تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798962109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازه چقدر کوتاه می شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سازه چقدر کوتاه می شود؟ تهران - ایرنا - روزنامه اعتماد - شماره 3300 - درحالی که نتایج اظهارات قالیباف در صفحه اینستاگرامش و همچنین اخبار منتشر شده از جلسه غیرعلنی شورای شهر حکایت از آن دارد که سپاه پاسداران با کاهش تعداد طبقات و ارتفاع سازه عشرت آباد موافقت کرده است اما هنوز صحبتی در مورد مقدار این کاهش ارتفاع و چگونگی انجام آن منتشر نشده است.


به بیانی در سخنان مطرح شده مشخص نشده که آیا ارتفاع سازه عشرت آباد باید مطابق نقطه نظر میراث فرهنگی تا ١٦ متربرسد یا توافق دیگری در این زمینه صورت گرفته است؟

* ١٦ متر خواسته میراث
از ارتفاع دقیق و سطح اشغال سازه عشرت آباد آمار دقیقی در دست نیست چرا که دیوارهای سفیدرنگ دور تا دور این سازه در میدان سپاه مانع از ارزیابی دقیقی از آن می شود. ضمن آنکه اطلاعات این سازه در هیچ یک از سامانه های الکترونیک شهرداری تهران ثبت نشده است. دلیل آن هم واضح است. نه شهرداری و نه هیچ سازمان و نهاد دیگری حق بازخواست و نظارت برچگونگی ساخت وساز ها درحریم پادگان ها و مراکزنظامی را ندارند. با این وجود براساس گزارش های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، این سازه، ساختمانی ١٤ طبقه است.
ساختمانی که دو طبقه زیرین آن ارتفاعی شش متری دارد و مابقی طبقات آن باارتفاعی حدود چهار متر بنا شده است. بدین ترتیب به نظر می رسد ارتفاع این سازه بین ٥٠ تا ٦٠ متر باشد.
وجیهه قاسمی، نماینده میراث فرهنگی استان تهران در گفت وگو با «اعتماد» اعلام کرد که طبق توافق صورت گرفته ارتفاع باید حداکثر ١٦ متر باشد.
بدین ترتیب اگرقرار باشد ارتفاع سازه مزبور به ١٦ متر کاهش پیدا کند، این سازه ١٤ طبقه باید به بنایی ٣ طبقه تبدیل شود. (دو طبقه شش متری زیرین + یک طبقه چهار متری = ١٦ متر).
اما روایت ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از این توافق، داستان دیگری است.
وی در این مورد به جلسه ای خصوصی که چندی قبل با حضور شهردارتهران، تنی چند از اعضای شورای شهر و نمایندگان نیروهای مسلح در نقطه برگزار شده اشاره می کند و می گوید: درآن جلسه بحث سازه های عشرت آباد از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفت و طرفین نقطه نظرات شان را اعلام کردند.
همان طور که می دانید این مکان در طرح تفصیلی تهران در پهنه G٢ قرار دارد که به معنای پهنه سبز و فضای باز و خدماتی است اما نیروی مسلح می گوید که براساس قوانین این پهنه ها برای ما بی معناست و ما موظف نیستیم مطابق آن عمل کنیم. از سویی شهردار تهران با استناد به مصوبه و بندی از قانون که آن را به خاطر ندارم، می گوید که سپاه می تواند تا ٥/٢٢ متر ارتفاع سازه خود را بسازد، ضمن اینکه یک شیب پنج درصدی هم می توان به آن داد که در مجموع به رقمی حدود ٣٠ متر می رسیم یعنی سازه می تواند حداکثر تا حدود ٣٠ متر ارتفاع داشته باشد.

* فقط سه طبقه کاهش ارتفاع
اگر سخنان قناعتی، عضو شورای شهر مورد استناد قرار گیرد، سپاه باید ارتفاع سازه درحال ساخت خود را تقریبا به نصف کاهش دهد. اما میراث فرهنگی به این کاهش ارتفاع قانع نیست. وجیهه قاسمی به عنوان نماینده میراث فرهنگی استان تهران در این زمینه می گوید: طرف حساب ما اصلا شهرداری تهران است نه سپاه. ما از شهرداری خواسته ایم تا طبق توافق صورت گرفته بین شهرداری، میراث و سپاه، ارتفاع سازه را به ١٦ متر کاهش دهد، حالا کاری نداریم که شهرداری چطور می خواهد این کار را بکند. فقط براین نکته تاکید داریم که باید ارتفاع کاهش پیدا کند آن هم به همان ١٦ متر یعنی ارتفاع حدودی عمارت کلاه فرنگی.
عمارت کلاه فرنگی که در اواخر دوره قاجار ساخته شده و بیش از ١٠٠ سال قدمت دارد حالا در پادگان سپاه تهران قرار گرفته، ساختمانی که در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت ملی شده و برهمین اساس باید مورد حفاظت ویژه قرار گیرد و نباید در حریم درجه یک آن سازه ای به بلندی سازه ای که در حال ساخت است، احداث شود.
اما برای کاهش ارتفاع ساختمان در حال ساخت شنیده ها حکایت از آن دارد که گزینه سومی هم وجود دارد. به گفته منابع آگاه در شورای شهر مسوولان و مقامات سپاه تنها کاهش ارتفاع سازه حداکثر تا سه طبقه را پذیرفته اند و این به معنی آن است که حداکثر ١٢ متر از سازه را کاهش خواهند داد که این با ارتفاع خواسته شده از سوی سازمان میراث فرهنگی بیش از ٣٠ متر اختلاف دارد.
نکته ای که نشان دهنده عمق اختلافات درباره کاهش ارتفاع سازه ساخته شده حریم عمارت کلاه فرنگی است. قناعتی، عضو شورای شهر می گوید: هنوز توافقی حاصل نشده است. بلکه در آن جلسه مقرر شد تا نماینده سپاه به همراه شهردار تهران بنشینند و به یک نقطه مشترک و توافق نهایی برسند اما هنوز این جلسه تشکیل نشده است.

* شورای عالی شهرسازی: باید بارگذاری کاهش یابد
واکنش های رسانه ای ناشی از ساخت غیراصولی این بنای غول پیکر باعث شد تا بالاخره هفته گذشته شورای عالی شهرسازی نیز به طور رسمی نسبت به این پرونده واکنش نشان دهد و خواستار کاهش ارتفاع آن شود. شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه خود مقرر کرده است تا اولا شهرداری تهران نسبت به علت تاخیر در پاسخ به استعلام انجام شده توضیح دهد و ثانیا پروژه فوق به دلیل مغایرت با طرح تفصیلی باید متوقف شده و پس از اعلام دبیرخانه شورای عالی شهرسازی با تراکم مجاز آن انطباق داده شود.
همچنین در این جلسه مقرر شده تا مغایرت های صورت گرفته در این پروژه توسط دبیرخانه شورای عالی احصاء و به ستاد کل نیروهای مسلح منعکس شود تا مورد رسیدگی قرار گرفته و نتیجه را به دبیرخانه شورای عالی ارسال کنند. پیروز حناچی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در گفت وگو با «اعتماد» در مورد این سازه می گوید: اگر از ابتدا سپاه می آمد و از مسیرهای تعیین شده برای ساخت این بنا اقدام می کرد، امروز با چنین پرونده پیچیده ای مواجه نبودیم. اما الان هر اقدامی که صورت گیرد، عوارض خواهد داشت، اگر سپاه بخواهد ارتفاع را کاهش دهد از نگاه خودش برایش عوارض خواهد داشت، اگر هم شهرداری بخواهد کوتاه بیاید برای خودش و برای میراث فرهنگی کشور عوارض دارد.
وی در مورد ادعای سپاه که معتقد است نیروهای مسلح نیاز به رعایت پهنه و قوانین شهرداری ندارد، می گوید: حتی در این صورت هم اگر می خواستند تغییر پهنه بدهند و پهنه را قبول نداشتند باید پرونده به کمیسیون ماده ٥ می آمد و آنجا به تصویب می رسید. نه اینکه بخواهند بدون اطلاع نهادهای مرتبط ساخت و ساز کنند.
وی با تاکید براینکه امروز وضعیت پرونده ساختمان عشرت آباد بسیار بهتر از گذشته شده و طرفین به نقاط مشترکی رسیده اند، گفت: اما برخلاف آنچه گفته شده، هنوز توافق نهایی حاصل نشده است و قرار شده در جلسه ای این مساله بررسی شود. حناچی درمورد نظر صریح شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد کاهش ارتفاع این سازه نیز گفت: آنچه مسلم است، از دید ما، این بار گذاری به هیچ عنوان مورد تایید نیست، ولی اینکه چقدر از ارتفاع باید کم شود ؟ موضوعی است که باید بین سه نهاد میراث؛ شهرداری و سپاه و براساس قوانین موجود حل و فصل شود.
بدین ترتیب برخلاف آنچه گفته می شود، هنوز توافقی قطعی بین شهرداری و سپاه صورت نگرفته و پرونده همچنان مفتوح است. آیا سپاه بالاخره حاضر به کاهش ارتفاع سازه عشرت آباد (مطابق توافقی که صورت خواهد گرفت) خواهد شد؟ و اینکه اگر قرار است کاهشی صورت بگیرد، این کاهش چه مقدار خواهد بود؟ درحد سه طبقه مورد نظر سپاه، یا ٣٠ متر شهرداری یا ٤٤ متر کاهش مورد نظر میراث فرهنگی؟ سوالی که روزهای آینده و گذشت زمان پاسخگوی آنها خواهد بود.
تهرام/7561/ 1625



04/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن