تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820353096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ديدارهاي سياسي هيئت‌هاي اقتصادي ممنوع !‌


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ديدارهاي سياسي هيئت‌هاي اقتصادي ممنوع !‌
وزارت صنعت ومعدن با وزارت بازرگاني ادغام شد تا حلقه توليد و تجارت بهتر به هم متصل شوند اما‌اي كاش بخشي از وظايف وزارت امور خارجه نيز به اين وزارتخانه محول مي‌شد.
نویسنده : ‌مهران ابراهيميان 


اتاق بازرگاني، ‌صنعت، ‌معدن و كشاورزي ايران چه برنامه‌اي براي برون نگر كردن اقتصاد دارد؟!
وزارت صنعت ومعدن با وزارت بازرگاني ادغام شد تا حلقه توليد و تجارت بهتر به هم متصل شوند اما‌اي كاش بخشي از وظايف وزارت امور خارجه نيز به اين وزارتخانه محول مي‌شد.
 ما براي توسعه تجارت خارجي بايد به سمتي حركت كنيم كه سفارتخانه‌هاي ما همان قدر كه به مسائل سياسي تأكيد دارند به مسائل اقتصادي هم توجه داشته باشند و اگر چنين شود مطمئناً بخشي از مسائل بخش خصوصي و توليد در حوزه توسعه تجارت خارجي حل خواهد شد.
رئيس هيئت هشتم اتاق بازرگاني ايران نيز در اين باره چندين برنامه اساسي دارد كه يكي از آنها انتخاب رايزنان بازرگاني سفارتخانه است. ما براي اين منظور با سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه وارد رايزني شده‌ايم تا انتخاب اين افراد با هماهنگي اتاق بازرگاني ايران باشد. در آينده چنانچه بتوانيم هزينه حضور آنها را تأمين كنيم با انتخاب اتاق افراد كارآمدتر و حتي از بين اعضا مأموريت مناسب وكارآمدي را محقق خواهيم كرد.
برنامه بعدي بعد از شكل‌گيري بخش بين‌الملل اتاق، ‌كميته پسا تحريم است. اين دفتر مركب از سه بخش اقتصادي، بين‌الملل و استان‌ها و تشكل‌هاست تا در آن از نگاه اقتصادي، ‌مسائل پس از توافق رصد بشود وبا استفاده از فضاهاي بين‌المللي بخش بين‌الملل ظرفيت‌هاي استان‌ها و تشكل‌هايمان را فعال‌تر كرده و به كار بگيريم.
در واقع اين دفتر كارش اين خواهد بود كه اقتصاد و ظرفيت‌ها را در جاي جاي كشور ارزيابي مي‌كند و سپس با فراهم آوردن ابزارهاي لازم در شرايط جديد اتصال به اقتصاد جهاني را مديريت خواهد كرد. ما اميدواريم با اين بدعت طوري نشود كه بنگاه‌ها و شركت‌هاي كوچكي كه در فضاي محدود و شرايط گلخانه‌اي خود را سرپا نگه داشته وخود را رشد داده‌اند، زمينگير شوند و از آن طرف شركت‌ها و بنگاه‌ها و واحدهاي بزرگي كه در اين دوران هيچ نقشي نداشته‌اند و عمدتاً در فكر منافع شان بوده‌اند، از اين فضا استفاده كنند!
شما در وعده‌هاي انتخاباتي‌تان نيز اشاره‌هاي زيادي به توسعه تجارت خارجي داشته‌ايد، براي ساماندهي و كارآمدي بيشتر ديدارهاي هيئت‌هاي خارجي چه برنامه‌اي در اتاق در دستور كار است؟
سومين كاري كه در اين دوره جديد مديريت آن را دنبال خواهيم كرد نحوه اعزام و دعوت هيئت‌هاي بازرگاني است. حتماً قبل از دعوت هيئت‌ها بايد توانمندي‌هاي آنها ارزيابي شود و تمام ملاقات‌هايي كه براي اعضا خواهيم گذاشت، ملاقات‌هاي حساب‌شده خواهد بود و از ديداركنندگان گزارش كار، ‌برنامه كاري و هم آنچه اتفاق افتاده درخواست خواهد شد.  همچنين در حوزه اعزام اعضا به خارج چه همراه با رئيس‌جمهور و چه به روش‌هاي ديگر و از راه اتاق بازرگاني نيز اين كار با حساب و كتاب خواهد بود، به عبارت دقيق‌تر تمركز ما از اين پس در سفرهاي اعضا يا ديدار با هيئت‌هاي خارجي اصلاً كارهاي سياسي و ملاقات صرف نيست بلكه ملاقات‌هاي كارآمد و تخصصي است.

   سفر ماهانه 3 سفير در استان‌ها
چهارمين كاري كه اتاق بازرگاني در دستور كار خود قرار داده است ديدار اعضاي اتاق با سفراي كشورهاي مختلف مقيم در داخل استان‌هاست و در اين‌باره نيز هماهنگ كرده‌ايم هر ماه دو تا سه نشست به ميزباني استان‌هاي مختلف با سفيران داشته باشيم تا با اين راه توانمندي‌هاي استان‌ها را به سفرا و كشورهايشان معرفي كنيم.
در كنار اين موارد و در رصد اقتصاد كشور بايد حتماً دقت كنيم با مديريت واردات به جاي واردات كالا، واردات تكنولوژي را در دستور كار قرار بدهيم و به جاي مديريت واردات، واردات مديريت امكان و ظرفيت را داشته باشيم. من فكر مي‌كنم اگر قواي سه گانه با اتاق همراهي كنند در توسعه تجارت با محوريت كالاها و خدمات ايراني موفق خواهيم بود.
يكي از ضعف‌هاي توسعه صادرات نبود اطلاعات كافي از بازاركشورهاي هدف و ناتواني شركت‌ها در معرفي خود در بازارهاي جهاني است، در اين باره اتاق چه برنامه‌اي دارد؟‌
 ما در اين‌باره بسيار ضعيف عمل كرده‌ايم و حتي شركت‌هايمان و برخي تشكل‌هايمان سايت انگليسي ندارند و از سه ماه پيش به اعضا‌يمان اعلام كرديم در اين باره بايد قوي‌تر وارد عمل بشوند. متأسفانه در سال‌هاي گذشته به دليل عدم نياز و محدوديت‌هاي خارجي انگيزه لازم براي اين موضوع نبوده و بايد اعضاي اتاق و تشكل‌ها فعال‌تر شوند.
به اعتقاد من ما از نظر تحقيقات بازارهاي هدف چندان مشكلي نداريم و خوب مي‌دانيم كه كشورهاي ديگر چه چيزهايي مي‌خواهند ولي كشورهاي خارجي از توانمندي‌هاي ما ناآگاه هستند و در اين باره كار براي انجام دادن زياد است. شركت‌هاي خارجي نمي‌دانند چگونه و تا چه اندازه با شركت‌هاي خصوصي ما همكاري كنند حتي نمي‌دانند چگونه مي‌توانند در قالب‌هايي چون همكاري‌هاي مشترك يا سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك در اقتصاد ايران ورود كنند و در اين باره ما بايد بيشتر كار كنيم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن