تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809783242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آقای جان کری! چرا نگفتی؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آقای جان کری! چرا نگفتی؟ صاحب امتیاز و مدیر مسوول روزنامه عصر مردم چاپ شیراز در سرمقاله این روزنامه به جلسه نمایندگان کنگره آمریکا با جان کری وزیر امورخارجه این کشور اشاره کرده و معتقد است نظر برخی نمایندگان آمریکا مبنی بر گزینه نظامی علیه ایران ،حرفی بی پایه است.


محمد عسلی در این مطلب که با عنوان «آقای جان کری! چرا نگفتی؟» در شماره 5531 این روزنامه چاپ شد نوشت:نمایندگان پارلمان آمریکا در حوزه روابط خارجی، جان کری وزیر امور خارجه و سه تن از وزرای دفاع و نیرو را مورد سؤال های پی درپی قرار دادند تا در خصوص توافقنامه هسته ای 1+5 با ایران توضیح دهند و به سؤالات مطروحه که بیشتر جنبه محاکمه و بازجویی داشت پاسخ دهند.
یکی از نمایندگان خطاب به جان کری گفت: پاسخ دهید بعد از پانزده سال چه خواهد شد؟
و جان کری جواب داد: «شرایط 15 سال آینده قابل پیش بینی نیست، اما ما توافقنامه را طوری تنظیم کرده ایم که همه گزینه ها را برای خودمان محفوظ نگه می داریم…»
منظور از همه گزینه ها، گزینه های نظامی هم هست. اما سؤالی که مطرح است و به ویژه برای همه ایرانیان و کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس این است که چرا جان کری نگفت ما از تهدید نظامی عبور کردیم، 8 سال جنگ را بر علیه ایران نیابت کردیم، صدام رئیس جمهور عراق را که یکی از شرورترین عوامل منطقه ای ما بود حمایت سیاسی و نظامی کردیم و حتی اجازه استفاده از بمب های شیمیایی را بر علیه رزمندگان ایرانی به او دادیم، اما ایران شکست نخورد.
او گفت که تحریم های اقتصادی گر چه ایران را به پای میز مذاکره آورد، اما اقتصاد آن را منهدم نکرد.
جان کری نگفت: ما ایران را به لحاظ سیاسی منزوی کردیم، آن را در فهرست تروریست ها قرار دادیم و به شرکای اروپایی مان گفتیم حتی به هواپیماهای مسافربری آنها بنزین و خدمات ندهند، رهبران و دولتمردان آنها را در صدها شبکه رسانه ای و ماهواره ای ترور شخصیت کردیم؛ اما رژیم جمهوری اسلامی از هم نپاشید و صدای مرگ بر آمریکا از هر کوچه و خیابان روز به روز بلندتر شد.
آقای جان کری! چرا در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان کنگره که گفت: «این قرارداد فناوری هسته ای ایران را نابود نمی کند»، نگفتی مگر آقای اوباما نگفت «اگر می توانستم پیچ و مهره تجهیزات هسته ای ایران را باز می کردم…» یعنی به زبان ساده گفت نمی توانیم.
بهتر بود آقای جان کری به نمایندگان می گفت: یادتان نرود توافقنامه موضوعیتی دو طرفه دارد. یک طرف ما بودیم «1+5» و طرف دیگر ایرانی ها.
مگر توافقنامه یا قرارداد یا عهدنامه، بخشنامه ای یک طرفه است که طرف مقابل مجبور به پذیرفتن آن است؟
چنین به نظر می رسد که هنوز برای نمایندگان کنگره آمریکا جا نیفتاده که ایران کشوری مستقل، مقتدر و دارای مشی سیاسی و ایدئولوژی خاص خود است و یک کشور وابسته و دلبسته به غرب نیست و 1+5 با یک کشور شکست خورده و ضعیف طرف مذاکره نبوده اند.
آقای جان کری هر چند بنا به وظیفه از منافع کشور خود دفاع می کند و منافع کشور خود را در توافقنامه هسته ای ژنو می بیند، اما قانع کننده است که در برابر سؤالات مکرر و تکراری ایران هراسانه نمایندگان، وضعیت ایران بعد از انقلاب را برای نمایندگان روشن کند و بگوید ایران نه فقط در زمان تحریم ها که اوج آن 12 سال به طول انجامید. توانست توانایی های هسته ای خود را کامل کند، بلکه در علوم و فنون دیگر از جمله علوم و فنون نظامی هم پیشرفت های شایانی داشته و علیرغم اقتصاد در تحریم و تهدید، ثبات سیاسی خود را حفظ کرده است.
آقای جان کری می باید به نمایندگان می گفت که ما خواسته هایمان را به ایران تحمیل نکرده ایم. بلکه طی مذاکرات چند ساله امتیازاتی داده ایم و امتیازاتی گرفته ایم. همان حرف صادقانه ای که دکتر روحانی رئیس جمهور محترم ایران بارها به زبان آورد و مذاکرات را به بازی فوتبال تشبیه کرد.
از محتوای سؤالات نمایندگان کنگره آمریکا چنین پیداست که اطلاعات درست و عمیقی از وضعیت ایران ندارند و تصور می کنند مذاکره کنندگان 1+5 تسلیم ایران شده اند و بازنده مذاکرات اند.
هراس از ایران و اینکه به دنبال نابودی آمریکاست در چهره آنان موج می زند و در سؤالاتشان بارها این سخن را تکرار کردند که آقای کری! ایران می خواهد آمریکا را نابود کند. شما این مسئولیت را عهده دار می شوید؟
منادیان حقوق بشر که پیوسته همچون چماقی بالای سر مخالفان سیاست های آمریکاست هیچگاه در کنگره ستم ها و جنایت های هم پیمانان آمریکا در منطقه خاورمیانه را بازگو نمی کنند. چرا؟
چون اصل قضیه که حقوق بشر باشد، بهانه و وسیله ای است برای باج خواهی، فشار سیاسی و منفعت طلبی وگرنه کشوری که بیش از همه حقوق بشر را زیر پا لگد کرده نمی تواند منادی حقوق بشر باشد.
به هر تقدیر، اگر جان کری بخواهد صرفاً از توافقنامه دفاع کند و به دنبال توجیه منافع 1+5 باشد بدون آنکه به توانایی های ایران در ابعاد مختلف بپردازد، بعید به نظر می رسد بتواند نظر موافق کنگره را جلب کند.
جان کری نخست می باید اذهان بمباران شده نمایندگان کنگره را از ایران هراسی پاک کند و آنها را با واقعیت هایی که خود بدان دست یافته بدون تعارف و ترس آگاه نماید و بعداً به دفاع پردازد.
و اما بعد.
تغییر رفتار دولت ایران در سیاست خارجی مستلزم تغییر رفتار دولت آمریکاست. هر گاه دولت آمریکا از موضع ستمگری، تبعیض، زیاده خواهی و کوچک شمردن دیگران پایین آمد، به عنوان یک کشور دوست می توان با آن از در دیگر مذاکرات هم وارد شد.
زیرا از قدیم در ادبیات ما آمده است که هزار دوست کم است، اما یک دشمن زیاد است.
و به زبان حافظ: با دوستان مروت با دشمنان مدارا.
لیکن یادمان باشد با دشمن مهاجم نمی توان مدارا کرد. زیرا می شود اشرف افغان که تاج شاهی را از سر سلطان حسین برداشت.
و در پایان.
آمریکا نباید فراموش کند که در عملیات تروریستی سپتامبر که منجر به تخریب برج های دوقلو و حمله به ساختمان پنتاگون شد حتی یک ایرانی در آن شرکت نداشت و بیشتر افراد از دل کشورهای هم پیمان آمریکا بیرون آمدند، هر چند یکی از نمایندگان کنگره آمریکا بگوید دست ایرانی ها به خون هزاران آمریکایی آغشته است و شما (جان کری) به آنها امتیاز داده اید.
شاید بتوان گفت که آقای جان کری در بین اصحاب مظلمه بهترین است و از شجاعت لازم برخوردار است؛ اما او هم هنوز از توانایی های ایران کاملاً آگاه نیست.
یکی از توانایی های ناشناخته ایران برخورداری از مردم باهوش، مصمم، مبارز و استقلال طلب است که نمونه آن را می توان همان آقای ظریف و هیأت مذاکره کننده ایرانی مثال آورد که حریف نمایندگان کشورهای 1+5 بودند و من بعد هم مراقبند کلاه بر سرشان نرود.ک/1
1876/ 5054



08/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن