تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826334079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چادري‌هايي كه عفيف نيستند مردم را بدبين مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: چادري‌هايي كه عفيف نيستند مردم را بدبين مي‌كنند
يك نظر هم كافيست تا بتوانيم درباره وضعيت حجاب و عفاف در جامعه قضاوت كنيم. نماي بيروني جامعه ما حكايت از رواج بدحجابي دارد.
نویسنده : زهرا چيذري 


اگرچه نمي‌توان اين نمود بيروني را به تمام جامعه تعميم داد اما نوع پوشش و حجاب زنان و دختران ما در كوچه و خيابان‌ها و الگوبرداري اين پوشش از شوهاي زير‌زميني و ماهواره‌ها هشدارهايي جدي را مطرح مي‌كند كه مي‌تواند به سلامت جامعه و كيان خانواده آسيب برساند. در برابر اين اما با نگاهي به تاريخ اين مرز و بوم با پيشينه‌اي مواجه مي‌شويم كه زنان و دختران اين سرزمين حتي در مقابل زور و باتوم و تپانچه رضاخاني هم حاضر به كنار گذاشتن حجاب خود نشدند. امروز اما به رغم برقراري حكومت اسلامي و در اختيار داشتن رسانه و منبر به نظر مي‌رسد در تعميق باورهاي ديني به جامعه به خصوص نسل‌هاي بعد از انقلاب با يك كوتاهي جدي مواجهيم چراكه اگر جوانان ما اطلاعات و آگاهي كافي در رابطه با دين مبين اسلام داشته و ارزش‌ها و باورهاي اين دين مبين در درونشان نهادينه شده بود به اين سادگي‌ها تحت تأثير هجمه‌هاي ماهواره، ‌اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي هدفمند قرار نمي‌گرفتند. در اين ميان كم‌كاري بسياري از دستگاه‌ها مشهود است اما حوزه‌هاي علميه به عنوان يكي از مهم‌ترين نهادهاي توليد و تزريق فرهنگ و باور ديني به جامعه سهم مهمي از اين بار كم‌كاري را به دوش مي‌كشند همانگونه كه رسانه‌هاي ما نيز از اين اتهام مبرا نيستند. بررسي ريشه‌هاي بدحجابي و نقش حوزه‌هاي علميه درباره حجاب در جامعه اسلامي موضوعي است كه براي بررسي آن ميز‌گردي با حضور چند‌ تن از اساتيد و مسئولان حوزه‌هاي علميه بسيج طلاب در روزنامه جوان برگزار شد و اين موضوع مورد بحث و بررسي قرار گرفت. كم‌كاري از نوع رسانه‌اي فاطمه ابتكار‌ثاقب، مدير و فرمانده حوزه علميه طلاب حجت (عج) در برابر اين نكته كه بخشي از بد‌حجابي‌هاي امروزي جامعه به كم‌كاري‌هاي نهادهاي متولي فرهنگ‌سازي جامعه براي تعميق باور نسل جوان از جمله حوزه‌هاي علميه باز‌مي‌گردد، اين موضوع را ناشي از كم‌كاري رسانه‌ها و به خصوص صدا و سيما دانست. به گفته وي، زماني كه مي‌خواستند بي‌حجابي را جا بيندازند در رسانه‌هاي آن زمان از جمله مجلات زن روز، جوانان، ‌تهران مصور، ‌اطلاعات هفتگي و به طور كلي تمامي رسانه‌هايي كه در آن دوران منتشر مي‌شد با كاريكاتورها و مطالب مختلف حجاب و زنان محجبه را تحقير مي‌كردند تا بي‌حجابي را در جامعه جا بيندازند، مثلاً در كاريكاتوري خانمي را كه چادري به كمر بسته بود و زنجيري به پايش بسته بودند نشان مي دادند. به باور ابتكار‌ثاقب براي جا انداختن حجاب مطلوب بايد قوانين موجود به طور جدي اجرايي شود و با افراد بد‌حجاب برخورد جدي صورت گيرد. بنا به تأكيد وي، از سوي ديگر مسابقات دختر شايسته را راه‌اندازي كردند. كانديداي اين مسابقات بايد لباس‌هاي باز و دامن كوتاه مي‌پوشيد و مدير دبيرستان اسامي اين افراد را به مجلات مي‌داد و در برابر اين دختران محجبه تحقير مي‌شدند. ارائه الگوي پوشش از سوي رسانه‌ها زهرا رحمتي، مدير و فرمانده مدرسه علميه حضرت ولي‌عصر با اشاره به اينكه در ادارات و مراكز آموزشي با وجود تعيين مصاديق پوشش مناسب حجاب رعايت نمي‌شود، ‌افزود: مديران و دست‌اندركاران جامعه بايد جدي‌تر و با قواي سه‌گانه در زمينه عفاف و حجاب پاي كار بيايند اما اين مسئله با سليقه‌هاي مديران كمرنگ شده است. وي با تأكيد بر امر نظارت بر رسانه‌هاي جمعي مي‌افزايد:‌ صدا و سيما هم‌اكنون با فيلم‌ها و برنامه‌هايش عملاً الگوهاي پوشش نامناسبي را به جامعه معرفي مي‌كند. به باور رحمتي، ما در حال حاضر در كنار پديده بدحجابي با پديده بدحجابي در خانم‌هاي با‌حجاب مواجهيم؛ خانم‌هاي چادري كه با آرايش كامل، ‌مانتوهاي كوتاه كه چادرشان را كاملاً باز گرفته‌اند. بنا به تأكيد وي، برخورد با بدحجابي بايد از صدا و سيما شروع شود. روابط آزاد زن و مرد در فيلم‌ها و برنامه‌ها در واقع به مردم آموزش مي‌دهد. وقتي اين تصاوير در رسانه‌ها به نمايش در‌بيايد به معناي بها دادن به اين نوع پوشش و طرز رفتار است و رفته رفته پوشش و حجاب به ضد‌ارزش تبديل مي‌شود، بنابراين بايد پيش از اين مرحله فكري كرد. حجاب زنان ايراني در گذر تاريخ زهرا رئيسي، جانشين فرمانده حوزه بسيج طلاب حضرت خديجه با بيان اينكه در تاريخ ايران درباره حجاب، ‌زنان باوقار و داراي جايگاه اجتماعي بالا از پوشش و نوع لباس پوشيدنشان مشخص مي‌شدند، ‌افزود: اين زنان از كجاوه‌هاي مخصوص و پوشيده بيرون مي‌آمدند اما زناني كه كنيز بودند و در خانه‌ها خدمت مي‌كردند سر برهنه و پا برهنه بيرون مي‌آمدند. اما امروز جوانان ما با سريال‌هايي در رسانه ملي مواجه هستند كه كاملاً خلاف اين ماجرا را نشان مي دهد و از سوي ديگر روابط آزاد دختر و پسر در فيلم‌ها به نمايش گذاشته مي‌شود به همين خاطر هم نسل جوان ما با يك تضاد مواجه مي‌شود. تمركز بر همايش و گزارش به جاي عمل ‌در برابر كم‌كاري رسانه‌ها و به خصوص صدا و سيما اين نكته مطرح مي‌شود كه رئيس سازمان صدا و سيما با دستور مستقيم رهبري انتخاب مي‌شوند بنابراين برنامه‌هاي راديو و تلويزيون هم مورد تأييد ايشان است. فاطمه ريحاني، مدير و فرمانده حوزه علميه زهراي اطهر در پاسخ به اين سؤال گفت: آقا دقيقاً به اين سؤال پاسخ داده و فرموده‌اند اينكه من رئيس صدا و سيما را انتخاب مي‌كنم اصلاً به اين معنا نيست كه تمام برنامه‌هاي آن را قبول دارم. ريحاني با تأكيد بر اينكه تا كي قرار است رهبري به طور مستقيم وارد اين قضايا شود، در رابطه با چالش درباره كم‌كاري رسانه‌ها و حوزه علميه افزود: ‌رسانه نمود بيروني و جنبه انتزاعي قضيه را پوشش مي‌دهد. رحمتي مدير و فرمانده حوزه علميه حضرت ولي عصر هم در اين باره گفت:‌ بايد بسيج را به رسانه‌ و حوزه علميه اضافه كنيم. در واقع با وجودي كه ما از اول انقلاب بسيج، ‌حوزه علميه و رسانه‌ها را در اختيار داريم اما وضع جامعه اين است و اين بدين معناست كه عملاً كاري انجام نمي‌شود و كارها گزارش دادن و جلسات نمادين برگزار كردن محدود شده است. محجبه‌هايي كه عفيف نيستند! ناهيد دميرچي، مسئول بسيح طلاب و روحانيون سپاه محمد رسول‌الله، در اين باره با اشاره به بحث تهاجم فرهنگي افزود: ‌ما يك دشمن بيروني داريم كه به شدت در اين زمينه كار مي‌كند. از سوي ديگر تأثير‌گذاري مبلغاني كه براي تبليغ حجاب و عفاف تربيت و وارد جامعه مي‌شوند نيازمند يك زيرساخت‌هايي است. به گفته وي، دختران ما كه با تربيت ديني بزرگ و وارد جامعه مي‌شوند با عواملي مانند ماهواره و شبكه‌هاي اجتماعي مواجه مي‌شوند. اين شبكه‌ها تلاش مي‌كنند تا جريان‌هاي فمنيستي را وارد جامعه ما كنند. بنا به تأكيد دميرچي، حجاب موجب آرامش روحي و فردي مي‌شود. از سوي ديگر زن مسلمان با حجاب فعاليت‌هاي اجتماعي خود را هم بر اساس نياز جامعه دارد و دين به زن ياد مي‌دهد كه در برابر نامحرم چگونه رفتار كند و اثر اين مسئله تحكيم خانواده خواهد بود. در حالي كه فيلم‌هاي ماهواره‌اي تلاش مي‌كنند زير‌ساخت‌هاي ديني ما را بگيرد و يكي از مهم‌ترين رويكردهاي اين شبكه‌ها تزريق شك ميان زن و شوهر و ايجاد شكاف و باز كردن باب طلاق در جامعه است. وي خاطر‌نشان كرد: ما در حال حاضر در جامعه با خانواده‌هايي مواجهيم كه بعد از سال‌ها زندگي از هم جدا مي‌شوند و اين امري است كه در اثر القاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي ايجاد شده است. دميرچي در پاسخ به اين سؤال كه دين مبين اسلام براي تمامي مسائل چالش‌هاي ذكر شده راه‌حل دارد اما چرا اين باورها در جامعه تعميق نشده است، گفت: چون اين باور متأسفانه در ميان خانم‌هاي ما جا انداخته شده كه دل بايد پاك باشد. از سوي ديگر رفتار نادرست برخي از خانم‌هايي كه فقط حجاب دارند موجب مي‌شود تا نگاه كلي جامعه نسبت به اين موضوع تغيير كند. بنا به تصريح مسئول بسيج طلاب و روحانيون سپاه محمد رسول‌الله، حجاب و عفاف همراه با هم و لازم و ملزوم يكديگرند اگر اين دو مورد از هم منفك شود ديد مردم نسبت به حجاب بد مي‌شود زيرا زنان با‌حجابي را مي‌بينند كه عفيف نيستند و كساني كه با او در ارتباطند اين موضوع را متوجه مي‌شوند و مي‌گويند ما اين چادر را قبول نداريم و چادر سر نمي‌كنيم ولي عفتمان را حفظ مي‌كنيم. اين تضادهايي كه بعضاً در جامعه ايجاد شده است موجب مي‌شود كه جوانان ما نسبت به حجاب و چادر گريزان شوند. اما اين افراد به اين نكته توجه ندارند كه اگر حجاب نباشد عفت در معرض خطر قرار مي‌گيرد. حلقه‌هاي زنجيره شكل‌گيري بدحجابي نسرين كاظمي‌مقدم مدير و فرمانده مدرسه علميه كريمه اهل‌بيت با تأكيد بر اينكه بدحجابي موضوعي است كه بر اثر عوامل مختلفي به اين شكل خود را نشان مي‌دهد، ‌افزود: حجاب هم ريشه در عفاف و هم حيا دارد. عوامل مختلف اجتماعي، ‌اقتصادي، بيولوژيك و فرهنگي در كنار هم موجب شده است تا بعد از سپري شدن 37 سال وضعيت حجاب به اينجا برسد. به گفته وي، زمان اول انقلاب حجاب با زور و دستور حاكميتي برقرار شد. ضمن اينكه فضاي معنوي جنگ نيز برقراري حجاب در جامعه را تشديد مي‌كرد علاوه بر اين حيا و عفت جامعه سنتي را هنوز داشتيم. كم‌كم كه با پايان جنگ ترس‌ها ريخت و رودربايستي‌ها نسبت به هم كنار رفت، عوامل ديگري آغاز به كار كردند. وي با اشاره به تلاش براي فرهنگسازي در جامعه عروسك باربي را مثال زد و افزود:‌اين عروسك فرهنگ بي‌حجابي را ابتدا از دوران كودكي آغاز مي‌كند. از سوي ديگر براي اين عروسك انيميشن مي‌سازند. در واقع گروه رسانه، ‌كارخانه‌دار، ‌گروه‌هاي آموزشي و بازاريابي همه با هم و در كنار هم كار مي‌كنند و اين باربي را به عنوان فرهنگ ارائه مي‌دهند تا دختران ما شبيه اين باربي بشوند كه عملاً مي‌بينيم اين اتفاق رخ داده است. به باور كاظمي‌مقدم در حال حاضر براي حجاب هم عوامل متعددي بايد دست به دست هم بدهند و كم‌كاري‌ها هم در تمامي حوزه‌ها مشهود است. عوامل فرهنگي، ‌اعتقادي، ‌ضعف ايمان، عدم شناخت و آگاهي و تأثير‌پذيري از غرب در كنار عوامل بيولوژيكي، رواني و عوامل اجتماعي كه همان محيط‌هاي آموزشي و خانواده است و همچنين عوامل سياسي موجب شده‌اند تا امروز حجاب و عفاف در جامعه به چنين وضعي دچار شود. بديهي است بايد راهكارهايي هم كه در اين زمينه ارائه مي‌شود ناظر بر همين عوامل باشد. به طور نمونه در زمينه اجتماعي محيط‌هاي آموزشي ما بايد در جهت تقويت باورهاي ديني خانواده‌ها و افراد كار كنند. ضعف آموزشي در حوزه‌هاي علميه وي افزود: حوزه علميه، آموزش و پرورش، ‌دانشگاه‌ها و حتي مهدهاي‌كودك جزو محيط‌هاي اجتماعي هستند كه بايد دست به دست هم داده و در زمينه تعميق باورهاي ديني كار كنند. به گفته اين استاد حوزه علميه، تربيت در اسلام از قبل از دوران جنيني شروع مي‌شود و در اين دوران هم ادامه دارد. كاظمي‌مقدم با اشاره به اينكه در حال حاضر در مهدهاي كودك با آموزش رقص و موسيقي مواجهيم و عملاً مسائلي همچون ارتباط با جنس مخالف را براي كودكانمان از همين سنين براي افراد حل مي‌كنيم، ‌افزود: ‌در مدارس ما هم عملاً بخش پرورشي را حذف كرده‌اند و كارهايي كه مبتني بر فرهنگ ديني است كنار گذاشته شده است. بنا به تأكيد وي در حوزه خواهران هم مسائلي كه مبتلا به زنان جامعه ماست تدريس نمي‌شود. اين در حالي است كه بچه‌ها با اشتياق به حوزه مي‌آيند ولي روش كاري حوزه‌هاي ما به گونه‌اي است كه اين خانمي كه وارد حوزه شده ممكن است چند سال ديگر يك عالم و زاهد بسيار قابل قبول باشد اما اين كاركرد زيربنايي نيازمند يك پروسه چندين ساله است كه اگر طلبه ما با مشكلاتي كه در جامعه دارد خيلي خوب و پاك بماند اين ارتقاي درجه را خواهد داشت اما اين نوع آموزش براي مشكلات امروز وي در جامعه كارساز نيست. در اين زمينه بديهي است دانشگاه‌هاي ما بسيار ضعيف‌تر عمل مي‌كنند. بازيگران داعيه‌دار فرهنگ جامعه مدير و فرمانده حوزه علميه كريمه اهل‌بيت با اشاره به بحث تقويت باورهاي ديني تأكيد كرد:‌تمام افراد و به طور ويژه بچه‌ها از افرادي كه مورد علاقه‌شان هستند الگو‌برداري مي‌كنند با وجود اين در حالي كه ما حوزه‌هاي علميه داعيه دار فرهنگ جامعه هستيم اما در عمل بازيگران تربيت فرهنگي جامعه را بر عهده دارند. وي برنامه‌هاي مختلف صدا و سيما را مثال زد و گفت: در برنامه‌هاي پر مخاطب رسانه ملي چند نفر حوزوي را آورده‌اند كه مباحث و مسائل فرهنگي را براي مردم جامعه بيان كنند؟ اين در حالي است كه بازيگران پاي ثابت اينگونه برنامه‌ها هستند و هنرپيشه‌هاي ما تربيت را ايجاد مي‌كنند چون مورد علاقه افراد هستند و وقتي افراد به آنان علاقه دارند از رفتار و پوششان الگوبرداري مي‌كنند. پايه‌گذاري تقويت باورهاي ديني بنا به تأكيد كاظمي‌مقدم حالا وقتي مي‌خواهيم تقويت باورهاي ديني بچه‌هاي مدرسه‌اي را در دستور كار قرار دهيم بايد با استفاده از همين اصل الگو‌پذيري معلمي را كه به او علاقه دارد، در نظر بگيريم. همچنين در محيط خانواده مادر و سپس پدر افرادي هستند كه بچه‌ها بيش از همه به آنها علاقه دارند. وي ادامه داد: ‌در واقع مي‌بينيد كه همه بايد به صورت سيستمي عمل كنند و اگر بخواهيم تربيت ديني داشته باشيم بايد روي پدر و مادرها هم به عنوان الگوي بچه‌ها كار كنيم و مدارس جلساتي را براي آنها ترتيب بدهند. بايد الگوسازي بچه‌ها به صورت هماهنگ از سوي خانواده و مدرسه انجام گيرد. به باور مدير و فرمانده حوزه علميه كريمه اهل‌بيت، تقويت محيط‌هاي آموزشي و ايجاد شناخت و آگاهي دادن به بانوان نسبت به حيا و عفاف بسيار مهم است. وي تصريح كرد: ‌در حال حاضر ما فقط روي مورد بيروني و ظاهري حجاب تمركز كرده‌ايم در حالي كه خيلي از محجبه‌هاي ما عفيف نيستند و ما بايد تلاش كنيم تا آنها را درست كنيم. كاظمي‌مقدم با تأكيد بر ميل به خود‌نمايي و تبرج و تزئين و تجمل در زنان به ويژه در دوره‌هاي نوجواني افزود: ‌حتي يك زن مسلمان دوست دارد مورد تحسين و تمجيد قرار بگيرد و احساس مثبت ديگران را برانگيزد و نمي‌توان اين مسئله را ناديده گرفت. به باور وي پرورش نيروي عقلاني، ‌ايمان‌گرايي و پذيرش مسئوليت و آماده‌سازي رويارويي با دنياي متجدد راهكاري است كه در اين زمينه كاربرد دارد. كاظمي‌مقدم با بيان اين پرسش كه چرا ماهواره در جامعه ما همه‌گير نيست، گفت:‌در حال حاضر در برخي از مجتمع‌هاي مسكوني ديش مركزي مي‌گذارند اما خيلي از خانواده‌هاي ما خودشان استفاده از ماهواره را انتخاب نمي‌كنند زيرا مواجهه با دنياي متجدد را ياد‌گرفته‌اند و مي‌دانند در اين دنيا چه چيزهايي بد است و چه چيزهايي خوب و آگاهانه و با ديد باز تصميم مي‌گيرند. اين استاد حوزه علميه با اشاره به اينكه شايد برخي از افراد فكر كنند جهان غرب اينقدر هم براي ما نقشه نمي‌كشند، ‌افزود: اما بازبيني خيلي از رفتارها و برنامه‌هاي غرب براي ما متوجه مي‌شويم كه اين برنامه‌ها بسيار حساب شده و كارشناسي شده است. وي در رابطه با بحث تعديل غرايز براي كنترل بدحجابي در جامعه تصريح كرد:‌اين مسئله موضوعي سيستمي است و به همين خاطر هم بايد همه چيز را در كنار هم ببينيم. غذاي فست فود و استفاده از هورمون‌ها در پرورش گوشت‌ها، ‌همچنين استفاده بي‌رويه از سس‌ها موجب شده تا با بلوغ زودرس در ميان بچه‌ها مواجه باشيم آن هم در شرايطي كه فاصله بين بلوغ و ازدواج روز به روز بيشتر مي‌شود. كاظمي‌مقدم گفت: ‌از سوي ديگر بايد به فرزندانمان ياد بدهيم در دوست‌گزيني دقت بيشتري داشته باشند. ما با دختراني مواجهيم كه با ورود به دانشگاه چادرشان را كنار مي‌گذارند چراكه معتقدند با چادر دوستانشان را از دست مي‌دهند و منزوي مي‌شوند. اين در حالي است كه فرزندان ما بايد ياد بگيرند قرار نيست وقتي فردي به يك محيطي وارد مي‌شود همه تحسينش كنند و بايد ياد بگيرد گزينش كند. اين مسئله بخشي به تربيت خانواده باز‌مي‌گردد و بخشي به جامعه. به گفته وي، اسلام با ميل به تبرج در زنان مخالف نيست اما تعليم بر عهده خانواده است. اين استاد حوزه با اشاره به ابعاد سياسي بدحجابي تأكيد كرد: ‌ما نمي‌توانيم يك بعد از ابعاد مختلف و دلايل بدحجابي را ناديده بگيريم و بگوييم مي‌خواهيم حجاب و عفاف را در جامعه نهادينه كنيم. هر قدر ما به فرزندانمان آموزش بدهيم وقتي بيرون مي‌رود با تناقض مواجه شده و كم مي‌آورد چراكه درجات ايمان مختلف است. بدحجابي‌هايي براي مبارزه با نظام كاظمي‌مقدم با پرداختن به ابعاد سياسي موضوع بدحجابي افزود: در ابعاد سياسي نيز پژوهش‌هايي در سراسر دنيا نشان مي‌دهد برخي افراد يا گروه‌هايي كه به كل يا قسمتي از نظامي كه در آن كشور حاكم است اعتراضي دارند از آنجايي كه نمي‌توانند با حكومت ستيزه‌جويي كنند تلاش مي‌كنند تا اعتراضشان را به يك نحوي نشان بدهند. در ايران چون نظام، نظام اسلامي است افرادي كه مي‌خواهند مخالفتشان را نشان بدهند مخالف اسلام مي‌شود و اين مخالفت را به صورت مبارزه با مصاديق اين اسلاميت مانند حجاب نشان مي‌دهند. به باور وي اين افراد كه مي‌خواهند خط‌شكن باشند آن گروهي هستند كه رفتار مغرضانه دارند و بايد با آنها برخورد سلبي صورت گيرد. مدير و فرمانده حوزه علميه كريمه اهل بيت تأكيد كرد: مسئله خط‌شكني دقيقاً در فضاي مجازي هم مصداق دارد. الان در جامعه آنهايي كه در مقابل نظام و مقابل دين قرار مي‌گيرند با يك سازماندهي منظم و در تمام بخش‌ها كار مي‌كنند و هم جا نفوذ كرده‌اند. وي با اشاره به جشنواره فيلم فجر افزود: ‌يك بازيگر در اين جشنواره با لباس‌ها و حجاب نا‌مناسب مي‌آيد و مد آن سال را تعيين مي‌كند. در حالي كه مي‌توان گفت برخي از اين افراد در واقع خط‌شكن هستند و به نوعي مقابله سازماندهي شده براي مقابله با نظام است. كاظمي‌مقدم تصريح كرد: براي ايجاد يك فرهنگ نمي‌توان تنها از يك مسير و يك بعد كار كرد. وي با تقسيم‌بندي جامعه به سه دسته افراد مؤمن و سفيد، ‌افراد معاند و سياه و افراد خاكستري كه از فضاي كلي جامعه اثر مي‌پذيرند افزود: ‌درجات ايماني متفاوت است به همين خاطر هم حتي اگر كسي تحت تعاليم حوزه باشد ممكن است با فاصله گرفتن از اين محيط به يك فرد ديگر تبديل شود. پاسخگويي به شبهات و عرضه مباني ديني شبهه‌افكني در باورها و ارزش‌هاي ديني جامعه براي تزلزل ايمان افراد از طرق مختلف نيز يكي از مسائلي است كه مي‌تواند موضوع بدحجابي در جامعه را تشديد كند. دميرچي، مسئول بسيج طلاب و روحانيون سپاه محمد رسول‌الله با اشاره به موضوع شبهه‌افكني در فضاي مجازي تأكيد كرد: ‌براي پاسخگويي به شبهات ايجاد شده در اين فضاها لازم است تا مبلغان ما در اين فضا حضور مؤثري داشته باشند، زيرا اگر اين شبهات در ذهن افراد باقي بماند مي‌تواند در باورهاي وي خلل ايجاد كند و در عملش منعكس شود. كاظمي‌مقدم اما در اين رابطه معتقد است بايد بدين منظور ساماندهي صورت گيرد و آموزش‌هاي زيربنايي داشته باشيم چراكه هر روز يك فرقه و شبهه تازه درست مي‌شود كه پرداختن به يكايك آنها مي‌تواند انرژي و توانمندي ما را هدر بدهد به همين خاطر در كنار پاسخگويي به يك شبهه بايد مبناهاي ديني را هم عرضه كرد اما وقتي ذهن جوانان ما تحليلگر و فعال باشد خودشان به پاسخ مي‌رسند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن