به اندازه توانایی خود وظیفه دارد، بعضی این جمله را به منزله علت برای اصل حکم دانستهاند، و بعضی به عنوان تفسیر حکم سابق، (و هر دو در نتیجه یکی است). ۴- سپس به بیان حکم مهم دیگری پرداخته، میفرماید:" نه مادر (به خاطر اختلاف با پدر) حق دارد به کودک ضرر زند، و نه پدر" به خاطر اختلاف با مادر (لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها وَ لا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ). یعنی، هیچ یک از این دو حق ندارند سرنوشت کودک را وجه المصالحه اختلافات خویش قرار دهند، و بر جسم و روح نوزاد، ضربه وارد کنند. مردان نباید حق حضانت و نگاهداری مادران را با گرفتن کودکان در دوران شیرخوارگی از آنها پایمال کنند که زیانش به فرزند رسد و مادران نیز نباید از این حق شانه خالی کرده و به بهانههای گوناگون از شیر دادن کودک خودداری کرده یا پدر را از دیدار فرزندش محروم سازند. این احتمال نیز در تفسیر آیه داده شده است که منظور آن است که نه پدر میتواند حق زناشویی زن را به خاطر ترس از باردار شدن و در نتیجه زیان دیدن شیر خوار، سلب کند، و نه مادر میتواند شوهر را از این حق به همین دلیل باز دارد ولی تفسیر اول با ظاهر آیه سازگارتر است. تعبیر به «ولدها» و «ولده» نیز برای تشویق پدران و مادران به رعایت حال کودکان شیر خوار است، به اضافه نشان میدهد که نوزاد متعلق به هر دو میباشد، نه مطابق رسوم جاهلیت که فرزند را فقط متعلق به پدر میدانستند و برای مادر هیچ سهمی قائل نبودند. ۵- سپس به حکم دیگری مربوط به بعد از مرگ پدر میپردازد، میفرماید: «و بر وارث او نیز لازم است این کار را انجام دهد» (وَ عَلَی الْوارِثِ مِثْلُ ذلِکَ). یعنی: آنها باید نیازهای مادر را در دورانی که به کودک شیر میدهد تامین کنند- در اینجا بعضی احتمالات دیگر در تفسیر آیه داده شده که ضعیف به نظر میرسد. ۶- در ادامه آیه، سخن از مساله باز داشتن کودک از شیر به میان آمده و اختیار آن را به پدر و مادر واگذاشته، هر چند در جملههای سابق زمانی برای شیر دادن کودک تعیین شده بود، ولی پدر و مادر با توجه به وضع جسمی و روحی او، و توافق با یکدیگر میتوانند کودک را در هر موقع مناسب از شیر باز دارند، میفرماید:" اگر آن دو با رضایت و مشورت یکدیگر بخواهند کودک را (زودتر از دو سال یا بیست و یک ماه) از شیر باز گیرند گناهی بر آنها نیست" (فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَیْهِما). در واقع پدر و مادر باید مصالح فرزند را در نظر بگیرند و با هم فکری و توافق و به تعبیر قرآن تراضی و تشاور، برای باز گرفتن کودک از شیر برنامهای تنظیم کنند، و در این کار از کشمکش و مشاجره و پرداختن به مصالح خود و پایمال کردن مصالح کودک بهپرهیزند. ۷- گاه میشود که مادر از حق خود در مورد شیر دادن و حضانت و نگاهداری فرزند خود داری میکند و یا به راستی مانعی برای او پیش میآید، در این صورت باید راه چارهای اندیشید و لذا در ادامه آیه میفرماید:" اگر (با عدم توانایی یا عدم موافقت مادر) خواستید دایهای برای فرزندان خود بگیرید، گناهی بر شما نیست، هر گاه حق گذشته مادر را بطور شایسته بپردازید" (وَ إِنْ أَرَدْتُمْ أَنْ تَسْتَرْضِعُوا أَوْلادَکُمْ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَیْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ). در تفسیر جمله «إِذا سَلَّمْتُمْ ما آتَیْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ»، نظرات گوناگونی از سوی مفسران اظهار شده، گروهی تفسیر بالا را پذیرفتهاند که انتخاب دایه به جای مادر، پس از رضایت طرفین، بی مانع است مشروط بر اینکه این امر سبب از بین رفتن حقوق مادر، نسبت به گذشته نشود، بلکه حق او نسبت به مدتی که شیر میدهد طبق عادت پرداخته شود. در حالی که بعضی آن را ناظر به حق دایه دانستهاند و گفتهاند باید حق او طبق عرف عادت پرداخت شود، بعضی نیز گفتهاند منظور از این جمله توافق پدر و مادر در مساله انتخاب دایه است. و بنا بر این تاکیدی میشود بر جمله قبل، ولی این تفسیر ضعیف به نظر میرسد و صحیحتر همان تفسیر اول و دوم میباشد و مرحوم" طبرسی" تفسیر اول را ترجیح داده است. و در پایان آیه به همگان هشدار میدهد که «تقوای الهی پیشه کنید و بدانید خدا به آنچه انجام میدهید بینا است» (وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ). مبادا کشمکش میان مرد و زن، روح انتقامجویی را در آنها زنده کند و سرنوشت یکدیگر و یا کودکان مظلوم را به خطر اندازند، همه باید بدانند خدا دقیقا مراقب اعمال آنها است. این احکام دقیق و حساب شده و هشدارهای آمیخته به آن به خوبی نشان میدهد که اسلام تا چه حد برای حقوق کودکان و همچنین مادران اهمیت قائل شده است و رعایت حد اکثر عدالت را در این زمینه سفارش میکند، آری اسلام بر خلاف آنچه در دنیای ستمکاران وجود دارد که حقوق ضعیفان همیشه پایمال میشود، حد اکثر اهمیت را به حفظ حقوق آنان داده است. *تفسیر نمونه، ج۲، ص۱۸۵
یکشنبه 11 مرداد 1394 10:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]
صفحات پیشنهادی
اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد در قرآن/ ۷ دستور درباره شير دادن نوزادان
به مناسبت هفته جهانی شیر مادر اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد در قرآن ۷ دستور درباره شير دادن نوزادان شناسهٔ خبر 2872453 - یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی در آیات قرآن در چند مورد به بحث شیردادن کودکان اشاره می کند که یکی از این موارد آیه ۲۳۳ سوره بقره53 و هشت دهم درصدنوزادان استان مرکزی تغذیه انحصاری با شیر مادر دارند
53 و هشت دهم درصدنوزادان استان مرکزی تغذیه انحصاری با شیر مادر دارند اراک - ایرنا - کارشناس مسوول مادر و کودک مرکز بهداشت استان مرکزی گفت 53 و هشت دهم درصد از نوزادانزیر شش ماه این استان تغذیه انحصاری با شیر مادر دارند عشرت السادات موسوی روز شنبه به مناسبت روز جهانی شیر مادر 1شیر دادن به نوزاد منجر به سلامت عروق زنان در میانسالی می شود
شیر دادن به نوزاد منجر به سلامت عروق زنان در میانسالی می شود شناسهٔ خبر 2864742 - جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۰۷ سلامت > تغذیه بر اساس یک مطالعه جدید زنانی که در سنین جوانی فرزندشان را با شیر خود تغذیه می کنند در سنین بالاتر شریان های سالم تری نسبت به زنانی دارند که به بچه شان شیدستور جدید دولت درباره قیمت شیر+ سند
دستور جدید دولت درباره قیمت شیر سند معاون اجرایی رئیس جمهور در بخشنامه جدیدی خطاب به اعضای ستاد هدفمندی یارانهها سازمان حمایت را مکلف به اجرایی کردن مصوبه خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان کرد به گزارش فرهنگ نیوز محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور در ابلاغیهای به اعضدستور جدید شریعتمداری به ستاد هدفمندی درباره قیمت شیر خام
مهر با سند منتشر کرد دستور جدید شریعتمداری به ستاد هدفمندی درباره قیمت شیر خام شناسهٔ خبر 2869887 - چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۲ اقتصاد > کشاورزی و دامداری معاون اجرایی رئیس جمهور در بخشنامه جدیدی خطاب به اعضای ستاد هدفمندی یارانهها سازمان حمایت را مکلف به اجرایی کردن مصودستور جدید دولت درباره قیمت شیر خام+سند
محمد شریعتمداری دستور جدید دولت درباره قیمت شیر خام سند معاون اجرایی رئیس جمهور در بخشنامه جدیدی خطاب به اعضای ستاد هدفمندی یارانهها سازمان حمایت را مکلف به اجرایی کردن مصوبه خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان کرد به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز محمد شریعتمداری معاون اجرایدستور جدید شریعتمداری درباره قیمت شیر خام |اخبار ایران و جهان
دستور جدید شریعتمداری درباره قیمت شیر خام معاون اجرایی رئیس جمهور در بخشنامه جدیدی خطاب به اعضای ستاد هدفمندی یارانهها سازمان حمایت را مکلف به اجرایی کردن مصوبه خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان کرد کد خبر ۵۲۰۴۵۱ تاریخ انتشار ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۷ - 29 July 2015 معاون اجرایی رئیک متخصص تغذیه: تغذیه باشیر مادر خطر مرگ و میر را در نوزادان کاهش می دهد
یک متخصص تغذیه تغذیه باشیر مادر خطر مرگ و میر را در نوزادان کاهش می دهد اهواز - ایرنا - یک متخصص تغذیه با اشاره به فواید کوتاه مدت و درازمدت تغذیه با شیر مادر گفت خطر مرگ و میر در نوزادان تغذیه کننده با شیر مادر به ویژه در 28 روز اول کمتر است دکتر مجید کاراندیش شنبه در گفت و گفرانس پرس: رسانههاي ترکيه از آغاز تحقيق قضايي درباره دميرتاش خبر دادند |اخبار ایران و جهان
فرانس پرس رسانههاي ترکيه از آغاز تحقيق قضايي درباره دميرتاش خبر دادند کد خبر ۵۲۰۸۵۴ تاریخ انتشار ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱ ۵۱ - 31 July 2015 به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول رسانه های ترکیه روز پنجشنبه از آغاز تحقیق قضایی علیه صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق ها که نمانظر مکارم شیرازی درباره شبکههای اجتماعی چیست؟
نظر مکارم شیرازی درباره شبکههای اجتماعی چیست آیتاله العظمی مکارم شیرازی دیدگاه خود را درباره استفاده افراد از شبکههای اجتماعی بیان کرد به گزارش نامه نیوز نظر مکارم شيرازي درباره شبکههای اجتماعی به این شرح است استفاده مشروع اشکال ندارد براساس خبر واحد مرکزی خبر آیتذکر جالب آیت الله طالقانی درباره شعاردادن در نماز جمعه
تذکر جالب آیت الله طالقانی درباره شعاردادن در نماز جمعه مردم و مستعمین نماز جمعه هیجان زده شدند و شروع به شعار دادن ابراز احساسات می کنند و بطور مشخص شعار صحیح است صحیح است به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ابنا آیت الله سید محمود طالقانی اولین امدستور جدید آخوندی درباره مسکن مهر |اخبار ایران و جهان
دستور جدید آخوندی درباره مسکن مهر در حالی که تعداد واحدهای بدون متقاضی در پروژه مسکن مهر امسال نسبت به سال گذشته به نصف کاهش یافته گزارشها از دستور آخوندی برای حذف شرایط تأهل سکونت ۵ ساله و فرم جیم برای تعیین تکلیف حدود ۴۴ هزار مسکن مهر بدون متقاضی خبر میدهد کد خبر ۵۱۹۲۹۰ تشیر دادن نماینده مجلس به نوزاد در جلسه+ عکس
شیر دادن نماینده مجلس به نوزاد در جلسه عکس تصویری از نماینده پارلمان آرژانتین در فضای مجازی منتشر شده که سرآغاز یک کمپین حمایتی از زنان شد به گزارش اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان عکسی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد ویکتوریا دوندا یکی ازنظر آیتالله مکارم شیرازی درباره شبکههای اجتماعی چیست؟
نظر آیتالله مکارم شیرازی درباره شبکههای اجتماعی چیست آیتالله مکارم شیرازی دیدگاه خود را درباره استفاده افراد از شبکههای اجتماعی بیان کرد آفتاب نظر آیتالله مکارم شيرازي درباره شبکههای اجتماعی به این شرح است استفاده مشروع اشکال ندارد براساس خبر واحد مرکزی خبر آیتاللنظر مکارم شيرازي درباره شبکه های اجتماعی:استفاده مشروع اشکال ندارد
نظر مکارم شيرازي درباره شبکه های اجتماعی استفاده مشروع اشکال ندارد آیت اله العظمی مکارم شیرازی به مسئله سپرده گذاری در بانک های دولتی نیز اشاره کرد و گفت دریافت سود سپرده گذاری در این بانک ها که براساس عقود اسلامی صورت گرفته بلامانع است آفتاب آیت الله مکارم شیرازی با ابزار دمطهری:مهاجمان به من در شیراز اقرار کرده اند که دستور داشته اند/ پیش از ورود من به شیراز برای حمله برنامهریزی
مطهری مهاجمان به من در شیراز اقرار کرده اند که دستور داشته اند پیش از ورود من به شیراز برای حمله برنامهریزی شده بود اسفند سال گذشته علی مطهری روانه شیراز شد تا در دانشگاه سخنرانی کند اما در بدو ورود او به این شهر بهجای سخنرانی غائلهای به وجود آمد که هنوز هم رسیدگی به حاشیهپاسخ فقهی آیت الله بروجردی درباره دست دادن با زنان/ دست دادن نماینده آیت الله با همسر سفیر آمریکا
پاسخ فقهی آیت الله بروجردی درباره دست دادن با زنان دست دادن نماینده آیت الله با همسر سفیر آمریکا فرهنگ > دین و اندیشه - نوه آیت الله بروجردی در گفت وگو با پایگاه موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر به نکات جالبی درباره مشی فقهی و فرهنگی آیت الله بروجردی اشاره کرده ا-
پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها