تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817306127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کوچ مغازه‌داران کیش به سمت قشم


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
قشم کوچ مغازه‌داران کیش به سمت قشم

نقش قاچاق در رکود کسب و کار کیش؛
کوچ مغازه‌داران کیش به سمت قشم
شاید به طور غیر رسمی این تقسیم کار میان دو جزیره مهم کشور انجام شده که یکی به جذب گردشگر بپردازد و دیگری به مرکز خرید بدل شود.



به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، دمای هوا به 40 درجه رسیده و رطوبت از 50 درصد عبور کرده است. در این هوای گرم و مرطوب جذب توریست به جزیره کیش با تخفیف‌های زیاد هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی همراه شده است. از گذشته رسم بر این بوده است تا با برگزاری جشنواره‌های تابستانی در جزیره و ارائه تخفیف و جایزه‌های بزرگ در مراکز خرید، انگیزه گردشگران برای سفر به کیش تقویت شود.

این جشنوراه‌ها و تخفیف‌ها در مواردی با تخفیف 50 درصدی ورودی مراکز تفریحی خود را نشان می‌دهد. خودروهای نسبتا لوکسی که در مقابل مراکز خرید به عنوان جایزه قرار داده شده است نیز در این فصل افزایش یافته‌اند. با این وجود اما مراکز خرید مشتری چندانی ندارند. راهروهای بزرگ و طویل پاساژ‌های مشهور جزیره،‌ خالی از جمعیت است و میدان دید تا انتهای راهروها وسعت پیدا کرده است.

در حالی که معمولا گرمای هوا در ساعات روز، گردشگران را به سمت مراکز خرید و پاساژهای خنک هدایت می‌کند، این روزها در ساعات میانی روز هم پاساژها خالی از مشتری است به طوری که اغلب مراکز خرید جزیره به سبک پاساژهای شهرهای دیگر ساعاتی از ظهر را تعطیل می‌کنند. حتی دیگر ساعات شبانه در مراکز خرید معنایی ندارد. از ساعت 12 به بعد پاساژها از ورود مشتری جلوگیری می‌کنند.

پیش از این رسم بر این بود که مراکز خرید در کیش تا پاسی از شب بروی مشتریان باز بود اما حالا با کمبود مشتری، کسب و کار در این جزیره در شرایط جدیدی قرار گرفته است به این ترتیب که هم ظهرها و هم در ساعات پایانی شب، مراکز خرید تعطیل می شوند.

رانندگان تاکسی فعال در کیش هم از رکود کسب و کار خود گلایه دارند. شرکتی که به تازگی تعدادی تاکسی لوکس به سبک تاکسی‌های قدیمی انگلستان وارد جزیره کرده تا برخی گردشگران خاص را از هتل های لوکس به گشت و گذار ببرد، مجبور شده رانندگان خود را برای مسافرگیری به سطح جزیره روانه کند.

در این شرایط که کسب و کار برای مغازه‌داران و فروشندگان کالا در جزیره کساد شده است، برخی از آن‌ها تصمیم گرفته‌اند برای کسب و کار به جزیره‌های دیگر بروند. یک فروشنده لوازم آرایشی در مرکز خرید کیش می گوید: «کاسبی در کیش به شدت کساد شده است. مدت ها منتظر ماندیم تا شاید اوضاع بهتر شود اما این اتفاق رخ نداده به همین دلیل تصمیم گرفتیم جمع کنیم و برای کار به قشم برویم.»

این فروشنده جوان ادامه می‌دهد: «می گویند اوضاع قشم بهتر است و گردشگران آنجا بیشتر به خرید می پردازند. در کیش اما مدتی است گردشگران تمایل چندانی به خرید ندارند و بیشتر در مراکز تفریحی حاضر می شوند تا مراکز خرید.»

نقش قاچاق در رکود کسب و کار کیش

جزیره کیش از اولین مناطق آزاد ایران است که مسیر تبدیل شدن به یک منطقه توریستی را زودتر از سایر مناطق طی کرد.

عروس خلیج فارس با توجه به امتیازاتی که یک منطقه آزاد دارد، از سال‌ها پیش به اصلی‌ترین پایگاه کالاهای وارداتی تبدیل شد. پوشاک و کالاهایی که ارزان‌تر از سایر نقاط کشور به دست مصرف‌کننده می‌رسید موجب شده بود تا رونق کسب و کار در آن افزایش یابد. بسیاری از گردشگران که برای بازدید به این منطقه می‌آمدند، یکی از اصلی‌ترین اهدافشان مراجعه به بازارها و خرید کالا بود. اجناسی که به واسطه ویژگی‌های مناطق آزاد با قیمت کمتری به فروش می‌رسید، جذابیت سفر به این منطقه را بالا برده بود. از طرف دیگر بسیاری از فروشگاه‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک با نام کیش به واردات کالا از این منطقه و فروش آن می‌پرداختند. بر همین اساس طی سال‌های گذشته مراکز خرید بزرگی در کیش ساخته شد و بسیاری از فعالان اقتصادی، کسب و کار خود را به این جزیره بردند.

طی سال‌های اخیر اما بازار جزیره کیش تفاوت زیادی با گذشته کرده است. از طرفی گستردگی واردات کالا و ورود کالاهای قاچاق به شهرها قیمت کالاها را در نقاط مختلف کشور کاهش داده است و از سوی دیگر هزینه‌های جاری فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد افزایش یافته که در این صورت عموم کالاهای موجود در مناطق آزاد قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر شهرها ندارد. این موضوع به خصوص در مورد پوشاک خود را نشان داده است. وقتی پوشاک به طور قاچاق وارد می‌شود و به شهرهای مختلف کشور می‌رسد به این معنی است که برای آن کالا تعرفه و عوارض فانونی پرداخت نشده است که بخواهد قیمت آن نسبت به مناطق آزاد که از پرداخت حقوق گمرکی معاف است، بالاتر بزند. همین موضوع اختلاف قیمت را از بین برده است.

در این شرایط گردشگران با قیمت‌هایی نظیر قیمت شهر خود و یا حتی گران‌تر از آن مواجه می‌شوند و تمایلی به خرید نشان نمی‌دهند. همین موضوع فضای کار را برای فعالان اقتصادی و کاسبان این جزیره تنگ کرده است. بسیاری از مغازه داران جزیره به فکر کوچ به مناطق دیگر افتاده اند. جزیره قشم یکی از مقصدهای جدید آن ها است. جایی که بعد از کیش به مرکز خرید بزرگی در میان مناطق آزاد تبدیل شد و حالا به نظر می‌رسد مشتریان بیشتری را جذب می کند. شاید به طور غیر رسمی این تقسیم کار میان دو جزیره مهم جنوبی کشور انجام شده باشد که یکی به جذب گردشگر از طریق مراکز تفریحی بپردازد و دیگری به مرکز خرید و جذب مشتری برای کالاهای وارداتی بدل شود. /صدای اقتصاد/110



۱۰/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن