تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803148506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسانه های غربی: قدرت ایران پس از توافق هسته یی افزایش خواهد یافت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رسانه های غربی: قدرت ایران پس از توافق هسته یی افزایش خواهد یافت تهران-ایرنا- رسانه های غربی طی روزهای بعد از توافق هسته یی، تحلیل های متعددی را در این خصوص ارایه داده اند؛ تحلیل هایی که از نگاه مثبت به آینده ی توافق و پذیرش جایگاه ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار و مهم حکایت دارد.


سه شنبه ی هفته ی گذشته-23 تیر-را نه تنها برای کشورمان، بلکه می توان برای جهان روزی به یاد ماندنی دانست؛ روزی که در آن توافق هسته یی ایران و کشورهای 1+5 بعد از مناقشه یی 12 ساله حاصل شد و دیپلمات های ارشد مذاکره کننده، در مقابل دوربین های جهان حصول این توافق را اعلام کردند.
طی روزهای بعد از حصول توافق تا کنون، این خبر در کنار تحلیل های ارایه شده در خصوص تاثیرهای داخلی و خارجی بعد از توافق، در صدر مطالب رسانه ها قرار داشته است. پرداخت گسترده ی رسانه های دنیا به این موضوع، حکایت از اهمیت گسترده و جهان شمول این توافق دارد؛ تا جایی که بسیاری از اندیشکده های غربی طی روزهای اخیر، موضوع توافق هسته یی ایران را مورد بررسی قرار داده و به ارایه ی تحلیل در این خصوص پرداخته اند.
نکته ی قابل توجهی که در بسیاری از این تحلیل ها به چشم می خورد، اذعان بر بالا رفتن جایگاه دیپلماتیک ایران و امیدواری به آینده در پی این توافق است. در ادامه نگاهی به برخی تحلیل ها و اظهارنظرهای رسانه های غربی در این خصوص خواهیم داشت.

***نفس های تازه ی اقتصاد در سایه ی توافق
بسیاری از تحلیلگران غربی معتقدند با توافق هسته یی و لغو تحریم ها گشایش های اقتصادی قابل توجهی برای ایران بوجود خواهد آمد و این مساله خواهد توانست اقتصاد این کشور را از وضعیت رکود کنونی خارج کند و به سمت رونق پایدار ببرد.
پایگاه خبری «تایم»، روز 16 ژوییه (25 تیر) در گزارشی تحلیلی با عنوان «5 راهی که توافق هسته یی از طریق آن منجر به احیای اقتصاد ایران خواهد شد» به این موضوع پرداخت. این پایگاه در ابتدای گزارش خود مختصری از تاثیرهای منفی تحریم های جهانی بر اقتصاد ایران را ارایه داد و نوشت: محروم بودن از سیستم بانکی جهانی و همچنین سود کمی که از فروش نفت حاصل این کشور شده، از سال 2011 تا کنون منجر به کاهش شدید ارزش ریال(واحد پولی ایران) در مقابل دلار شده است. همچنین تورم در ایران تا مرز 40 درصد افزایش یافته است که تاثیر مستقیمی بر قیمت انواع سوخت و مواد غذایی داشته است. علاوه بر این تخمین زده می شود که در اثر آخرین دور تحریم ها، میزان بیکاری در ایران 10.3 درصد افزایش و تولید ناخالص داخلی نیز 20 درصد کاهش یافته است.
تایم در ادامه نوشت: اکنون و با حصول توافق و برداشته شدن تحریم ها، ایران بزرگ ترین کشوری خواهد بود که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به بازارهای جهانی باز می گردد.
این پایگاه در ادامه ی پیش بینی های مطرح شده در خصوص بازگشت کشورمان به قدرت های بزرگ اقتصادی جهان و تاثیرهای حاصل از آن افزود: تخمین زده می شود که اقتصاد ایران در یک بازه ی زمانی یک ساله، رشد 2 درصدی را تجربه کند و تولید ناخالص داخلی این کشور به بیش از 5 درصد افزایش پیدا کند؛ میزانی که با گذشت هجده ماه می تواند به مرز 8 درصد نیز برسد.
تایم تاثیرهای این رونق اقتصادی در ایران را فراتر از «صرفا اقتصادی» توصیف کرده و در خصوص تاثیرهای اجتماعی آن نیز نوشت: از بین رفتن تحریم های بانکی و پولی همچنین این فرصت را به ایران خواهد داد تا نیروهای نخبه و کارآمد خود را در کشور حفظ کند. طی سال ها 2009 تا 2013، بیش از 300 هزار نفر برای دستیابی به فرصت های زندگی بهتر از ایران مهاجرت کرده اند؛ تا جایی که امروزه نزدیک به 25 درصد از ایرانیانِ دارای تحصیلات عالی، در خارج از مرزهای این کشور زندگی می کنند.
تایم با اشاره به اینکه این آمار جزو بزرگ ترین آمار خروج نخبگان در جهان است و به گفته ی بانک جهانی، ضررِ سالانه یی معادل 50 میلیارد دلار را به ایران تحمیل می کند نوشت: اکنون و با برداشته شدن تحریم ها، ایرانیان تحصیلکرده فرصت های بهتری برای زندگی و کار در کشور خواهند یافت.
این پایگاه همچنین به ظرفیت تولید نفت خام ایران نیز اشاره کرد و با بیان اینکه کشورمان دارای چهارمین منبع بزرگ نفت در جهان است نوشت: با رفع تحریم ها و ورود ایران به بازار نفت جهانی، پیش بینی می شود قیمت نفت خام در سال 2016 بین 5 تا 15 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کند. خبری که باعث خوشحالی مصرف کنندگان و در عین حال ناراحتی عربستان سعودی خواهد شد.
پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی «سی اِن بی سی» نیز در گزارشی که روز 14 جولای(23 تیر) و مدتی پس از اعلام خبر توافق منتشر شد در این خصوص نوشت: پیش بینی می شود بعد از رفع تحریم ها و بازگشت دارایی های ایران، اقتصاد این کشور تا حد زیادی احیا شود.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه ایران در هیچ یک از حوزه ها به اندازه ی رشد اقتصادی و اشتغال متضرر نشده است افزود: روحانی رییس جمهوری ایران نیز در سال 2013 و بعد از انتخابات به مردم وعده ی رسیدگی به این مشکل ها را داده بود.
سی ان بی سی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت ها و قدرت های اقتصادی جهان منتظر ورود به دروازه های ایران و آغاز روابط اقتصادی با این کشور هستند، از قول «ویلیام. اُ. بیمَن» کارشناس مسایل ایران دانشگاه «مینه سوتا» که به تازگی از سفری سه هفته یی به ایران بازگشته نوشت: شما به هرکجای این کشور که سفر کنید، با صدها موقعیت طلایی برای سرمایه گذاری خارجی مواجه خواهید شد.
پایگاه خبری-تحلیلی «سی اِن اِن» آمریکا نیز در گزارش روز 23 تیرِ خود با اشاره به تاثیر غیر قابل انکار بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی نوشت: ایران می تواند در روز 500 هزار بشکه نفت را به بازرا نفت جهانی عرضه کند؛ میزانی که می تواند با رفع کامل تحریم ها در آینده به 800 هزار بشکه در روز برسد.
پایگاه گاردین نیز در گزارش 17 جولای(جمعه 26 تیر) خود، از تاثیر توافق بر صنعت توریسم ایران و بالا رفتن آمار آن در آینده یی نزدیک نوشت.

***اسراییل بازنده ی بزرگ توافق
به باور بسیاری از صاحبنظران غربی، رژیم صهیونیستی و بویژه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر آن که از روزهای نخست مذاکرات همواره در تلاش بودند با اعمال نفوذ و کارشکنی، در مذاکرات اخلال ایجاد کنند و به هر نحوی مانع از نتیجه بخش بودن آن شوند، پس از توافق هسته یی، بزرگترین بازنده ی این فرایند شده است.
پایگاه خبری-تحلیلی «واشنگتن پست» در گزارشی در این خصوص که روز 24 تیر منتشر شد، با نام بردن از اسراییل و «آیپک»(کمیته روابط عمومی آمریکا و اسراییل) به عنوان بازندگان این توافق نوشت: اسراییل و آیپک از روزهای نخست آغاز مذاکرات، همواره در خصوص توافق با ایران هشدار داده اند. اکنون و در پی توافق هسته یی، به نطر می رسد لابی های اسراییلی مخالف توافق، دیگر قدرتی ندارند.
واشنگتن پست با اشاره به اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه این توافق، بردی بزرگ برای ایران و اشتباهی تاریخی برای سایر کشورها است نوشت: این توافق بدون شک به بسیاری از محورهایی که مورد توجه آیپک بوده توجهی نکرده است.
این گزارش افزود: نتانیاهو از ابتدا اعلام کرده بود که حق ایران برای غنی سازی به هیچ وجه نباید به رسمیت شناخته شود؛ ولی زمانی که مذاکره کنندگان روشن کردند حاضر به پافشاری بر روی این محور نیستند، نخست وزیر اسراییل به حاشیه رانده شد و شرایطی به وجود آمد که مذاکره کنندگان آمریکایی حتی بیش از پیش نسبت به خواسته های اسراییل بی توجه شدند.
به نوشته ی واشنگتن پست، نتانیاهو با پافشاری بر خواسته یی غیرواقعی و غیر منطقی(غنی سازی صفر درصدی برای ایران) بجای اصرار بر سیاست هایی نظیر نظارت بیشتر یا محدود کردن موشک های بالستیک ایران، به موقعیت خود لطمه وارد کرد و باعث شد اسراییل در موقعیت «کشوری غیر منطقی» قرار گیرد و مذاکره کنندگان چندان این موضع را جدی نگیرند.
روزنامه ی «گاردین» نیز در گزارش 23 تیرماه خود با عنوان «بازندگان و برندگان توافق ایران» از اسراییل به عنوان بزرگ ترین بازنده ی این توافق نام برد و نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل، سوگند خورده بود مانع توافق ایران و غرب شود؛ با این وجود او نه تنها در این راه موفق نبوده، بلکه به روابط ارزشمند تل آویو و واشنگتن نیز خدشه وارد کرد.

***بردی بزرگ برای روحانی
انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در حالی انجام شد که کشور زیر سایه ی سیاست خارجی غلط دولت گذشته و تحریم های سنگین، از نظر داخلی و خارجی دچار بحران بود. بنابراین دور از انتظار نبود که «حسن روحانی» یکی اصلی ترین شعار کمپین انتخاباتی خود را از سرگیری مذاکرات هسته یی و در نتیجه، رفع تحریم ها و احیای چهره ی کشور در مجامع بین المللی انتخاب کند.
بعد از تشکیل دولت نیز روحانی با جدیت به این وعده عمل کرد و با تشکیل تیم دیپلماتیکی قوی و کاربلد، تلاش کرد تا بار دیگر کشور را در مسیر مذاکره و گفت و گو قرار دهد؛ اقدامی که نتیجه ی آن امروز و در پی حصول توافقی که بدون شک بیش از هر چیز مرهون تلاش های تیم هسته یی کشور طی 2 سال گذشته است، قابل ستایش و قدردانی است. شاید به همین خاطر باشد که بسیاری از رسانه ها، دولت روحانی را برنده ی اصلی مذاکرات نامیده اند.
گاردین در گزارش روز 14 جولای(23 تیر) خود، با اشاره به اینکه این توافق را می توان برای رییسان جمهوری دو کشور ایران و آمریکا یک برد بزرگ محسوب کرد نوشت: رییس جمهوری ایران را بدون شک می توان بزرگ ترین برنده ی این توافق در میان شش کشور مذاکره کننده دانست.
گاردین ادامه داد: روحانی راهی را برگزید که از طریق آن، حقوق صلح آمیز هسته یی کشورش و همچنین موقعیت ایران در منطقه به رسمیت شناخته شد.
گاردین همچنین پیش بینی کرد روحانی، زیر تاثیر این موفقیت بزرگ و تاثیرهای مثبت حاصل از توافق، پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 باشد.
«آرتور مک میلان» تحلیلگر پایگاه «دیلی استار» نیز با یاد کردن از روحانی به عنوان یکی از برندگان اصلی مذاکرات نوشت: توافق ایران و غرب به روحانی این امکان را می دهد تا روابط بین المللی کشورش را بهبود بخشد.

***خاورمیانه بعد از توافق صلح آمیز هسته یی
این موضوع که کشورمان یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین قدرت های خاورمیانه است و نقشی مستقیم در مناسبات منطقه یی دارد، از دیدِ هیچ یک از کشورها و رسانه های جهان پوشیده نیست. بسیاری از تحلیلگران غربی معتقدند توافق هسته یی، قدرت منطقه یی ایران را افزایش خواهد داد.
پایگاه «بی بی سی» در گزارشی با عنوان «آیا زمان ایران در خاورمیانه فرا رسیده است» که روز 15 جولای(27 تیر) منتشر شد با اشاره به تاثیر مستقیم توافق ایران بر مناسبات خاورمیانه نوشت: رفع تحریم ها برای ایران به منزله ی کمک بیشتر به سوریه و بشار اسد، شیعه های عراق و حوثی های یمن خواهد بود.
این پایگاه همچنین در گزارشی دیگر با عنوان «آیا توافق ایران خاورمیانه را امن تر خواهد کرد؟»، از نگرانی رژیم صهیونیستی و دولت عربستان سعودی در خصوص این توافق و افزایش قدرت ایران و متحدانش در خاورمیانه نوشت.
پایگاه خبری تحلیل «اِن پی آر»(رادیوی ملی آمریکا) نیز 14 جولای(23 تیر) در گزارشی در خصوص تاثیر توافق ایران بر خاورمیانه نوشت: اولین تاثیر توافق ایران در خاورمیانه با تولید نفت بیشتر از سوی این کشور و کاهش قیمت بازارهای جهانی خواهد بود.
این پایگاه افزود: همچنین اوباما و بسیاری دیگر امیدوار هستند با از میان رفتن انزوای این کشور، ایران نقش بزرگ تری در کاهش تنش های خاورمیانه ایفا کند.
ان پی آر همچنین با اشاره به اینکه ایران و آمریکا هر دو در خصوص مبارزه با «داعش» دارای موضع های مشترک هستند و با وجود اینکه همکاری رسمی در این خصوص را رد می کنند، ولی در یک جبهه علیه این گروه می جنگند نوشت: در صورتی که توافق بخوبی پیش برود، شاید در آینده و برای اولین بار بعد از سال 1979، ایران و آمریکا فرصت همکاری های رسمی و غیررسمی با یکدیگر را پیدا کنند.
پایگاه ترکیه یی «حریت دیلی» نیز دیروز دوشنبه در گزارشی در خصوص تاثیر توافق بر این کشور، آن را بسیار مثبت و قابل توجه توصیف کرد. به نوشته ی این پایگاه، رفع تحریم ها و بازگشتن دارایی های بلوکه شده ی ایران، تاثیر مستقیمی نیز بر اقتصاد ترکیه خواهد داشت و حتی باعث رشد 0.5 درصدی این کشور خواهد شد.
*گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**442**2054



30/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن