تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814793983




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چين بزرگ ترين جذب کننده سرمايه هاي خارجي در جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مرداد ۱۳۹۴ (۰:۳۲ق.ظ)
چين بزرگ ترين جذب کننده سرمايه هاي خارجي در جهان موج - نگاهي اجمالي به روند اقتصادي چين در سال هاي گذشته نشان مي دهد که با وجود افت شاخص هاي اقتصادي، جذب سرمايه هاي خارجي همچنان در سياست هاي اقتصادي اين کشور از اولويت برخوردار است.
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، اوايل سال 2014 ميلادي اخباري مبني بر اين که دولت چين قصد دارد به منظور جذب سرمايه گذاري هاي خارجي بيشتر، قوانين جديدي را اجرا کند در رسانه هاي جهان منتشر شد. در اين ارتباط کارشناسان تحليل کردند که اين موضوع کمک بزرگي براي افزايش رشد اقتصادي اين کشور خواهد داشت.
بر اساس گزارشي که رويترز منتشر کرد، کميسيون ملي توسعه و اصلاحات چين اعلام کرده بود که از اين پس سرمايه گذاري خارجي کمتر از يک ميليارد دلار در شرکت هاي چيني نيازي به مجوز ويژه از سازمان هاي دولتي نخواهد داشت.
گفتني است؛ به نظر کارشناسان همين بند از قوانين جديد تصويب شده درباره جذب سرمايه هاي خارجي در چين مي توانست رشد چشمگير سرمايه گذاري خارجي و در نتيجه رشد اقتصادي چين را به دنبال داشته باشد.
رويترز همچنين گزارش داد، چين در نظر دارد اصلاحات ساختاري زيادي را در بازار ارز اعمال و محدوديت کمتري را در زمينه کنترل نرخ ارز اجرا کند. مهم اين که؛ چين بيش از 4 هزار ميليارد دلار ذخاير ارزي خارجي در اختيار دارد.
اواسط سال 2014 ميلادي کارشناسان با نگراني به روند رشد اقتصادي چين نگاه مي کردند. در اين زمينه منابع خبري اعلام کردند که با شدت گرفتن مشکلات دومين اقتصاد بزرگ جهان، سرمايه گذاري خارجي در چين به کمترين مقدار در دو سال و نيم گذشته رسيده است. گزارش ها حاکي از اين بود که اکثر شاخص هاي اقتصادي اين کشور نشان دهنده مشکلات در فعاليت هاي اقتصاد اين کشور است.
در ماه آگوست، چين 7.2 ميليارد دلار سرمايه مسقيم خارجي جذب کرد که نسبت به سال قبل در همين زمان 14 درصد کمتر بود و از فوريه 2012 تا زمان مورد نظر بي سابقه بود. چين در هشت ماهه اول سال 2014 ميلادي نيز در مجموع 78.3 ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب کرد که اين مقدار نيز نسبت به همين دوره در سال گذشته 1.8 درصد کاهش نشان مي داد.
کاهش ارزش شاخص هاي اقتصادي چين بيشتر مربوط به بخش توليد در اين کشور بود که با افت خود باعث افت فعاليت هاي سرمايه گذاري در اين کشور شده بود. همچنين کاهش تقاضاي داخلي نيز بر شدت مشکلات در اين کشور افزوده بود. تمامي اين مسائل در حالي رخ مي داد که با توجه به رشد تقاضاي آمريکا، افزايش صادرات چين به منبعي اميدوارکننده براي رشد سريع تر اقتصادي اين کشور تبديل شده بود.
گويا سياست هاي اعمالي چين در مورد تسهيل روند جذب سرمايه هاي خارجي به نتيجه رسيد، به اين ترتيب اواخر سال 2014 ميلادي دفتر سازمان ملل در ژنو با انتشار گزارشي اعلام کرد که به رغم رشد ناچيز اقتصادي چين در سال 2014 و تبديل اقتصاد اين کشور از يک اقتصاد توليدي به اقتصادي خدماتي، اين کشور همچنان بزرگترين مقصد سرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي (FDI) در جهان بوده است.
گروه ناظر فرايند سرمايه گذاري هاي خارجي در سال 2014 همچنين اعلام کرد که چين با جذب 128 ميليارد دلار سرمايه گذاري مستقيم خارجي و هنگ کنگ با 111 ميليارد دلار، به ترتيب نخستين و دومين مقصد سرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي جهان در اين سال بوده اند.
در اين ارتباط، جيمز ژان، مدير بخش سرمايه گذاري هاي خارجي سازمان ملل متحد، اعلام کرد، گزارش سالانه اين نهاد بين المللي حاکي است که اين بخش از سرمايه جذب شده به چين در سال 2014 عمدتا به جاي توليد به بخش خدمات و فناوري هاي پيشرفته چين اختصاص يافته است.
اين گزارش نيز به نقل از گزارش وزارت دارايي چين اعلام کرد که سرمايه گذاري در بخش خدمات چين با 55.4 درصد از FDI اين کشور، در سال 2014، 7.8 درصد رشد داشته است، اما؛ در عين حال اين سرمايه گذاري با کاهش 12.3 درصدي در بخش صنايع توليدي نيز رو به رو بوده است.
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) نيز پيش از اين در گزارشي پيش بيني کرد که مبلغ سرمايه خارجي جذب شده از سوي آمريکا در سال 2015 احتمالا افزايش يابد، اما؛ با اين حال تاکيد کرد که چين در اين زمينه از نيروي بالقوه بيشتري برخوردار است.
به اين ترتيب، گزارش هاي منتشر شده نشان داد که کشور چين با توجه به افزايش هزينه هاي توليد، همچنان انتخاب و مقصد نخست سرمايه گذاران خارجي در سال گذشته ميلادي بوده و اين کشور توانسته است با فراهم کردن تسهيلات مناسب، شرايط مناسب تري را براي شرکت ها و سازمان هاي تجاري فراهم کند.
شينهوا، خبرگزاري رسمي چين، نيز در گزارشي اعلام کرد که با وجود کند شدن روند رشد اقتصادي و افزايش هزينه هاي کارگري، اين کشور همچنان انتخاب اول سرمايه گذاران خارجي است. اين رسانه دولتي افزود: چين به دليل ثبات سياسي و اقتصادي، منابع عظيم، نيروي کارگر ارزان و وجود زيرساخت هاي رو به بهبود به عنوان يکي از قطب هاي توليد جهان شناخته مي شود.
گفتني است؛ روند رو به رشد چين در جذب سرمايه هاي خارجي در حالي صورت مي گيرد که اين کشور نخستين بار از سال 2003 توانسته جايگاه اول را در جذب سرمايه هاي خارجي به جاي آمريکا به دست آورد.
به اعتقاد بسياري از کارشناسان اقتصادي، چين فقط يک پايگاه توليدي رقابتي نيست، بلکه در مجاورت بسياري از مشتريان و خريداران در کشورهاي شرق آسيا قرار دارد و اين موضوع شرايط و موقعيت ممتازي را براي اين کشور فراهم کرده است.
اگرچه چين، بازار رقابتي در توليد برخي کالاهاي کارگر محور را به کشور هاي ارزان قيمت واگذار کرده، اما؛ گرايش اين کشور به توليد کالاهاي پيچيده با فن آوري هاي بالا در حال افزايش است.
از سوي ديگر، وجود مواد خام اوليه، نيروي کار ماهر، کارپردازان، طراحان، کارخانه ها و... در چين موجب جذب سرمايه گذاران خارجي شده است.
شينهوا در گزارشي اعلام کرد، اگرچه هزينه هاي کارگري در مناطق ساحلي توسعه يافته چين افزايش يافته، اما؛ استان هاي داخلي و شهرهاي کوچک، همچنان از لحاظ هزينه هاي توليد ارزان تر هستند و به دليل زيرساخت هاي بهتر، بيش از گذشته قابليت دسترسي دارند.
چين در کنار حذف بسياري از تشريفات اداري براي توليدکنندگان و شرکت هاي خارجي و رفتار يکسان و عادلانه با شرکت هاي خارجي همانند شرکت هاي داخلي، همچنان فرصت هاي قابل توجهي را در اختيار سرمايه گذاران خارجي قرار مي دهد.
در نهايت آن که چين علاوه بر جذب سرمايه هاي خارجي تلاش مي کند با سرمايه گذاري در ساير کشورها به رشد اقتصادي مطلوب خود دست يابد. تحقيقات صورت گرفته توسط فايننشيال تايمز نشان مي دهد که چين تا سال 2020 به بزرگ‌ترين سرمايه گذار خارجي در جهان تبديل خواهد شد.
بر اساس گزارش منتشر شده توسط اين روزنامه، تا سال 2020 حجم دارايي هاي خارجي چين نسبت به ميزان کنوني (6.4 هزار ميليارد دلار) 3 برابر خواهد شد و به 20 هزار ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.
اين تحقيقات نشان مي دهد که حجم قابل توجهي از اين سرمايه گذاري ها از منابع ارزي خارجي اين کشور تامين مي شود و در کشورهاي توسعه يافته غربي سرمايه گذاري خواهد شد. از سوي ديگر سهم سرمايه گذاري مستقيم خارجي چين در جهان نيز رو به افزايش است. بين سال هاي 2000 تا 2014، شرکت هاي چيني 46 ميليارد يورو به صورت مستقيم در 28 کشور عضو اتحاديه اروپا سرمايه گذاري کرده اند که انگليس و آلمان به ترتيب با 12.2 ميليارد يورو و 6.9 ميليارد يورو بيشترين حجم از اين سرمايه گذاري را به خود اختصاص داده اند. در اين ميان فرانسه نيز سهمي 5.9 ميليارد يورويي از اين حجم منابع مالي را جذب کرده است. بخش هاي خودرو، انرژي، غذا و همچنين معاملات املاک و مستغلات بيشترين سرمايه چين را در اين سال ها در اروپا به خود جذب کرده اند.
گفتني است؛ در حالي که چين در حال حاضر يکي از سه کشور با بيشترين حجم سرمايه گذاري خارجي در جهان محسوب مي شود، پيش بيني مي شود طي سال هاي آينده حجم سرمايه گذاري مستقيم خارجي اين کشور به 2 هزار ميليارد دلار افزايش يابد که بيش از دو برابر ميزان 744 ميليارد دلار کنوني خواهد بود.

شهربانو علي جمعه پور














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن