تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798311015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق هسته اي، تثبيت کننده آرامش داخلي و قدرت منطقه اي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ مرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۴۵ب.ظ)
توافق هسته اي، تثبيت کننده آرامش داخلي و قدرت منطقه اي ايران موج-نکته مهم و اساسي توافق هسته اي براي ايران به نوعي بقاي اقتصادي بود؛ چراکه ايران بدون اقتصاد قدرتمند نمي تواند در برابر کشورهاي رقيب منطقه تاب بياورد.
به گزارش خبرنگار موج، با انجام توافق تاريخي درباره برنامه هسته اي ايران، تغييرات اقتصادي به تدريج اتفاق خواهند افتاد. در چند سال گذشته وضعيت اقتصادي مردم به دشواري هاي زيادي برخورد کرده بود و هدف از تحريم هاي آمريکا و اروپا و شوراي امنيت عليه ايران همين بود. البته مردم ايران مانند هميشه تاريخ، با مقاومتي که از خود در تحمل سختي ها نشان دادند توانستند گروه مذاکره کنندگان ايران را پشتيباني کنند تا بر سر ميز مذاکره موفق به گرفتن امتياز شوند.
هرچند اگر کمي در دولت گذشته تدبير به خرج داده بوديم هزينه هاي بسيار کمتري مي پرداختيم اما باز هم همين که در سايه تدبير توانستيم به برخي خواسته هايمان دست يابيم و روابط عادي و همراه با احترام متقابل با کشورهاي جهان داشته باشيم، دستاورد بزرگي است.
به نظر مي رسد موضوع اقتصادي در توافق نامه همان قدر مهم باشد که موضوع سياسي. عملکرد ايران در رسيدن به توافق نامه هسته اي نشان دهنده عقلانيت سياسي در دولت و نظام جمهوري اسلامي ايران است. توافق هسته اي حاصل گفت و گوهاي بسيار دقيق در بالاترين سطوح نظام بوده است.
بايد گفت نکته مهم و اساسي براي ايران به نوعي بقاي اقتصادي بود؛ چراکه بدون اقتصاد قدرتمند، ايران نمي تواند برابر کشورهاي رقيب منطقه که بيشتر عرب و سني مذهب هستند تاب بياورد.
متاسفانه روش هايي که اين رقيب هاي منطقه اي ايران، به کار مي گيرند معمولا به دور از دانش سياسي و اقتصادي است و به دلايلي مانند شيعه مذهب بودن يا پارسي و غير عرب بودن مردم ايران حتي به ايجاد جنگ، توسل مي جويند. مثال بارز اين موضوع را در جنگ هشت ساله اي که با پشتيباني از صدام بر ايرانيان تحميل کردند، مي توان ديد. حتي در حمله و بمباران ضد حقوق بشر بين المللي که عربستان عليه شيعيان يمن انجام مي دهد مدام ايران را بهانه مي کند.
همه اينها در حالي است که ايران، هيچ گاه کوچک ترين تعرض و تجاوزي به همسايگان خود نداشته است. در واقع توافق هسته اي پروژه ايران هراسي را تا حدود زيادي با شکست مواجه کرده است. اما غربي ها و رقباي منطقه اي ايران با بزرگ نمايي و ادعاي خطر ايران، کشورها را با هم متحد کرده بودند تا بي سابقه ترين تحريم هاي جهاني عليه کشورمان اعمال شود.
اکنون که با تدبير دولتمردان، تحريم ها برداشته مي شوند و تا حدودي آرامش بر فضاي کشور به ويژه از ديدگاه اقتصادي برقرار مي شود، شايد بتوان در حفاظت از منافع منطقه اي ايران هم بيشتر و بهتر عمل کرد. چنان که مي بينيم شيوخ عربستان سعودي با استفاده از دلارهاي بادآورده نفتي حتي متحدان پيشين ايران مانند سودان يا گروه حماس را با خود همراه کرده اند.
کشورهاي حوزه خليج پارس، تا پيش از رسيدن به توافق، به شدت با آن مخالفت مي کردند و اسراييل هم که به روشني نگران دستيابي به توافق بود. اکنون که مي بينند قدرت هاي جهاني و حتي آمريکا با ايران به توافق دست يافته اند و حتي شوراي امنيت سازمان ملل متحد، با قطعنامه اي مهر تاييد بر اين توافق زده است، کمي کوتاه آمده اند. به نظر مي رسد ظهور گروه هاي تندروي مذهبي مانند تروريست هاي داعش، غرب و آمريکا را بيش از پيش نگران کرده است.
البته موضوع اسراييل کمي متفاوت است. بقاي اين رژيم بر بحران سازي و مظلوم نمايي است و اکنون هم تا جاي ممکن در راه اجراي توافق، سنگ اندازي خواهد کرد. به ويژه لابي هاي آن ها در کنگره آمريکا که در دست جمهوري خواهان تندرو است همه تلاش خود را مي کنند. بنيامين ناتانياهو، نخست وزير اسراييل با همه نيرو در پي شکست مذاکرات بود و اکنون هم از هيچ تلاش و تبليغي براي اجرانشدن توافق، فروگذار نمي کند.
خوشبختانه به نظر مي رسد مدتي است که سياست هاي آمريکا از جنگ طلبي پيشين فاصله گرفته است و ديپلماسي و گفت و گو جايگاه بهتري پيدا کرده است. چنان که براي مثال پس از دهه ها تيرگي روابط، آمريکا و کوبا در حال بازگشايي سفارت خانه هاي خود هستند. از سوي ديگر آمريکا مي داند تنها نيرويي در منطقه که توان مقابله با تروريست هاي مذهبي تکفيري را دارد، نيروهاي مورد پشتيباني ايران هستند و متحدان پيشين آمريکا مانند ترکيه يا کشورهاي حاشيه خليج فارس، بيشتر پشتيبان دولت اسلامي داعش هستند تا عليه آن.
مهم است که ايران بايستي از فرصت به دست آمده از توافق تاريخي هسته اي به بهترين شکل ممکن استفاده کند و به ويژه فعالان و جناح هاي سياسي داخلي از اختلافات دوري کنند. همچنين بايد با اصلاح سامانه هاي اقتصادي کشور و به ويژه کاهش فساد مالي و اداري، آرامش کشور تضمين شود و قدرت منطقه اي ايران هم بر پايه منافع ملي تامين شود.

«علي فرهي»













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن