تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799377049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیر کل امنیتی وزارت کشور: جرایم اجتماعی طی 2 سال گذشته کاهش یافته است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیر کل امنیتی وزارت کشور: جرایم اجتماعی طی 2 سال گذشته کاهش یافته است تهران - ایرنا - «جواد زرین کلاه» مدیر کل امنیتی وزارت کشور در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا با بیان اینکه بر اساس آمار، جرایم اجتماعی طی 2 سال گذشته روندی نزولی داشته به تشریح برنامه های این وزارتخانه برای گسترش امنیت پایدار در کشور پرداخت.


جامعه به مثابه یک موجود زنده همواره در تغییر و تحول است و همزمان با این تحول ها و به علت پدیده یی چون «تاخر فرهنگی» به معنای تضاد بین فرهنگ مادی و معنوی جامعه یک سری کژکارکردی و نابهنجاری ها در سطح کلان و خرد آن شکل می گیرد. هر چند شکل گیری ناهنجاری های اجتماعی پدیده یی نو نیست و عمری به درازای حیات بشری دارد اما تنوع جرم و مشکل های اجتماعی در کنار فراگیر شدن برخی از ناهنجاری ها منجر به شکل گیری یک حس بدبینی نسبت به امنیت جامعه بین شهروندان می شود.
دولت های مختلف در دهه های گذشته تا به امروز دستورهای کار گوناگونی در زمینه ی مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی در پیش گرفته اند اما تنوع جرایم از یک سو و بروز جرم های نو در سوی دیگر موجب شد تا این برنامه ها با چالش های متنوعی روبه رو شود.
برای آگاهی از برنامه های دولت یازدهم در زمینه ی کاهش جرم های اجتماعی، پژوهشگر ایرنا به سراغ «جواد زرین کلاه» مدیر کل امنیتی وزارت کشور رفت و در محل کارش با وی به گفت وگو نشست. زرین کلاه در این گفت وگو با اشاره به اهمیت مساله ی امنیت پایدار در دولت یازدهم و فراهم کردن زمینه ی آرامش خاطر برای شهروندان به پژوهشگر ایرنا گفت: دولتمردان تدبیر و امید از نخستین روزهای کار، بحث امنیت اجتماعی و آرامش خاطر شهروندان را سرلوحه ی کار خود قرار دادند. برای اثبات این سخن لازم است نگاهی به سخنان وزیر کشور در جلسه ی رای اعتماد مجلس شورای اسلامی داشته باشیم که تاکید فراوانی بر امنیت پایدار جامعه داشت.
مدیر کل امنیتی وزارت کشور همچنین با اشاره به همکاری نهادهای مختلف در کاهش چشمگیر جرایم در 2سال گذشته گفت: طی ماه های گذشته تدوین برنامه ی کاهش سرقت در جامعه که با موفقیت چشمگیری همراه بوده با کمک نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به اجرا در آمده است.
متن کامل مصاحبه ی زرین کلاه با پژوهشگر ایرنا در ادامه آمده است:

*** ایرنا: شما در کنفرانس خبری روز یکم تیرماه عنوان کردید که آمار جرایم در چند سال گذشته کاهش محسوسی داشته است. با توجه به اینکه جرایم در چند بُعد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شکل می گیرد، این کاهش شامل کدام بخش از گونه های جرم است؟
** زرین کلاه: نخست باید به این نکته اشاره کنم که در کنفرانس خبری، برخی از خبرنگاران مطالب اینجانب را به اشتباه منتشر کردند زیرا در جایی من به کاهش 6 درصدی آمار اشاره کردم که برخی از سایت ها آن را 20 درصد زده بودند. در سال 1393 جرایم اجتماعی در جامعه به میزان 6 درصد کاهش یافت و این کاهش به صورت ویژه مربوط به سرقت های خُرد و کلان در جامعه بود که در نتیجه ی برنامه ریزی وزارت کشور و تلاش های ارزشمند نیروی انتظامی میسر شد.

*** ایرنا: نزدیک به 2 سال از عمر دولت یازدهم می گذرد. آیا برنامه ی پیشگیرانه ی وزارت کشور بسیار کارشناسانه طراحی شد که در این مدت توانست کاهش محسوسی در میزان سرقت در جامعه ایجاد کند؟
** زرین کلاه: رییس جمهوری دولت خود را دولت تدبیر و امید نامگذاری کرده است. در این راستا همه ی مدیرانی که در این دولت مشغول فعالیت هستند باید با تدبیر عمل کنند. مردم علاقه دارند مشاهده کنند که مدیران آن ها نهایت تلاش خود را به عمل می آورند و در انجام کارها با تدبیر، برنامه و نظم عمل می کنند و چنین رویه یی در برنامه ی دبیرخانه ی شورای امنیت کشور قرار دارد.
از سوی دیگر وزیر محترم کشور به هنگام اخذ رای اعتماد در مجلس یکی از برنامه های خود در وزارت کشور را امنیت پایدار اعلام کرد که در این راستا باید برنامه ریزی می شد و بنا بر این اقدام های بسیار جدی در دستورکار اداره ی کل امنیتی قرار گرفت. از جمله این اقدام ها برگزاری نشست های منظم شورای امنیت کشور، شورای تامین استان ها و شهرستان ها، تهیه ی طرح های امنیتی سراسری و منطقه یی، تهیه دستورالعمل و ابلاغیه ها، برگزاری دوره های توجیهی و آموزشی، تشکیل منظم کمیسیون های زیرمجموعه ی شورای امنیت کشور و شورای تامین استان ها و شهرستان ها، تدوین اهداف، راهبردها و برنامه ها در موضوع های امنیتی و... بود. بنابراین، اقدام های همه جانبه یی با تلاش های شبانه روزی برای دستیابی به بهترین شرایط امنیتی در کشور شروع شده و ادامه دارد.

*** ایرنا: برای برقراری امنیت پایدار در زمینه های اجتماعی نیاز به طرح و برنامه های مختلف است. آیا طرح های این وزارتخانه برای کاهش جرم تنها مربوط به سرقت است یا در زمینه های دیگر نیز برنامه های مشابهی تدوین کرده اید؟
** زرین کلاه: سرقت تنها یکی از جرایم اجتماعی موجود در جامعه است. طرح های کاهش جرایم اجتماعی در زمینه های مختلف تدوین شده یا در حال تدوین است. یکی از این برنامه ها که در حال اجرایی شدن است بحث پیشگیری و مقابله با جعل اسناد است و با اقدام های مختلفی که در این زمینه صورت گرفته میزان جعل اسناد در جامعه کاهش یافته است. در این زمینه ستاد پیشگیری از جعل به ریاست وزیر محترم کشور تشکیل می شود و دارای چهار کمیته ی زیرمجموعه است. یکی از این کمیته ها کمیته ی فنی است که روی تقویت اسناد و مقاوم سازی آن به ویژه اسناد پایه کار می کند. به عبارت دیگر این مجموعه مشخص می کند برای اینکه امکان جعل اسناد مانند شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه، اسناد مالکیت، اسناد تحصیلی و غیره از بین برود، این اسناد باید دارای چه ویژگی هایی شود. در این راستا کارهای خوبی صورت گرفته و زمینه های جعل در اسناد مانند سند مالکیت تک برگی، شناسنامه های جدید و گذرنامه از بین رفته است.
یکی دیگر از کارهایی که می تواند نقش مهمی در کاهش جرم داشته باشد جمع آوری معتادان از سطح شهر و معابر و محله ها است. در این رابطه در 2 سال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر کارهای اساسی برای ساخت و راه اندازی مراکز نگهداری و درمان معتادان به عمل آورده است. البته به اعتقاد من موفقیت طرح جمع آوری معتادان از سطح شهرها نیازمند همکاری و مشارکت سایر نهادها و دستگاه ها است. یکی از این دستگاه ها، شهرداری ها به ویژه شهرداری های کلان شهرها است. برابر ماده ی یک قانون شهرداری ها، شوراهای شهر در قبال مسایل اجتماعی و فرهنگی شهرها نیز مسوولیت دارند. یکی از مسایل اجتماعی اساسی شهرها موضوع اعتیاد است. شوراهای شهر با توجه به ماده ی یک قانون شهرداری ها می تواند نسبت به اختصاص اعتبار برای ساخت مراکز نگهداری معتادان اقدام کند.

*** ایرنا: افزون بر همکاری نهادهای مختلف در جامعه برای کاهش جرم می توان از نظرهای نخبگان و صاحبنظران حوزه های مختلف دانشگاهی استفاده کرد. این در حالی است که بسیاری از نخبگان و کارشناسان اجتماعی می گویند از ظرفیت آن ها برای کاهش جرم های اجتماعی استفاده نمی شود یا کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. نظر شما و کارنامه ی وزارت کشور در این باره چیست؟
** زرین کلاه : به یقین این اداره ی کل در استفاده از تلاش علمی اندیشمندان اجتماعی کوتاهی نمی کند و در طرح هایی که ما برای کاهش جرایم اجرا کردیم همیشه از نظر اندیشمندان حوزه های مختلف استفاده کرده و خواهیم کرد. هرچند به اعتقاد من پیوند بین نظریه و عمل به صورت جدی برقرار نیست اما باید در این زمینه ارتباط بیشتری بین دانشگاه و دستگاه های اجرایی برقرار شود.

*** ایرنا: ارتباط بین دانشگاه و دستگاه های اجرایی نیازمند حمایت این دستگاه ها از طرح ها و ایده های اندیشمندان و نخبگان است. نخبگان دانشگاهی با توجه به این که در بطن جامعه هستند می توانند با دیدی بازتر نسبت به کسانی که در جایگاه های حاکمیتی هستند مسایل جامعه را رصد کنند. با وجود این چرا کمتر به اندیشه و علم آن ها در زمینه ی حل مسایل اجتماعی بها داده می شود؟
** زرین کلاه : اگر شما چارت (نمودار) سازمانی ما را ببینید اطمینان پیدا خواهید کرد که در اینجا از حوزه های مختلف اجتماعی اندیشمندانی مشغول به کار هستند. این که دستگاه های اجرایی باید نخبگان دانشگاهی را حمایت کنند درست است. در همین رابطه معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور یک اتاق فکر تشکیل داده است و از این طریق از نظرهای استادهای مختلف دانشگاهی استفاده می شود.

*** ایرنا: سازمان های مردم نهاد از مهم ترین تشکل هایی است که می تواند کمک شایانی در کاهش جرم داشته باشد. معاونت امنیتی وزارت کشور تا چه اندازه با این تشکل ها در ارتباط است؟
** زرین کلاه: پاسخ به این سوال در حیطه ی وظایف من نیست بلکه باید از اداره ی کل سازمان های مردم نهاد وزارت کشور پرسیده شود.

*** ایرنا: آمارهایی نظیر میزان استفاده از سلاح سرد و آمارهایی که پزشکی قانونی در این زمینه ارایه می کند یکی از چالش های جامعه ی ما یعنی گسترش خشونت را به تصویر می کشد. چرا قانونی برای جلوگیری از حمل و استفاده از سلاح سرد در کشور تصویب نمی شود؟
** زرین کلاه: معتقد نیستم که سلاح های سرد به طور کلی جمع آوری شود زیرا سلاح سرد ابزار کار نیز محسوب می شود اما آنچه مهم است ما باید مراقب باشیم سلاح سرد به ابزاری برای درگیری و دعوا تبدیل نشود. زمانی که یک فرد در طول روز چاقو به همراه داشته باشد ممکن است در شرایط سخت مجبور به استفاده از آن شود و این خود موجب می شود تا برخی از نزاع های کوچک به قتل تبدیل شود.

*** ایرنا: چند سالی است که طرح جلوگیری از حمل سلاح سرد به مجلس شورای اسلامی رفته است. این طرح چه سرنوشتی پیدا کرده است؟
** زرین کلاه: هنوز تصویب نشده است و در مجلس در دست بررسی است.

*** ایرنا :روند کاهش جرم های اجتماعی که از اوایل دولت یازدهم آغاز شده است این امیدواری را ایجاد می کند که ما در آینده بتوانیم الگوی کاهش سرقت در جامعه را به دیگر زمینه ها تعمیم دهیم. برای تداوم این روند چه برنامه هایی لازم است در جامعه اجرا شود؟
** زرین کلاه: کاهش جرایم اجتماعی تنها منحصر به فعالیت های وزارت کشور و نیروی انتظامی نیست بلکه باید همه ی وزارتخانه ها و نهادها در این زمینه فعال باشند تا بتوان همچنان شاهد روند کاهش جرم در جامعه باشیم زیرا شکل گیری جرم معلول یک علت خاص نیست و ابعاد روانی، تربیتی و اجتماعی و اقتصادی نیز در شکل گیری آن موثر است. برای کاهش جرم باید از 2 مکمل مهم فرهنگ سازی و قانون مداری استفاده کنیم زیرا هر کدام از این ابعاد نمی تواند به تنهایی در روند نزولی جرم در جامعه موثر باشد.
در کنار 2 عامل یاد شده، نصب سیستم ایمنی در بانک ها، مجهز کردن خودروها، نصب دوربین در مراکز مهم و حساس، استخدام نگهبان محله ها و همکاری با نهادهای نظارتی می تواند عامل های مهمی در کاهش جرایم باشد. البته نباید از بُعد تربیتی خانواده در این زمینه چشم پوشی کرد.

*** ایرنا: یکی از مهمترین نهادها و سازمانی که نقش مهمی در جامعه پذیری افراد در کودکی و نوجوانی دارد آموزش و پرورش است. این نهاد می تواند چه کمکی در کاهش جرایم داشته باشد؟
** زرین کلاه: آموزش و پرورش بیشترین نقش را در تربیت، قانون مداری، جامعه پذیری و همنوایی یک فرد دارد زیرا فرد در کودکی و نوجوانی بخش مهمی از عمر خود را در مدرسه سپری می کند. در این زمینه لازم است افزون بر بُعد آموزشی، بُعد پرورشی کودک و نوجوان نیز مورد توجه جدی تر قرار گیرد تا ما کمتر شاهد بروز بزهکاری در جامعه باشیم.

*** ایرنا: با وجود اینکه سیستم آموزشی ما متشکل از 2 فرایند آموزش و پرورش است، آمارها از رواج مصرف سیگار و برخی دیگر از بزهکاری ها در محیط های آموزشی حکایت دارد و این بدین معنا است که مدرسه های ما در بسیاری از زمینه ها تاکید صرف بر آموزش دارد تا پرورش. چرا بُعد پرورشی مورد غفلت قرار می گیرد؟
** زرین کلاه: البته این سوال در حیطه ی وظایف وزارت آموزش و پرورش است اما من هم معتقدم که بُعد پرورشی در مدارس ما آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. البته این بدین معنا نیست که ما از بُعد پرورشی غفلت کرده ایم بلکه بُعد پرورشی بیشتر از آنچه هست باید مورد توجه قرار گیرد.
* گفت و گو از: غفار میرزایی (گروه پژوهش و تحلیل خبری)
پژوهشم**2052**9279**2054



10/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن