تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798753358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرزن آباد پل ارتباطی پایتخت به مازندران و زخم های کهنه خدمات درمانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مرزن آباد پل ارتباطی پایتخت به مازندران و زخم های کهنه خدمات درمانی نوشهر-ایرنا – مرزن آباد با 20 هزار نفر جمعیت و پل ارتباطی پایتخت، استان البرز و استان های جنوبی کشور به مازندران که سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را بدرقه می کند از حداقل امکانات درمانی و دارویی بی بهره است و از مزایای طرح تحول نظام سلامت نمی تواند استفاده کند.


مرزن آباد در 30 کیلومتری شهرستان چالوس با دست کم 20 هزارنفر جمعیت ثابت و 50 هزار نفر جمعیت متغییر در قالب 103 روستا و یک شهر در حاشیه جاده کرج - چالوس (کندوان) از یک مرکز درمانی کوچک با قدمت حدود 40 سال برخوردار است.
مرزن آباد به لحاظ موقعیت جغرافیایی جزو نخستین شهرهای غرب مازندران است که در مسیر جاده چالوس - کرج (کندوان ) واقع شده که از سمت غرب با فاصله حدود 30 کیلومتر به شهر چالوس و جنوب نیز با فاصله حدود 150 کیلومتر به استان البرز محدود می شود.
اگر چه دولت تدبیر وامید گام های موثری در حوزه بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی برداشته است و در ماه های نخست سال گذشته نیز طرح تحول نظام سلامت را اجرا نمود اما ساکنان این خطه از امتیازات این طرح به علت فراهم نبودن زیرساخت های درمانی بی بهره اند و همچنان با مشکلات درمانی و دارویی دست و پنجه نرم می کنند.
گردشگرپذیری، پراکندگی و سخت گذر بودن راه های روستایی، فاصله مرزن آباد با شهر چالوس، دشواری های خطرپذیری و ترافیک سنگین جاده کندوان برای اعزام بیماران بدحال به دیگر مراکز درمانی از جمله مسائل مهمی است که توجه مسوولان نهادهای ذیربط نسبت به رفع مشکلات درمانی و دارویی دراین منطقه را ضروری می سازد.
مسوولان محلی، روستاییان و شهروندان این بخش از کم توجهی مسوولان نهادهای ذیربط نسبت به رفع مشکلات بهداشتی و درمانی این منطقه انتقاد دارند و به لزوم فراهم شدن زیر ساخت های لازم برای بهره مندی دستکم 20 هزار نفر جمعیت ثابت این منطقه از طرح تحول نظام سلامت تاکید دارند.
هاشم صمدی یکی از اهالی روستای گرمابک در این خصوص به خبرنگارایرنا ، گفت: کمبود امکانات درمانی و اقلام دارویی دغدغه و نگرانی روستاییان این منطقه را تشدید کرده است.
وی توزیع ناعادلانه امکانات و تجهیزات درمانی و بهداشتی ، کم توجهی ، نبود مدیریت منسجم و برنامه ریزی هدفمند و همگرایی در میان مسوولان را از علت های اساسی این نارسایی ها در حوزه دارویی و درمانی این منطقه معرفی کرد.
وی، افزود: شاید مسوولان سطوح کلان بهداشتی و درمانی توزیع امکانات و تجهیزات بهداشتی در مناطق کشور را براساس آمارهای جمعیت بومی در نظربگیرند اما روستاهای این بخش به لحاظ برخورداری از مناظر طبیعی زیبا و آب و هوای مطبوع سالانه میزبان شمار چشمگیر مسافران و گردشگران داخلی وخارجی بوده که نیازمند خدمات مناسب در ابعاد مختلف از جمله بهداشتی و درمانی هستند.
وی همچنین از ارائه نشدن داروهای مورد نیاز به بیماران مراجعه کننده داروخانه این منطقه انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه پزشکان این داروخانه از عرضه داروهای مورد نیازی که پزشکان به بیماران تجویز می کنند، امتناع می ورزند و به همین دلیل آنان ناگزیرند به شهر چالوس مراجعه کنند.
صمدی، افزود: با این که این نارسایی و مشکلات بارها به اطلاع مسوولان بهداشتی و درمانی گزارش شده است و حتی در رسانه ها نیز منعکس شد اما متاسفانه تاکنون برای حل آن از سوی متولیان امر اقدام اساسی صورت نگرفته است .
مهدی ردایی از شهروندان مرزن آباد نیز گفت: مرکز درمانی این منطقه از حداقل امکانات و تجهیزات درمانی محروم است به گونه ای اگر شهروندان منطقه به بیماری جزیی مبتلا شوند سعی می کنند به دیگر مراکز درمانی خارج از مرزن آباد روی آورند.
وی، افزود : به عنوان نمونه یک ماه پیش حوالی ساعت 21 و 30 دقیقه برای مداوای گوش درد دخترم به مرکز درمانی مرزن آباد مراجعه کردم که متاسفانه دستگاه معاینه گوش این مرکز درمانی باتری نداشت از این رو برای التیام گوش درد دخترم شبانه با پرداخت حدود 40 هزار تومان به مرکز درمانی شهرچالوس مراجعه کردم.
این شهروند خواستار تعیین تکلیف وضعیت این مرکز درمانی شد و گفت : اگر اقدامی برای بهبود وضعیت این مرکز درمانی صورت نمی گیرد بهتراست نسبت به غیرفعال کردن آن اقدام شود تا اهالی این منطقه از حالت بلاتکلیفی نجات یابند.
خدیجه سام دلیری ، عضو شورای شهر مرزن آباد نیز گفت: با این که غالب مسافران و گردشگران داخلی و خارجی استان مازندران بویژه غرب استان را به عنوان مقصد سفرهای خویش برمی گزینند و برای سفر به شهرهای رامسر ، نوشهر ، چالوس و حتی استان گیلان از مسیرکندوان جاده کرج - چالوس تردد می کنند، ضروری است مرکز درمانی مجهزی در منطقه داشته باشیم تا در مواقع لزوم از جمله حوادث غیرمترقبه و حوادث رانندگی امداد رسانی کند.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، افزود: این مرکز درمانی با قدمت حدود 40 سال متاسفانه همچنان با امکانات و تجهیزات گذشته فعالیت دارد و این شایسته بخش بزرگی از توابع شهرستان چالوس با حدود 20 هزار نفر جمعیت نیست.
وی،با تاکید بر اینکه این مرکز درمانی توان ارائه خدمات به جمعیت شهری این منطقه را ندارد گفت: اهالی برخی روستاها که گاهی فاصله آنها به حدود 40 کیلیومتر تا مرزن آباد می رسد با عبور از راه های سخت گذر خود را به مرزن آباد می رسانند اما متاسفانه امکاناتی وجود ندارد که از خدمات درمانی بهره مند شوند.
عضو شورای شهر مرزن آباد ، گفت : با بازدیدهایی که به اتفاق شهردار و دیگر اعضای شورای شهر از این مرکز درمانی داشتیم فقط یک پزشک به طور تمام وقت فعالیت دارد و طبیعی است که به لحاظ کارآیی در ارائه خدمات با مشکل مواجه خواهد شد.
سام دلیری، افزود : هرچند شهرداری نسبت به خریداری یک دستگاه آمبولانس و تهیه دیگر تجهیزات پزشکی و درمانی در این درمانگاه اقداماتی انجام داده است اما باید برای ساخت یک درمانگاه جدید با امکانات مناسب در این شهر فکر اساسی شود.
فرماندار چالوس نیز با اشاره به انجام اقداماتی در گذشته برای ساخت یک مرکز درمانی، مکان ساخت بیمارستان 10 تختخوابی از طرح های مصوب دوره گذشته در شهر مرزن آباد را مناسب ندانست و گفت: با این که نیمی از عملیات ساخت این مرکز درمانی انجام گرفته اما در انتخاب مکان کار کارشناسی صورت نگرفته است.
محمدناصرزندی درنشستی که یک ماه پیش با حضور استاندار، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و سایر مدیران استانی با هدف بررسی مشکلات و موانع روند عملیات اجرای طرح های عمرانی، مرزن آباد در شهرداری این شهر برگزارشد، گفت: مرزن آباد به لحاظ موقعیت جغرافیایی درمنطقه ای واقع شده است که باید نسبت به تجهیز امکانات بهداشتی و درمانی و تامین اقلام دارویی در این بخش توجه جدی تری شود.
وی با تاکید مجدد به نامناسب بودن مکان تعیین شده برای ساخت درمانگاه ادامه داد : با پی گیری های به عمل آمده و همکاری فرد خیری تلاش می شود تا کارساخت درمانگاه با قابلیت امکان بستری بیماران در مکانی مناسب آغاز و به بهره برداری برسد.
استاندار مازندران نیز در این نشست گفت: جاده کرج - چالوس (کندوان ) از جمله راه های ملی است بنابر این با توجه به واقع شدن مرزن آباد در مسیر این جاده باید نسبت به فراهم کردن زیرساخت های در بخش های مختلف بویژه در حوزه درمانی توجه جدی تری از سوی مسوولان ذیربط شود.
ربیع فلاح خواستار شتاب بخشی در فرآیند عملیات اجرایی طرح ساخت درمانگاه درمان بستر دراین بخش شد.
نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت نیز با تاکید به لزوم توجه به بخش درمان و بهداشت مردم، گفت: بحث بهداشتی ودرمانی بخش مرزن آباد با توجه به موقعیتی که به لحاظ جغرافیایی دارد باید از دغدغه جدی مسوولان باشد و برای حل این مشکل به طور اساسی برنامه ریزی کنند.
قاسم احمدی لاشکی خواستار تعیین تکلیف وضعیت زمین منظور شده برای ساخت درمانگاه درمان بستر در این بخش شد و افزود: امیدواریم که مسوولان با فرد خیری که آمادگی خود را برای اهدا و واگذاری زمین جهت ساخت درمانگاه درمان بستر در حوزه شهری در این منطقه اعلام کرده است، همکاری لازم داشته باشند تا شاهد رفع حداقلی مشکل بهداشت و درمان در این منطقه باشیم.
این نماینده مجلس وعده داد تا حدود چهارمیلیارد ریال از محل ماده 180 اعتباراتی برای ساخت این درمانگاه اختصاص یابد.
احمدی ، افزود : اکنون درصدد هستیم این درمانگاه به شکلی ساخته شود که در طبقه پایین آن خدمات اورژانسی و در طبقات بالای آن نیز خدمات بهداشتی، درمانی ارائه گردد و تخت هایی نیز برای بستری موقت بیماران و بخشی نیز برای اسکان پزشکان تعبیه شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز ، دقت نداشتن در جانمایی درست و کارشناسی نبودن طرح را ازعلت های اساسی نیمه کاره ماندن این درمانگاه درمان بستر را که از طرح های مصوب دولت گذشته است، معرفی کرد.
قاسم جان بابایی به خبرنگارایرنا گفت : اکنون عملیات ساخت این درمانگاه در حد یک سوله باقی مانده که به علت مناسب بودن مکان آن نباید برای ادامه ساخت آن اعتباری هزینه شود.
وی ارائه خدمات اورژانسی با توجه واقع شدن مرزن آباد در حاشیه مسیر کندوان را بسیار ضروری دانست و تاکید کرد دراین زمینه با افراد سرمایه گذار مکاتباتی داشتیم و قرار شد به زودی دراین حوزه سرمایه گذاری کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، گفت : عملیات اجرایی این طرح به لحاظ اهمیت آن جزو برنامه های اولویت دار به شمار می رود و تلاش خواهیم کرد درسال جاری با همکاری مسوولان نهادهای ذیربط بویژه شهرداری نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کنیم.
جان بابایی، اظهارداشت: این طرح درمانی در زمینی به گستره حدود 500 متر و با زیربنای حدود 750 متر اجرا خواهد شد که طبق پیش بینی های صورت گرفته از استانداردهای لازم برخوردار است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از صرف حدود یک میلیارد ریال برای مرمت مرکز درمانی و خانه های بهداشت موجود در بخش تجهیزات خبر داد.ک/4
7078 /1501/6097
گزارش : مهراب زکی پور



03/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن