تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816674263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توفان هایی که پیش بینی می شوند و حس نمی شوند،توفان هایی که حس می شوند و پیش بینی نمی شوند


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
توفان هایی که پیش بینی می شوند و حس نمی شوند،توفان هایی که حس می شوند و پیش بینی نمی شوند
مدیریت پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: دلیل بروز مشکلات در خصوص پیش بینی‌های هواشناسی آن است که مردم با عینک خود و سازمان هواشناسی با عینکی دیگر به آن نگاه می کند.

توفان هایی که پیش بینی می شوند و حس نمی شوند،توفان هایی که حس می شوند و پیش بینی نمی شوند
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روز‌ها اخبار پیش‌بینی آب و هوا همتراز برخی از اخبار مهم دیگر کلیک می خورد و به شدت مورد رصد مردم قرار می‌گیرد.
این در حالی است که برخی از پیش ‌بینی‌های ضد و نقیض سازمان هواشناسی کشورعلاوه بر ساخت حاشیه‌های خبری برای این سازمان، ‌تبعات بعضاً جبران ناپذیری را هم به همراه داشته است.


طبق گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛سازمان هواشناسی در خصوص پیش بینی آب و هوای روزهای گذشته کشور(مورخ 31تیر و 1 مرداد) اعلام کرده بود : طی روزهای چهارشنبه، پنجشنبه به وی‍‍ژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب، وقوع طوفان تندری گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید موقت به سبب رشد ابرهای جوششی و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌های رودخانه ها برای استان های چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمر، لرستان،ایلان،جنوب کردستان،کرمانشاه،غرب و جنوب اصفهان،جنوب همدان،نیمه غربی کرمان،شمال و غرب فارس، شمال خوزستان و.... رخ خواهد داد.از این رو توصیه می‌شود تمهیدات لازم برای کاهش خسارات احتمالی  مهیا شود.




نکته قابل توجه آن است که،هر شهروند عام با مشاهده چنین اخطاریه تصور توفانی همچون توفان چند روز اخیر تهران و البرز را دارد. این در حالی است که در استان‌های ذکر شده شاید رگبار باران و وزش بادی رخ داده باشد.


از طرفی سوالی که ذهن را به خود معطوف می‌کند آن است که چرا برای توفان اخیر تهران و البرز که سبب بروز سیل و حادثه‌های بسیار جانی و مالی شد تنها از واژه وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق استفاده شد و خبری از کلمه توفان تندری نبود.


در این خصوص احد وظیفه مدیریت  پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:مشکل به وجود آمده در این بحث به تفاوت دید اصحاب رسانه، مردم عام و مرکز پیش بینی مربوط می شود. مرکز پیش بینی با عینکی دیگر به مسائل آب و هوایی نگاه می‌کنند که متفاوت با آنچیزی است که در رسانه منعکس می‌شود.


وی افزود:طوفان تندری از واژهThunderstorm گرفته شده است که اصطلاحا به ابری گفته می شود که به صورت جوششی در ساعات بعد از ظهر واوایل شب در مناطق کوهستانی رشد می کند و باعث رگبار، رعد و برق و وزش باد محلی می‌شود.


وظیفه گفت: ولی بسیاری از مردم از واژه توقان تندری انتظار پدیده ای مشابه توفان تهران را دارند که همراه با گرد و خاک بوده و سبب جاری شدن سیل شده است.


وی ادامه داد: پیش‌بینی برای استان های مذکور صحیح بوده است و در آن مناطق رگبار و رعد و برق اتفاق افتاده است. گرما و رطوبت زمین باعث جریانات صعودی می شود و معمولا در ساعات بعد از ظهر باد و بارندگی را به همراه می آورد.


توجیه سازمان هواشناسی کمی گنگ به نظر می‌رسد در شرایطی که وزش باد شدید ذکر می شود توفان با سرعت 70 کیلومتر اتفاق می افتد، سیلاب ها جاری می‌شود و ریزش کوه سبب تحمیل خسارات جانی و مالی بسیاربه هموطنان می شود، و زمانی که از واژه توفان تندری استفاده می‌شود فقط باید منتظر وزش بادی موقتی همراه بار رگبار باران باشیم.


چرا باید اطلاعیه ها و اخطاریه ها با زبانی مبهم بیان شود و سازمان هواشناسی به مسائل با عینکی مشابه عینک مردم نگاه نکند و پیش‌بینی‌های هواشناسی را به چالش بکشد. هرچند که این بحث‌ها برخی از کوتاهی های سازمان هواشناسی و بعضا پیش‌بینی های نا صحیح آن را همانند توفان اخیر در تهران و البرز توجیه نمی کند و این سوال را بی جواب می گذارد که سازمان هواشناسی بین المللی توفان تهران و شرایط آب و هوایی مشابه را به خوبی و از چند روز قبل اعلام می کند چرا سازمان هواشناسی کشور چنین توانایی پیش بینی را ندارند؟


انتهای پیام/



اخبار مرتبط

وزش باد در شرق و جنوب شرق کشور/ بارش پراکنده در ارتفاعات تهران
افزایش 1 درجه‌ای دما تهران/ رگبار و رعد و برق در برخی استان‌ها
وقوع توفان تندری در برخی استان‌ها/ آسمان تهران صاف است
توفانی که بی سروصدا آمد و پر سروصدا رفت / جای خالی فرهنگ عمومی در حوادث روز گذشته




۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن