تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس كار نيكى انجام دهد ده برابر آن پاداش دارد و از جمله آنها سه روز روزه در هر ماه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819666403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران با توافق هسته ای به یکی از قدرت های بزرگ تبدیل می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رسانه عربی: ایران با توافق هسته ای به یکی از قدرت های بزرگ تبدیل می شود تهران-ایرنا- شفیق ناظم الغبرا تحلیلگر و استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت در مقاله ای در یک روزنامه عربستان درخصوص اوضاع جهان عرب پس از توافق هسته ای نوشت: توافق ایران و غرب، جمهوری اسلامی را به یکی از قدرت های بزرگ منطقه تبدیل خواهد کرد.


به گزارش ایرنا، این تحلیلگر عرب در روزنامه الحیاة نوشت: توافق هسته ای ایران تحولی بسیار مهم در منطقه محسوب می شود؛ منطقه ای که دچار درگیری های داخلی و دخالت های خارجی و اشغال و جنگ است؛ این توافق نشان دهنده تغییر در سیاست های آمریکا است و درحالی صورت گرفت که جنگ های متوالی آمریکا در منطقه خسارت های مالی و جانی و خشونت زیادی به بار آورده است و در عین حال خلع سلاح هسته ای ایران و راه کار نظامی برای از بین بردن آن و تلاش های بسیار اسرائیل (رژیم صهیونیستی) با هدف تحریک آمریکا برای ورود به جنگ با ایران همگی شکست خورده است.
شفیق ناظم الغبرا در ادامه می نویسد: ایران در آنچه که صدام و عراق در آن شکست خوردند، پیروز شد و توانست برنامه هسته ای خود را به جزئی از کل تبدیل کند و آن را جزئی از ساختار یک کشور بزرگ دارای قدرت علمی و صنعتی قرار دهد که توان دفاع از آن را نیز دارد.
الغبرا افزود: توافق هسته ای، رویکرد بسیاری از نخبگان ایرانی را نسبت به آمریکا دگرگون کرد و اکنون این فرضیه که آمریکا همانند عراق و افغانستان به دنبال براندازی نظام ایران است، از اعتبار ساقط شده است.
این استاد دانشگاه کویتی خاطر نشان کرد: پذیرش صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران در سطح بین المللی و اعتراف جامعه بین المللی پس از توافق با ایران به اینکه جمهوری اسلامی هیچ گاه در آستانه ساختن سلاح هسته ای نبوده، تأکیدی است بر ضعف و پوچی ادعاهای نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که سعی در شکست مذاکرات و تحریک آمریکا برای ورود به جنگ با ایران را داشت و حتی این اعتقاد نیز وجود دارد که فشارهای رژیم اسرائیل باعث شد تا آمریکا در به نتیجه رساندن مذاکرات تسریع کند تا فرصت هر اقدام نظامی احمقانه ای را که منجر به فاجعه ای بزرگ در منطقه می شد، از رژیم اسرائیل بگیرد.
این تحلیگر عرب در ادامه نوشت: ایران در این توافق به هدف اصلی خود که همان حفظ برنامه هسته ای صلح آمیز بود را به مدت بیشتر از 10 سال بدست آورد و حتی در سایه پایبند بودن به شروط بین المللی پس از این دوران نیز می تواند به اهداف هسته ای نظامی نیز دست یابد؛ علاوه بر این ایران به هدف دوم خود نیز که ارتباط سیاسی و اقتصادی خوب با جهان بود نیز دست یافت.
این استاد دانشگاه، توافق هسته ای ایران و غرب را پیروزی آشکار همه مردم ایران به ویژه جریان عملگراها دانست و گفت: جمهوری اسلامی در این شرایط همچنان منافع و سیاست های خود را حفظ می کند و در عین حال نرمش در ارتباط با اروپا و آمریکا و حرکت به سوی عملگرایی و با آغوش باز استقبال کردن از جهان خارج، زمینه ارتقای ایران و توسعه آن را همانند چین بدون تغییر در نظام و ایدولوژی خود فراهم ساخته است.
وی در خصوص موضع گیری کشورهای عربی منطقه در خصوص این توافق نیز نوشت: این کشورها رویکردهای متفاوتی نسبت به توافق هسته ای ایران داشتند. عمان نقشی اساسی در میزبانی مذاکرات هسته ای که منجر به این توافق شد، داشت، کویت نیز روابط متوازن و مثبتی با ایران دارد و کشورهای قطر و امارات علی رغم اختلافات سیاسی و ایدولوژیکی با ایران، دارای روابط سیاسی و از آن مهم تر اقتصادی با ایران هستند که هرگونه رونق و گشایشی در ایران زمینه تجارت و مبادلات بیشتر با آن ها را فراهم می سازد؛ اما عربستان سعودی که کشوری مهم در شورای همکاری خلیج فارس است، توافق هسته ای ایران و غرب را چالشی برای خود می داند؛ عربستان با توجه به طول جغرافیایی خود بسیار بیشتر از کشورهای دیگر از آنچه در سوریه و عراق و یمن و ایران روی می دهد، تأثیر می پذیرد و این باعث تحرکاتی در این کشور شده و اخیرا برخی از تصمیم گیرندگان در این کشور، خواستار هسته ای شدن عربستان شده اند.
"پیش بینی می شود که از این بعد این کشورها بیشتر در پی تکیه بر خود باشند و با اینکه آن ها می دانند آمریکا تبدیل به متحد ایران نشده است اما می دانند که روابطشان با آمریکا دیگر هماند گذشته نیز نیست."
***او در ادامه می نویسد: اوضاع منطقه بشدت پیچیده است زیرا جهان عرب دو کشور اسلامی قدرتمند و تأثیرگذار یعنی ایران و ترکیه را در همسایگی خود دارد؛ ایران و ترکیه که هر دو کشورهایی هستند که در 10 سال آینده به لحاظ رتبه و تأثیرگذاری رشد زیادی خواهند کرد؛ اما جهان عرب بجز منطقه خلیج فارس در نوعی هرج و مرج و آشوب به سر می برد و این آشوب و این خشونت و هرج و مرج بزودی نیز حل نخواهد شد؛ ترکیه و ایران دارای برنامه های مشخص، قدرت نرم و رو به رشد و تفکر و ایدولوژی و پایگاه اجتماعی فعال هستند، اما کشورهای عربی مانند مصر و سوریه و عراق در این عرصه غایب هستند.
افراط گرایی و قومگرایی و جنگ های عدالت خواهی و مبارزه علیه فساد و حاشیه رانده شدن و انقلاب هایی برای براندازی نظام های حاکم جهان عرب را فراگرفته است؛ دولت های نظامی و پلیسی در پاسخ به بهار عربی در سال 2011 در کشورهای عربی تلاش کردند این جنبش ها را در نطفه خفه کنند و بدون توجه به مطالبات مردم بدان پایان دهند اما این تنها باعث گسترش خشونت و انقلاب ها و تروریسم در منطقه شد.
این تحلیلگر کویتی خاطر نشان کرده که تنها راه خروج کشورهای عرب از وضعیت کنونی شان این است که آن ها دست به اصلاحات و تغییرات در سیاست های خود بزنند؛ بیشتر مخالفان خود را تحمل کنند و با آغوش باز از افکار مخالف استقبال نمایند و اصل تفاوت و تنوع را در جوامعشان بپذیرند.
این استاد دانشگاه کویتی در پایان تاکید می کند که توافق هسته ای ایران نقطه عطفی در منطقه خواهد بود، همچنان که توافق آمریکا و چین در دهه 70 قرن بیستم نقطه عطفی برای پیشرفت چین بود.
خاورم **ص.ر**2041**1275



11/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن