تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821293539




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسکن و حمل‌ونقل در هفته‌اي که گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ مرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۵۴ب.ظ)
مسکن و حمل‌ونقل در هفته‌اي که گذشته موج - هفته گذشته خبرهاي در حوزه راه و شهرسازي در رسانه‌ها منتشر شد که از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به اطلاعيه بانک مرکزي در خصوص آزاد کردن سند مسکوني از رهن بانک، برگزاري اجلاس همکاري‌هاي اقتصادي ايران و ترکمنستان، اجراي پروژه‌هاي بزرگراه سرخس - سرخس، انجام اصلاحات نهايي بر طرح جامع مسکن و...اشاره کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، در هفته گذشته چهاردهمين اجلاس همکاري‌هاي اقتصادي ايران و ترکمنستان، به ميزباني وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.
عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در اجلاس همکاري‌هاي اقتصادي ايران و ترکمنستان، گفت: اين اجلاس نخستين نشست مشترک بعد از توافق هسته‌اي ايران و کشورهاي 1+5 است و دولت جمهوري اسلامي ايران مبناي کار خود را براساس توسعه روابط منطقه‌اي و بين‌المللي قرار داده است.
وي تصريح کرد: ايران در پي ايجاد صلح و ثبات در منطقه است، همزمان با مذاکرات سياسي و سفر وزير امور خارجه کشورمان به کشورهاي عربي، دو کشور ايران و ترکمنستان نيز در حوزه‌هاي اقتصادي مذاکره کردند.
وي اظهار داشت: قطعاً توسعه همکاري‌هاي اقتصادي بزرگ‌ترين تضمين براي امنيت منطقه و توسعه روابط ميان ملت‌ها است و در اين اجلاس دو روزه که به ميزباني وزارت راه و شهرسازي براي تحقق توافقات روساي جمهور دو کشور انجام شد، مذاکرات خوبي در حوزه‌هاي اقتصادي به عمل آمد.
آخوندي افزود: اجراي پروژه‌هاي بزرگراه سرخس - سرخس، آزادراه سرخس - تجن و همچنين آزادراه عشق آباد به ترکمن‌آباد، افزايش صادرات، تسهيل مبادلات مرزي، عبور 10 ميليون تن بار از قزاقستان از طريق خط آهن و افزايش تجارت بين دو کشور با نازل‌ترين قيمت و تسهيل اين مبادلات از جمله موارد مورد مذاکره طرفين در اين اجلاس بود.
وي با بيان آن‌که در حال حاضر امکان دسترسي کشورهاي منطقه به آب‌هاي گرم خليج‌فارس و درياي عمان فراهم شده است، تأکيد کرد: شاهراه‌هاي جنوب - شمال از کريدور شرق ايران در حال گسترش است و اين امکان سبب اتصال خط ريلي سرخس به بندرعباس مي‌شود که در قالب کريدور شمال به جنوب تعريف مي‌شود.
وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: کريدور ريلي ديگري در شرق درياي خزر قرار دارد که از قزاقستان و ترکمنستان عبور مي‌کند و اينچه برون را به خليج‌فارس متصل مي‌کند که بايد از اين مسير نيز در جهت توسعه مناسبات منطقه‌اي بهره‌گيري شود.
آخوندي در ادامه به آسمان امن ايران براي عبور ايرلاين هاي بين‌المللي اشاره کرد و گفت: قطعا امکان عبور ايمن تمام پروازهاي هوايي از آسمان ايران فراهم است.
در پايان چهاردهمين اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي ايران و ترکمنستان که روزهاي چهارم تا پنجم مرداد ماه جاري برگزار شد، سند همکاري‌هاي دو کشور در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، فرهنگي، آموزشي و حمل‌ونقل توسط عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي و رشيد مردوف وزير امور خارجه ترکمنستان به امضا رسيد.
در سه‌شنبه اين هفته همچنين بانک مسکن اعلام کرد: دريافت‌کنندگان وام خريد مسکن مي‌توانند در قالب طرح «رها» اين بانک سند واحد مسکوني وام‌دار را از رهن بانک خارج کنند.
در اين طرح (رها) افراد مي‌توانند با سپرده‌گذاري معادل ۱۱۰ درصد مبلغ باقي‌مانده از ميزان وام در همان شعبه دريافت تسهيلات، نامه فک رهن سند دريافت کرده و با مراجعه به دفاتر اسناد رسمي، فک رهن را در خصوص سند مسکوني خود اعمال کنند.
دريافت‌کنندگان انواع وام‌هاي خريد يا ساخت مسکن بانک مسکن با مراجعه به شعبه پرداخت‌کننده وام، از ميزان باقي‌مانده وام بدون احتساب سود تسهيلات دريافتي مطلع شده و ۱۱۰ درصد آن را سپرده‌گذاري کنند. به عنوان مثال اگر فردي وام ۴۵ ميليون تومان دريافت و ۱۰ ميليون تومان آن را بازپرداخت کرده باشد، معادل ۱۱۰ درصد ۳۵ ميليون تومان باقي‌مانده از وام که مقدار آن ۳۸ و نيم ميليون تومان مي‌شود را در همان شعبه سپرده‌گذاري مي‌کند. ضمن اين‌که سود ۱۶ درصدي تسهيلات در اين طرح اعمال نخواهد شد.
بانک مسکن نيز در مقابل، نامه فک رهن از سند مسکوني را به دريافت‌کننده وام ارائه مي‌دهد؛ البته سپرده‌گذار طرح «رها» ي بانک مسکن حق برداشت اين مبلغ تا پايان بازپرداخت تسهيلات را ندارد؛ ولي از سود ۲۰ درصدي اين سپرده بهره‌مند مي‌شود که مي‌تواند آن را براساس درخواست خود به صورت روزانه، ماهانه يا سالانه دريافت کند.
تحريم‌ها تنها بخشي از مشکل صنعت هوانوردي است
در هفته گذشته؛ آرمان بيات، کارشناس صنعت هوانوردي با بيان اين‌که بعد از توافق ايران و کشورهاي ۱+۵ و لغو تحريم‌ها، واردات و خريد هواپيماهاي جديد به کشور تسهيل مي‌شود، اما؛ تأثيري در مديريت کلان اين صنعت ندارد، گفت: تحريم‌ها تنها بخشي از مشکل صنعت هوانوردي است.
وي با بيان اين‌که نگاه مديريتي ايرلاين‌ها بايد تغيير کند، اظهار کرد: نظام مديريتي، نيروي انساني، بينش مديريتي و برخي مقررات بعضا اجازه نمي‌دهد شرکت‌هاي هواپيمايي به ديد بازرگاني خود نزديک شوند که بايد يک بازنگري در روش مديريتي ايرلاين‌ها رخ دهد.
اين کارشناس صنعت هوانوردي با اشاره به اين‌که شرکت‌هاي هواپيمايي در حال حاضر به جاي ديدگاه بازرگاني، بينش تجاري دارند که بايد اصلاح شود، ادامه داد: زماني که اين نگاه تجاري بر يک شرکت حاکم باشد ايرلاين‌ها به دنبال کسب درآمد از بخش حمل مسافر بدون در نظر گرفتن ساير شاخص‌ها از جمله مقاصد پروازي، مسير و روش‌هاي بازرگاني جذب مسافر هستند.
بيات افزود: براساس نگاه بازرگاني، شرکت‌هاي هواپيمايي بايد با در نظر گرفتن شاخص‌هاي مذکور به دنبال توسعه شبکه پروازي خود و راه‌اندازي مسيرهاي بين‌المللي باشند تا درآمدهاي ارزي براي خود حاصل کنند، چراکه ضربه سنگيني که به صنعت هوانوردي کشور وارد مي‌شود درآمدهاي ريالي در مقابله هزينه‌هاي ارزي است.
به هرحال آنچه مسلم است هيأت‌هايي از کشورهاي خارجي به تدرج در حال ورود به ايران هستند که بخشي از مذاکرات خود را حول موضوع همکاري در بخش حمل‌ونقل ايران دنبال مي‌کنند؛ حضور شرکت فرانسوي ارپ (AREP) براي مشاوره در حوزه چندوجهي کردن ايستگاه‌هاي راه‌آهن پيش از توافق، اما؛ بعد از توافق حضور نماينده شرکت GIZ آلمان در سفر هيأت آلماني به رياست قائم مقام صدر اعظم اين کشور، سفر هيأتي از فرانسه به ايران براي ارتقاي تجهيزات راداري و حضور معاون رئيس‌جمهور و وزير خارجه کشور ترکمنستان براي شرکت در اجلاس کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي از جمله سفرهاي هيأت‌هاي خارجي به ايران بعد از توافق هسته‌اي است.
در همين راستا طي ماه‌هاي آينده قرار است هيأتي از کشور اسپانيا براي فعاليت در حوزه حمل‌ونقل به ايران سفر کنند. اين سفرها نشان از آمادگي ساير کشورها براي سرمايه‌گذاري در ايران دارد؛ تمايلاتي که پيش از توافقات بالقوه بود که در آينده قرار است بالفعل شود و جنبه اجرايي به خود گيرد.
طرح جامع مسکن آماده اجرا شدن است
همچنين در هفته گذشته معاون وزير راه و شهرسازي از انجام اصلاحات بر روي طرح جامع مسکن خبر داد و گفت: اصلاحات نهايي براي رونمايي از بازنگري در طرح جامع مسکن انجام شده است.
حامد مظاهريان با اشاره به انجام اصلاحات در طرح جامع مسکن اظهار داشت: پيش‌نويس سند طرح جامع مسکن در خرداد امسال منتشر و براي ايجاد امکان دسترسي متخصصان و فعلان بخش خصوصي عمومي و دولتي مرتبط با حوزه مسکن و جذب نظرات آن‌ها به مدت يک ماه بر روي سايت قرار گرفت.
وي افزود: در اين فاصله نشستي در موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه‌ريزي با حضور مشاوران اقتصادي رئيس‌جمهور و مشاور در امور مديريت و تأمين ملي وزير راه و مشاور طرح برگزار شد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌که مهلت يک‌ماهه در تاريخ ۱۶ تير به پايان رسيد، گفت: در اين تاريخ هم جلسه اتاق فکر معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي با حضور متخصصان به بررسي اين موضوع پرداخت و برخي ابهامات و سئوالات در اين نشست‌هاي تخصصي توسط مشاور طرح پاسخ داده شد.
مظاهريان با اعلام اين‌که در نسخه نهايي طرح اصلاحات از سوي مشاور طرح اعمال مي‌شود، ادامه داد: مقرر شده که پايش مداوم اين طرح در دبيرخانه‌اي که به همين منظور در معاونت مسکن و ساختمان تشکيل شده است، انجام شود، بنابراين هرگونه اصلاحات لازم بعدي در اين طرح از طريق اين دبيرخانه انجام مي‌شود.
وي با بيان اين که طرح اوليه جامع مسکن مشتمل بر ۹ محور و ۴۵۵ برنامه اجرايي بود، افزود: هدف اساسي از انجام مطالعات و تدوين طرح جامع مسکن افزايش و بهبود شاخص‌هاي مسکن کشور در انطباق با اسناد قانوني فرادست کشور است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اين‌که نزديک به ۱۰ سال از تهيه طرح جامع اوليه و اجرايي نشدن برنامه‌هاي متعدد پيشنهادي آن مي‌گذرد، اظهار داشت: در طي اين سال‌ها تغييرات اساسي در شاخص‌هاي خرد و کلان اقتصادي ويژگي‌هاي جمعيتي شاخص‌هاي بخش مسکن و تحولات سياسي و اجتماعي در سال‌هاي اخير در کشور بازنگري در طرح جامع مسکن و تنظيم سياست‌ها و طراحي خط‌مشي‌هاي منطقي و اصولي را ضروري ساخت.
در اين هفته برخي از رسانه‌ها از داغ بودن بازار مسکن بعد از توافق هسته‌اي گزارش دادند.
براساس گزارش‌هاي داده شده از چهارشنبه بعد از «توافق» تاکنون، حجم مراجعه متقاضيان به بنگاه‌هاي املاک تا چند برابر هفته‌هاي پاياني خرداد و همين‌طور روزهاي اولين ماه تابستان افزايش يافته است.
دو آمار رسمي به ترتيب از سامانه رهگيري معاملات مسکن و حساب پس‌انداز صندوق «يکم»، چرخش معاملات ملک به مدار رشد را تأييد مي‌کند و حکايت از آن دارد که بخشي از تقاضاي مسکن در شرايط کنوني، سپرده‌گذاري يک‌ساله در بانک براي دريافت تسهيلات جديد را به‌صرفه نمي‌داند و در نظر دارد سريع‌تر از بازار خريد کند.
مشاوران املاک، اين تغيير را از روي تعداد برگه‌هايي که اطلاعات اوليه مشتريان خريد مسکن در آن نوشته مي‌شود، اعلام مي‌کنند و آن را نشانه‌اي هرچند کوتاه‌مدت از افزايش «ميل دوطرفه» براي انجام معاملات مسکن مي‌دانند.
طي روزهاي پاياني مذاکرات ايران و 1+5(واپسين روزهاي قبل از توافق)، اتفاقي برعکس دو هفته اخير در بازار ملک رخ داد به‌طوري که در آن فضا، فروشنده‌ها (سمت عرضه) با مراجعه به بنگاه، درخواست فروش سريع و تنظيم مجدد فايل‌هايشان متناسب با شرايط تقاضا را مطرح مي‌کردند، اما؛ در حال حاضر، علاوه بر گرايش به فروش، تقاضاي خريد مسکن نيز افزايش يافته است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن