تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819283434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیف: مجوز برخورد فيزيكی با مؤسسات را داريم


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه با هماهنگي به عمل آمده با سازمان امور مالياتي افرادي كه سود سپرده از مؤسسات غيرمجاز دريافت مي‌كنند، مشمول ماليات خواهد شد، اظهار داشت: يكي از وظايف بانك مركزي صيانت از سپرده‌هاي مردم است از اين رو با ارسال گزارشي به شوراي عالي امنيت ملي و اخذ تأييد‌ها حتي براي برخورد فيزيكي با مؤسسات غيرمجاز نيز برنامه‌ريزي شده است.

به گزارش تراز ، رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه با هماهنگي به عمل آمده با سازمان امور مالياتي افرادي كه سود سپرده از مؤسسات غيرمجاز دريافت مي‌كنند، مشمول ماليات خواهد شد، اظهار داشت: يكي از وظايف بانك مركزي صيانت از سپرده‌هاي مردم است از اين رو با ارسال گزارشي به شوراي عالي امنيت ملي و اخذ تأييد‌ها حتي براي برخورد فيزيكي با مؤسسات غيرمجاز نيز برنامه‌ريزي شده است.
به گزارش «جوان» ولي‌الله سيف در برنامه تلويزيوني نگاه يك با اشاره به آغاز يك دوره جديد براي نظام بانكي پس از رفع تحريم‌ها اظهار داشت: بانك مركزي در دوران تحريم توانست با كنترل نوسانات نرخ ارز 52 درصد از سطح نوسانات را كاهش دهد.
وي افزود: هر زمان كه توافقات عملياتي شود رفع محدوديت‌هاي نظام بانكي سه تا پنج ماهه محقق خواهد شد، بنابراين اگر توافقات تا دو ماه‌و‌نيم آينده اجرا شود، رفع تحريم‌هاي نظام بانكي نهايتاً تا ژانويه عملي خواهد شد.
رئيس كل بانك مركزي تصريح كرد: از هم اكنون اقدامات اوليه براي ايجاد هماهنگي و رفع موانع اجراي توافقات در نظام بانكي در حال انجام است و در جلسه روز شنبه با مديران عامل بانك‌ها ضمن تشريح دستاوردهاي توافقات كه وراي تصورات ما بود، بانك‌ها از شرايط كشور و اقداماتي كه بايد بعد از توافق اجرايي شود آگاه شدند.
وي با اشاره به راه‌اندازي كميته‌اي در شبكه بانكي براي بررسي مشكلات تك تك بانك‌ها گفت: با توجه به اينكه قطع ارتباط بين بانك‌هاي داخلي و خارجي نظام بانكي را از اقدامات و شرايط جديد بين‌المللي بانكي عقب انداخته است، بايد اقداماتي در جهت رفع اين عقب‌ماندگي‌ها در بانك‌هاي كشور اجرا شود و اين كميته چنين وظيفه‌اي را بر عهده دارد.
سيف در مورد رقم دقيق پول‌هاي بلوكه شده ايران گفت: به نظرم مي‌رسد در اين زمينه اختلاف نگاه از پول‌هاي بلوكه شده موجب برداشت‌هاي متفاوتي شد. كل دارايي‌هاي ارزي خارجي كشور با ميزان پول‌هاي بلوكه شده يا پول‌هاي بلوكه‌شده كه جزو دارايي‌هاي بانك مركزي است تفاوت‌هاي اساسي دارد.
وي ادامه داد: قبلاً هم توضيح دادم كه ميزان دارايي‌هاي بلوكه شده بانك مركزي 23 ميليارد دلار است و علاوه بر آن 6 يا 7 ميليارد دلار دارايي متعلق به دولت است كه از محل صادرات نفت حاصل شده است.
 
پول‌هاي بلوكه شده شركت‌هاي دولتي و خصوصي
رئيس كل بانك مركزي در خصوص برخي حدس و گمان‌ها در مورد ارقام پول‌هاي بلوكه شده گفت: اينكه برخي با حدس و گمان اعداد و ارقام را اعلام مي‌كنند براي بنده هم جاي تعجب دارد. ممكن است يك شركت دولتي يا خصوصي در خارج از كشور پول داشته باشد كه رقم دقيق آن در اختيار بانك مركزي نيست، ما دو ماه قبل بخشنامه‌اي به همه شركت‌ها ارسال كرديم كه رقم دقيق دارايي‌هاي خارجي كه بلوكه شده است را اعلام كنند. رقم پول‌هاي بلوكه شده بخش غيردولتي و شركت‌هاي دولتي زير يك ميليارد دلار است.
سيف افزود: 22 ميليارد دلار از دارايي‌هاي بانك مركزي به عنوان وثيقه تسهيلات (فاينانس) در چين سپرده‌گذاري شده كه به آن سود هم تعلق مي‌گيرد و 25 ميليارد دلار در شركت نيكو (شركت نفتي دولتي) سرمايه‌گذاري شده و همچنين 15 ميليارد دلار نزد بانك‌هاي ايراني سپرده‌گذاري شده است. وي در خصوص فاينانس چين گفت: اين 22 ميليارد دلار ظاهرش فاينانس است چراكه در قراردادهاي فاينانس حداكثر معادل 15 درصد رقم فاينانس سپرده‌گذاري مي‌شود اما به دليل شرايط تحريم معادل 100 درصد فاينانس سپرده‌گذاري شد كه البته در دوره گذشته قرارداد آن منعقد شده است.
رئيس كل بانك مركزي در خصوص رقم 150 ميليارد دلاري كه رئيس‌جمهور امريكا گفته است، اظهار داشت: هيچ مبنايي براي صحت اين رقم وجود ندارد و به نظر مي‌رسد از روي عدم احساس مسئوليت و شبهه‌افكني بوده است.

  معادل 23 ميليارد دلار قبلاً به دولت ريال داده شده است
سيف در پاسخ به اين سؤال كه آيا معادل 23 ميليارد دلار پول‌هاي بلوكه شده كه متعلق به بانك مركزي ريال به دولت پرداخت شده است؟ چراكه مدتي پيش اين مطلب اعلام شد كه معادل ريالي آن به دولت داده نشده است، گفت: بله، معادل ريالي 23 ميليارد دلار قبلاً به حساب خزانه واريز شده است، در واقع اين پول متعلق به بانك مركزي است و استفاده از آن دو مرتبه نقدينگي با پايه پولي افزايش نخواهد يافت.
وي تصريح كرد: از رقم 6 تا 7 ميليارد دلاري كه درآمد نفت است 30 درصد آن به حساب صندوق توسعه ملي نزد بانك مركزي و 5/54 درصد به حساب خزانه بايد واريز شود.
رئيس كل بانك مركزي گفت: اقتصاد ما ظرفيت جذب سرمايه‌گذاري خارجي زيادي دارد، نبايد تنها بر دارايي‌هاي خارجي كشور متمركز شويم. هيئت‌هاي مختلفي براي مذاكره توسط سرمايه‌گذاري به ايران مي‌آيند و به نظر مي‌رسد اقتصاد ما ظرفيت 200 تا 300 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري را داشته باشد.
سيف اصول اقتصاد مقاومتي را يكي از وظايف بانك مركزي عنوان كرد و گفت: ايجاد ثبات و آرامش در بازارها و ايجاد شرايط مناسب براي فعالان اقتصادي توان بيشتري به ما براي مقابله با تحريم‌ها داده است.

  2 دليل عدم بروز شوك اقتصادي بعد از توافق هسته‌اي
وي با اشاره به سابقه ذهني مردم از شوك‌هاي اقتصادي گفت: بعد از صدور قطعنامه 598 به يكباره اقتصاد با شوك مواجه شد اما اين توافق شوكي ايجاد نكرد چراكه جامعه از اخبار و روند پيشرفت مذاكرات آگاهي داشتند و از طرف ديگر ثبات در بازار وجود داشت كه توانست تعادل در عرضه و تقاضا را به وجود بياورد.

   قرار نيست هر چه ارز داريم به بازار عرضه كنيم
سيف در پاسخ به اين سؤال كه گفته مي‌شود بانك مركزي به اين دليل رقم واقعي دارايي‌هاي خارجي خود را اعلام نمي‌كند كه زمينه كاهش نرخ ارز فراهم نشود، گفت: فكر نمي‌كنم يك مسئول به خود اجازه بدهد با چنين دليل غيركارشناسي دروغ بگويد. اگر چنين حرفي هم بيان شود نمي‌تواند تأثيرگذار باشد چراكه قرار نيست هر ميزان ارزي را كه بانك مركزي در اختيار دارد، به بازار عرضه كند.

   مذاكره آلماني‌ها براي همكاري‌هاي بانكي با ايران
رئيس كل بانك مركزي در خصوص همكاري و فعاليت مشترك با كشورهاي اروپايي گفت: با آلمان براي همكاري مشترك مذاكراتي شد و برخي بانك‌هاي آلماني به دنبال افتتاح شعبه در سرزمين اصلي و منطقه آزاد هستند. طبق قانون بانك خارجي مي‌تواند در سرزمين اصلي بانك تأسيس كند به شرطي كه 60 درصد سهام متعلق به اشخاص حقيقي ايراني و 40 درصد خارجي باشد اما در مناطق آزاد تا 100 درصد مي‌تواند سهام خارجي باشد.

   بانك مركزي نرخي براي ارز تعيين نمي‌كند
سيف در خصوص نرخ واقعي ارز و اينكه بر اساس محاسبات بانك مركزي قيمت واقعي ارز چقدر است، گفت: نرخ قابل اتكا بازار است كه عرضه و تقاضا به خريدار و فروشنده در آن فعال هستند. در همين رابطه براي ساماندهي بازار ارز سايت سنا نرخ ارزي را كه در بازار به فروش رسيده است معدل‌گيري كرده و ساعت به ساعت منتشر مي‌كند و در پايان هر روز هم متوسط قيمت را درج مي‌كند. وي ادامه داد: چند نرخي بودن ارز يكي از مشكلات است و ما پنج تا شش ماه بعد از اجراي توافق مي‌توانيم به نرخ واحد ارز برسيم.

    فروش بنگاه‌ مازاد بانك‌ها در مدت 3 سال
سيف همچنين به بحث بنگاه‌داري و املاك بانك‌ها اشاره كرد و گفت: در زمانبندي‌اي كه انجام شده در دوره سه ساله بانك‌ها بايد بنگاه‌هاي مازاد خود را بفروشند وبراي فروش املاك هم پنج سال فرصت داده‌ايم و براي رصد اجراي آيين‌نامه بانك مركزي بانك‌ها هر ماه گزارش عملكرد به بانك مركزي مي‌دهند.

  تعيين ماليات بر سود سپرده‌‌گذاري در مؤسسات غيرمجاز
سيف در پاسخ به اين سؤال كه برخي بانك‌ها كه مشكلات مالي شديدي دارند و به سطح ورشكستگي رسيده‌اند بخش زيادي از سپرده‌هاي خود را در مؤسسات غيرمجاز سپرده‌گذاري كرده و سود بيشتري دريافت مي‌كنند، آيا بانك مركزي با آنها برخورد خواهد كرد؟ گفت: وضعيت برخي بانك‌ها را ورشكسته تلقي نمي‌كنم اما ضعف مالي جدي دارند. در يك هماهنگي با سازمان مالياتي سود سپرده بانك يا افرادي كه از مؤسسات غيرمجاز دريافت مي‌كنند، مشمول ماليات خواهد شد.

   برخورد فيزيكي با مؤسسات غيرمجاز
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا به صورت ميداني بانك مركزي با مؤسسات غيرمجاز برخورد نخواهد كرد، گفت: اگر منظور اين باشد كه به صورت فيزيكي برخورد شود با هماهنگي كه با نيروي انتظامي انجام شده و گزارشي كه به شوراي عالي امنيت ملي ارائه و به تأييد رسيده براي برخورد فيزيكي هم برنامه‌ريزي شده است.
سيف تصريح كرد: يكي از وظايف بانك مركزي صيانت از سپرده‌هاي مردم است، بنابراين مؤسسات غيرمجاز كه هيچ نظارتي روي آنها نيست در دايره صيانت بانك مركزي قرار ندارند و ممكن است مخاطراتي براي سپرده‌هاي مردم ايجاد شود.

  30 ميليون حساب جعلي راكد شد 8 ميليون ديگر به زودي
سيف در مورد حساب‌هاي جعلي گفت: شوراي عالي مبارزه با پولشويي ضوابطي را مصوب كرده و اطلاعاتي را كه اخيراً گرفته‌ايم نشان مي‌دهد از بين 300 ميليون حساب 38 ميليون حساب وجود داشته كه شماره شناسه و كد ملي آن تطابق نداشتند. از اين 38 ميليون 30 ميليون حساب راكد است و 8 ميليون هم در حال راكد شدن. راكد شدن حساب به اين معني است كه عمليات مالي در آن حساب متوقف مي‌شود تا شناسه با كد ملي تطبيق يابد.


منبع: روزنامه جوان



زمانبندی انتشار: 5 مرد 1394 - 09:40





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن