تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798362088




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

المانیتور: توافق هسته ای تقویت کننده موضع همکاری ایران و غرب است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: المانیتور: توافق هسته ای تقویت کننده موضع همکاری ایران و غرب است تهران - ایرنا - پایگاه اینترنتی "المانیتور" نوشت: توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 می تواند موجب تقویت مواضع آنهایی شود که معتقدند روابط بهتر با غرب نه تنها باعث تضعیف نفوذ ایران در منطقه نخواهد شد، بلکه آن را مستحکم تر خواهد کرد.


به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری آمریکایی در نوشتاری به قلم "کیهان برزگر" تحت عنوان "اصلاحات در ایران باید از داخل آغاز شود" ادامه داد: در حالی که جهان نظاره گر توافق هسته ای جامع بین ایران و قدرت های جهانی است، توجه به این مساله مهم است که این توافق چگونه می تواند به افزایش همکاری های بین ایران و آمریکا بر سر مسائل منطقه ای کمک کند.
المانیتور نوشت: همان طور که "حسین امیر عبداللهیان" معاون وزیر خارجه ایران در 6 ژوییه (15 تیر) در مصاحبه با شبکه خبری "سی ان ان" گفت، "چشم انداز توافق هسته ای بیش از همه مرهون اقدامات اعتماد ساز اولیه در قبال آمریکا در داخل ایران است."
این پایگاه اینترنتی در این تحلیل ادامه داد: " هر گونه همکاری معنادار بین ایران و آمریکا در باره مسائل منطقه ای نیز مستلزم تغییر در سیاست های داخلی ایران در قبال اهداف آمریکا در منطقه است. "
این رسانه آمریکایی تصریح کرد: دیدگاه رایج در آمریکا این است که قدرت سیاست منطقه ای ایران، عمدتا مبتنی بر تشکیل ائتلاف با گروه های دوست چون حزب الله، حماس و احزاب شیعه در عراق و یمن است.
المانیتور نوشت: "در حالی که تشکیل چنین ائتلاف هایی به نفع سیاست منطقه ای ایران قلمداد می شود، نباید این موضوع را نادیده گرفت که پیگیری سیاست حفظ منافع ملی ایران و امنیت منطقه مورد حمایت همه نیروهای سیاسی در داخل ایران است."
بر اساس این گزارش، "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، بر ضرورت ایجاد ثبات و امنیت، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه خلیج فارس تاکید دارد. در حقیقت، حفظ منافع ژنوپلتیکی و ایدئولوژیکی در عراق، سوریه و یمن همواره در سیاست خارجی ایران مورد توجه بوده و مورد حمایت سیاستمداران و افکار عمومی این کشور است.
پایگاه اینترنتی المانیتور نوشت: با این حال در سالهای گذشته، آمریکا و همپیمانان اصلی این کشور در منطقه، چون عربستان سعودی و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) سیاست تضعیف نقش و نفوذ ایران را در منطقه دنبال کرده اند. برای مثال، ایران برای حضور در کنفرانس صلح ژنو در باره سوریه دعوت نشد.
این رسانه آمریکایی ادامه داد: عربستان، با این ادعا که به دنبال مهار قدرت منطقه ای ایران است، حملات خود به یمن را توجیه کرده است.
المانیتور در این تحلیل نوشت: شکی نیست تلاش ها برای کاستن از حجم فعالیت هسته ای ایران با هدف مهار نقش منطقه ای فزاینده ایران انجام می شود.
المانیتور در بخشی از این گزارش به برخی ادعاهای واهی مخالفان توافق هسته ای ایران اشاره کرد و نوشت: "یکی از دیدگاه های رایج در آمریکا در این زمینه، این است که لغو تحریم ها و متعاقب آن دسترسی ایران به 100 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده اش در خارج، باعث افزایش نقش این کشور در مسائل منطقه ای خواهد شد و به احتمال زیاد بخش عمده ای از این پول به ضرر صلح و امنیت منطقه ای، منافع آمریکا و هم پیمانانش، در اختیار گروه های دوست ایران چون حزب الله لبنان قرار خواهد گرفت."
این رسانه آمریکایی نوشت: "چنین سیاستی، مباحثی را در داخل ایران بر سر اهداف آمریکا در منطقه برانگیخته و نقش تعیین کننده ای در منافع ملی و امنیت ایران داشته است."
المانیتور تصریح کرد: " بیشتر اقدامات ایران در منطقه در حقیقت بازتاب سیاست های تهاجمی آمریکا بوده که به غیر از تغییر رژیم، به دنبال منزوی کردن ایران است."
این پایگاه آمریکایی نوشت: "با وجود همه این ها، ایران الزاما منفعتی در کنترل قدرت آمریکا یا عربستان در سوریه، عراق یا سوریه ندارد، زیرا این مساله باعث تقویت نیروهای رقیب به ضرر قدرت منطقه ای ایران خواهد شد. راهبرد ایران این نیست که بین غرب و منطقه قرار گیرد."
المانیتور نوشت: یکی از دیدگاه های سنتی در ایران این است که روابط فزاینده با غرب به قدرت ایران در منطقه خواهد افزود و به روابط نزدیکتر فعالان اصلی منطقه از جمله عربستان، مصر و ترکیه منجر خواهد شد.
این رسانه آمریکایی نوشت: حامیان جهانی سازی و فن سالارانی چون "محمد نهاوندیان" رییس دفتر "حسن روحانی" رییس جمهوری و "بیژن زنگنه" وزیر نفت ایران طرفدار این دیدگاه هستند.
المانیتور ادامه داد: در حقیقت روحانی در تبلیغات ریاست جمهوریش گفت که "ما ابتدا باید کدخدا را ببینیم و بعد روابطمان را با سایر کشورهای جهان تقویت کنیم".
این رسانه نوشت: یکی دیگر از دیدگاه های رایج این است که قدرت فزاینده ایران در منطقه از طریق تشکیل ائتلافاتی با گروه های سیاسی و کشورهای دوست در منطقه، به ارزش های راهبردی ایران خواهد افزود و کشورهای غربی را وادار خواهد کرد تا به دنبال مشارکت و همکاری با ایران برای حل وفصل مسائل منطقه ای باشند.
المانیتور ادامه داد: حامیان رویکرد منطقه گرایی سیاست خارجی ایران از این دیدگاه پیروی می کند. چنین خط مشی با جدیت در مجلس و شورای عالی امنیت ملی ایران دنبال می شود و مواضع "علی لاریجانی" رئیس مجلس، "محسن رضایی" و "علی شمخانی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران شاهدی برای این ادعاست.
این پایگاه اینترنتی آمریکایی نوشت: واقعیت این است که ایران تحت تاثیر سیاست های داخلی و فرهنگ سیاسیش، به دنبال سیاست منطقه ای مستقلی بر پایه سیاست "استثناگرایی" (exceptionalism) است؛ چنین سیاستی بر اشتراکات تاریخی و هویتی منطقه ای ایران و ضرورت ایفای نقشی مناسب و متناسب با منابع قدرت خود در منطقه و نیاز به واکنش در مقابل غرب و بویژه آمریکا در چارچوبی همکاری جویانه متمرکز است.
المانیتور افزود: از نگاه ایران، ماهیت مسائل کنونی منطقه با توجه به موقعیت جغرافیایی، تاریخی و هویت متفاوت هر یک از کشورهای آن از کشوری به کشور دیگر فرق می کند. ایران در چنین زمینه ای، به دنبال راه حل های منطقه ای برای مسائلی است که این کشور می تواند نقشی منحصر به فرد در آن ایفا کند.
این رسانه آمریکایی ادامه داد: چنین سیاستی که گاه در برخی از کشورهای عربی و غربی از آن به عنوان سیاست "توسعه طلبانه" ایران در منطقه یاد می شود، الزاما بدین معنا نیست که ایران به نفع خود به دنبال تضعیف نقش سایر ایفاگران منطقه ای است.
بر اساس این گزارش، یکی از پرسش هایی که مدام در غرب مطرح می شود، این است که آیا سیاست منطقه ای ایران پس از توافق هسته ای تغییر خواهد کرد یا نه؟
المانیتور نوشت: در این پرسش، واقعیات و انتظارات از سیاست های داخلی ایران نادیده گرفته می شود. یافتن راه حل های سیاسی در چارچوب تشکیل دولت های فراگیر در منطقه یکی از ستون های راهبرد منطقه ای ایران را تشکیل می دهد که در داخل ایران مورد حمایت است.
این پایگاه خبری ادامه داد: در حقیقت، جنگ با (گروه تکفیری تروریستی) داعش و تروریست های گروه جبهه النصره در عراق و سوریه به حفظ دولت عراق کمک کرده و مواضع مسوولانه ایران در قبال بحران یمن در سیاست های داخلی ایران امری مشروع قلمداد می شود.
المانیتور در پایان نوشت: " در چنین شرایطی، هر گونه همکاری ایران و آمریکا در مسائل منطقه ای مستلزم آن است که همکاری با آمریکا به عنوان شکستی برای ایران محسوب نشود. در این ارتباط، توافق هسته ای به دولت روحانی فرصتی خواهد داد تا مخاطبانش در داخل را درباره ارزش همکاری با آمریکا متقاعد کند."
اروپام**9158 **1561**1479**1572** 1701



20/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن