تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان زيرك، دوستش حق است و دشمنش باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799068016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رفتار ناهنجار هنگام رانندگي نشان کمبود در رشد شخصيت فردي و اجتماعي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ مرداد ۱۳۹۴ (۹:۱ق.ظ)
رفتار ناهنجار هنگام رانندگي نشان کمبود در رشد شخصيت فردي و اجتماعي است موج - معاون آموزش و فرهنگ ترافيک پليس راهور تهران بزرگ، رفتارهاي ناهنجار برخي افراد به هنگام رانندگي را نشان از کمبود در روند رشد شخصيت فردي و اجتماعي اين افراد عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، سرهنگ مراد مرادي، معاون آموزش و فرهنگ ترافيک پليس راهور تهران بزرگ، در يادداشتي با عنوان «تأثير شخصيت فردي در رانندگي»، اظهار داشت: برخلاف تصور برخي افراد، بدون شک شيوه رانندگي با يک خودرو بيش از ظاهر آن مي‌تواند سطح فرهنگ و رشد اجتماعي شخص راننده را نمايان سازد؛ زيرا چگونگي رانندگي با خودرو به خوبي نشان‌دهنده وجوه مختلف شخصيتي و رشد اجتماعي فرد مي‌باشد، در جوامع امروزي نحوه رانندگي، شاخص و ميزان پايبندي اشخاص آن جامعه به اخلاق اجتماعي است.
آستانه تحمل فردي در برابر محرک‌هاي ترافيکي، ميزان پاکيزگي خودرو، سلامت فني خودرو، ايجاد فضاي آرام براي سرنشينان خودرو در داخل و ايجاد فضاي سالم و بي‌خطر براي ساير رانندگان، همگي نمونه‌هايي از رفتارهاي اجتماعي رانندگان است که معمولا به صورت ناخودآگاه از آنها بروز مي‌کند و شخصيت واقعي آنها را منعکس مي‌نمايد.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد؛ نوع رفتار عامل انساني در 75 درصد تصادفات نقش اصلي و تعيين کننده را داشته است همچنين در اين زمينه براساس تحقيقات به عمل آمده، رفتارهاي ضداجتماعي، موجب رانندگي خشن مي‌شود و رانندگي خشن نيز به نوبه خود ارتباط مستقيمي با تصادفات دارد.
رفتارهاي ناهنجاري که برخي از افراد به هنگام رانندگي براي جلب‌توجه ديگران از خود بروز مي هند، نشان از کمبود در روند رشد شخصيت فردي و اجتماعي اين افراد است؛ رفتارهايي مانند حرکات نمايشي، لايي کشي، سرعت و سبقت‌هاي غيرمجاز و هراس‌انگيز همه و همه نشانه ضعف فرهنگي و عدم رشد اجتماعي است.
از منظر روانشناسي رانندگي، رفتارهايي مانند استفاده از سيستم‌هاي صوتي پرقدرت و بوق‌هايي که صداهاي گوش‌خراش و ناهنجار توليد مي‌کنند يا استفاده از چراغ‌هايي که نورهاي غيراستاندارد و غيرمجاز از آنها ساطع مي‌شود و باعث آلودگي‌هاي سمعي و بصري مي‌گردد و ديگر موارد از اين قبيل، رفتارهايي ضداجتماعي و ناهنجار هستند که در نوع خود تخلف از مقررات و قواعد عرفي تلقي مي‌گردند. متأسفانه اين افراد هماهنگ با درون نابسامان خود، از هنجارها و مقررات رانندگي نيز تبعيت نکرده و مخالفت با آنها را براي خود ارزش تلقي مي‌کنند؛ زيرا از ديدگاه اين افراد، خودنمايي هنر است غافل از اين که شکستن ارزش‌هاي اجتماعي که قوانين و مقررات رانندگي از آن جمله‌اند، نه‌تنها هنر نيست، بلکه؛ عين بي‌هنري است.
به طور کلي رانندگي صحيح را مي‌توان در دو جمله خلاصه کرد: اول رعايت قوانين و مقررات و دوم احترام به حقوق ديگران و حفظ حريم آنها.
بر اين اساس بايد اين باور را در اذهان نهادينه کرد که با عدم رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي نمي‌توان توانمندي‌ها و استعدادهاي نهفته خود را به رخ جامعه کشيد، زيرا؛ اجتماع نه‌تنها چنين چيزهايي را از افراد قبول نمي‌کند، بلکه با مکانيسم‌هايي که دارد با آنها برخورد لازم را انجام مي‌دهد تا از اين طريق از ترويج و توسعه فرهنگ غلط رانندگي در ميان مردم جلوگيري نمايد.
درادامه پيشنهاد مي‌شود: با توجه به شيوع رفتارهاي حادثه‌ساز رانندگي و رانندگي‌هاي پرمخاطره و همچنين ازدياد تصادفات در بين رانندگان مي‌توان در راستاي شناسايي رانندگان پرخطر و ارائهٔ مشاوره و راهنمايي و آموزش اختصاصي به آنها از طريق مشاورين روانشناسي گام برداشت و بايستي سازمان‌ها و نهادهاي مسئول نيز اهميت ويژه‌اي به اين مسأله قائل شوند.
همچنين تشويق رانندگان هيجان جو براي حضور در فضاهاي کنترل شده مانند مسابقات اتومبيل‌راني، موتورسواري و... مي‌تواند سبب ارضاي نيازهاي هيجان‌جويي و تجربه جويي آنان گردد؛ زيرا با افزايش اين فضاها مي‌توان رفتارهاي رانندگي پرخطر را کاهش داد و نهايتا التهاب و هيجانات رانندگي آنها را در بزرگراه‌هاي شهري و آزادراه‌هاي خارج از شهر کنترل کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن